Rampen 900i 16v kat. toimii taas
Rampen 900i 16v kat. toimii taas
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE SAAB ja muillekin IHMISILLE:
Tämä seuraava juttu koskee ainoastaan LH jetronic 2.4 ruiskujärjestelmällä varustettuja 2 litraisia katteja -90 luvun alusta.
Tässä pitkin loppuvuotta olen hakenut ja ollut löytävinänikin syitä ja vikoja. Erilaisia syitä ja vikakoodien lukua on arvuuteltu täällä forumilla ja paikallisella huoltoasemalla jne. Oireet olivat seuraavat.
-Satunnaisia käyntihäiriöitä.
-Ce valo palaa satunnaisesti (pitkään, kuukausia).
-Vikakoodiluku ilmoitti mm alipainev., lambda-anturi ja ilmamassamittari.
-Tuntuma, että kaikki ei ole kunnossa.
23.12.2004 aamulla työhön mennessä auto oireili jälleen ja sammui. Käynnistyi ja kävi huonosti(hinausautolla kotipihalle). Päätelty ensin, että tulpat loppu. Vaihdettu tulpat, johdot ja virranjakajan kansi (ei auttanut). Oletettu, polttoaineessa vettä, tyhjennetty ja laitettu kosteuden poistajaa (ei auttanut). Luettu vikakoodit. Yksi pisti silmään ilmamassamittari. Kysytty neuvoa asiantuntijalta. Ohje: ota im. mittarin johto irti ja kokeile. Tulos moottori kävi taas paremmin ja pintakaasulla pystyi jopa ajamaan. Asiantuntijan tuomio, ilmamassamittari tai boxivika..... Haettu em. Saab korjaajalta oikentyyppiset im. mittarit, uusi ja käytetty. 03.01.2005 asennettu ensin käytetty paikoilleen (Saksasta varaosiksi tuodusta vastaavasta autosta otettu). Käynnistus onnistui ja moottori kävi kohtalaisesti Ce valo paloi jatkuvasti. Käytetty lämpimäksi vaihtelevalla kaasulla ja lähdetty koeajolle.
Aluksi ei tahtonut oikein vetää ja Ce valo paloi, mutta kävi toki kohtalaisesti. Ajettuani n.40 km. ce valo sammui ja käytös palasi aivan normaaliksi.
Lopputoteamus:
Ilmamassamittari on todennäköisesti ollut pitkään epäkuntoinen ja nyt se rikkoutui lopullisesti siten, että se tulkitsi ilmamäärän maksimiin ja moottori kävi aivan liian rikkaalla(siitä johtui myös käry, joka johtui besiinin palamisesta katalysaattorissa).
Opetus:
Luota vikakoodeihin ja asiantuntijaan.
Uusi im.mittari palautetaan käyttämättömänä.
Tämä seuraava juttu koskee ainoastaan LH jetronic 2.4 ruiskujärjestelmällä varustettuja 2 litraisia katteja -90 luvun alusta.
Tässä pitkin loppuvuotta olen hakenut ja ollut löytävinänikin syitä ja vikoja. Erilaisia syitä ja vikakoodien lukua on arvuuteltu täällä forumilla ja paikallisella huoltoasemalla jne. Oireet olivat seuraavat.
-Satunnaisia käyntihäiriöitä.
-Ce valo palaa satunnaisesti (pitkään, kuukausia).
-Vikakoodiluku ilmoitti mm alipainev., lambda-anturi ja ilmamassamittari.
-Tuntuma, että kaikki ei ole kunnossa.
23.12.2004 aamulla työhön mennessä auto oireili jälleen ja sammui. Käynnistyi ja kävi huonosti(hinausautolla kotipihalle). Päätelty ensin, että tulpat loppu. Vaihdettu tulpat, johdot ja virranjakajan kansi (ei auttanut). Oletettu, polttoaineessa vettä, tyhjennetty ja laitettu kosteuden poistajaa (ei auttanut). Luettu vikakoodit. Yksi pisti silmään ilmamassamittari. Kysytty neuvoa asiantuntijalta. Ohje: ota im. mittarin johto irti ja kokeile. Tulos moottori kävi taas paremmin ja pintakaasulla pystyi jopa ajamaan. Asiantuntijan tuomio, ilmamassamittari tai boxivika..... Haettu em. Saab korjaajalta oikentyyppiset im. mittarit, uusi ja käytetty. 03.01.2005 asennettu ensin käytetty paikoilleen (Saksasta varaosiksi tuodusta vastaavasta autosta otettu). Käynnistus onnistui ja moottori kävi kohtalaisesti Ce valo paloi jatkuvasti. Käytetty lämpimäksi vaihtelevalla kaasulla ja lähdetty koeajolle.
Aluksi ei tahtonut oikein vetää ja Ce valo paloi, mutta kävi toki kohtalaisesti. Ajettuani n.40 km. ce valo sammui ja käytös palasi aivan normaaliksi.
Lopputoteamus:
Ilmamassamittari on todennäköisesti ollut pitkään epäkuntoinen ja nyt se rikkoutui lopullisesti siten, että se tulkitsi ilmamäärän maksimiin ja moottori kävi aivan liian rikkaalla(siitä johtui myös käry, joka johtui besiinin palamisesta katalysaattorissa).
Opetus:
Luota vikakoodeihin ja asiantuntijaan.
Uusi im.mittari palautetaan käyttämättömänä.
Viimeksi muokannut rampe_58, Ma Tammi 03, 2005 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kyllä tahtoi itsellänikin aluksi mennä sormi suuhun ihmetyksestä kun kesällä tuossa hinailin toista autoa trailerilla, sitten jätettiin auto ja traileri pois ja ajattelin etten sammuta autoa koska oltiin aika reippasti tultu.
sitten lähdettiin uudestaan liikkeelle eikä mennyt sitten mihinkään auto, että mikä helvetti oikeen nyt tuli!!
auton sammuteksen ja pienen totutteluajon jälkeen kaikki taas kunnossa...
sitten lähdettiin uudestaan liikkeelle eikä mennyt sitten mihinkään auto, että mikä helvetti oikeen nyt tuli!!
auton sammuteksen ja pienen totutteluajon jälkeen kaikki taas kunnossa...
Joo siihen totutusajoon on ihan nopeutettu keinokin. Se oli kyllä aika hurja, ensin vissiin lämmittely joutokäynnillä ja sitten 70km/h vauhdista virrat pois ja uudelleen startaten
Ei ole tässä nyt sitä korjaamokirjaa käsillä missä toi oli selostettu.
Kuulostaa vähän vaaralliselta tempulta ainakin vilkkaalla tiellä. Mitäköhän starttimoottorikin tykkää jos kääntää avaimesta kun vauhtipyörä pyörii täysillä..krunts? En suosittele kokeilemaan
Vai pitääköhän se moottori sitten pistää pyörimään kytkintä nostamalla..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Kuulostaa vähän vaaralliselta tempulta ainakin vilkkaalla tiellä. Mitäköhän starttimoottorikin tykkää jos kääntää avaimesta kun vauhtipyörä pyörii täysillä..krunts? En suosittele kokeilemaan
Vai pitääköhän se moottori sitten pistää pyörimään kytkintä nostamalla..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kyllä sitäkin, "virrat pois ja takaisin", tehtiin, mutta ei niin pitkälle, että starttia tarvittiin, vaan virta pois ja päälle muutaman kerran. Valot vaan sammuvat myös ja sehän ei ole oikein turvallista... Nyt sitten pitää laittaa kaikki turhaan irroitetut osat takaisin, mutta hyvältä näyttää. Vaiva on ollut jo pitkään. Bosch on silti yksi parhaista ja luotettavimmista ruiskuista ja kai siihenkin 350000 km:n matkalla jokin vika tulee. Kuten sanottu; siitä ikävä, että kaikki on boxin ja elektroniikan ohjaamaa eikä tienpäällä juuri keinoja ole, jos matka tyssää. Toisella koeajolla, kun annoin moottorin jäähtyä huomasin, että käytös oli muuttunut. Kylmänä ei oikein tahtonut vetää eikä ottanut kierroksia, kuin 4000. Lämmettyään toimii nyt paremmin, kuin aikoihin ja tyhjäkäynti on tasaisempi. Katsotaan taas, kun kilometrejä kertyy.
Jos joutuisin valitsemaan, ostaisinko auton vai SAABin, vankkumaton mielipiteeni lienee kuitenkin SAAB. HAHHAA!!!
Jos joutuisin valitsemaan, ostaisinko auton vai SAABin, vankkumaton mielipiteeni lienee kuitenkin SAAB. HAHHAA!!!
Näin kun ilmamassamittari tuli puheeksi, niin kertokaa viisaammat tekeekö juuri ilmamassamittari sen, kun talvikelillä esim. lämpimästä parkkihallista lähdettäessä nousee kiekat hetkeksi ~1900 eikä laske edes kaasua reippaasti polkasemalla (kuten automaattiryypyllisissä kaasariautoissa)....tänään teki tuota taas muutaman kilometrin ennenkuin tasoittui ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Minulla katittomassa LH 2.2:ssa oli viallinen lämpöanturi syynä moiseen kierrosten ylhäällejumittumiseen. Oire tosin ei esiintynyt kylmällä koneella vaan lämpimällä. Automaattivaihteisessa inhottava vika.Muksu kirjoitti:Näin kun ilmamassamittari tuli puheeksi, niin kertokaa viisaammat tekeekö juuri ilmamassamittari sen, kun talvikelillä esim. lämpimästä parkkihallista lähdettäessä nousee kiekat hetkeksi ~1900 eikä laske edes kaasua reippaasti polkasemalla (kuten automaattiryypyllisissä kaasariautoissa)...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00