Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tyyppivikahan se olikin iskenyt eli suuttimenputki poikki. K-jettiläisen starttauksessa ei paineta kaasua. Semmosilla ajoin noin 200tkm, on siis kokemusta. Kun kaikki on, reilassa se jysähtää tulille olipa kesä tai talvi ja jää käyntiin pelkällä avaimen käännöllä. :-) Jos tuntuu ettei lähde käyntiin ja alkaa bensa haisemaan, eli kastelee tulpat on pahin virhe lopettaa starttaus. Syy, ryyppysuutin ryypyttää aina uudestaan ja lämpöaikakytkimen aikakatkaisu ei toteudu. Kastumistilanteessa voi auttaa kaasupohjassa starttaus, koska se laihentaa seosta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabas94
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 22:50
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Saabas94 »

Mertmi kirjoitti:Tyyppivikahan se olikin iskenyt eli suuttimenputki poikki. K-jettiläisen starttauksessa ei paineta kaasua. Semmosilla ajoin noin 200tkm, on siis kokemusta. Kun kaikki on, reilassa se jysähtää tulille olipa kesä tai talvi ja jää käyntiin pelkällä avaimen käännöllä. :-) Jos tuntuu ettei lähde käyntiin ja alkaa bensa haisemaan, eli kastelee tulpat on pahin virhe lopettaa starttaus. Syy, ryyppysuutin ryypyttää aina uudestaan ja lämpöaikakytkimen aikakatkaisu ei toteudu. Kastumistilanteessa voi auttaa kaasupohjassa starttaus, koska se laihentaa seosta...
Ahaa mukava kuulla vähän K-jetistä kokeneeltakin jotain! Joo ei sitä tosiaankaan noin paljon ois tarvinnut polkee mitä kameramies videolla huutelee, enka ihan niin paljon pumpannutkaan. Ja videolla puhutaan mm kaasuttimesta että oli mennyt vähän polttoaineen syöttölaitteet sekasin mutta mitäpä tuosta! :lol:
Juu tuosta pari päivää ensikäynnistyuksen jälkeen starttasin taas ja ajoin ensimetrit (kytkin ja vaihteisto toimivat moitteetta!) niin startti kerkesi ehkä kerran pyöräyttää konetta ja lähti samantien! En painanut kaasua yhtään.
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Siis edelleenkin, sitä ei tarvitse polkea ollenkaan. Pumppaamisella ei ole mitään merkitystä K-jetin käynnistämisessä. Mutta jos tulpat on kastuneet, saattaa kaasun pohjaan painaminen auttaa. Tätä sattuu jos joku suutin vuotaa ja päästää koneen seisonna aikana pensaa imukanavaan.

Joskus tuommoista on käynnistelty sitenkin että toinen starttaa ja toinen nostaa jeesuksenleuoilla määränsäätimen läppää ylöspäin, että kone saa bensaa. Tällöin on se valtava kumiputki määränsäätimen ja imusarjan välistä kokonaan irti.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vuosia seisseen auton ensiherättelyt....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tähän on pakko nostalgisoida omaa hyvin palvellutta 900i:tä. Kun olin hommannut tuon auton, oli kaasarimoottoreihin tottuneelle todella outoa kuulla moottorin käyvät niin tasaista tyhjäkäyntiä. Ja se vääntö ja koneen nöyryys kylmänä oli ihan outoa. Siihen asti ajamani Opelin ja Fiatin sun muiden kaasarikoneet oli aina vaatineet kierrättämistä ja kaikenlaista kaasupoljinkikkailuita kylmällä koneella ajaessa. 900i sensijaan oli suorastaan herrasmiesmäinen käytökseltään. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin