900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
maza94
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 19:51

900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja maza94 »

Äsken kävin katsastamassa auton ja ei päässyt päästöistä läpi kun HC-pitoisuus aivan liian korkea tyhjäkäynnillä (805) sallittu 100. Sitten kun kierroksilla kokeiltiin niin meni läpi. Mistähän kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Mites muut arvot oli?
maza94
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 19:51

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja maza94 »

CO: joutokäynti 0,48 kierroksilla 0,13
HC: 805 90
Lambda: 0,99
CO2: 12,80 14,30
O2: 1,69
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

happea on myös liikaa, eli vuotaako pakoputki jostain? hc- on liikaa jopa katalysaattorittomaan autoon eli vika on jossain muussakin kuin pelkässä katalysaattorissa.

käykö moottori tasisesti?

oletko koska viimeksi uusinut sytytystulpat, virranjakajan kannen ja pyörijä?
onko tulpan johdot minkä kuntoiset?

kannattaa katsoa myös mahdolliset imuvuotopaikat.

onko moottorin ce-valo palanut joskus?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
maza94
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 19:51

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja maza94 »

Putki saattaa hiukan vuotaa, kieltämättä moottori ei käy ihan normaalisti (yskii välillä), mutta se auttoi kun putsasin virranjakajan kannen ja pyörijän. Tulpat olen vaihtanut muutama tuhat km sitten johdoista en tiedä. CE-valo on kerran hetkellisesti palanut. Kun ajoin auton rampille niin huomasin bensansuodattimen jälkeisen letkun olevan kääntynyt mutkalle ja saattaa olla, että epätasainen käynti johtuu siitä. Pitää se nyt ainakin ensitilassa vaihtaa, mutta voisiko olla, että kone alkaa olla jo väljä kun on sillä rullattu jo 330tkm.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

maza94 kirjoitti:mutta voisiko olla, että kone alkaa olla jo väljä kun on sillä rullattu jo 330tkm.
Tähän saadaan vastaus viimeistään neljänteen päivään ensi kuuta mennessä ku mää vien oman 332tkm ajetun 2.1:ni katsastukseen. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kato suuttimet ja mittaa puristuspaineet.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ei vasta sisään ajettu saabin kone ole kyllä väljä. jos kone kerran yskiin, niin vaihda ne tulpan johdot, jakajan kansi ja pyörijä nyt ensi tilassa. eivät maksa paljon.

jos käynti normalisoituu, niin vie johonki korjaamoon päästö mittaukseen aja kone kunnolla lämpimäksi ennen sitä. jos katalysaattoriin on päässyt paljon palamatonta polttoainetta voi se olla ottanut siitä siipeensä ja on myös vaihto kunnossa.

koskaan ei pitäisi huonosti käyvällä katalysaattori autolla ajaa, sillä vaurioitetaan katalysaattori pitemmän päälle ja viasta tulee vain kalliimpi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
maza94
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 19:51

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja maza94 »

Pitää toivoa, että halvalla korjauksella toimisi, mutta pahaa pelkään... Ei koko autonkaan arvo ole tällä hetkellä katin hintainen :D Noh tietääpä tästä lähtien tämänkin. Kiitokset vastauksista.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

maza94 kirjoitti:Pitää toivoa, että halvalla korjauksella toimisi, mutta pahaa pelkään... Ei koko autonkaan arvo ole tällä hetkellä katin hintainen :D Noh tietääpä tästä lähtien tämänkin. Kiitokset vastauksista.

no hyvä että joku sitten edes yrittää alle satasen autoa katsastaa eikä suoraan laita paaliin.
esim tässä katti 90e
http://www.motonet.fi/fi/tuote/134003/E ... t-o10x15cm
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Omat arvot vertailukohdaksi

900 turbo 16v vm84

ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47


NYT korjauksen jälkeen

CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84
Liikaaa romua
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja Soakki »

SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:Omat arvot vertailukohdaksi

900 turbo 16v vm84

ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47


NYT korjauksen jälkeen

CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84
Voisko vertailukohdaksi vielä kertoa mitä korjaus sisälsi? Sun auto on ilmeisesti ilman kattia joka selittää korkeammat päästöt?

Minulla -91 T16:ssa ollut viime katsastuksessa (tyhjäkäynnillä):
- CO%: 0.03
- CO2: 15.2
- HC ppm: 24
- O2: 0.1
- Lambda 1.00
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Soakki kirjoitti:
SAAB 900 TURBO 16 kirjoitti:Omat arvot vertailukohdaksi

900 turbo 16v vm84

ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47


NYT korjauksen jälkeen

CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84
Voisko vertailukohdaksi vielä kertoa mitä korjaus sisälsi? Sun auto on ilmeisesti ilman kattia joka selittää korkeammat päästöt?

Jep näin on. -> auto tutulle huoltamolle huoltoon, huolto sisälsi moottorin säätämisen, hinta 30e
Liikaaa romua
maza94
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 19:51

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja maza94 »

no hyvä että joku sitten edes yrittää alle satasen autoa katsastaa eikä suoraan laita paaliin.
esim tässä katti 90e
http://www.motonet.fi/fi/tuote/134003/E ... t-o10x15cm
no tossahan on köyhän kukkarollekin sopivan hintainen katti. kiitti!
joo ei näitä kyllä pysty paaliihin laittaa on Saabit niin luotettavia ja hyviä autoja.




Omat arvot vertailukohdaksi

900 turbo 16v vm84

ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47


NYT korjauksen jälkeen

CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84

Tuli tosta vielä mieleen, että mun ekas saabis oli HC-arvo yli 6000 niin siinä kohtaa ajattelin, että v***t. Paalihin en ole sitäkään värkkiä laittanut.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: 900 2.1 16v HC-pitoisuus liian korkea

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

maza94 kirjoitti:
no hyvä että joku sitten edes yrittää alle satasen autoa katsastaa eikä suoraan laita paaliin.
esim tässä katti 90e
http://www.motonet.fi/fi/tuote/134003/E ... t-o10x15cm
no tossahan on köyhän kukkarollekin sopivan hintainen katti. kiitti!
joo ei näitä kyllä pysty paaliihin laittaa on Saabit niin luotettavia ja hyviä autoja.




Omat arvot vertailukohdaksi

900 turbo 16v vm84

ENSIN:
CO: 0,86
CO2: 13
HC ppm: 1356
O2 2,47


NYT korjauksen jälkeen

CO 1.06
CO2 13,5
HC ppm 182
O2 0.84

Tuli tosta vielä mieleen, että mun ekas saabis oli HC-arvo yli 6000 niin siinä kohtaa ajattelin, että v***t. Paalihin en ole sitäkään värkkiä laittanut.

Mut säädönjälkeen kukkuu hyvin 8)
Liikaaa romua
Vastaa Viestiin