Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Tänään aamulla lähti ainakin kuin palmun alta tuolla 20% lisättyä bensaa systeemillä (ilman lämmitystä).

Autossa on kyllä lohkolämppäri, mutta minun mielestä se täytyis saada kyllä käyntiin pakkasella ilmankin :).
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Onko joku nyt laskenut tuon pirtukäytön talousvaikutuksen? Laskenko itse väärin vai jääkö joku asia huomaamatta kun minä saan käyttökulut / 100km kutakuinkin samaksi kuin pensallakin. Laskelmien perusteena pensalla kulutus 8l sataselle, pensan hinta 1.52/litra ja viinalla vastaavasti kulutus 30% enemmän (lämpöarvoero) ja litrahinta 1.08. Ero on niin pieni että halvallekaan autoon tehtävälle muutokselle ei saa enää takaisinmaksuaikaa ollenkaan. + että kaikenmaailman taistelu reistaavan tekniikan kanssa todennäköisesti lisääntyy.

Mieluummin muuttaisin puukaasulle jos jostain löytyisi hyväpeltinen -87 vanhempi 900:nen. :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jäähän tuosta n. 10c/litra voittoa noilla arvoilla, eli reilun kymppitonnin ajoilla säästää noin satasen. Lämpöarvossa on eroa 40% mutta moottorin hyötysuhde kasvaa jonkin verran, etenkin jos ennakkoa lisää. Reilut 30% on aika tavanomainen kulutuksen nousu siis. Täälläpäin kylläkin bensa maksaa pikemmin 1,62e/litra kuin 1,52e/litra. Mutta eipä tuo nyt varmaan sellaisessa autossa liiemmin kannata jota ei saa kunnolla ohjelmoitua jolloin kylmästartit toimii hyvin ja toisaalta tehoeroa on 95E vs. E85 paljonkin jos auto oktaaniluvun kykenee hyödyntämään.

Puukaasu on kyllä vihoviimeinen voimanlähde. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

No täällä meilläpäin pensa maksaa tuon 1.52 ainakin tuossa Ylivieskassa, ja kun siellä joutuu viikottain ainakin kerran asioimaan niin sama tankata siellä. Ympäryspaikkakunnilla on kyllä kalliimpaa mutta vastaavasti maksaa viinakin monin paikoin enemmän kuin tuon 1.08.

Puukaasu on useimmiten aivan vihoviimeinen vaihtoehto ja useimmiten minunkin kokemukset siitä on olleet sellaisia, että vaihtoehto soveltuu vain mahahaavan hankkimiseen. Mutta nyt pari viikkoa sitten ajoin semmoista häkäautoa, joka oli kunnolla tehty, ja kyllä sitä pystyy hyvin käyttämään jokapäiväisessäkin liikenteessä. Kärry perässä tietenkin hieman hankaloittaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tapauskohtaistahan se on mikä milloinkin kannattaa. Jos on erityisen halpaa bensaa tarjolla (Kärkkäinen?), niin samahan se on sitä tankata, etenkin kun kyseessä on esim. OG900 jota ei yhtä hyvin saa ohjelmoitua kuin uudempia autoja, eikä tehohyötyä saa. Hyvin pienen voiton lisäksi voi tietysti ajatella tukevansa kotimaista polttoainetuotantoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuossa Tuusulassa on nyt ollut 95E:llä reilun viikon päivät hintaa 1,514-1,529€/l kahdella Nesteellä ja yhdellä Teboililla (kaikki tietenkin Expressejä), itse tosin tankkaan 98:ia. Mitään huijausbokseja en ajatellut ruveta asentamaan mutta pitäisiköhän ensi keväänä ruveta kokeilemaan tuollaista osa bensaa - osa etanolia tankkaamista... :P
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja sarka »

kimmoa kirjoitti:Puukaasu on useimmiten aivan vihoviimeinen vaihtoehto ja useimmiten minunkin kokemukset siitä on olleet sellaisia, että vaihtoehto soveltuu vain mahahaavan hankkimiseen. Mutta nyt pari viikkoa sitten ajoin semmoista häkäautoa, joka oli kunnolla tehty, ja kyllä sitä pystyy hyvin käyttämään jokapäiväisessäkin liikenteessä. Kärry perässä tietenkin hieman hankaloittaa.
Jaa, sitä on EK:n autoa käyty kokeileen :wink: Häkäpöntöt ja puukaasu erikseen... Kaasut on ylivoimaisia monessakin suhteessa. Nykyisellään ei vaan kovin monessa paikassa voi tankata, ainakaan täälläpäin...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Saattoi olla käytön puutettakin nuo minun huonot kylmästartit ku tosiaan oli noin 2kk ajamatta. Nyt on taas lähteny ku palmun alta ihan pelkällä E85:llä.

jcarlson, eikö og satkussakin pientä tehonlisän mahdollisuutta voi tulla tuolla sytytysennakon lisäämisellä tai ainakin sen+ahtojen lisäyksen tuloksena vrt bensa, kun kestää nakuttamatta vähän enemmän? Toki paremmalla moottorinohjauksella ero suurempi E85 eduksi.

Persdynon perusteella en nyt ala analysoimaan tehon muutosta mutta sen verran uskaltaa kyllä sanoa että alavääntö/huipputeho ei ainakaan minun mielestä ole vähentynyt :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä turbo-og:ssa hyötyä saa ihan jo RE85:sta tankkaamalla, kunhan seokset on kunnossa. Ja ennakkoa voi lisätä muutaman asteen hyvinkin. Tuossa aiemmin viittasin vapariin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

jcarlson kirjoitti:Kyllä turbo-og:ssa hyötyä saa ihan jo RE85:sta tankkaamalla, kunhan seokset on kunnossa. Ja ennakkoa voi lisätä muutaman asteen hyvinkin. Tuossa aiemmin viittasin vapariin.
Joo, mulla ei ollut luetunymmärtäminen sitten ihan riittävällä tasolla tällä kertaa :).
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jep, kyllä sitä ässä ihan eri peli on tuolla e85 ja sytkä säädettynä ja hiukan paineita nostettu ja 3" putki, äkkiä se rajoittimelle kelaa, ei vakio T16 yhtään nopeampaa ainakaan ota tuota vauhtia ja mielestäni tuo e85 vetää ainakin sytkän säädön jälkeen paremmin ylhäällä kuin bensa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

mikkoimp kirjoitti:jep, kyllä sitä ässä ihan eri peli on tuolla e85 ja sytkä säädettynä ja hiukan paineita nostettu ja 3" putki, äkkiä se rajoittimelle kelaa, ei vakio T16 yhtään nopeampaa ainakaan ota tuota vauhtia ja mielestäni tuo e85 vetää ainakin sytkän säädön jälkeen paremmin ylhäällä kuin bensa..
Minkäs verran sulla oli ahdot ja ennakot?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ahdot on sillain että joskus käy fuelcutilla, on siis ylipainekytkin ja vakiosofta, sitä en tiedä kumpiko niistä pätkäisee menon.
ennakot muistaakseni 22 luokkaa..
ei cooleria muttei nakutakkaan..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En EK:n vaan Mikkosen. Kaikkien kaasutusfirmojen (omaani lukuunottamatta) pöntöt on nykyään Mikkosen suunnittelua. Ne ja omani ainoita, jotka todistettavasti toimii myös monistettuna. EK valitettavasti poistui manan majoille pari viikkoa takaperin mutta olen käsittänyt että autossa sekin luomus toimi kohtuullisen mukavasti.

Tuo tankkauspaikkojen puute on kyllä yksi häkäpöntön suurimpia riesoja. Kovin kauas ei voi lähteä. Eikä ne autot talvikäyttöönkään oikein sovi.
sarka kirjoitti:
kimmoa kirjoitti:Puukaasu on useimmiten aivan vihoviimeinen vaihtoehto ja useimmiten minunkin kokemukset siitä on olleet sellaisia, että vaihtoehto soveltuu vain mahahaavan hankkimiseen. Mutta nyt pari viikkoa sitten ajoin semmoista häkäautoa, joka oli kunnolla tehty, ja kyllä sitä pystyy hyvin käyttämään jokapäiväisessäkin liikenteessä. Kärry perässä tietenkin hieman hankaloittaa.
Jaa, sitä on EK:n autoa käyty kokeileen :wink: Häkäpöntöt ja puukaasu erikseen... Kaasut on ylivoimaisia monessakin suhteessa. Nykyisellään ei vaan kovin monessa paikassa voi tankata, ainakaan täälläpäin...
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Taisi todella olla käytön puutetta kun tänää aamusti läks -10c lämmöstä ihan komeesti pelkällä RE85:llä. Pari kertaa aluksi sammui, mut varmaa ois saanu jo ekasta pidettyä käynnissä kun ois vähä kaasua painanu.
Vastaa Viestiin