99 -84 ei käynnisty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 -84 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vuoden vanha saab-harrastaja joutui nöyrtymään kun en saanut tuplista käyntiin. Vaikka oli toinen samanlainen vieressä mistä vertailla vikakohtia.

auto on siis se sininen kasinelkkuni. eilen illalla klo 23 ikkunat jäässä, moottori kylmänä, lähti laakista käyntiin. ajoin tolpalle, johto kiinni. aamulla klo 6, starttaa mutta ei edes lupaa. Väsynyt akku heittää pyyhkeen kehään. toisella autolla töihin.

tänä iltana vianhaku jatkui. kannoin keittiöstä 2 vuorokautta latingissa olleen akun siniseen paholaiseen. akun vaihdon yhteydessä puhdistan maadoituspisteen. anttilan akkutesteri näyttää vanhalle akulle "OK" joten koitan vielä vanhaa akkua puhdistetulla maadoituspisteellä. Ei jaksa pyörittää. uusi akku kehiin. startti pyörii kuin hyrrä, mutta sytys ei lupaa.

Ekana imusarjasta tehostimen alipaineletku irti ja bensaa sinne. ei käynnisty -> vika pakko olla sähköissä?

katson virranjakajan kanteen, aavistuksen kosteaa, kuivaan. Tulpanjohdot on puolitoista vuotta vanhat, ei hapettumaa kosketuspinnoissa. Ei starttaa. Alan lähes ääneen kiroamaan puolentoista vuoden ikäistä bilteman sytkäyksikköä. vaihdan autojeni kanssa sytkäyksiköt ristiin, ei edelleenkään käynnisty.

Tulpat on uusittu syksyllä. Tarkistan yhden. märkä. En enää keksi. Vuosi sitten sama auto teki lakon, ja masinol auttoi. kaasuttimessa vettä? avaan ja puhdistan kaasuttimen yläkerran. kosteutta ei näy mutta likaa oli. luisti liikkuu hyvin. kaasutin kiinni, toiveet tapissa. Ei käynnisty. Haen masinolia kaadan tankkiin, ja korkillisen suoraan imusarjaan. Ei käynnisty.
Masennun ja menen nettiin itkemään.

:cry:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jusau

...

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Entäs sytytyspuola, olisiko se tullut tien päähän? Jotakin on syttypuolella varmasti totaalisen pimeänä, jos ei edes lupaa pitkälläkään startilla ja jos tankissa on bensiiniä :wink: Ellei sitten virtalukon suunnalla ole jotain häikkää.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Tuota noin. Sain tuosta ekasta viestistä sellaisen käsityksen, että akku olisi ollut latauksessa keittiössä. Olenko ihan hakoteillä? Jos olen, niin anteeksi. :oops:

Mutta: Ladattaessa akkua syntyy vetykaasua :arrow: räjähdysvaara. Ilmanvaihdosta on siis huolehdittava :!: En pitäisi muutenkaan kovin suositeltavana ladata akkua asuinrakennuksessa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Kannattaa ensin todeta, ettei kipinää todellakaan tule.

Sen jälkeen hyviä vaihtoehtoja ovat tosiaan puola, tai virranjakajan Hall (heräte)-anturi. Niitä saa varaosanakin esim. Motonetistä, mutta jakajan purkaminen vaatii kyllä näppäryyttä.

Itselläni (tai pikemminkin autolla) oli samat oireet, ja sieltähän se vika löytyi.
Romikselta vaan "uusi" jakaja, ja jo alkoi lyyti kirjoittaa...
MarkoL

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Moi. Toivottavasti tämä nyt ei mene ohi topicin, sillä en tiedä onko sama asia kyseessä ja autokin oli iivarisatku, mutta jotenkin vain tuli tuttu olo tarinastasi... :?

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

t. Marko
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Aamulla odotti kiva yllätys. Katsoin keittiön ikkunasta, käyttöautoni matkustamossa on valot, ja takakontti selällään! Olin viivana autolla. kuskin ovi oli myös selällään, kuskin istuimella ja takakontissa sentin paksuinen lumi/sohjo kerros. Kaikki tavarat oli paikallaan. Kuka kykenee hajamielisyydessa samaan?

Totta, eilen illalla kun siirsin käyttöauton takaisin omaan paikkaansa, päätin vielä ottaa takakontista masinolia ja mennä kaatamaan sinisen tankkiin. Menestyksettömän käynnistysyrityksen jälkeen laahustin suoraan kotiin, jättäen käyttösaappini luukut selälleen. Mikä pahvi!! No, tuli todistettua että roistoja ei liikkunut yöllä. takakontissa oli kaikki työkaluni ja deodoranttikokoelmani.

Aamulla remppa jatkui. totesin että tulppien on pakko olla vaan liian märkiä, kuten markokin minulle privaattina tokaisi. vaihdoin ensin kuitenkin virranjakajan kannen ja pyörijänkin. vaikka vaihdoin tulpanjohdot yksi kerrallaan, sotkin sytytysjärjestyksen. soitto juhalle, mites se menikään, ja puhelun jälkeen arvoin vielä 15 minsaa että miten sen nyt piti olla. hermostuneena on vaikea pitää ajatuksia koossa!
olin jo tuossa hässäkässä vaihtanut kuivat tulpatkin tilalle, nyt on pääasia että auto käynnistyy, ja käynnistyihän se! En usko että jakajan kannen ja pyörijän vaihdolla oli merkitystä, tulpat olivat aika kostean näköiset.

Olisiko kaiken alku ollut siinä, että yritin startata aluksi liian huonolla akulla, ei tullut riittävästi kipinää vaan kasteli tulpat.

Ja kyllä, minä lataan akkuja keittiössäni. Vaatekomerostani löytyy auton ovi. Parvekkeeltani takalasi. Sängyn alta puskuri. Ruokakaapeista pieniä pisteosia. Kuka lähtee kilpasille saab-sairauden suhteen?

nimimerkillä "kerrostalokaksio on ihan jees"
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

huvittavaa tuossa sinisen auton kanssa askartelemisessa on se, että akun vaihdon yhteydessä puhdistin akun maadoituspisteen kuten ekassa viestissäni kirjoitin. Olin sen kesällä puhdistanut, mutta ilmeisesti huonosti koska silloin mulla kävi niin että autosta katosi ajovalot (mimmin puhelinkonsultoinnin myötä viaksi osoittautui valojen maadoituksen puuttuminen). Tänä aamuna sama juttu. Auton sain tosiaan käyntiin, mutta valot oli jälleen kadonneet :(:(
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Laitoin hyppylangan valopolttimosta akun miinukselle jotta sain valot pelaamaan työmatkalle. Nyt ihmettelen vaan sitä kun kevyessä kiihdytyksessä alkaa kolmessatonnissa sytytys pätkimään. Kotia tullessani töistä jo hetken pelkäsin että tienposkeenko jään kun loivassa nousussa motarilla vitosvaihteella alkoi pelottavasti yskimään.

vaihdoin käynnistysprobleemaa selvitellessäni autoon vanhemman sytkäyksikön sekä vanhemmat tulpat. tulpat on puolitoista vuotta vanhoja bosch mutta niillä ajettin 2003 kesällä vain 6-7tkm. Hö, oliskohan noi uudemmat tulpat nyt kuivuneet jos vaihtais takaisin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kerropas Luca vielä, mikä sinulla auttoi? Mun 75 oireilee samoin. Tiistaina ajelin täysin, mutta eilen illalla ei enää käynnistynyt. Olen ehtinyt tehdä nyt seuraavaa...

1) Katsoin tulpat ja oli ne aika mustat ja ehkä märätkin. Hyllyssä olis kyllä yhdet, jotka vaihdoin pois taannoin ihan varulta, että voisin kokeilla seuraavaksi niitä.
2) Muistan myös kokemukset jäänestosta, jota lurautin tankkiin ja nyt kahden tunnin lämppärissä olon jälkeen, ei sano vieläkään mitään.
3) Lorautin bensaa imusarjaan, eikä edes hörähtänyt. Olisko se sittenkin niissä tulpissa.
4) Virranjakajan kannen alle kurkkasin ja kuivalta näytti.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vaihdoin tulpat ja kytkin juuri kytketyn radion eri pisteeseen. Ihan kuin radio olisi syönyt kipinän ja siten kastellut tulpat. No, nyt se kuitenkin toimii moitteetta.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

epäilen että huono akku ei antanut riittävästi kipinää vaan kasteli tulpat ja sen jälkeen vaihdoin turhaan virranjakajan kannen ja pyörijän (myös akun vaihdoin ja jäänestoa kokeilin). seuraavana päivänä vaihdoin sitten vanhemmat tulpat tilalle ja käynnistyi. outoa pätkimistä esiintyy aika ajoin, auto on nyt lainassa pohjanmaanreissulla ja on kuulemma pätkimiset loppuneet jääneston käytön myötä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

lucaf kirjoitti:epäilen että huono akku ei antanut riittävästi kipinää vaan kasteli tulpat ja sen jälkeen vaihdoin turhaan virranjakajan kannen ja pyörijän (myös akun vaihdoin ja jäänestoa kokeilin). seuraavana päivänä vaihdoin sitten vanhemmat tulpat tilalle ja käynnistyi. outoa pätkimistä esiintyy aika ajoin, auto on nyt lainassa pohjanmaanreissulla ja on kuulemma pätkimiset loppuneet jääneston käytön myötä.
Taitaa olla vähän offtopicia, mutta kyllä jäänesto vaikuttaisi olevan kiinteästi tekemisissä kyseisen Saabin toimivuuden kanssa. Ysiysi toimi hyvin koko Pohjanmaan matkan ajan, taisi tulla 1100 kilometria mittariin lisää.. :) Tosin ensimmäisenä päivänä, ennen Pohjanmaalle matkaamista Nummi-Pusulassa auto sammui omituisesti keskelle jäistä ylämäkeä kaksi kertaa peräkkäin ja kirosanojen säestämänä pääsin viimein jatkamaan matkaani kohti polttoaineen jäänestoa ja sitä tankkiin lurautettuani matka on jatkunut kotiin asti ilman mitään ongelmia.

-Peter
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

no juu tuo yksilö taitaa sitten olla vaan jollain tavalla perso jäänestolle. viime talvena myöskin jätti kerran käynnistymättä, ja heräsi vasta sitten kun oli "otettu kuppia". muissa ysiyseissäni en moista alkoholismia ole havainnut
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Luca:

Pistitkö uuden jakajan kannen ja pyörijän? Niillä on vaikutusta ja kostealla säällä hiushalkeama, jota et edes näe, aiheuttaa ongelmia. Sytytysjohtimet ovat myös arka paikka läpilyöntien vuoksi. Jos kaasarin kalvo ja syttyvermeet on kunnossa, kyllä kaasutin Saabinkin pitäisi pelata kuin junan vessa.

Onkos 99:n imuilman ohjaus toteutettu termostaatilla, kun en muista, vai oliko siinä mekaaninen läppäsysteemi?

Jari:

Jos saat vielä jostain Boschin kärkiä, osta niitä varastoon. Kärjet vaikuttaa tosi paljon. Nykyiset tarvikekärjet ovat kelvottomia. Boshia saattaa löytää rompetoreilta. Löysin yhdeltä Mersu -mieheltä Kangasalla sellaisia uusia. Ostin neljä satsia, kun ne passaa kaikkiin Saabeihin ainakin -75 emssistä alkaen kaikkiin kajakkeihini, mitä minulla on.

Myös Mortocraft tuntuu pelaavan hyvin. Mulla meni kärjet valmiiksi muutamassa sadassa kilometrissä elikkäs talven Tahkovuori -reissun aikana. Aamulla ei kajakki enää käynnistynyt ja kotiin tullessä käynti oli jo epäpuhdas. Ne paloi ihan karrelle, vaikka puola + konkka on OK.

Samoilla hiluilla mutta Motorcraftin kärjillä auto on pelannut koko kesän hienosti. Lähti nytkin viime viikolla hyvin käyntiin, vaikka on ajettu joskus syksyllä viimeksi. Käynti muuttuu jotenkin epäpuhtaaksi, kun kärjet on palaneet ja käynnistys on yhtä tuskaa. Pienet mutta hirmuisen tärkeät osat. Myös kärkivälin oikea välys tärkeä.

Ryyppyhomma saattaa olla aika veikeä blokilämmityksen kanssa. Mulla 900 ei tarvitse ryyppyä ollenkaan, kun se on ollut narussa. Jos antaa ryyppyä, lähtee huonommin eli on liikaa kuristusta. Kokeilkaapas ilman ryyppyä, onko vaikutusta.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Luca:

Pistitkö uuden jakajan kannen ja pyörijän? Niillä on vaikutusta ja kostealla säällä hiushalkeama, jota et edes näe, aiheuttaa ongelmia. Sytytysjohtimet ovat myös arka paikka läpilyöntien vuoksi. Jos kaasarin kalvo ja syttyvermeet on kunnossa, kyllä kaasutin Saabinkin pitäisi pelata kuin junan vessa.

Onkos 99:n imuilman ohjaus toteutettu termostaatilla, kun en muista, vai oliko siinä mekaaninen läppäsysteemi?
miten edes osaat epäillä? :wink: okei, okei :oops: :oops: taisin vaihtaa vanhempiin. niin, tuo on siitä jännä yksilö vielä että siihen vaihdettiin noi sähkövermeet kaikki silloin kun ostin sen puolitoistavuotta sitten. en vaan tiedä ihan tarkkaan mitkä "kaikki" ainakin sytkäyksikkö, tulpat, v-kansi ja ja johdot, ei pyörijäkään vanhalta näyttänyt. tulpat vaihdoin taas lokakuussa uudestaan.
Vesa Pohjalainen kirjoitti: Jari:
Jos saat vielä jostain Boschin kärkiä, osta niitä varastoon. Kärjet vaikuttaa tosi paljon. Nykyiset tarvikekärjet ovat kelvottomia.
Ryyppyhomma saattaa olla aika veikeä blokilämmityksen kanssa. Mulla 900 ei tarvitse ryyppyä ollenkaan, kun se on ollut narussa. Jos antaa ryyppyä, lähtee huonommin eli on liikaa kuristusta. Kokeilkaapas ilman ryyppyä, onko vaikutusta.
oho, toi kärkihommeli oli mulle vierasta. varastossa on kahdet uudet tarvikekärjet :(

juholla olis muuten kärjetön virranjakaja b-moottoriin...jari....

itse vedän aina 50% ryyppyvipua kun on ollut lämmityksessä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin