Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Juu virtalukolta tulee puolalle virta, onko tuolla hall-anturin liittimellä mitään tekemistä puolan kipinöinnin kanssa? Meinaan, kun puolalle tulee virtalukolta virtaa, mutta puola taas ei tuota yhtään "jännitettä" puolanjohdolta virranjakajaan 8O
Toisin sanoen kipinä on kuollut autosta kokonaan.. Meinaa mennä jo sormi suuhun tällä pojalla :oops:
99 GL Petro -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11563
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja jus »

Hall-anturi kertoo sytytyksen pääteasteelle (sytytysmoduli, sytkäyksikkö) hetken, jolloin sen tulee maadoittaa puola ja milloin vapauttaa. Sikäli se anturin johto on ihan yhtä olennainen sytytyksessä kuin pääteaste tai puolakin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Ahaa, kiitos vastauksesta, eli hall- anturi voipi olla syypää, täytyy kokeilla toisella virranjakajalla miten käy.
99 GL Petro -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11563
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos on noita ylimääräisiä virranjakajia, kipinän tulon testaamiseksi ei heti alkuun tarvitse muuta kuin siirtää Hall-anturin johto siitä moottorissa kiinni olevasta jakajasta irtonaiseen jakajaan. Sitten vaan virrat päälle, tulpanjohtoon tai puolanjohtoon irtotulppa, tulpan runko maadoitukseen ja pyörittelet sitä irtonaista virranjakajaa. Ei tarvitse edes moottoria pyörittää startilla. Jos kipinä näin tulee, voi seuraavaksi asentaa sen jakajan paikalleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2300
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja anv »

Juuri noin. Se tulppa kannattaa laittaa kiinni siihen puolan johtoon, niin ei tarvii välittää mihin suuntaan se pyörijä sojottaa...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Ongelma ratkesi, toisella virranjakajalla iski kipinää eli hall-anturi on todennäköisin syypää, kiitos foorumilaiset neuvoista! Harmi vain, että tuon toisen jakajan hall-anturi pimenee moottorin lämmetessä, joten sitä lienee turha asentaa ollenkaan moottoriin kiinni. 50€ näytti olevan motonetissä hintaa hall-anturille, onko kovin paha jippo vaihtaa ja mitä asioita tulisi ottaa vaihtaessa huomioon? Jos jollakin tiedossa TOIMIVA virranjakaja edullisesti niin saa ehdottaa kaupantekoa.
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Eipä iloita liian aikaisin, virranjakajaa irrottaessa odotti tämmöinen näky:
Kuva
Eli virranjakajan tapit kuluneet sileiksi, sen takia kipinä katosi! Ei tämä aivan normaalia voi olla? virranjakajan pultit olivat tiukasti kiinni ettei siitä voinut johtua.
En saanut ängettyä "ylimääräistä" virranjakajaa enään normaalisti vanhan tilalle, ikäänkuin jokin ahdistaisi, onko tämä normaalin näköistä?
Kuva
99 GL Petro -84
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Pensapumpun käyttövipu näyttää luiskahtaneen pois paikaltaan ja estää virranjakajan paikalleenmenemisen. Tuo sivulta tuleva vipu pitäis saada paikalleen. Irrota pensapumppu ja vedä tuota vipua ulospäin ja työnnä takaisin siten että se menee tuossa nokka-akselissa olevan heltan taakse ja koskee epäkeskoon. Sitte pensapumppu paikalleen ja sen jälkeen jakajankin pitäis mennä heittämällä takasi, kunhan katsot että lähetyssaarnaaja on oikeassa asennossa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11563
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuva Kuva Kuva

Siitä toisesta lämmetessään pimenevästä jakajasta voi kokeilla siirtää ehjän tartuntanokat sisältävän pään tähän jakajaan, jos ei kokonaan ehjiä jakajia ilmaannu. Sokkatappi on piilossa siellä jousirenkaan alla. Tappia lyödessä pitää olla melko hyvä vaste akselin pään alla ja sopiva tuurna. Sovitus on tiukka. Laita merkille miten päin sen pään kuuluu olla. 180 asteen virhe on mahdollinen, aiheuttaa tulpanjohtojen uudelleenasettelutarpeen.

Ehkä olisi aiheellista kurkata venttiilikopan allekin, sieltä saisi ehkä siivottua isoimpia virranjakajan murusia ja muuta moskaa pois. Jolleivät ole kaikki valuneet siinä alla olevaa kanavaa pitkin öljypohjaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Kiitoksia jälleen avusta :)
Olisiko helpompaa vain siirtää Hall-anturi ja tuo alipainekello toiseen jakajaan?
99 GL Petro -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11563
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos saa sen sakaralevyn irti akselilta ilman, että levy menee kieroksi 8)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ei roippeiden siirto toiseen jakajaan auta yhtään jos vika on sylinterinkannen ja venttiilikopan puolella. Pensapumpun käyttövipu ei ole jakajan osa.
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Jakajan tuhoutumisen syynä saattaa olla bensapumpun virheellinen asennus, tulin vaihtaneeksi sen parisen viikkoa sitten.
En saanut sitä tappia irroitettua, enkä osannut sitä virranjakajaa purkaa, joten täytyy hommata "uusi" tilalle.
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Kiitos pupho49 sujuvista kaupoista, nyt on "uusi" jakaja kiinni ja komiasti tärähti Petro tulille, vielä pitää sytytys hienosäätää ja meno senku jatkuu :)

talvirenkaat alla, lopuksi pientä fiilistelyä 8) :D

Kuva
99 GL Petro -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

On kyllä vaikea kuvitella paremmin tuohon ympäristöön sopivaa autoa. Kansallisauto kansallismaisemassa. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin