Refuel
Re: Refuel
Kaikkien vehkeetkö pelaa E85:llä ongelmitta, kun keskustelu on näin hyytynyt?
Re: Refuel
Mulla tällä hetkellä satku toimii trionic 5 moottorinohjauksella ja e85 bensalla, pelaa kyllä täysin moitteetta ja vetoja on juuri sen verran, että 0.9 paineilla kakkosella sutii joutavaa kuivalla
Tästäkin asiasta oli joskus vaan puhetta tässä ketjussa, että sillä aattelin mainita.
Tästäkin asiasta oli joskus vaan puhetta tässä ketjussa, että sillä aattelin mainita.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Refuel
Mitäs sitä valittelemaan kun ei ole ongelmia. Talven tosin ajelin bensalla kylmäkäynnistysten helpottamiseksi. Huhtikuusta asti on taas päästelty viinalla. Hyvin pyyhkii kun muistaa vaan vähän seurailla seoksia. Kerran olen putsannut suuttimista sitä punertavaa "vahaa" jota niihin pidemmän päälle kertyy RE85 ajossa. Olisi ne varmaan putsaantuneet myös ajamalla välillä tankillisen bensalla. Auto on siis -91 900 turbo, Lucas CU14.1 ruiskulla, vakiosuuttimilla ja Flexitunen bifuel-purkilla.
Re: Refuel
Onko esim. Soakilla uutena käyttäjänä pysynyt etanolit polttoainejärjestelmässä vuotamatta?
Tässä ketjussa on mielestäni pariin kertaan raportoitu bensapumpun ämpärin kanteen tulevan takaiskun vuotamisesta, onko se sääntö että vuoto tulee vai tapauskohtaista?
Ko. liittimeen oli täällä foorumilla (todennäköisesti 9000-palstalla) joskus linkattuna tosi edullinen, kotimainen ostopaikka, mutta en Etsin kanssa sitä löytänyt, onkohan jollain tallessa?
Onko ilmennyt muita mahdollisia vuotopaikkoja?
Toki +20 vuotiaassa keittimessä vai alkaa vuotamaan mikä tahansa, mistä tahansa, koska tahansa, mutta olisi kiva osata tarkkailla edes jotain paikkoja ennen kuin koko kikkari on tulessa?
Tässä ketjussa on mielestäni pariin kertaan raportoitu bensapumpun ämpärin kanteen tulevan takaiskun vuotamisesta, onko se sääntö että vuoto tulee vai tapauskohtaista?
Ko. liittimeen oli täällä foorumilla (todennäköisesti 9000-palstalla) joskus linkattuna tosi edullinen, kotimainen ostopaikka, mutta en Etsin kanssa sitä löytänyt, onkohan jollain tallessa?
Onko ilmennyt muita mahdollisia vuotopaikkoja?
Toki +20 vuotiaassa keittimessä vai alkaa vuotamaan mikä tahansa, mistä tahansa, koska tahansa, mutta olisi kiva osata tarkkailla edes jotain paikkoja ennen kuin koko kikkari on tulessa?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Refuel
Edullinen ruotsalainen Suomessakin toimiva ostopaikka:
http://www.skruvat.fi/Takaiskuventtiili ... 12049.aspx
http://www.skruvat.fi/Putkikulma-poltto ... 48761.aspx
Takaiskuventtiileistä on ollut ilmeisesti vuosien varrella muutamia eri versioita. Kumiosia sisältävät versiot ei ehkä tule etanolin kanssa kovin pitkään toimeen.
http://www.skruvat.fi/Takaiskuventtiili ... 12049.aspx
http://www.skruvat.fi/Putkikulma-poltto ... 48761.aspx
Takaiskuventtiileistä on ollut ilmeisesti vuosien varrella muutamia eri versioita. Kumiosia sisältävät versiot ei ehkä tule etanolin kanssa kovin pitkään toimeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Refuel
Näitä takaiskuja saa suomestakin ainakin Mekonomeniltä
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Refuel
Ei ainakaan vielä ole alkanut vuotamaan. Toki kilsoja etanolilla on vielä verrattain vähän takana, ~2.5 tkm.
Re: Refuel
Ei alkanut vuotamaan täälläkään, nyt on 3 tankillista syötetty E85:sta läpi. PerusteNput, MY90 ässä, -431 suuttimet ja ennakkoa 22 astetta.
Sellainen vieno nyppäily ilmaantui kun moottorijarrulla alkaa lähestymään tyhjäkäyntialuetta, tosin tämä on nyt kilometrien myötä jonkin verran vähentynyt (adaptaatio???). Oletan että vika voisi johtua vanhoista/italialaisista sytkäosista. Vaihdoin myös muutostyön yhteydessä rikkomani puolan tuohon Bilteman 10 euron "suurtehopuolaan", saa nähdä koska se rivahtaa. Ainakin se poisti aiemmin täysillä ahdoilla vaivanneen nypytyksen. Tulppina on ollut NGK BCP7ES.
Kulutus on laskujeni mukaan maantiellä karvan alle 10 l / 100 km, jos ei ihan jokaista vastustajaa ohita. Tässä voisi olla vähän järkevimmistä vaihdeväleistä hyötyä.
Loppuviimeistelynä vielä se efekti että nyt kun uskalsi ruuvata ahtoja sen 0.8 niin kakkosella kiihdyttäessä kumi vinkaisee, kuten täällä jo aikaisemmin mainittiin
Muoks. toista tuhatta kilsaa se sitten kestikin, öljyvalo syttyi ja koneesta tulee käydessä paha ääni. Tässä voi sitten vaan arvuutella että olisiko paineet kadonneet muutenkin vai saiko etanoli karstat liikkeelle ja tuon satkun öljypumpun paineenrajoitusventtiilin tukkoon. +480 tkm oli mittarissa ja esim. aikaisemmista öljylaaduista tai viime vuosien vaihtotiheydestä ei ole mitään tietoa. 5-30 GM:t ehdin itse vaihtamaan kertaalleen etanolikonversion jälkeen. Tähän asti oli ihan hauskaa ja sitten saappi päätti että nyt riitti. Helpotus tämä oli kuitenkin loppujen lopuksi meille molemmille.
Sellainen vieno nyppäily ilmaantui kun moottorijarrulla alkaa lähestymään tyhjäkäyntialuetta, tosin tämä on nyt kilometrien myötä jonkin verran vähentynyt (adaptaatio???). Oletan että vika voisi johtua vanhoista/italialaisista sytkäosista. Vaihdoin myös muutostyön yhteydessä rikkomani puolan tuohon Bilteman 10 euron "suurtehopuolaan", saa nähdä koska se rivahtaa. Ainakin se poisti aiemmin täysillä ahdoilla vaivanneen nypytyksen. Tulppina on ollut NGK BCP7ES.
Kulutus on laskujeni mukaan maantiellä karvan alle 10 l / 100 km, jos ei ihan jokaista vastustajaa ohita. Tässä voisi olla vähän järkevimmistä vaihdeväleistä hyötyä.
Loppuviimeistelynä vielä se efekti että nyt kun uskalsi ruuvata ahtoja sen 0.8 niin kakkosella kiihdyttäessä kumi vinkaisee, kuten täällä jo aikaisemmin mainittiin
Muoks. toista tuhatta kilsaa se sitten kestikin, öljyvalo syttyi ja koneesta tulee käydessä paha ääni. Tässä voi sitten vaan arvuutella että olisiko paineet kadonneet muutenkin vai saiko etanoli karstat liikkeelle ja tuon satkun öljypumpun paineenrajoitusventtiilin tukkoon. +480 tkm oli mittarissa ja esim. aikaisemmista öljylaaduista tai viime vuosien vaihtotiheydestä ei ole mitään tietoa. 5-30 GM:t ehdin itse vaihtamaan kertaalleen etanolikonversion jälkeen. Tähän asti oli ihan hauskaa ja sitten saappi päätti että nyt riitti. Helpotus tämä oli kuitenkin loppujen lopuksi meille molemmille.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Refuel
Ihmettelin tätä alle 10l /100km RE85 kulutusta Lucas CU14.0 moottoriohjauksella vaikka olis tasaista 80-90Km/h ja tasainen maasto. (melkein mahdoton yhtälö).
Omaa kokemusta/seurailua löytyy 900S combi coupesta vm-90, jolla on ajettu nyt alle 140tkm.
Hommasin viime vuonna 122tkm ajettuna sukulaiselle.
Taitaa olla nyt n.reipas 10tkm ajeltu melkein pelkkää RE85 ajelua
N.5L kun lisää bensaa melkein täyteen tankkiin tuntuu toimivan paremmin (käyntiin lähtö paranee ainakin ja toimii paremmin täydellä kaasulla 4000-6000rpm välillä.)
Löytyy bensalastu, -431 suuttimet, ennakko 20 asteen nurkilla, Suurtehopuola MDS Blaster 2 (8202), Tulpat NGK BCP7ES kärkiväli 0.7mm, Ahtopaine 0,8Bar (jousiviritys hukkaportinkellolle)+Orkkis Postimerkkicooler.
Kulutuksesta sen verran että pyörii 12-13L /100Km nurkilla RE85:llä.
Hieman rikkaalla seoksella tuntuu kyllä kokemuksen mukaan toimivan.
Lambdana toimii Bosch tarvike mikä saattaa hieman vaikuttaa kulutukseen nostavasti.
PS: Parannus ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
Omaa kokemusta/seurailua löytyy 900S combi coupesta vm-90, jolla on ajettu nyt alle 140tkm.
Hommasin viime vuonna 122tkm ajettuna sukulaiselle.
Taitaa olla nyt n.reipas 10tkm ajeltu melkein pelkkää RE85 ajelua
N.5L kun lisää bensaa melkein täyteen tankkiin tuntuu toimivan paremmin (käyntiin lähtö paranee ainakin ja toimii paremmin täydellä kaasulla 4000-6000rpm välillä.)
Löytyy bensalastu, -431 suuttimet, ennakko 20 asteen nurkilla, Suurtehopuola MDS Blaster 2 (8202), Tulpat NGK BCP7ES kärkiväli 0.7mm, Ahtopaine 0,8Bar (jousiviritys hukkaportinkellolle)+Orkkis Postimerkkicooler.
Kulutuksesta sen verran että pyörii 12-13L /100Km nurkilla RE85:llä.
Hieman rikkaalla seoksella tuntuu kyllä kokemuksen mukaan toimivan.
Lambdana toimii Bosch tarvike mikä saattaa hieman vaikuttaa kulutukseen nostavasti.
PS: Parannus ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Refuel
Sisäänajo tekemättä
Mutta itselläni toi alle 10 l / 100 km toteutui kun ajoi +300 km maantielenkin ja sen päälle tankkasi, tuossa ei siis ollut yhtään tajaama-ajoa tms. ja renkastuksena oli erittäin iäkkäät kitkarenkaat koossa 195/65R15 , tämänhän pitäisi kanssa muutama prosentti kulutusta leikata. Siinä mielessä tuon kyllä pitäisi olla ihan mahdollista "paperillakin" että ässän ymmärtääkseni menee 100 km 7,5 litralla bensaa optimiolosuhteissa. Ja 7,5 x 1,3 = 9,75. Lisäkaneettina vielä se että tuolla vaparitonnarilla olen oikein kovalla yrityksellä saanut yksittäisen E85-tankin kulutukseksi 10.04 l / 100km. Ja jossain kai olisi vikaa jos ei turbosatku menisi vähemmällä etanolilla.
Mutta itselläni toi alle 10 l / 100 km toteutui kun ajoi +300 km maantielenkin ja sen päälle tankkasi, tuossa ei siis ollut yhtään tajaama-ajoa tms. ja renkastuksena oli erittäin iäkkäät kitkarenkaat koossa 195/65R15 , tämänhän pitäisi kanssa muutama prosentti kulutusta leikata. Siinä mielessä tuon kyllä pitäisi olla ihan mahdollista "paperillakin" että ässän ymmärtääkseni menee 100 km 7,5 litralla bensaa optimiolosuhteissa. Ja 7,5 x 1,3 = 9,75. Lisäkaneettina vielä se että tuolla vaparitonnarilla olen oikein kovalla yrityksellä saanut yksittäisen E85-tankin kulutukseksi 10.04 l / 100km. Ja jossain kai olisi vikaa jos ei turbosatku menisi vähemmällä etanolilla.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Refuel
Kyseisellä yksilöllä on toki sisäänajo kesken ja tuollainen mainitemasi
+300km tasainen ajolenkki ilman taajamia ja pysähtymättä vielä kokematta.
Voi olla tuo 10l/100km saataisi toteutua optimi olosuhteissa.
Jatketaan testejä
+300km tasainen ajolenkki ilman taajamia ja pysähtymättä vielä kokematta.
Voi olla tuo 10l/100km saataisi toteutua optimi olosuhteissa.
Jatketaan testejä
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Refuel
Pienin mitattu kulutus '91 ässällä ysiviitosta tankissa 7,1l/100km, toki maantietä illan ja yön aikana ja suht vähän liikennettä. Nyt kun tätä ketjua on lueskellu niin entistä enemmän harmittaa että piti myydä pois ja varsinkin kun täältä poromaan rajaltaki saa jo tuota RE85:sta.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Refuel
Näköjään ajoa varten on nämä vehkeet tehty. Ehdin ajamaan kuitenkin jonkun matkan öljynpainevalon palaessa ja ennen sammutusta ääni alkoi olemaan sen suuntainen että kohta leipoo koko kone kiinni. Koneen ropina peitti jo reilusti vuotavan pakoputken pörinänkin. Ajatus siinä kohtaa oli että tästä parkista ei Saabi omin voimin enää lähde.
No kuitenkin täältä saamani avun kanssa kävin vielä aukaisemassa tuon ylipaineventtiilin, itseasiassa harjoituksen vuoksi tämän tein kaksi kertaa, kun öljynpainevalo syttyi uudestaan ensimmäisen avauksen ja puhdistelun jälkeen. Kotimatkalla tuolta tienvarresta ropinakin loppui ja kotipihassa moottori kuulosti jo niin normaalilta kuin se vajaassa puolessa miljoonassa ajokilometrissä risan pakoputken kanssa voi kuulostaa.
Tästä siis jäi käteen ei niin kokeneelle satkukuskille se, että öp-valon syttyessä kannattaa auto ihan välittömästi vetäistä sivuun ja tarkastaa tuo ylipaineventtiili, peli ei välttämättä ole vielä menetetty.
Linkit vielä ohjeisiin liiittyen tuohon ylipaineventtiiliin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=30401
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=129638
Kirjoitin tämän nyt jatkoksi tähän refuel-ketjuun kun on syytä epäillä että etanolipolttoaineella oli osuutta tuon valon syttymiseen.
No kuitenkin täältä saamani avun kanssa kävin vielä aukaisemassa tuon ylipaineventtiilin, itseasiassa harjoituksen vuoksi tämän tein kaksi kertaa, kun öljynpainevalo syttyi uudestaan ensimmäisen avauksen ja puhdistelun jälkeen. Kotimatkalla tuolta tienvarresta ropinakin loppui ja kotipihassa moottori kuulosti jo niin normaalilta kuin se vajaassa puolessa miljoonassa ajokilometrissä risan pakoputken kanssa voi kuulostaa.
Tästä siis jäi käteen ei niin kokeneelle satkukuskille se, että öp-valon syttyessä kannattaa auto ihan välittömästi vetäistä sivuun ja tarkastaa tuo ylipaineventtiili, peli ei välttämättä ole vielä menetetty.
Linkit vielä ohjeisiin liiittyen tuohon ylipaineventtiiliin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=30401
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=129638
Kirjoitin tämän nyt jatkoksi tähän refuel-ketjuun kun on syytä epäillä että etanolipolttoaineella oli osuutta tuon valon syttymiseen.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Refuel
Tuo lambda kannattaa ainakin vaihtaa oikeanlaiseen. Bosch ei minun tietojen mukaan valmista Lucas-ruiskuissa vaadittavaa titania lambdaa, vaan ainoastaan tavallisia zirconia malleja. NGK taitaa olla ainoa joka noita titania lambdoja tekee.Pedri kirjoitti:
Lambdana toimii Bosch tarvike mikä saattaa hieman vaikuttaa kulutukseen nostavasti.
PS: Parannus ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
Hakusanalla "titania" löytyy paljon lisää juttua.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Refuel
tohon -93 og900:een kun tankkas yli puolet sorretunvoimaa eli re85:sta niin alkoin checkengine valo palaa. muija valitti varoitusvalosta repsikanpaikalta katottuna niin sanoin että ei näy ratinkehän takaa eli ei haittaa.
paljonkohan ce valon syttyminen laihan seoksen vuoksi kääntää seosta ce=limphometilassa? eli oisko parempi laittaa joko 50% tai sit n.8-90% tenua vai meneekö silti laihalle?
paljonkohan ce valon syttyminen laihan seoksen vuoksi kääntää seosta ce=limphometilassa? eli oisko parempi laittaa joko 50% tai sit n.8-90% tenua vai meneekö silti laihalle?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta