Pelastakaa satkuja!
Re: Pelastakaa satkuja!
Kahden ässän kokemuksella täytyy kyllä ihmetellä miten luotettava sitten pitäisi olla että ei sitä tarvitse epäillä? Ensimmäisellä oli ajettu +470 tkm ja esim. ahdin näytti alkuperäiseltä, eikä kannentiivisteen vaihdostakaan ollut mitään mainintaa, tosin huoltohistoria oli vähintäänkin epävarma.
Toisella oli ajettu +420 tkm ja kansi oli varmuudella avaamaton, ahdin alkuperäinen, viimeiset 300 tkm ja 15 vuotta oli ajettu ilman tiellejättöjä.
Toisella oli ajettu +420 tkm ja kansi oli varmuudella avaamaton, ahdin alkuperäinen, viimeiset 300 tkm ja 15 vuotta oli ajettu ilman tiellejättöjä.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pelastakaa satkuja!
^Oliko näihin ässiin vaihdettu uutena kenties jonkin muun merkin koneet? Kun on oppinut pitämään kansiremonttia 200-300tkm välillä sääntönä näissä tämänmerkkisissä autoissa niin tuo kuulostaa melko uskomattomalta, semminkin kun kyseessä on vielä malli josta on otettu enemmän tehoa irti johonkin perusruiskuun tai -kaasariin verrattuna.
Luotettavuutta arvioin sillä perusteella kuinka paljon monimutkaisia osia konepellin alta löytyy ja minkä kuvan tämän foorumin perusteella on saanut. 16v-turbojen erilaisista vioista ja ominaisuuksista on taidettu kirjoittaa aika paljon enemmän kuin kuusitoistaventtiilisistä ruiskuista (joka ovat tietenkin oikea vertailukohta kaasarien ja k-jettien sijaan).
Edit: Muutenhan en siis harkitsisi pientä hetkeäkään autonvaihtoa mutta tuo manuaali alkaa niin syömään hermoja tässä typerässä liikennevalojen luvatussa maassa pyöriessä...
Luotettavuutta arvioin sillä perusteella kuinka paljon monimutkaisia osia konepellin alta löytyy ja minkä kuvan tämän foorumin perusteella on saanut. 16v-turbojen erilaisista vioista ja ominaisuuksista on taidettu kirjoittaa aika paljon enemmän kuin kuusitoistaventtiilisistä ruiskuista (joka ovat tietenkin oikea vertailukohta kaasarien ja k-jettien sijaan).
Edit: Muutenhan en siis harkitsisi pientä hetkeäkään autonvaihtoa mutta tuo manuaali alkaa niin syömään hermoja tässä typerässä liikennevalojen luvatussa maassa pyöriessä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Pelastakaa satkuja!
Pakosarja ja erityisesti sen tuottama äänimaailma on sen verran omalaatuinen ettei erehtymisen vaaraa moottorin valmistajan suhteen kyllä ollut. Foorumin perusteella ehkä vähän huono noita päätelmiä tehdä. Valtaosa satkuistakin taitaa kuitenkin liikkua tuolla ulkona ilman että siitä kirjoitetaan sanaakaan tänne foorumille. Lisäksi virittämätön ässä on mielestäni luonteeltaan kuitenkin lähempänä i16 kuin T16 mallia.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pelastakaa satkuja!
No ehkä sillä sitten on mahdollisuudet olla luotettava. Joka tapauksessa on melkoinen ihme jos tuo turbotomaatti kovin pitkään myynnissä viihtyy, sellainen määrä oli jo katsojia ja yhteydenottoja kertynyt, joten taidan kuitenkin mieluummin keskittyä tämän lompakkoystävällisemmän ja tietä enemmän nähneen auton ylläpitoon, myydessä kuitenkin päätyisi luultavasti jollekulle käyttöautoksi ja muutaman vuoden sisällä paaliin... Eikä ainakaan tarvitse nähdä painajaisia turbon aiheuttamista remonteista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Pelastakaa satkuja!
Luotettavia ne turbomoottoritkin ovat, kunhan huollot tekee ajallaan. Ja tuon statistiikan vääristelyä saattaa tosiaan aiheuttaa se, että turboharrastelijoita taitaa olla satkujen osalla enempi kuin vapariharrastelijoita. Myös se, että turbolliset ovat herkempiä saamaan runtua, kun näytetään miten se turbosaapas liikahtaa. Omat mielikuvat S:stä ovat sellaiset, että aivan loistava hieman keskivertoa pirteämpi perusauto. Ajanee käyttöauton tarpeen erittäin hyvin, jos satkusta sellaisen vielä haluaa. Itse suosittelen kovasti harkitsemaan vaihtamaan ruiskusta pykälää eteenpäin.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pelastakaa satkuja!
Mutta jos määkin teen niin, jälkipolvet luulevat että Saab ei ole koskaan muuta tehnytkään kuin turboja. Ja kyllä, se OLISI huono juttu!haffu kirjoitti:Itse suosittelen kovasti harkitsemaan vaihtamaan ruiskusta pykälää eteenpäin.
Mutta oli varmaan historian nopein autokuume, nyt ei kiinnosta enää pätkääkään kohonneet kustannukset kun kävin Santahaminan reissulla tuolla ruiskulla. Ihan kiva sitä on puikottaa kun ei tarvitse pelkästään seistä liikennevaloissa jonkin kytkintäpolttavan Yariksen perässä...kulkeekin moottoritiellä kivasti.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Pelastakaa satkuja!
Mullakin toinen noista ässistä 464 tkm ajettu. Kansiremppa on kuulemma 350 tkm kohdilla tehty.
Re: Pelastakaa satkuja!
Tiedä nyt tuostakaan mennä sanomaan. Alkuun kun piti tietysti innostuksissaan polkea, pääsi kympin päälle mutta eipä tässä toistaiseksi oo konkurssia tullut edes opiskelijan tuloilla.Rattivaihde kirjoitti:B: lompakko vetäisi jokin kaunis päivä bensa-asemalla narun kaulaan ja hypyn kaivoon
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Pelastakaa satkuja!
Itsekin päässyt tällä suurikulutuksisella vanhalla satkulla ~7 kulutuslukemiin. Ja vieläpä tällä omalla kaasujalallani. Keskikulutus kuitenkin siinä 9,5 suuntimilla. Tonnarilla hieman päälle tuon 9 ja vaparip***alla, eli sigun bemarilla suunnilleen 10, hieman alle. Aiemmalla japsisportilla automaatilla taasen ei millään tahtonut päästä alle 12.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pelastakaa satkuja!
^ Jaa, onkos teillä vaihteiston asemassa BW37?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pelastakaa satkuja!
Ja niin vain on turbotomaatti edelleen myynnissä. Näköjään yhdistelmä yli tonni hintaa ja automaatti karkottaa kaikki saabistit.
Ei, en ole lähdössä pelastamaan.
Ei, en ole lähdössä pelastamaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Pelastakaa satkuja!
Pikemminkin satku ja yli tonni hintaa karkottaa saabistitRattivaihde kirjoitti:Ja niin vain on turbotomaatti edelleen myynnissä. Näköjään yhdistelmä yli tonni hintaa ja automaatti karkottaa kaikki saabistit.
Ei, en ole lähdössä pelastamaan.
Re: Pelastakaa satkuja!
Itehän maksaisin mielellään, jos en olis persaukinenSoakki kirjoitti:Pikemminkin satku ja yli tonni hintaa karkottaa saabistitRattivaihde kirjoitti:Ja niin vain on turbotomaatti edelleen myynnissä. Näköjään yhdistelmä yli tonni hintaa ja automaatti karkottaa kaikki saabistit.
Ei, en ole lähdössä pelastamaan.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Pelastakaa satkuja!
Tällä viikolla tuli sitten haettua jälkipolvelle (ja itselle) käyttöpeliksi hienokuntoinen 900 -93 2.1i. Pientä laittoa on tiedossa mutta tarkoitus on pitää piiiiitkään käytössä. Nuoriso ainakin otti pelin heti omakseen...meni 2 päivää ennen kuin pääsin itse edes koittamaan missä kunnossa ajo-ominaisuudet olivat
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Pelastakaa satkuja!
http://www.nettiauto.com/saab/900/6048462
Kuinkakohan mätä mahtaa olla pohjastaan ja vakipaikoista. Olisi kuitenkin huokea, "naapurissa" ja vieläpä 2-ovinen! Eli näiltä osin olisi juurikin sopiva aihio. Se vaan, että säilytystilaa ei ole ja rakentelukin täytyy tehdä taivasalla.
Kuinkakohan mätä mahtaa olla pohjastaan ja vakipaikoista. Olisi kuitenkin huokea, "naapurissa" ja vieläpä 2-ovinen! Eli näiltä osin olisi juurikin sopiva aihio. Se vaan, että säilytystilaa ei ole ja rakentelukin täytyy tehdä taivasalla.