Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

CHEVY2.8D kirjoitti:tohon -93 og900:een kun tankkas yli puolet sorretunvoimaa eli re85:sta niin alkoin checkengine valo palaa. muija valitti varoitusvalosta repsikanpaikalta katottuna niin sanoin että ei näy ratinkehän takaa eli ei haittaa.

paljonkohan ce valon syttyminen laihan seoksen vuoksi kääntää seosta ce=limphometilassa? eli oisko parempi laittaa joko 50% tai sit n.8-90% tenua vai meneekö silti laihalle?

en nyt jaksanut koko topiccia läpi kahlata, niin onko sinulla siis muutettu mitenkä viinalla kulkevaksi?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

ei mitenkäns,onhan siinä lamda joka säätää seosta rikkaammalle :lol:

eli onko se limp home tilan (kun ce valo palaa) seos lähellä etanoli-bensa esim 70% seosta?

mun kjet kat 89 pyörii hyvin 50 50 seoksella...
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mikkoimp kirjoitti:eli oisko parempi laittaa joko 50% tai sit n.8-90% tenua vai meneekö silti laihalle?
mitä tuo lause siis tarkoittaa? ensin meinaat että on laihalla jo 50 seoksella niinkuin onkin, ja sitten perään kysyt onko 80-90% seoksella vieläkin laihalla kun seosta laihentaa enemmän.
mitä minulta jää kysymyksessä ymmärtämättä?
lambaada säätää noin 15% eli juurikin about tuohon 50% seoksen kulmille, viinassa kun on 30% vähemmän energiaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikun juu, nyt sen tajusin eli meinaat kuinka paljon seos rikastuu kun ce-valo syttyy?

sitä en tiedä. luultavasti kartan arvo+joku prosentti turvamarginaalia..
ei muuta kuin immu irti että mennään karttojen mukaan ja lambda anturiin seosmittari ja bensanpaineita koputtelemaan lisää.
seos mittari ei montaa kymppiä enää esim biltemassa maksa ja lambda kestää signaalin ryöstön mittarille.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Pedri »

JuHem kirjoitti:
Pedri kirjoitti:
Lambdana toimii Bosch tarvike mikä saattaa hieman vaikuttaa kulutukseen nostavasti.

PS: Parannus ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
Tuo lambda kannattaa ainakin vaihtaa oikeanlaiseen. Bosch ei minun tietojen mukaan valmista Lucas-ruiskuissa vaadittavaa titania lambdaa, vaan ainoastaan tavallisia zirconia malleja. NGK taitaa olla ainoa joka noita titania lambdoja tekee.

Hakusanalla "titania" löytyy paljon lisää juttua.
Oikeassa olet et pitäis olla titania lambda, toiminnaltaankin ovat hieman erilaisia ja antavat hieman erillaista mittaus aaltomuotoa/signaalia. Mutta tuo hinta on hieman suolainen tuolle titanialle. Mennään vielä tuolla Bosch:lla toistaiseksi, kun tuntuu toimivan.

Kannentiiviste tuosta hajos vanhuuttaan muutama viikko sitte ja nyt tilalla uusi elringin valmistama yläpäänsarja. imusarjantiiviste oli myös täysin hapero sotki varmaan seoksiakin kiitettävästi, koska nyt tuntuu menevän sinne 10l/100Km/h RE85:lla vaikka laatikko GM45612.Tosin edellyttää pientä hifistelyä ajotavassa.
Ohjarinkumeja ei vaihdettu eikä kannen oikaisulle ollut tarvetta.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Mites jengillä on RE85 pelit toiminut nyt kylmemmillä keleillä?

Kävin tuossa tuota omaa satkua jossa tosiaan -431 suuttimet ja ennakko 20 astetta koittamassa käymään ja eihän se lähtenyt kun 3 astetta pakkasta.

Mahtaisko käynnistyä paremmin jos täyteen tankkiin laittais vaikka 10l bensaa?

Oisko talveksi sittenkin parempi nikkaroida sinne orggissuuttimet paikalleen ja säätää bensalle? :)

EDIT: Laitoin tankkiin 20% bensaa, odotellaan hetki että sekoaa sinne niin käyn koittamassa josko lähtis tulille.

EDIT2: Ja lähtihän se.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Lähti trionicin kanssa ekalla -2 asteen pakkasella 8)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Soakki kirjoitti:Mites jengillä on RE85 pelit toiminut nyt kylmemmillä keleillä?

Kävin tuossa tuota omaa satkua jossa tosiaan -431 suuttimet ja ennakko 20 astetta koittamassa käymään ja eihän se lähtenyt kun 3 astetta pakkasta.

Mahtaisko käynnistyä paremmin jos täyteen tankkiin laittais vaikka 10l bensaa?

Oisko talveksi sittenkin parempi nikkaroida sinne orggissuuttimet paikalleen ja säätää bensalle? :)

EDIT: Laitoin tankkiin 20% bensaa, odotellaan hetki että sekoaa sinne niin käyn koittamassa josko lähtis tulille.

EDIT2: Ja lähtihän se.

kyllä pitäisi lähteä!
viime talvena totesin että -10 lähtee vielä jotenkuten, -15 saattoi pitkälllä sahauksella saada ja -20 ei toivoa. sentään oli webasto niin ei tarvinnut kuin vartin sitä pitää päällä niin johan lähti!
mitä muita muutoksia sinulla on kuin nuo suuttimet? itsellä vaati bensanpaineiden noston ainakin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Eipä tuossa muita muutoksia kuin suuttimet ja perusennakko säädetty 20 asteeseen.

Täytyisköhän suuttimet tsekata oisko niihin tullut sitä mustaa tatinaa kärkiin joka vissiin aiheuttaa pitkiä startteja. Lisäksi alkaa mietityttää et oisko se paluulinjan takaiskuventtiili mahtanut sulaa nyt sinne tankkiin tässä välissä kun sellaistakin on kuulemma tapahtunut.

Mulla oli auto melkein pari kk ajamatta tähän päivään saakka kun laittelin siihen uuden lootan,vetarit, kytkinpaketin jne, että oisko se takaiskuventtiili tässä välissä voinut ottaa siipeensä.

Varmaan b-suodin ois kanssa hyvä vaihtaa.

Auto on aina ollut varma bensalla talvellakin ja kesällä pelas tolla E85:llä ihan moitteetta.

Miten paljon oot korottanut bensanpaineita? Auto toimii, kunhan vain käynnistyy niin kylmänä jopa paremmin kuin tuo E85 softattu tonnari.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Laitetaanpas vähän omia kokemuksia kaasutinmallista. Lauantaina tankkasin 10 litraa re85:sta shelliltä, tankkivalo oli loimottanut kaksi päivää taukoamatta eli suht tyhjä tankki. Meno muuttu todella pätkiväksi jopa lämpimällä koneella, tyhjäkäyntiä kävi nätisti imu noin 1/3 auki mutta sammui heti kun pukkas imun pois päältä. Sen jälkeen on tankattu toiset 10 litraa ja säädetty kaasuttimen pohjasta seosta neljä (4) kierrosta rikkaammalle sekä myös sytytystä säädetty käsivaralta ja korvakuulolta. Tarkotus olis paneutua vielä tuohon sytkäpuoleen kun nyt on ajotuslamput sun muut hilppeet haalittuna. Eilen illalla katselin tulppia (en muuten hoksanu kattoaettä mikkä tulpat siellä oli :oops: ) ja olivat kyllä todella hyvän näköiset, sellaiset vaalean ruskean-kukertavat niiden kai kuuluukin olla ainakin bentzeenillä ajettaessa. Sen sijaan virranjakajan kannessa navat olivat aika karskissa kunnossa, syöpyneet ja tummuneet ja parissa oli jo ihan kunnon harjanteetki kasvanu. Sinne puolelle en tosin ole katsonut sitten viime katsastuksen (n. vuosi sitten), ei välttämättä johdu virranjakajan kääntelystä, vai johtusko sittenkin?
Saabi käy nyt tyhjää ilman imua lämpimänä ja muutenkin toiminta on ihan kohtuullista, ajaessa on tehottoman tuntuinen elikkä kun kaasua painaa ei taho lähteä kiihtymään. Tuntuu kuin kone ei vieläkään sais polttoainetta tarpeeksi koska kaasua lirputtelemalla kiihtyvyys paranee hieman tai sitten pitää mennä todella urheilulliseen tyyliin ja sehän ei oikein tämmösen muinaisrattorin kans onnistu. Ainakaan tyylikkäästi.
Mitäs on raati mieltä? Ruuvaanko vielä rikkaammaksi seosta (paljonko se käytännössä rikastuu yhdellä kierroksella?) vai onko tuosta Pierburgista mahollista saada kyllin rikasta seosta vakioilla sisuskaluilla? Ja onko siihen saatavana "viritysosia"? Vai pitäskö hommata suosiolla tuplat? Ja miten sen selittää rouvalle :mrgreen: ? Entä sytytyspuoli, jahka siihen ja sen osien kuntoon on paneuduttu. Onko esim. tulpan lämpöarvon muuttamisella vaikutusta palamistapahtumaan?
Ihan kohta lähen töihin, ulkona -0,2 lämpötila. Eilen aamulla olin ajastanut roikan päin mäntyä ja pakkasta oli pari astetta. Sai muuten startata hartaasti ennen ko lähti eikä silloinkaan kaikilla. Nyt pitäs olla ajastus kohillaan, toivottavasti lähtee paremmin. Kirjoitetaan taas jatkoa kun kertyy lisää kokemuksia. Niin ja saab on tuo allekirjoituksen 900c vuosimallia 1988. Mittarilukema 456tkm, moottorilla ja vaihteistolla ajettu jotain vajaa kolmesataa tuhatta, kaasutin alkuperäinen mutta kertaalleen ehostettu. 95E10 bensalla ajellut tähän asti ja toiminta on ollut lähes virheetöntä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

mikkoimp kirjoitti:eikun juu, nyt sen tajusin eli meinaat kuinka paljon seos rikastuu kun ce-valo syttyy?

sitä en tiedä. luultavasti kartan arvo+joku prosentti turvamarginaalia..
ei muuta kuin immu irti että mennään karttojen mukaan ja lambda anturiin seosmittari ja bensanpaineita koputtelemaan lisää.
seos mittari ei montaa kymppiä enää esim biltemassa maksa ja lambda kestää signaalin ryöstön mittarille.
perstuntumana ei liian laihalla lämpimänä pyöri, kiihtyy hyvin mut ilmeisesti tuo ce valon limp mode rajottaa kierroksia?pari tankillista melkein raa'an viinan voimalla menty...
kylmäkäynnistykseen taidan laittaa napin vai riittäiskö että heittää katkasijan yli johdon 1 pytyltä lisäsuuttimelle?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

NGpower kirjoitti:Lähti trionicin kanssa ekalla -2 asteen pakkasella 8)
Heko heko :D
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

Hiukan omia kokemuksia RE85 setupista jos jollekkin vaikka olis infosta jotain hyötyä.

Sytkänä EZK joka on naitettu turbomallin virranjakajaan joten voi säätää ennakoita.
Ennakot 22 @2000rpm.
Puolana MSD Blaster SS ja tulppina BCR8ES @ 0.85mm.
Perus moottorinohjaus LH2.2 "ei kattia" jollain Steg1 vastaavalla lastulla,
punaiset Bosch -431 suuttimet ja bensanpaineet 3.8bar.
Immu säädettynä 580-700Ohm välille hiukan riippuen.
Ylimääräinen "starttaus" suutin kaasuläppäkotelossa tais olla Lh2.4:sesta otettu ja pistetty vaan nappi ohjaus sille kabiiniin niin voi kylmänä sitten rikastaa jos siltä tuntuu ja lähtee hyvin ton kanssa kelillä kuin kelillä ;)
Pumppuna tankissa Walbron 255lph.

Ja jos jotain nyt kiinnostaa niin moottorina perus -89 i16v vaparin kone turbotettuna ja puristukset siinä 12 pintaan, ahdot tasan 1bar.
:saab: <3
9-5 Aero -00 Wagon
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Soakki kirjoitti:Eipä tuossa muita muutoksia kuin suuttimet ja perusennakko säädetty 20 asteeseen.

Täytyisköhän suuttimet tsekata oisko niihin tullut sitä mustaa tatinaa kärkiin joka vissiin aiheuttaa pitkiä startteja. Lisäksi alkaa mietityttää et oisko se paluulinjan takaiskuventtiili mahtanut sulaa nyt sinne tankkiin tässä välissä kun sellaistakin on kuulemma tapahtunut.

Mulla oli auto melkein pari kk ajamatta tähän päivään saakka kun laittelin siihen uuden lootan,vetarit, kytkinpaketin jne, että oisko se takaiskuventtiili tässä välissä voinut ottaa siipeensä.

Varmaan b-suodin ois kanssa hyvä vaihtaa.

Auto on aina ollut varma bensalla talvellakin ja kesällä pelas tolla E85:llä ihan moitteetta.

Miten paljon oot korottanut bensanpaineita? Auto toimii, kunhan vain käynnistyy niin kylmänä jopa paremmin kuin tuo E85 softattu tonnari.

ei saa kyllä sitten enää millän mieleen että mitä on paineet, mutta ainakin 0,5bar niitä sai nostella. ihan omaa säädintä vasaralla säädin.

pakkasilla muutaman kerran sammuu minulla ennen kuin jää käyntiin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

900klubben.se -sivustolla joku kirjoitti että 15l bensaa pohjalle ja loput e85 tyhjään tankkiin ja toimii tällä -431 sytkä 20 astetta reseptillä läpi talven ok. Jos näin on niin empä taida alkaa kovin radikaaleja muutoksia tekemään, kun tulee tähän autoon niin vähäisesti kilsoja talviaikaan.

Noh nähdään hyvin pian kun alkaa olemaan enemmän pakkasta että miten jutut pitää paikkansa :)

Tuon bensapaineen voisi toki nostaa jos siitä on noinkin iso etu mitä mikkoimp kertoi.
Vastaa Viestiin