Vähän turvavöistä ja jarruista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Morjens

Vähän hölmö kysymys mutta ostin käyttämättömän turvavyön tohon 99:n, nyt kun koittelin sitä laittaa paikallen en kuitenkaan saanut vedettyä vyötä yhtään rullasta, nappasi melkein heti kiinni. Ajattelin että onkohan noissa varastoinnissa joku lukitus mikä pitää poistaa tai enkö vain uskalla etää tarpeeksi kovaa vai onko tuokin jo valmiiksi rikki?
Huomasin kyllä että on eri paria pelkääjän turvavyön kanssa että voipi olla että pitää joka tapauksessa ostaa toinen vyö ja lukko kun autossa oli joku huonosti sopiva varaosa vyö joka nyt sittemmin hajosi. Mitenöhän noi vyöt menee sitten 99seissä että saisi oikean mallisen? 2D ja 4D on tietenkin eri mutta taitaa olla sitten jotain eroa eri vuotisten kanssa.

Samalla sitten kävin jarrusatulaa läpi ja onnistuin hukkaaman siellä puoliskoiden välissä olevan yhen tiivisteen, sellainen paksuhko o-rengas jarrunesteen kanava ympärillä. Onkohan tota saatavilla jossain korjausarjassa esm. Biltemasta? Tarvis muutenkin noita tiivistettä kun olivat aika heikos kunnos ja mahdollismman kattava sarja olisi hyvä.

Bonus kysymyksenä voisi kysyä sellaista että voiko noita autonavaimia teettä jonkun lukon/auton sarjanumeron perusteella tjs kun autossa tuli mukana hammastikku mikä muistuttaa hieman avainta, teetin siitä uuden mutta ei sillä silti saa pelkääjän ovea auki vaikka muuten toimii.

Tulipas taas tarinaa.

edit: Niin joo auto on 2D Saab 99 -82 ja takasatulat ovat ilmeisesti ATEt.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja jus »

Turvavyön rulla toimii vain tietyssä asennossa. Jos rulla asennetaan eri asentoon kuin on tarkoitettu, ts. rulla on väärä sille paikalle, vyö pysyy lukossa.

Korjaamokäsikirjassa kehoitetaan olemaan halkaisematta takasatuloita. Ehkä siksi ei tiivistesarjojen mukana tule puoliskojen väliin O-renkaita. Tiivistekauppaan?

Lukkosylinterien kyljessä ja huoltokirjassa on avainkoodi, jonka perusteella lukkoseppä osaa tehdä uuden avaimen. Esim. Auto-Avain Kalliossa Helsingissä.
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Pikku raportti: Turvavyön rulla toimii vain tietyssä asennossa. Näin on. Tappelin Volvo 142:n kanssa just tässä, Lähti toimimaan, ihmetytti silloin. V 142n jälkeen ei ole kelvanut 2-ovinen auto.
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

jus kirjoitti:Turvavyön rulla toimii vain tietyssä asennossa. Jos rulla asennetaan eri asentoon kuin on tarkoitettu, ts. rulla on väärä sille paikalle, vyö pysyy lukossa.

Korjaamokäsikirjassa kehoitetaan olemaan halkaisematta takasatuloita. Ehkä siksi ei tiivistesarjojen mukana tule puoliskojen väliin O-renkaita. Tiivistekauppaan?

Lukkosylinterien kyljessä ja huoltokirjassa on avainkoodi, jonka perusteella lukkoseppä osaa tehdä uuden avaimen. Esim. Auto-Avain Kalliossa Helsingissä.
Kokeilin vetää turvavyötä saman suuntaisesti ulos rullasta kuten se tulisi autossa mutta tajusin juuri että rulla oli silloin poikittain eikä pystyssä kuten se autossa olisi, täytyy kyllä kokeilla pysytyssä. Taidan kyllä katsella saman mallista vyötä tuohon kuin siinä kuuluisi olla, taitaa tuo nykyinen vyö olla jostain vanhemmasta 99sta ja mielellään näkisin sitten sen sellaisessa.

Halkaisin tuon satulan että saisin hoonattua sylinterin, ajattelin kunnolla sitten rempata sen irti kun oli muutenkin eikä auto ole liikenteessä. Epäilinkin että täytyy kokeilla etsiä tuollainen sitten jostain tiivistekaupasta, eipä projektin hidastuminen mitään nyt haittaakkaan kun turvavyökin sitten oli väärän sorttinen.

Täytyypä etsiä tuo numero jostain, en muista nyt oliko huoltokirja autossa mukana mutta eiköhän se numero löydy.
Kiitokset avusta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuskin turvavyö 99 2D -82 varaosanumero 9470394. Matkustajan puolella 9470410. Samat vyöt näyttäisi olevan 90:ssä ja 2D 900:ssa vm 89 asti.
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

jus kirjoitti:Kuskin turvavyö 99 2D -82 varaosanumero 9470394. Matkustajan puolella 9470410. Samat vyöt näyttäisi olevan 90:ssä ja 2D 900:ssa vm 89 asti.
Kiitos, tuo helpottaa mutta samalla sitten sotki hieman. Kun etsin tuolla 99n varaosa numerolla vöitä tulee saman mallia kuin toi nykyinen varaosa vyöni. Kuvassa oikealla on varaosavyö ja vasemmalla peukkuni alla oleva on pelkääjän puolenen vyö.
Kuva
Kumpikohan noista on sitten oikean mallinen? Apukuskin vyö on oikean mallinen kuin kuskin joka on ihan selkeästi vääränmallinen ja liian lyhyt.
ip98
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 18:27
Paikkakunta: Viiala

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja ip98 »

Kuinka leveä on tuollaisen yllä olevan kuvan vasemman puoleisen vyön kieli? Ja mistä mallista sellaisen löytää, tuollaisella pienellä neliskanttisella reiällä?
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

ip98 kirjoitti:Kuinka leveä on tuollaisen yllä olevan kuvan vasemman puoleisen vyön kieli? Ja mistä mallista sellaisen löytää, tuollaisella pienellä neliskanttisella reiällä?
Voin käydä mittaamassa sen mutta ei ole käsitystä minkä se on alkujaan, oletin että 99n mutta nähtävästi ei olekkaan. Edellisen omistajan mukaan sitä ei ole vaihdettu joten se on jo ensimmäisen omistajan toimesta vaihdettu.
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Morjes

Pläräilin tuossa 99:n osia eBaysta ja tuli tällänen korjaus/tiiviste satsi vastaan, en nyt pääse tähän hätään käsiksi noihin omiin satuloihin ja tiivisteisiin, niin onko tossa noi kaks pienempää o-rengasta ne siellä satulan puolikkaiden välissä oleviin kanaviin mistä onnistuin sen toisen hukkaamaan?
Normi satseissa noita ei tullut niin tämä olisi pelastus.
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Ratkaisin itse "ongelman", toi on etujarruille. Ei pitäs tulla tänne huutelemaan ihan täpinöissään, eikä etsiskellä osia keskellä yötä ja sairaana.
Vois kokeilla ottaa noihin yhteyttä ja kokeilla jos sopivaa satsia löytys kuitenkin.
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Moro.
Eikös nuo linkissä olevat pienemmät tiivisteet näyttäisi olevan ihan normi O-renkaita?
Toinen mallina tiiviste kauppaan...
Jos ne tiivisteet on sellaisia ei pyöreitä halkaisialtaan, vaan terävin kanttein, jollaisia nuo lohkojen välitiivisteet monesti on, niin taas tallessa oleva malliksi mukaan, ja tarvike liikkeeseen. Ystävällinen, tuttu myyjä päästää penkomaan tiiviste sarjoja, aivan sama minkä auton se on. Joissain sarjoissa nuo välitiivisteet kuuluu mukaan. Aivan sama, vaikka vain se yksi tiiviste sarjasta sopii, montaa euroa ne kun ei maksa.
Näin olen joutunut monesti tekemään noiden harraste autojen kanssa. On aika turhaa lähteä kyselemään paikallisesta liikkeestä esim. Interceptorin osia sillä nimellä, saat vain pysähtyneen katseen vastaukseksi...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24012
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Sunnuntaina oli rompetorilla tiivistesatseja korjausarjoja myynnissä.
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

XJ6 kirjoitti:Moro.
Eikös nuo linkissä olevat pienemmät tiivisteet näyttäisi olevan ihan normi O-renkaita?
Toinen mallina tiiviste kauppaan...
Jos ne tiivisteet on sellaisia ei pyöreitä halkaisialtaan, vaan terävin kanttein, jollaisia nuo lohkojen välitiivisteet monesti on, niin taas tallessa oleva malliksi mukaan, ja tarvike liikkeeseen. Ystävällinen, tuttu myyjä päästää penkomaan tiiviste sarjoja, aivan sama minkä auton se on. Joissain sarjoissa nuo välitiivisteet kuuluu mukaan. Aivan sama, vaikka vain se yksi tiiviste sarjasta sopii, montaa euroa ne kun ei maksa.
Näin olen joutunut monesti tekemään noiden harraste autojen kanssa. On aika turhaa lähteä kyselemään paikallisesta liikkeestä esim. Interceptorin osia sillä nimellä, saat vain pysähtyneen katseen vastaukseksi...
Jep jep semmonen kantikashan tuo on, sellanen ideahan mulla alkujaan olikin että tollasen välitiivisteen jostain tiiviste lafkasta hakisin ja siihen päälle vielä tiivistesarja heittäisin mutta kohta tässä on oltu vuos sairaana, välillä kuitenki parempia hetkiä ollut niin jotain pientä pystynyt tehdä, tuolta ebaysta on kuitenkin sen verta helppo hankkia roinaa että sen tekee vaikka kuinka sairaana.
Taitaa olla vaan parempi parempi ootella parantumista, loppusuoralla ollaan kuitenkin.
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Paranemisia sinne, itse kuntoon ensin, sitten auto.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vähän turvavöistä ja jarruista

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

900 -89:n takaturvavyön sain jumiin takaisin asentaessa. Koputtelin oikeassa asennossa ja vähän väärässäkin mutta ei hievahda ulos päin. Voiko tuolta mennä joku mekanismi rikki siten että ei auta enää kuin vaihto? Maalasin itseni nurkkaan tuon kanssa kun tuli se vyö äheltäessä päästettyä melkein kokonaan sisään... Vyön koneiston kannet näyttäisivät olevan kiinni kivoilla tri-wing -ruuveilla.
Vastaa Viestiin