vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Kimi900i
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Loka 03, 2013 20:47

vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Kimi900i »

Kasitappinen iivari käy kylmänä ja kuumana, tyhjäkäyntiä reilut 1500 rpm. Mutta kuumana kun koneen sammuttaa ja antaa olla kymmenisen minuuttia, niin tyhjäkäynti onkin jotakuinkin normaali 800 rpm. ja siinä pysyy vaikka loppuvuoden, kunnes seuraavan kylmästartin jälkeen taas sen 1500 rpm. Alipainevuotoja en ole löytänyt ja muutenkin rupeaa hyvät neuvot olemaan tarpeen. Onkohan moinen ominaisuus, vaiko vika?
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Eikö ne tyhjäkäyntikierrokset sitten lähde laskemaan siitä 1500 alaspäin kun auto lämpiää?

Itsellä kun joskus oli 240 Volvo missä varmaan oli tuo sama K-jetin ruisku mikä sulla ilmeisesti siinä? Pakkasella kun käynnisti niin tyhjäkäynti oli aika korkea ilmeisesti kun se lämpöaikakytkin ohjaa sen rikastussuuttimen toimintaan. Kuiteskin kun antoi käydä hetken niin kierrokset laski normaalille tasolle. Tämän hetken pituus sitten riippui vähän oliko -5 vai -35 pakkasta. Isolla pakkasella saattoi pysyä kierrokset melko korkealla melko kauankin. En tiedä sitten oliko vika vai ominaisuus mutta 60 tkm tuli volvolla ajeltua ja tuollainen se oli koko ajan.
Kimi900i
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Loka 03, 2013 20:47

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Kimi900i »

Ei se tosiaankaan tiputa tyhjäkäyntiä siitä 1500 rpm:stä mihinkään, ei edes 300 km:in maantieajon jälkeen, vaikka moottori olisi kuin lämmin. Mutta lämpimän koneen kun sammuttaa ja käynnistää n.10 minuutin kuluttua, niin toimii loistavasti. Jos uusintastarttiin menee yli puoli tuntia, niin tyhjäkäynti taas huutaa hoosiannaa, maailman tappiin asti.

Ärsyttävintä tässä on se, kun työmatkat kestää nykyään vartin kauemmin kuin aikaisemmin. Kun ei täällä pääkaupunkiseudulla juuri muuta ajoa ole, kuin liikennevaloissa jonottamista. Ja ei tuolla kirkuvalla saappaalla kehtaa muuten ajella, niin pakko jäähdytellä konetta kesken matkan, että saa tyhjäkäynnin normaaliksi. 8O
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Nopealla googlettelulla selvisi että kannattaa tsekata lisäilmaluistin toiminta ja imuvuodot.

Tämmönen kuva vielä löytyi mistä selviää toivottavasti jotain:

http://netti.nic.fi/~mertmi/saab900tyhjakayntiosat.jpg
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mitä toimenpiteitä on jo tehty vikaa etsittäessä?
tyhjäkäynti säädetty oikein, lisäilmaluisti putsattu ja rasvattu, koitettu ottaa em johtoa irti vian ollessa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja marvi »

Kylmäkäynnistyssuuttimestakin voi nypätä johdon irti kokeeksi kun vika on päällä.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Kimi900i
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Loka 03, 2013 20:47

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Kimi900i »

Seuraavat toimenpiteet tehty.
Kylmäkäynnistyssuuttimesta on edellisen omistajan toimesta tehty manuaalinen "toimii katkaisijasta". Alipainevuotoja etsitty ja muutama alipaineletku uusittu= ei vuotoja enää.

Lisäilmaluistin kimppuun seuraavaksi, jospa sieltä löytyisi syypää.
Kimi900i
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Loka 03, 2013 20:47

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Kimi900i »

Ei ymmärrä ei, mutta eipä se haittaa. :D
Tutkiskelin aikani lisäilmaluistia ja totesin että irroittamatta koko laitosta, ei vissiin mitään ole tehtävissä? Mutta jo pelkkä visuaalinen tutkiskelu, tuotti toivotun lopputuloksen ja tyhjäkäynti palautui normaaliksi. 8O Kaksii päivää on nyt ollut tyhjäkäynti ihan normaalina.

Nyt sitten vaan ajelua, kieli keskellä suuta ja sormet ristissä, että tyhjäkäynti pysyisi normaalina pidempäänkin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaasuläpän säätö. Akseli voi kulua väljäksi ja rämpsäyttämällä jalan pois kaasulta voi pudota kierrokset matalammiksi kuin tasaisesti nostaen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja mestari »

onks kattii
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Mvs
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Kimi900i kirjoitti:Ei ymmärrä ei, mutta eipä se haittaa. :D
Tutkiskelin aikani lisäilmaluistia ja totesin että irroittamatta koko laitosta, ei vissiin mitään ole tehtävissä? Mutta jo pelkkä visuaalinen tutkiskelu, tuotti toivotun lopputuloksen ja tyhjäkäynti palautui normaaliksi. 8O Kaksii päivää on nyt ollut tyhjäkäynti ihan normaalina.

Nyt sitten vaan ajelua, kieli keskellä suuta ja sormet ristissä, että tyhjäkäynti pysyisi normaalina pidempäänkin.
Irtoaakos tuo luisti ottamalla sähköjohto/letkut ja kaksi kuusiokoloruuvia pois? Ja sitten jotain puhdistusspraytä ankarasti? Minulla kylmänä käy matalaa tyhjäkäyntiä (kärsii koskea kaasuun) Lämmetessään sitten on 850 tyhjäkäynti.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä sen voi irroittaa noin. Kannattaa siltikin säätää se kaasuläppä. Etenkin tuo kylmänä liian matala tyhjäkäynti tulee juuri läpän virheellisestä säädöstä. Sitten kun läppä on oikein, säädetään tyhjäkäynti kotelon päällä olevasta M6 - ruuvista jossa 10mm kanta ja lukitusmutteri.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mvs
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Mertmi kirjoitti:Kyllä sen voi irroittaa noin. Kannattaa siltikin säätää se kaasuläppä. Etenkin tuo kylmänä liian matala tyhjäkäynti tulee juuri läpän virheellisestä säädöstä. Sitten kun läppä on oikein, säädetään tyhjäkäynti kotelon päällä olevasta M6 - ruuvista jossa 10mm kanta ja lukitusmutteri.

Läppä ja tyhjäkäynti on säädetty (lämpimänä) kylmänä käy ihan hyvin, mutta liian matalilla kierroksiilla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Etenkin tuo kylmänä liian matala tyhjäkäynti tulee juuri läpän virheellisestä säädöstä.
Kylmänä liian matala tyhjäkäynti voi tulla kiinni-asentoon jumittuneesta lisäilmaluistista. Varmista ensin, että lisäilmaluisti on auki kylmänä ja sulkeutuu lämpimänä.

Kaasuläpän kuuluu mennä kiinni, sillä ei säädetä mitään tyhjäkäyntiä. Lämpimän koneen tyhjäkäynti säädetään läppäkotelossa olevalla ohivirtauskanavalla, Mertmin yllä kuvailema 10 mm kannalla oleva ruuvi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vm. 88 900:sen käsittämätön tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei kaasuläppä mene täysin kiinni oikein säädettynä. Perussäätö on läppä kiinni säätöruuvia kääntämällä ja sitten säätöruuvia käännetään kunnes läppä alkaa kääntyä. Tästä kohdasta vielä puolikierrosta eteenpäin. Yksi oire joka väärin säädetyllä läpällä voi tulla on kiinni jumittuminen. Eli kun ekan kerran polkee kaasua, poljin ei tunnu liikkuvan ja kuuluu boinks, kun läppä pääsee irti.

Tuon 99 turbon kera taistelin kylmällä moottorilla tyhjäkäyntikierrosten kanssa ja lopulta otin neulaviilasarjasta sopivan viilan. Viilasin lisäilmaluistin levyyn isomman hahlon. Oli oikeastaan viimeinen keino, kun ei kolmella eri luistilla saanut asiaa kuntoon. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin