900 ja k-jet kuva

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja jus »

Määräjakajasta mäntä jumissa. Siis se, joka nojaa lautasen varren toiseen päähän.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja sarka »

kimmoa kirjoitti:Hyppylangalla pumppu surisemaan niin että systeemiin nousee paine.
Itse väänsin vaan virrat päälle, ilmamäärämittarin pultin kannassa oli pienet lukkopihdit kiinni niin oli helppo käännellä ja kokeilla suuttimien toiminta eri asennoissa.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sarka kirjoitti:
kimmoa kirjoitti:Hyppylangalla pumppu surisemaan niin että systeemiin nousee paine.
Itse väänsin vaan virrat päälle, ilmamäärämittarin pultin kannassa oli pienet lukkopihdit kiinni niin oli helppo käännellä ja kokeilla suuttimien toiminta eri asennoissa.

pumppuhan ei muuta kuin surahda pari sekuntie kun virrat laittaa päälle, ei sillä paljon suuttimia kokeilla..
jos siis ei ole jotain omia viritelmiä tehty joilla pumppu pyörii aina kun viirat päällä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja sarka »

En tiiä viritelmistä, mutta tuossa -85 900i:ssä pyörii kyllä punppu koko ajan ku virrat on päällä. Ei oo ees relettä reletaulussa...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Siellä on sitten joku oma viritys. Releessä on sellainen turvakytkentä että jos sytytyspulsseja ei tule, pysähtyy pumppu parin sekunnin päästä. Tämä ilmeisesti siksi ettei kolaritilanteessa työnnä pensaa liekkeihin. Mutta kuten totesin aiemmin, hyppylangalla pyörii hienosti.
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

jus kirjoitti:Määräjakajasta mäntä jumissa. Siis se, joka nojaa lautasen varren toiseen päähän.
Pystyykö tuota omin nokkine lähtä irroittelemaan, vai kannattaako jättää sikseen ja etsiä vaan toinen jakaja tilalle? Jonkin verran kuitenkin täällä foorumillakin varoiteltu määränjakajan aukomisesta.
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja jus »

Riippuu varmasti jumituksen asteesta, mitkä konstit riittävät vapautukseen. Edellisellä sivulla 900turbo3d kertoi paineistaneensa 120 bar, kunnes irtosi. Ajossa olleen auton määräjakajan mäntä ei ehkä ole ihan yhtä jumissa kuin vuositolkulla seisseen. Määräjakajaahan (se musta rautaklunssi, josta suutinputket lähtevät) ei pidä avata, mutta määräjakajan saa kyllä ruuvata irti siitä ilmamäärämittarin alumiinirungon päältä. Jos mäntä ei olisi jumissa, se suorastaan pyrkisi putoamaan pois em, osia toisistaan erottaessa. Voisikohan lievemmässä jumitapauksessa riittää määräjakajan kevyt kopautus pöytää vasten? Tai vaikka kopautus alakautta irrottamatta ilmamäärämittarista?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja sarka »

kimmoa kirjoitti:Siellä on sitten joku oma viritys.
Jaha, alkoikin olla tekeminen vähissä tuon kanssa...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oletko varma ettei ole sulakerasiassa relettä pumpulle? itsellä ollut yhdessä i8 saabissa viallinen pumpunrele mikä oli päällä aina kun kytki virrat.
eli tarkastappa uudestaan se onko se rele paikallaa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

i8:n rele on sulakekotelossa, i16-mallien taas jossain muualla. Jos rele löytyy, on mahdollista että se on auton historian aikana jossain vaiheessa vaihdettu tavalliseen releeseen alkuperäisen rikkouduttua ja silloin pumppu pyörii koko ajan jos virrat on päällä. Se turvakytkentä kun on rakennettu releen sisälle.

Määränsäätäjän männän pitää liikkua sormivoimin ja kyllä minä ainakin olen sen ulos ottanut ja takaisin sisälle laittanu. Kaikkia pelotteluja ei kannata uskoa... CRC on hyvä aine männän mobilisaatioon.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ei ole relettä ei. Sulake kyllä löytyy... Lieköhän joku laittanut reletaulun alle hyppylankoja sitten, nyt ei joutanut tutkimaan.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moe!

Ootteko muistanu laittaa benziinin sekaan välillä sitä 2T-öiliä.. :wink:
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

Itellä sama ongelma omassa i8 satkussa!(pumppu pyörii jne),mutta eiköhän tästä saada selville että mitäs pitäs tehdä että saa käymään. Ensin tämä omani kävi siihen asti että kone lämpesi ja sammui ja lähti käyntiin taas,mutta nykyään ei lähde käyntiin ollenkaan (vikana luultavasti lutistunut bensaletku tai suodatin tukossa!)! huomena ois tarkotus tutkia omaani lisää jos pakkasta on alle -20astetta,kun ulkosalla joutuu nuita peltoautoja rappaan...
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
Vastaa Viestiin