900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JuhaP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Tsau!

Saabimus rykäisi terävästi kertaa kesken ajon, alkoi kuitenkin taas pelata ok n. 20 km, sitten veto alkoi pikkuhiljaa hyytyä. Sammui, eikä lähtenyt käyntiin. Kun lisäsi bensaa, kävi hetken ja sammui uudelleen. Nyt ei enää käyntiin lähtenyt. Hinattiin kottero pihaan. Vähän aikaa starttailtiin, niin taas lähti käyntiin. kaikki tuntui olevan taas ookoo, kun tehtiin pienen pieni koeajo. Mutta vähän hirvittää lähteä pitemmälle.

Joten mikä voisi olla hyytymisen syynä? terävät nykäisyt viittaisivat virtapuoleen... Bensapumpun rele? Sytytyksen ohjausyksikkö? Muuten, jos bensa on loppu, niin pyöriikö pumppu virrat päälle laitettaessa koko ajan yrittäen nostaa polttoaineen painetta, normaalistihan se pyörähtää sen pari sekuntia.


Terv. JuhaP
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja lucaf »

bensapumpun rele on ainakin helppo uusia ja tältä foorumilta löytyy hyppylankaohjeet relen ohittamiseksi vianhakua varten. Entäs bensapumppu itsessään? Kun sammuu, käynnistyykö jos työkalulla kopauttaa bensapumpun kanteen?

Vai voisiko bensansuodatin olla tukossa?

Hlökohtaisesti olen siinä käsityksessä, että kun sytkän ohjausyksikkö sippaa, se ei enää herää uudelleen, korjatkaa jos olen väärässä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
JuhaP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Jotensakin tuntuisi siltä, että bensapumppu toimisi, ainakin pihalla kun starttasi ja kaikki taas tuntui spelaavan. Olen ollut siinä uskossa, että ns. normaalitapauksessa, jos pumppu jumii, niin se ei herää kuin koputtelemalla... Hmmm.
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Mulla hajos sytkäyksikkö just samalla tavalla lähti myös käytiin hetken päästä ja kävi hetken mut ei enää sen jälkeen . Kokeile uutta sytkä yksikköä :D
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sytkäpääte ja puola olis miulla kärkipaikoilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hvirtanen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Loka 29, 2009 23:51

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja hvirtanen »

Löysitkö vian?

Mulla on mallia -90 900i 8-venttiilinen ja kat.

Ja se ei käynnisty. Ei ollenkaan.

Viimeksi kun sain sen käyntiin se kävi aikansa ja sitten lämmettyään alkoi tyhjäkäynti oikuttelemaan ja sitten sammui. Sen jälkeen ei pihahdustakaan. Akku on hyvä ja pyörittää hyvin.

Mistähän kohdasta alkais vika etsiä?
Vois olla hyötyä jos tietäisin missä kohdassa vika oli sun koneessa.
Jyväskylässä tämäkin piilee.
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Saako kipinää? Tuleeko bensaa?
Nuo kun tutkii niin hyvä lähteä eteenpäin. Melkein voisin veikata että kipinä hukkunut, mutta paha sanoa ennenkö testaa tuleeko sitä.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sarka »

LeKe96 kirjoitti:Saako kipinää? Tuleeko bensaa?
Nuo kun tutkii niin hyvä lähteä eteenpäin. Melkein voisin veikata että kipinä hukkunut, mutta paha sanoa ennenkö testaa tuleeko sitä.
Eli kuten yleensä aina, syttyosat puolalta lähtien uusiksi ja jos ei auta niin imuputki irti, suuttimet irti, bensapumpun releen tilalle hyppylanka ja nostelemaan ilmamäärälautasesta.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Voikos näissä Saabeissa koittaa kipinää vaan laittamalla tulppaa hatun päähän ja painamaan koneen kylkeen ja katsoa tuleeko kipinää?
2 pyöräisissä tulee tehtyä noin, mutta autolle en oo kehannu ku en oo varma hajoaako jotain... Ei tosin oo vielä ollu tarvettakaan.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kyllähän nuo kärjellisestä ainakin on silleen testannut. Miksei kärjettömästäkin, siitä saa vaan sitten melko ison tällin... :roll:

Monesti on menny tulpat pilalle k-jeteistä kun on hyytynyt tai pätkinyt ennen sammumista. Vois lähteä uusilla tulpillakin tulille, mutta se ei korjaa sitä varsinaista vikaa - kuten itselläni vialliset suuttimet.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
hvirtanen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Loka 29, 2009 23:51

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja hvirtanen »

Joku kirjoitti:
"bensapumpun releen tilalle hyppylanka"

---
Missä bensapumpun rele sijaitsee?

Kuuluuko muuten lyhytaikainen hurina virrat päälle laitettua bensapumpusta?
Mun autossa ainakin kuuluu jostakin muutama sekunti hurinaa kun virran panee päälle
ja sitten hurina vaikenee.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sarka »

hvirtanen kirjoitti:Joku kirjoitti:
"bensapumpun releen tilalle hyppylanka"

---
Missä bensapumpun rele sijaitsee?

Kuuluuko muuten lyhytaikainen hurina virrat päälle laitettua bensapumpusta?
Mun autossa ainakin kuuluu jostakin muutama sekunti hurinaa kun virran panee päälle
ja sitten hurina vaikenee.
Minä kirjoitin.

Sulake- ja relerasiassa konehuoneessa. Itselläni joku oli vaihtanut tilalle vakioreleen ja asentanut sen reletaulun alle rasian sisälle...

Kuuluu. Siksi pitääkin ohittaa hyppylangalla, että pystyy testailemaan - muuten se sammuilisi parin sekunnin välein.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
hvirtanen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Loka 29, 2009 23:51

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja hvirtanen »

"Sulake- ja relerasiassa konehuoneessa."
(On se bensapumpun rele.)

----------------------------------
Mikäs se niistä sulake- ja relerasian releistä on?
Siellähän on useampikin rele...
----------------------------------

Ja jos sen sitten ohittaa, mistä kohdasta bensaa voi sitten juoksuttaa ulos niinettä näkee, että sitä bensaa myös tulee eikä bensapumppu pyöri tyhjää?
hvirtanen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Loka 29, 2009 23:51

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja hvirtanen »

Joku kirjoitti näinkin:

"kun sytkän ohjausyksikkö sippaa, se ei enää herää uudelleen"

Olen joskus vuosia sitten (ainakin kymmenen vuotta sitten) pelastanut tieltä yhden Toyotan ja jonkun muunkin auton, mitkä oli yhtäkkiä sammuneet yhdistämällä puolan ensiönavan lisäjohdolla hetkeksi suoraan akun plus napaan. Sytkä heräs henkiin. En tiedä, kuinka pitkäksi aikaa, mutta autot ainakin hävisi horisonttiin. Tuon tempun jälkeen kyllä uusisin sen sytkäyksikön sitten myöhemmin.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 i -86:n (K-jet) ryytymys kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sarka »

hvirtanen kirjoitti:Mikäs se niistä sulake- ja relerasian releistä on?
Siellähän on useampikin rele...
Lue sulakerasian kannesta, en muista. Oisko ollut rele G.
hvirtanen kirjoitti:Ja jos sen sitten ohittaa, mistä kohdasta bensaa voi sitten juoksuttaa ulos niinettä näkee, että sitä bensaa myös tulee eikä bensapumppu pyöri tyhjää?
sarka kirjoitti:Eli kuten yleensä aina, syttyosat puolalta lähtien uusiksi ja jos ei auta niin imuputki irti, suuttimet irti, bensapumpun releen tilalle hyppylanka ja nostelemaan ilmamäärälautasesta.
Eli suuttimien päästä näkee tuleeko sieltä mitään. Kannattaa laittaa vati alle tai vaikka kaljapulloihin (tyhjiin ehottomasti) nuo suuttimet. Vati siinä mielessä kätevämpi että helpommin näkee, onko kuvio OK. Se bensasumu sitten syttyy TODELLA herkästi, eli kantsii piiput ja tupakit pitää kaukana ja jäähdytellä konetta vähän ennenku testaa...
Suutinkuvioita

Jos ei suuttimista tule mitään (ja pumppu pyörii), on joko suuttimet sökö, suutinputket tukossa, suutinputkien lähdössä olevat sihdit? tukossa tai määräjakaja juntturissa tai pensansuodatin tukossa.

Ja sitten jos suuttimia vaihtaa, niin seokset pitkällä 3mm kuusiokoloavaimella niin että lähtee käyntiin ja käy jotenkuten ja sitten säätämään/säädättämään päästömittarin mukaan. Alfamerin mukaan vanhemmissa 8v koneissa CO kuuluis olla 1 +- 0.5 %, jossain täällä forumilla kuitenkin sanottiin että liki 3 on hyvä. Käsittääkseni katsastuksessa pitäs kuitenkin olla alle 2. Ite oon säätänyt 1% tuntumaan ja hyvin pelaa. Korvakuulolla säätäen saa menemään leimastakin läpi, mutta jos se on vähänkin pielessä niin voi kone rueta syömään tulppia aamupalaksi...
hvirtanen kirjoitti:Tuon tempun jälkeen kyllä uusisin sen sytkäyksikön sitten myöhemmin.
Joo ei kannata tuossa säästää. Alkuperäinenkään osa ei maksa paljoa (vaikkapa PCS:n Rikulta tilaa). Jos nyt välttämättä muutama euro pitää säästää niin motonetissä oli muistaakseni 15e se sytkäyksikkö, mutta noiden tarvikemallien kans on monilla ollut ongelmia mm. kierroslukumittarin kanssa...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin