900I 88 Käsijarru

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
karimylly
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 10:32
Paikkakunta: Tuusula

900I 88 Käsijarru

Viesti Kirjoittaja karimylly »

Mistähän johtuu käsijarrun löystyminen. Säädi käsijarrun lokakuussa
katsastukseen Nyt kässäri ottaa Ylhäällä tosi huonosti onko kuusiokolo
ruuvi pois otettavissa jos vaikka laittais ruuvilukitetta Palat on vaihdettu
ennen katsastusta
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

kässäri

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Kun vaihtaa palat kannattaa ajaa lenkki ja jarrutella,sitten säätämään.
Nyt on palat vähän kulunut ja hakeneet paikkansa,tee nyt uusi säätö ja tarpeeksi lähelle.
Vaijerit irti, ruuvista niin tiukalle että ei pyöri ja sitten löysää niin että ei laahaa liikaa.Älä mitään lukitteita laita voi olla seuraava säätö muuten hankala.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Onko jarrulevyt minkä kuntoiset?
-Jos meinaa levyt on kieros tai kuluneet pääsee käsiharru luistamaan.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos satulan automaattisäätö lopettaa toimimasta, niin silloin se säätö menee jarrupalojen kulumisen takia pieleen. Mun satkussa toisen jarrusatulan käsijarrun säätö on semmonen vakio toimenpide kesä ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja ennen katsastusta. Jostain syystä automaattisäätö ei vaan toimi...

Meikäläinen säätää käsijarrun esim. palojen vaihdon yhteydessä näin. Ekaksi säädetään käsijarruvaijerit sieltä kahvan luota. Jarrusatulan vivun ja stopparin (pyöreä tappi, johon vipu nojaa, kun vaijerin säätö on löysällä) väliin 1mm rakotulkki. Lattialle joku pelti tms. jotta rakotulkin tippumisen kuulee. Sitten vaan kabiiniin säätämään vaijeria kireämmälle, kunnes tulkki putoaa lattialle. Seuraavaksi säädetään jarrusatulan säädöstä jarru jumiin (kuusiokolo ruuvi) ja siitä kohtaa, missä jarru ottaa kiinni, eli laikkaa ei jaksa kääntää käsin, käännetään 1/4 kierrosta takaisin päin.

Sama homma molemmin puolin. Vaijereiden säätöä voi joutua tekemään, jos vaijereita on vaihtanut, mutta ajanoloon niiden löystyminen hidastuu.

karimylly: älä laita lukitetta... :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin