Apuja og 900s kanssa..?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kultakatriina
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Loka 19, 2006 08:29
Paikkakunta: Tarvasjoki

Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja kultakatriina »

Elikkäs tommonen hieno ja hyvin varusteltu ässä satku vuodelta -91 tuli hankittua talouteen alkuvuodesta. Jotain kummallista ongelmaa siinä on ollut ihan alusta asti, vaikka ajamalla se tuli jostain helsingin suunnalta tänne Tarvasjoelle.

Käynnistyminen on eka ongelma; ei pyöritä kunnolla, vaan kuulostaa siltä, kuin akku olisi loppu. Ei kuitenkaan ole. Välillä sitten pyörittää hyvinkin, mutta ei käynnisty. Ja jos sitten sattuukin käynnistymään, niin sammuu samantein. Ajettu sillä on viimeksi keväällä, jolloin lähti käyntiin ja n. 10min ajon jälkeen sammui risteykseen, eikä siitä enää omin avuin käynnistynyt. Hinattiin se käyntiin (mitä mahtoi katti tykätä tästä..) ja saatiin ajettua pihaan. Tulpanjohdot, puola, jakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu, eikä niillä ollut vaikutusta. Oikeita tulppia ei tahtonu mistään löytyä, joten katottiin vaan vanhat ja ihan hyviltä näyttävät. Autossa oli ostettaessa viritetty päävirtakatkaisija, joka purettiin pois, koska vaikutti siltä, että ei saa kontaktia kunnolla. Ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta. Taisi sinne kojetauluun syttyä CE-valokin silloin, kun sillä pystyi vielä ajamaan. Kovin tehoton se oli kyllä jo ostohetkellä ja kulku ei todellakaan vastannu ässän tasoa. Oiskohan jotain vaikutusta sillä, että edellinen om on viritelly coolerin autoon.. No, olisi kovin mukavaa saada hieno satku käyttöön, ettei vallan maadu pihalle. Olisiko siis jollain taitavalla ja kokeneella :saab: tuntijalla antaa hyviä vinkkejä, tai mahdollisesti jopa aikaa/kiinnostusta vilkaista potilasta. Korjaamolle viemisestäkin on ollut puhetta, mutta koitetaan nyt ensin kysellä apua asiantuntijoilta ja sitten vasta korjaamolta :lol: Autolla ei voi siis ajaa ja se asustelee Tarvasjoella Turun/Salon lähistöllä.
Ajoneuvoverhoilua ja valjassepäntöitä
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Tuolla on jotain juttua starttiongelmista
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=94066

Pyöriikö startti ja kuulostaako että se yrittäisi, vai onko se ihan kuollut silloin kun ei toimi?
Itse koittaisin tuohon käynnistysongelmaan ensin halpoja konsteja eli hakisin vaikka motonetistä uudet tulpat tai jos ei juuri oikeaa löydy niin kysyy toisen valmistajan korvaavaa tulppaa. Ja jos auto on pitkään seissyt niin ei ole huono idea laittaa uutta bensaa tankkiin vanhan sekaan.

Pitempään seisoneita kaksipyöräisiä on kavereiden kanssa herätelty kaasarin putsaus, tulpat ja tuoreet bensat menetelmällä. Ässähän tosin on ruiskulla mutta itse alkaisin bensansaantia ihmettelemään, jos ei tulppien vaihdolla herää kun kuitenkin sytytyspuolen osia noinkin paljon jo vaihdettu.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja marvi »

NGK BCP7ES on sopiva tulppa ässään, näitä saa ainakin motonetistä, eikä ole niin levottoman hintainen kuin se platina NGK mitä motonet niihin tarjoaa. Eikä mene hukkaan jos tuon BCP7ES:n vaihtaa vaikka 10 tkm:n välein, kärkiväliksi sitten 0,7 mm.

Coolerista ei pitäisi mitään lisähuolia tulla jos asennus on sen verran oikein tehty että se ei aiheuta mitään imuvuotoja.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
kultakatriina
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Loka 19, 2006 08:29
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja kultakatriina »

Startti siis pyörii kyllä, mutta aluksi tosi hitaasti vou......vou. Sitten kun vaan jatkaa starttaamista, niin alkaa pyörittää paremmin ja jopa oikein hyvinkin lopuksi. Toi vanha bensa voi varmasti tehdä oman osansa ongelmaan, eli pitääkin mennä hakemaan uutta ainetta. Mutta ei se silloinkaan käynnistynyt, tai jos käynnisty, niin sammui, vaikka bensa oli tuoretta. Tämä on siis jäänyt seisomaan siksi, ettei toiminut.

Tulpat ostettiinkin, kun sytytysosia uusittiin, juuri tollaset BCP7ES ja ne aiheutti muistaakseni vielä enempi ongelmia. Huomattuamme sitten, että olivat erinumeroiset, kuin vanhat tulpat, niin oletettiin et ne on väärät ja latettiin vanhat takas. Nää seiskat löysikin sitte uuden kodin 9-5:n konehuoneesta 8) Mites noi tulpat, jos ostaa semmoset kalliit platinatulpat, niin voiko ne sitte mennä pilalle tossa heti, kun sitä sahataan käyntiin ja tulpat esim kastuvat tms?

Coolerin asennus vähän epäilyttääkin, että onkohan ihan viimesenpäälle oikein tehty. Mieluummin melkein ottas moisen pois... Kunhan nyt sais edes eka auton käymään ja sit pysymään käynnissä :roll:
Ajoneuvoverhoilua ja valjassepäntöitä
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Cooleria ei kyllä pois kannata ottaa missään nimessä.Siitä on vaan hyötyä ja hyvin epätodennäköistä että se aiheuttaa mitään ongelmia.Voithan kuitenkin tarkastaa että ahtoputkien liitokset on kiinni kunnolla ja tiiviit vaikka sillä ei kyllä vaikutusta käynnistymiseen jne. Onkos sinulla ollu ysisatkua ennen? startin hitaus on ominaisuus ikäänkuin ois akku tyhjä.Ei voi mitenkään verrata esim japanilaisiin autoihin.Itsellä ollu ässä vuodesta 2009 ja aina startti ollu laiska verrattuna mihinkään muuhun omistamaani autoon.Kato ens kerta startatessa kastuuko tulpat.jos niin bensaa saa ainakin eli sähköpuolella sit vika. Jos ei kastu niin bensansaannissa(kin?). ei ne tulpat hajoo vaikka ei käynnisty.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 9-5:ssä on suorasytytyskasetti, siihen kuuluu BCPR7ES, ei BCP7ES. Ja 9-5:ssä tulpan kärkiväli 1,1 mm, 900:ssa 0,7 mm.

Kohta on toinenkin toimimaton auto pihassa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja stara »

maadoituskohta syylarin alla koriin kannattaa myös putsailla ja johtoja sen verran nykiä, jotta ovat varmasti kunnolla päätteissään kiinni..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Ainakin ennen on platina ja iridium tulpat olleet lähes kertakäyttö kamaa jos pääsevät kastumaan...
mikseihän muuten motonet enää tarjoa tuota BCP7ES tulppaa satkuun? En pariin vuoteen ollu hakenut satkuun tulppia ja muisti pätki niin en oikeita tulppia sitten saanut, antoivat isokantaiset enkä huomannut asiaa heti tiskillä tarkastaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kultakatriina
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Loka 19, 2006 08:29
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja kultakatriina »

Kiitos vastauksista! On mulla ollu 4 satkua tän lisäks, eikä niissä kyl missään tämmönen startti ollu 8O Japsien starteista en tiedä, enkä välitä tutustuakaan :wink: Lähinnä mietin sitä cooleria, ku oli niin tehoton toi auto sillon ku viel pysty ajamaan sillä. Vastaa varmaan lähinnä turbotonta 8 venttiilistä teholtaan... Voihan siinä olla toki vikoja vaikka muille jakaa.

Tota tulppahommaa selvittelin, ku kotii pääsin ja se nyt ainakin on satavarma, että ysivitoseen meni semmoset tulpat, kuin pitääkin, eli juurikin tuo BCPR7ES. Mutta mitenkäs näitä nyt voi ulkoa muistaa.. Fiksus myi siis ilmeisesti täysin väärät tulpat tohon satkuun, kun ovat BCPR6ES-11. Näillä tuli siis satku vain hullummaksi ja sitten foorumia katselin, kun mietin mitkä tulpat pitää laittaa tohon femmaan ja nämä kutoset olisi siihen jonkun mukaan sopinut, mutta päätinpä sitten kuitenkin ostaa ne seiskat. Anteeksi huono muisti :oops:

Mut joo, täytyypä nyt ostaa siis tulpat mallia BCP7ES kärkivälillä 0.7 ja katsoa toi maadotus ja bensan saaminen, sekä laittaa uutta bensaa tankkiin. Johtoja on koitettu tsekkailla ja liikutella. Varmaan jossain on maadotusvikaa tai voisiko startti olla elämänsä ehtoopuolella ja oirehtia näin? Vähän toi auto vaikuttas olevan ite räpelletty ja siksi pelkään, että sieltä voi löytyy ihan mitä vaan...
Ajoneuvoverhoilua ja valjassepäntöitä
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onko näita tutkittu eli ilmamäärämittari, hall + jakajan johtoliitos tai iso ilmavuoto?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mietin kun toimiessaan oli niin tehoton että pelittääkö turbo ees.....ahtopainemittari kannattais laittaa niin näkee senkin puolen kunhan saat käyntikuntoon.varsinkin kun kerroit että vaikuttaa itseräpellellyltä ja cooleri asennettu että on ehkä ollut tehoja reilumminkin ja sulle myydessä kenties vakioksi laitettu tai hukkaportin tanko irti jne. Mun ässä ahtoi ostaessa vakiona 0.25 kun pitäs sen 0.45...perusvika eli hukkaportin kellon jousi löysä. Ei tod tuntunu että turbo saab ois kyseessä.No nyt lisäjousi kiinni ja 0.8 ahtaa. Jos ei vielä oo ahtomittaria laita ihmeessä.pienikin ahtojen tippuminen syö ässästä kulut aika ilkeästi. Mut kyllähän siinä muutakin vikaa on kun ei käynnisty.sitä voi viisaammat pohtia ei tuu mieleen mulla neuvoja.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
kultakatriina
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Loka 19, 2006 08:29
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja kultakatriina »

Tota ilmamäärämittarii ollaa mietitty ja ilmeisesti myös lambda-anturi aiheuttaa jotain samoi oireita, mitä täs on, mut miten tommosia pystyy testaamaan? Ku toi eka mainittu on ainaki käsittääkseni hirmu kallis, et jos ei sit vika olekaan siinä... Entäs se hall, miten semmosen voi tarkastaa?

Ahtopainemittarii ei ole. Onko semmonen kovin vaikee laittaa? Varmaan löytyy tietty täältä ohjeita siihenkin. Minkälainen sen mittarin pitäs olla, eli osaatko suositella jotain tiettyä vai saako semmosen esim motonetistä ja jos, niin onko mistään kotoisin?
Ajoneuvoverhoilua ja valjassepäntöitä
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Joo osta ihmeessä mittari niin näät jatkossa onko kaikki pollet tallessa turbon osalta ja onko autosi vakio vai piristetty.motonetista ostin oman hyvin on pelittäny.ihan se halvin malli oisko 25e ollu.Onhan niitä luxus mallejakin ihan makuasia minkä ostaa ja mikä miellyttää.Asennus on todella helppoa.Mittari kiinni kojelautaan liimalla tai ruuveilla ja letku mikä on mittarissa viedään konehuoneeseen ja yhdistetään t-liittimellä(tulee mukana) konehuoneesa olevaan letkuun(en muista mikä mut voin kahtoo).mittarista lähtee pari johtoo vielä niillä saa valon mittariin. Oisinko toisen laittanu puolaan ja toisen maihin.pitää varmistaa.polkimien yläpuolella pellissä on useita reikiä joista vedetty johtoja ja letkuja.niistä samoista helppo pujottaa mittarin letku ja johdot.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
are
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 09:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja are »

Ässä minullakin ja nollakelien tultua pyöritti laiskasti. Jos lähti käyntiin, saattoi sammua samantien. Akku oli loppu, jännite laski liikaa vaikka pyöritti. Kesäkelilläkin yleensä sammui samantien ellei antanut kaasua startatessa. Akun vaihdon jälkeen ei ole tarvinnut kaasupolkimella avittaa käynnistymistä.
Mulla on tosin monikipinäsytytys joka myös vaatii jonkinlaisen jännitetason kipinöintiin. Taitanee tämä jännitetarve olla elektronisten syttyvehkeitten kanssa ihan arkipäivää nykyisin, kipinää ei yksinkertaisesti synny enää siinä vaiheessa jos startatessa pyörii jo laiskemmin.
Auto on SAAB, radio on Saba
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

- Kokeile toisella akulla piuhat napoihin kiinni tai apuvirralla niin tuon aren vinkin voi testata irrottamatta omaa. Lataa vanha ja jos ei ota virtaa vastaan kunnolla on varmasti rikki.
- Lambda sytyttää ce-valon mutta lähtee käyntiin eli perussäädöillä silloin menee.
- Hall tai irronnut//katkennut piuha ei anna kontaktia ja ei lähde käyntiin, liitintä liikuttamalla omastani löysin liittimen löysyysvian kun lähti käyntiin liitintä painamalla kaverin startatessa.
- Ilmamäärämittari pitäs antaa käynnistyä mutta käy hiton huonosti, liittimestä jos piuha irti tai poikki ei lähde jollei liitintä liikuttamalla satu karvat osumaan toisiinsa.

Olethan bensapumpun ja releen toiminnan varmistanut?

Omasta vara ilmamäärämittarista maksoin 40e ja ostettu klubilaiselta. Ostetaan/myydään osioiden kautta täältä klubilta hommannut itselle lucas/bosch käytetyt varaosat ja kaikki toimineet.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin