APC nakutuksen tunnistin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

MOI


Edellinen omista oli ottanut nakutuksen tunnistimesta liittimen pois koska alkoi pitää jakajan vieressä katkovaa ääntä. Ja siis nyt kun auto on mulla ollut on johto ollut laitteesta pois. Tarvitsee vissiin vaihtaa koko höskä vai kuinka? Siinä mikissä luultavasti oli jotain vikaa koska moottori alkoi nakuttaa kun laite kytkettiin toimintaa, muuten ei. Kuinka suuri merkitys tällä laitteella on ahtoihin? Ja mitä laite itseasiassa tekee??


:roll:
Liikaaa romua
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tunnistaa nakutuksen ja laskee tarvittaessa ahtoja.

=pelastaa moottorin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

nalleolut kirjoitti:tunnistaa nakutuksen ja laskee tarvittaessa ahtoja.

=pelastaa moottorin.

ahaaaa. ja nyt kun ei ole ollut kiinni niin laittaa koneen säästölle
= laskee ahtoja
Liikaaa romua
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos se palikka mitä nyt tarkoitetaan on siinä virranjakajan vieressä lukkopellissä kiinni niin se ei ole nakutuksen tunnistin, se osa on magneettiventtiili. Se vaikuttaa ahtopaineen säätöön eli johto irti siitä mötikästä meinaa sitä, että autosi nostaa paineet vain peruspaineelle.

Nakutuksen tunnistin sijaitsee sylinterilohkossa, 2-3 sylinterin välissä, näkyy imusarjan välistä. Muistaakseni sellainen sininen palikka mikä on palikan kokoon nähden helv***n isolla pultilla kiinni :wink: Ja on toiminnaltaan eräänlainen mikrofoni, eli ei siis pidä ääntä.

---

Huoltovinkki naputtavaan magneettiventtiilin jos se edes jollain tavalla toimii. Pari letkua irti ja sen jälkeen puhdistussprayta venttiilin läpi. Jos venttiili vielä on pelastettavissa niin se menee mykäksi ko. käsittelyn aikana. Mutta ei muuta ku käyttää liittimen irti muutaman kerran niin kyllä se alkaa taas räpättään. Sen jälkeen crc:tä reilusti eli hukutat mykäksi. Itse toistin tämän muutaman kerran eli niin monta kertaa, että liittimen kytkemisen jälkeen venttiili napsautti muutaman kerran ja lopetti.

Tämä siis toimii venttiilille joka on likainen ja siitä syystä pätkii. Venttiili jonka kela on rikki ei tällä konstilla herää henkiin. Yksi mikä on kans josta ahtopaineen säätö/magneettiventtiili koirii on huono maadoitus (maadoituspiste akun vasemmalla puolella keulapalkissa, melko yleinen vika satkuissa).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

dimebak kirjoitti:Jos se palikka mitä nyt tarkoitetaan on siinä virranjakajan vieressä lukkopellissä kiinni niin se ei ole nakutuksen tunnistin, se osa on magneettiventtiili. Se vaikuttaa ahtopaineen säätöön eli johto irti siitä mötikästä meinaa sitä, että autosi nostaa paineet vain peruspaineelle.

Nakutuksen tunnistin sijaitsee sylinterilohkossa, 2-3 sylinterin välissä, näkyy imusarjan välistä. Muistaakseni sellainen sininen palikka mikä on palikan kokoon nähden helv***n isolla pultilla kiinni :wink: Ja on toiminnaltaan eräänlainen mikrofoni, eli ei siis pidä ääntä.

---

Huoltovinkki naputtavaan magneettiventtiilin jos se edes jollain tavalla toimii. Pari letkua irti ja sen jälkeen puhdistussprayta venttiilin läpi. Jos venttiili vielä on pelastettavissa niin se menee mykäksi ko. käsittelyn aikana. Mutta ei muuta ku käyttää liittimen irti muutaman kerran niin kyllä se alkaa taas räpättään. Sen jälkeen crc:tä reilusti eli hukutat mykäksi. Itse toistin tämän muutaman kerran eli niin monta kertaa, että liittimen kytkemisen jälkeen venttiili napsautti muutaman kerran ja lopetti.

Tämä siis toimii venttiilille joka on likainen ja siitä syystä pätkii. Venttiili jonka kela on rikki ei tällä konstilla herää henkiin. Yksi mikä on kans josta ahtopaineen säätö/magneettiventtiili koirii on huono maadoitus (maadoituspiste akun vasemmalla puolella keulapalkissa, melko yleinen vika satkuissa).
Erittäin paljon kiitoksia, hyödyllinen tieto. Auto on nyt talven tallissa, mutta pata päälle ja crc:tä perään mankuvenaan siis ja tauko, letkut ovat tässä vaiheessa pois ja jos alkaa uudelleen läpättää niin sama käsittely yms. Täytyy nääs näin hämälisittäin selittää asia itelle :lol: . ja tarkista maadotus. Eli siis se ei välttämättä ollut moottorin nakutusta vaan mankuvenan naputusta
Liikaaa romua
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo, se kuuluu ohjaamoon asti se räpätys konehuoneesta.

Itse en ole koskaan kuullut moottorin nakuttavan (en edes tiedä kuuleeko sitä korvalla) joten siihen en osaa sanoa mitään. Mutta jotenkin vain tuli mieleen tuo magneettiventtiili, se kun on virranjakajan vieressä ja oikea nakutustunnistin on moottorin lohkossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä sen nakutuksen pahimmillaan kuulee kabiiniin, vaikea sitä ääntä on kuvailla mutta semmoinen rilahtava ääni tulisi nyt mieleen, kyllä sen tunnistaa kun sen kuulee, ei vaan sovi liian kauaa sitä kuunnella ;)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
TommiA
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
Paikkakunta: Oulussa ja muualla

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja TommiA »

Tästä on ollut monesti apua ihmetellessä keksinnön toimintaa tai toimimattomuutta

http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC_S.htm
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

TommiA kirjoitti:Tästä on ollut monesti apua ihmetellessä keksinnön toimintaa tai toimimattomuutta

http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC_S.htm

Hyvä sivu. Mulla nousi tämä neula vain keltaisen alkuun, kun polkee kaasua tappiin. Ahto letkut olivat myös erittäin hapristuneet, siinä myös osa syytä. APC:ssä ei silloinkaan ollut johtoa kiinni.
Liikaaa romua
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: APC nakutuksen tunnistin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Helpoin testaus: Kone käyntiin, joku 30cm terästanko imusarjan välistä nakuanturin pulttia vasten ja kopautus vasaralla. Jos toimii oikein magneettiventtiilistä kuuluu " kä kä kä kä".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin