Saab 900 OG

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Thelow
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 13:51

Saab 900 OG

Viesti Kirjoittaja Thelow »

Olen katsellut ensimmäiseksi autokseni OG 900. Ai miksi? Halpa auto on hakusessa ja haluan varmatoimisen auton jonka kanssa ei tule ongelmia talvella.
On tosin muutama kysymys ennen kuin kaupoille lähden. Mihin näissä kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota, esim. onko jokin tietty moottori erityisen huono? Viekö tämä aivan julmetusti bensaa?
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Saab 900 OG

Viesti Kirjoittaja marvi »

Ihan ekaksi kannattaa opetella Etsi-toiminnon käyttö.

Sitten voi lukea vaikka ton http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=139757

Ite jos oisin valkkaamassa niin matalapaineturbo olisi oma valinta, eli 900S-malli.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 900 OG

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mää taas osien hintojen, teknisen uudenaikaisuuden ja kestävyyden, aiempien omistajien todennäköisen käytön ja omien kokemusten perusteella valitsisin 2.1 16v-mallin. Viimeisenä tehtyjä ja ainakin suurelta osin viimeistellyimpiä malleja joilla ehtii suunnilleen yhtä hyvin kuin matalapaineturboillakin (S-malli).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Saab 900 OG

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Oma mielipiteeni on, että koppa on tärkein. Kannattaa tarkastaa mm. vetaritunnelit, takaiskarien yläpäät ja pohja muutoinkin, saumat tms. Ruoste kun raapaisee kunnolla, niin eipä sillä moottorilla hirveesti väliä oo 8)

edit: viimeistä lausetta hieman muotoiltu
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900 OG

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jos kori on kunnossa (muualtakin kun näkyvistä paikoista) ja kannentiiviste ehjä, yksi tarkkailunkohde on moottorin öljyvuodot. Näin 20 vuoden jälkeen parkkipaikalle öljytahran syntyminen on enemmän sääntö kuin poikkeus og900:lle.

Öljyvuotoja voi sitten syntyä monestakin paikasta, helppoja paikattavia on venttiilikopan tiiviste, virranjakajan juuri ja öljynpaineanturi ja edellämainittuja kohtia myyjä helposti saattaa käyttää tekosyinä jos moottori on pohjasta öljyinen. Usein todellisuus voi olla jotain muuta, eli vuoto tuleekin kannentiivisteen saumasta virranjakajan alta, tai kampiakselin stefasta jommasta kummasta päästä moottoria. Näin esim omassa autossani, nimimerkillä öljykanisteri aina takakontissa.

Bensankulutuksesta - turbomallit ja automaatit lienevät janoisimpia - ainakin 8-venttiiliset turbot: pahimmillaan vievät >12L satasella. 16venttiilinen vapaastihengittävä 2.0 hyvissä säädöissä vie ilahduttavan vähän, omassani keskikulutus karvan alle 8L satasella, tosin ajotapani on rauhallinen ja ennakoiva.

16venttiilistä turboa en ole ikinä omistanut, tuo aiemmin mainittu matalapaineturbo kuuluu siis siihen kategoriaan ja malli esiintyy nimellä 900 S (ja ilmeisesti ei ole niin janoinen kuin 8v turbot?). Sellainen voisi olla minunkin seuraava hankinta.

Käyttöautoa jos hakisin, jättäisin 8-venttiiliset mallit kokonaan huomioimatta, ero suorituskyvyssä on huomattava, ja bensankulutus samaa luokkaa molemmissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Saab 900 OG

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Noin vanhat Saabit alkaa olla yksilöitä kaikki - ja siksi keskeistä onkin löytää hyvä yksilö. Samaa moottoria voi olla melkein millä tahansa välityksillä (osa muunnettu jälkikäteen), melkein miten tahansa viritettynä ja muutenkin monenmoisessa kunnossa. Em. seikat vaikuttavat niin kulutukseen, kulkemiseen kuin luotettavuuteenkin. Ei siis voi toimia ihan samoin kuin uutta autoa ostaessa, että valitaan brosyyristä se itselle oikea tyyppi ja sitten ostetaan 1 kpl sitä.

Ehkä yleisluontoisesti voi kuitenkin sen verran sanoa, että jos olet sitä sukupolvea, jolle kaasuttimet ja käsiryypyt ovat täysin vieraita, ei ehkä kannata kaasutinversiota ensisijaisesti hakea. Tosin, jos itselläsi on haluja tulla kyseisen tekniikan kanssa sinuiksi, siitäkin genrestä voi löytyä oikein hyvinpidetty, mukava, helposti ylläpidettävä, edullinen ja luotettava matkakumppani.

8-venttiiliset turbot kannattaa ehkä tosiaan jättää edistyneemmille harrastajille sekä ylläpidon mutkikkuuden että Lucan jo mainitseman kulutuksen vuoksi.

8-venttiilisestä vapaastihengittävästä, katittomasta ruiskusta itsellä on vain positiivisia muistoja (katillinen versio onkin sitten hieman huonomaineisempi). En rajaisi pois nätisti käyvää ja omat normit täyttävästi kulkevaa, jos se käynnistyy kylmänä, lämpimänä ja myös puolilämpimänä.

Nykyaikaisin ja ehkä myös huolettomin tekniikka löytyy 16-venttiilisistä. Valmistajan ilmoittamien tietojen mukaan 16-venttiilinen turbo on paitsi malliston tehokkain, yllättäen myös malliston taloudellisin. Tietty jos turbon suorituskyvystä haluaa jatkuvasti nautiskella, käytännön kulutus nousee hiukan yli normin. Polttoainetaloudellisimmasta päästä joka tapauksessa.

Se, miten tärkeänä kulutusta autonvalinnassa pitää, kannattaa suhteuttaa omaan ajomäärään. Jos ajat esim. 5000 km vuodessa, litran ero kulutuksessa maksaa vuodessa 75 - 80 euroa, mikä voi olla loppujen lopuksi pieni summa suhteessa renkaisiin, veroihin, vakuutuksiin, remontteihin, hitsautuksiin, uusintakatsastuksiin ym.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin