B.vs.H

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

B.vs.H

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

Onkohan tämä ns.perstuntumaa mutta jotenkin tämä eka B-moottorinen on ajoltaan ja pirteydeltään parempi kuin H-moottorinen? noita H.99.sejä on ollut 5.kpl eräs niistä 90.t ajettu eli ei mitään loppuun kaluttuja :lol: toki Hoossa ei vesipumppu propleemos 5.pykälää kestävä kone jne..mutta silti.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: B.vs.H

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

et ole väärässä kyllä b-motti oli pirteempi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: B.vs.H

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Yksi tekijä ainakin on se , että kaasutinmallin H-koneisiin tuli venttiiliseeteihin kuristusrenkaat. En käsitä miksi. Kuitenkin, nämä pois jyrsimällä saa kivasti vetoa. B-koneissa näitä ei ollut. Muutenhan kansissa ei virtauskanavien puolesta ole eroa.

H-moottori oli muistaakseni 17kg kevyempi kuin B. Näin ollen H-koneisen pitäisi itse asiassa liikkua aavistuksen paremmin kuin B-moottorisen.

2-kaasuttiminen B-moottori 0.98 ensiövälityksellä tuntui jopa vahvalta.
pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

Re: B.vs.H

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

Juu H.kevyempi siksi vähän ihmettelinkin B-koneen rakettimaisuutta :lol: eihän hoo huono esitys sekään oisko saaste.tms normit tiukentuneet jo hoon kohdalla?
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: B.vs.H

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Entä välitykset? Ainakin H-moottorisissa 4-vaihteisissa oli epäonnistuttu ja aikaansaatu laiskahko perusauto.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: B.vs.H

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tuplakaasareilla oleva B-kone oli paljon pirteempi kuin yksikaasarinen h-kone, vaikka siihen oli laitettu kuristamaton ruiskun kansi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: B.vs.H

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei voi edes verrata tuplakaasaria ns. yks kaasariin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: B.vs.H

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllähän toi B-kone on pirteämpi verrattuna H-moottoriin, mun mielestä ottaa kierroksiakin paljon nopeemmin. Vesipumppukaan nyt ei niin paha ongelmainen ole; kerran olen sen riemun kokenut mutta onneksi löytyi vanha Saab-paja mistä löytyi apua (=tietoa, taitoa ja osia 8) ).

Tuolla vuoden '80 ekovälityksillä oleva 4-vaihteinen on vielä ajettavuudeltaan mahtava, kun esim. 3. vaihde vetää sieltä 30-40km/h tuntumalta aina 120km/h asti 8) Ainakin tuo oma missä on PerTronixin sytkä. Itse asiassa kaasuttimen täyshuolto ja sytkän vaihtaminen oli niitä joilla tuota jenganottoa tuli palautettua.

Enolta kuulin muuan vuosi sitten, että pienellä kannen avartamisella, kunnon peltisarjalla ja pakoputkella saa B-koneesta vielä enemmän iloa irti. Ja vieläpä ihan Strömberg-kaasarilla ja orkkis imusarjalla :wink: Niin, ei siitä mitään nykyauton kyykyttäjää saa mutta ikäisekseen reipasliikkeisen, plussana vielä se et konehuone pysyy about originaalissa ilmeessä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin