SAAB 90

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tiku57
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 14, 2013 15:35

SAAB 90

Viesti Kirjoittaja tiku57 »

moro, olen uusi klubilainen ja tullut kaverini ehdotuksesta kuulemma mukavaan joukkoon. Kysyisin heti ensimmäisenä, minkälainen auto on saab 90 (eikös ole suomalainen) vm. on -86 ja myyjä pyytää siitä 300€. Hyvin toimi mutta ohjaus on kuin traktorissa, onko tuolla saabilla mitään arvoa ? :oops:
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kysessä on Suomessa kehitetty ja vain Suomessa valmistettu malli, joka on maailman mittakaavassa aika harvinainenkin. Tekniikka on yksinkertaista ja luotettavaa, ohjaus voi tuntua paikallaan käännellessä raskaanpuoleiselta, mutta pienikin liike keventää sitä ja pianhan siihen jo tottuukin. Arvoa on, niin historiallista kuin käyttöarvoakin.
Lisää esim. tuolta: http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... a_osa4.pdf
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tiku57
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 14, 2013 15:35

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja tiku57 »

moro, opettelen vielä tätä sivuston käyttöä ... elikkäs ei sillä autolla paljon arvoa ole mielestäsi ? se on ihan pyörivässä kunnossa ja oven sisään työnnetty niin paljon jäte öljyä että valuu maahan. Minä kuitenkin ajattelen että sehän olisi 3v. päästä museo auto eikö? ja voisin fiksatakin sitä siinä mielessä - kannattaako?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kannattavuus on aika monimerkityksinen sana, josta jokaisen on tehtävä oma arvionsa sen mukaan mitä arvostaa ja esim. mitä töitä itse osaa ja haluaa tehdä. Lopullinen rahallinen arvo kai selviää vasta myyntivaiheessa, jos silloin vielä malttaa luopua. :)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aihe siirretty oikealle alueelle. Kyllä autolla aina jonkinlainen arvo on, ja riippuu kunnosta. Museoleimassa olevilla autoilla yleensä hintaa noin 1500 ylöspäin. 90 on aika harvinainen auto maailmalla, mutta suomessa aikanaan tosi yleinen ja ehkä aliarvostettu.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Luepa tuo:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=121925
Mukavaa tarinaa ja tapahtumaa vastaavan mallin ympärillä.
Minusta olisi kaukaa viisasta ottaa juuri nyt kymppi talteen, kun niitä vielä löytyy. Maailmalla niiden arvo on reilusti korkeampi Suomeen verrattuna. Mukavan helppo käyttöautona ja keräilyautona sen aika on tulossa.
# 419 Vesa Pohjalainen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tiku.

Jos haet autosta mukavaa nostalgista kyytiä ja lookkia jolla varmasti erotut eduksesi linttabemarien keskeltä, sekä tykkäät autoharrastelusta mukavien ihmisten parissa, et voi pudota korkelta jos otat auton talteen. Huoltamolla ja tapahtumissa saa aina juttuseuraa, niin vanhoista ja nuorista, puhumattakaan ulkomaalaisista saabisteista.
Meikäläisellähän on ikää kohta vasta 19v ja omaa noppaa on entisöity pari vuotta pala palalta ja nyt alkaa olla valmista. Ostin kyseisen auton ensiautoksi Oulusta hintaan 550e, eikä ole kaduttanut. Ainoastaan kerran jäin hetkeksi tienpäälle kun kaasarin vaimennusöljy loppui kaasarista. Öljyä lisää ja meno jatkui. Jos kori on hyvä ja tekniikka pelaa järkevästi, auto on pelastamisen arvoinen ja erittäin mukava harrastaa. Mulla on 86 vuosimalliin osiakin ja voin jelppailla tarvittaessa jos noppa askarruttaa. :)
pölkkäri
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: To Joulu 22, 2011 05:51

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja pölkkäri »

Talteen vaan jokainen Saab on laulun arvoinen vai miten se Veikko Lavin biisi menikään :D
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Taku. :lol:


Kärkkäisen kanssa samaa mieltä ja ikääkin on noin suurinpiirtein samaaverran ja osta se :saab: ehdottamasti pois. Ainiin ja teretulemast joukkoon vaan. 8)
Liikaaa romua
SatKor
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Syys 20, 2013 22:10

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja SatKor »

Osta ehdottomasti pois. Etenkin jos oven alareunat hyvässä kunnossa. Meillä pihassa kaksi 90 saabia, vm. 85 ja 86. Hyvin käy ja kulkee. Vm. 86 tuntuu olevan jo suomessakin harvinaisuus. Tekniikka kestävä ja melko helppo korjata, jos sattuu vikaa tulemaan.
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Heräsi taas itsellänikin mielenkiinto kymppiseen ja kävinkin taas yhtä pihalla seisonutta ruinaamassa. Viikolla menen hieromaan kauppoja tosissaan, koska ehdottomasti tarvitsen airflow setin sisälle auton... Punainen peto on liian rapea tuohon hommaan, mutta en siitäkään aio luopua (äitee tykkää, kun haalaan niiden pihalle näitä).

Varsinainen kysymys on, että kuinka paljon ysikymppejä tänäpäivänä on rekisterissä? Muutama vuosi takaperin oli n.1500kpl, mutta eiköhän tuo ole aika rajusti pudonnut.
Sauli.M #1562
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

:saab:
Viimeksi muokannut Johtaja_Turhapuro, To Kesä 03, 2021 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tiku57 kirjoitti: Hyvin toimi mutta ohjaus on kuin traktorissa
Tuohon aikaan vain arvokkaimmissa autoissa/malleissa oli ohjaustehostin :) Toki jos renkaiden ilmanpaine on seisonnan jäljiltä jotain olematonta, se vielä tehostaa traktorivaikutelmaa TAI jos autoon on asennettu jotkut ylileveät renkaat (195) - eli ohjaushan oli suunniteltu rengasleveydelle 155-175.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Taidan sitten olla vaan niin perhanan vahva, kun ei tuo ohjaus miltään yliraskaalta tuntunut sataysivitosillakaan... 8)

Ihan hirveä autokuume päällä! Tosiaan kiikarissa pari vuotta seissyt kasikutonen 230tkm ajettu "vihertävänmetallinhohtoharmaa" 5-speed.
Sauli.M #1562
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SAAB 90

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Yllättävän äkkiä tuohon tehostamattomaan ohjaukseen tottuu. Itsekkin kun koko viimekesän ysiysillä ajelin niin aluksi tuntui että eihän tätä jaksa kääntää ollenkaan, mutta muutaman viikon päästä alkoi taittumaan nätisti taskuparkkiin keskustassakin :D
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vastaa Viestiin