Refuel
Re: Refuel
Tänään aamulla lähti ainakin kuin palmun alta tuolla 20% lisättyä bensaa systeemillä (ilman lämmitystä).
Autossa on kyllä lohkolämppäri, mutta minun mielestä se täytyis saada kyllä käyntiin pakkasella ilmankin .
Autossa on kyllä lohkolämppäri, mutta minun mielestä se täytyis saada kyllä käyntiin pakkasella ilmankin .
Re: Refuel
Onko joku nyt laskenut tuon pirtukäytön talousvaikutuksen? Laskenko itse väärin vai jääkö joku asia huomaamatta kun minä saan käyttökulut / 100km kutakuinkin samaksi kuin pensallakin. Laskelmien perusteena pensalla kulutus 8l sataselle, pensan hinta 1.52/litra ja viinalla vastaavasti kulutus 30% enemmän (lämpöarvoero) ja litrahinta 1.08. Ero on niin pieni että halvallekaan autoon tehtävälle muutokselle ei saa enää takaisinmaksuaikaa ollenkaan. + että kaikenmaailman taistelu reistaavan tekniikan kanssa todennäköisesti lisääntyy.
Mieluummin muuttaisin puukaasulle jos jostain löytyisi hyväpeltinen -87 vanhempi 900:nen.
Mieluummin muuttaisin puukaasulle jos jostain löytyisi hyväpeltinen -87 vanhempi 900:nen.
Re: Refuel
Jäähän tuosta n. 10c/litra voittoa noilla arvoilla, eli reilun kymppitonnin ajoilla säästää noin satasen. Lämpöarvossa on eroa 40% mutta moottorin hyötysuhde kasvaa jonkin verran, etenkin jos ennakkoa lisää. Reilut 30% on aika tavanomainen kulutuksen nousu siis. Täälläpäin kylläkin bensa maksaa pikemmin 1,62e/litra kuin 1,52e/litra. Mutta eipä tuo nyt varmaan sellaisessa autossa liiemmin kannata jota ei saa kunnolla ohjelmoitua jolloin kylmästartit toimii hyvin ja toisaalta tehoeroa on 95E vs. E85 paljonkin jos auto oktaaniluvun kykenee hyödyntämään.
Puukaasu on kyllä vihoviimeinen voimanlähde.
Puukaasu on kyllä vihoviimeinen voimanlähde.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Refuel
No täällä meilläpäin pensa maksaa tuon 1.52 ainakin tuossa Ylivieskassa, ja kun siellä joutuu viikottain ainakin kerran asioimaan niin sama tankata siellä. Ympäryspaikkakunnilla on kyllä kalliimpaa mutta vastaavasti maksaa viinakin monin paikoin enemmän kuin tuon 1.08.
Puukaasu on useimmiten aivan vihoviimeinen vaihtoehto ja useimmiten minunkin kokemukset siitä on olleet sellaisia, että vaihtoehto soveltuu vain mahahaavan hankkimiseen. Mutta nyt pari viikkoa sitten ajoin semmoista häkäautoa, joka oli kunnolla tehty, ja kyllä sitä pystyy hyvin käyttämään jokapäiväisessäkin liikenteessä. Kärry perässä tietenkin hieman hankaloittaa.
Puukaasu on useimmiten aivan vihoviimeinen vaihtoehto ja useimmiten minunkin kokemukset siitä on olleet sellaisia, että vaihtoehto soveltuu vain mahahaavan hankkimiseen. Mutta nyt pari viikkoa sitten ajoin semmoista häkäautoa, joka oli kunnolla tehty, ja kyllä sitä pystyy hyvin käyttämään jokapäiväisessäkin liikenteessä. Kärry perässä tietenkin hieman hankaloittaa.
Re: Refuel
Tapauskohtaistahan se on mikä milloinkin kannattaa. Jos on erityisen halpaa bensaa tarjolla (Kärkkäinen?), niin samahan se on sitä tankata, etenkin kun kyseessä on esim. OG900 jota ei yhtä hyvin saa ohjelmoitua kuin uudempia autoja, eikä tehohyötyä saa. Hyvin pienen voiton lisäksi voi tietysti ajatella tukevansa kotimaista polttoainetuotantoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Refuel
Tuossa Tuusulassa on nyt ollut 95E:llä reilun viikon päivät hintaa 1,514-1,529€/l kahdella Nesteellä ja yhdellä Teboililla (kaikki tietenkin Expressejä), itse tosin tankkaan 98:ia. Mitään huijausbokseja en ajatellut ruveta asentamaan mutta pitäisiköhän ensi keväänä ruveta kokeilemaan tuollaista osa bensaa - osa etanolia tankkaamista...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Refuel
Jaa, sitä on EK:n autoa käyty kokeileen Häkäpöntöt ja puukaasu erikseen... Kaasut on ylivoimaisia monessakin suhteessa. Nykyisellään ei vaan kovin monessa paikassa voi tankata, ainakaan täälläpäin...kimmoa kirjoitti:Puukaasu on useimmiten aivan vihoviimeinen vaihtoehto ja useimmiten minunkin kokemukset siitä on olleet sellaisia, että vaihtoehto soveltuu vain mahahaavan hankkimiseen. Mutta nyt pari viikkoa sitten ajoin semmoista häkäautoa, joka oli kunnolla tehty, ja kyllä sitä pystyy hyvin käyttämään jokapäiväisessäkin liikenteessä. Kärry perässä tietenkin hieman hankaloittaa.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Refuel
Saattoi olla käytön puutettakin nuo minun huonot kylmästartit ku tosiaan oli noin 2kk ajamatta. Nyt on taas lähteny ku palmun alta ihan pelkällä E85:llä.
jcarlson, eikö og satkussakin pientä tehonlisän mahdollisuutta voi tulla tuolla sytytysennakon lisäämisellä tai ainakin sen+ahtojen lisäyksen tuloksena vrt bensa, kun kestää nakuttamatta vähän enemmän? Toki paremmalla moottorinohjauksella ero suurempi E85 eduksi.
Persdynon perusteella en nyt ala analysoimaan tehon muutosta mutta sen verran uskaltaa kyllä sanoa että alavääntö/huipputeho ei ainakaan minun mielestä ole vähentynyt
jcarlson, eikö og satkussakin pientä tehonlisän mahdollisuutta voi tulla tuolla sytytysennakon lisäämisellä tai ainakin sen+ahtojen lisäyksen tuloksena vrt bensa, kun kestää nakuttamatta vähän enemmän? Toki paremmalla moottorinohjauksella ero suurempi E85 eduksi.
Persdynon perusteella en nyt ala analysoimaan tehon muutosta mutta sen verran uskaltaa kyllä sanoa että alavääntö/huipputeho ei ainakaan minun mielestä ole vähentynyt
Re: Refuel
Kyllä turbo-og:ssa hyötyä saa ihan jo RE85:sta tankkaamalla, kunhan seokset on kunnossa. Ja ennakkoa voi lisätä muutaman asteen hyvinkin. Tuossa aiemmin viittasin vapariin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Refuel
Joo, mulla ei ollut luetunymmärtäminen sitten ihan riittävällä tasolla tällä kertaa .jcarlson kirjoitti:Kyllä turbo-og:ssa hyötyä saa ihan jo RE85:sta tankkaamalla, kunhan seokset on kunnossa. Ja ennakkoa voi lisätä muutaman asteen hyvinkin. Tuossa aiemmin viittasin vapariin.
Re: Refuel
jep, kyllä sitä ässä ihan eri peli on tuolla e85 ja sytkä säädettynä ja hiukan paineita nostettu ja 3" putki, äkkiä se rajoittimelle kelaa, ei vakio T16 yhtään nopeampaa ainakaan ota tuota vauhtia ja mielestäni tuo e85 vetää ainakin sytkän säädön jälkeen paremmin ylhäällä kuin bensa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Refuel
Minkäs verran sulla oli ahdot ja ennakot?mikkoimp kirjoitti:jep, kyllä sitä ässä ihan eri peli on tuolla e85 ja sytkä säädettynä ja hiukan paineita nostettu ja 3" putki, äkkiä se rajoittimelle kelaa, ei vakio T16 yhtään nopeampaa ainakaan ota tuota vauhtia ja mielestäni tuo e85 vetää ainakin sytkän säädön jälkeen paremmin ylhäällä kuin bensa..
Re: Refuel
ahdot on sillain että joskus käy fuelcutilla, on siis ylipainekytkin ja vakiosofta, sitä en tiedä kumpiko niistä pätkäisee menon.
ennakot muistaakseni 22 luokkaa..
ei cooleria muttei nakutakkaan..
ennakot muistaakseni 22 luokkaa..
ei cooleria muttei nakutakkaan..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Refuel
En EK:n vaan Mikkosen. Kaikkien kaasutusfirmojen (omaani lukuunottamatta) pöntöt on nykyään Mikkosen suunnittelua. Ne ja omani ainoita, jotka todistettavasti toimii myös monistettuna. EK valitettavasti poistui manan majoille pari viikkoa takaperin mutta olen käsittänyt että autossa sekin luomus toimi kohtuullisen mukavasti.
Tuo tankkauspaikkojen puute on kyllä yksi häkäpöntön suurimpia riesoja. Kovin kauas ei voi lähteä. Eikä ne autot talvikäyttöönkään oikein sovi.
Tuo tankkauspaikkojen puute on kyllä yksi häkäpöntön suurimpia riesoja. Kovin kauas ei voi lähteä. Eikä ne autot talvikäyttöönkään oikein sovi.
sarka kirjoitti:Jaa, sitä on EK:n autoa käyty kokeileen Häkäpöntöt ja puukaasu erikseen... Kaasut on ylivoimaisia monessakin suhteessa. Nykyisellään ei vaan kovin monessa paikassa voi tankata, ainakaan täälläpäin...kimmoa kirjoitti:Puukaasu on useimmiten aivan vihoviimeinen vaihtoehto ja useimmiten minunkin kokemukset siitä on olleet sellaisia, että vaihtoehto soveltuu vain mahahaavan hankkimiseen. Mutta nyt pari viikkoa sitten ajoin semmoista häkäautoa, joka oli kunnolla tehty, ja kyllä sitä pystyy hyvin käyttämään jokapäiväisessäkin liikenteessä. Kärry perässä tietenkin hieman hankaloittaa.
Re: Refuel
Taisi todella olla käytön puutetta kun tänää aamusti läks -10c lämmöstä ihan komeesti pelkällä RE85:llä. Pari kertaa aluksi sammui, mut varmaa ois saanu jo ekasta pidettyä käynnissä kun ois vähä kaasua painanu.