mikä pulttikoko, onko tietoa ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kannattaako auto paalata noin mitättömän vian takia? Vaihdelaatikoita saa tuolta myydään-palstalta ilmaiseksi taikka naurettavalla hintaa, ja sen myötä vaihtuu myös nuo kierteet. Jos haluaa jostain syystä pitää vanhan vaihteiston niin enskakoppa vaihtuu vaihdelaatikkoon parissa kolmessa tunnissa eikä tarvi edes ottaa moottoria vaihdelaatikosta irti.

Jos purat ensiökopan kannen + ketjut irti niin hommaa 6.8mm:n pora ja M8-kierretappi. Kierteytä reiät uusiksi niin saat työsylinterin puolelta kierrettyä paikalleen M8-kuusiokoloruuvit. Pidä näpit erossa tuumakierteistä. Et muista kuitenkaan jälkikäteen että pultit on tuumaset, niitä on paljon hankalampi saada ja jos alat opettamalla tekemään kierrettä alumiiniin, joka muutenkin on semmoista "jumivaa" niin aika hyvät mahdollisuudet on katkaista pultti sisälle.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?

Viesti Kirjoittaja stara »

tosiaan, jos vaan sopii olemaan/eikä lävistä mitään niin normaali M8 on järkevin. käyttäisin kyllä 7 mm poraa, on aavistuksen helpompi kierteittää kuin tuo nimellinen 6.8 mm reikä.
------------------------------
kimmoa kirjoitti:Kannattaako auto paalata noin mitättömän vian takia? Vaihdelaatikoita saa tuolta myydään-palstalta ilmaiseksi taikka naurettavalla hintaa, ja sen myötä vaihtuu myös nuo kierteet. Jos haluaa jostain syystä pitää vanhan vaihteiston niin enskakoppa vaihtuu vaihdelaatikkoon parissa kolmessa tunnissa eikä tarvi edes ottaa moottoria vaihdelaatikosta irti.

Jos purat ensiökopan kannen + ketjut irti niin hommaa 6.8mm:n pora ja M8-kierretappi. Kierteytä reiät uusiksi niin saat työsylinterin puolelta kierrettyä paikalleen M8-kuusiokoloruuvit. Pidä näpit erossa tuumakierteistä. Et muista kuitenkaan jälkikäteen että pultit on tuumaset, niitä on paljon hankalampi saada ja jos alat opettamalla tekemään kierrettä alumiiniin, joka muutenkin on semmoista "jumivaa" niin aika hyvät mahdollisuudet on katkaista pultti sisälle.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinpunainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36

Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?

Viesti Kirjoittaja Saabinpunainen »

No niin, nyt on kaikki palat oikeilla paikoillaan ja kytkin pelittää kuin on tehtaalla suunniteltu !

Loppujen lopuksi kaikkein hankalinta oli saada kytkin ilmattua. Käytössä ei ollut erikoislaitteita eikä polkupyörän sisäkumiakaan. Ehjää kumia kun ei viitsinyt särkeä ihan yksistään tuota tointa varten.

Kaikki hyvin ainakin taas toistaiseksi !
Kaunis kiitos kaikille työpanostaan uhranneille, osaamistaitojaan auliisti jakaneille taitajille ja työkalujaan pyyteettömästi tumpelokayttöön osoittaineille.

Kyllä on mukava olla Saabisti ja voi todeta että kyllä tietoa on.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?

Viesti Kirjoittaja stara »

kerro nyt vielä lyhyesti miten tehtiin ja liikeessäkö vai saabistien avustuksella ( niinkuin ymmärrän)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinpunainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 17:36

Re: mikä pulttikoko, onko tietoa ?

Viesti Kirjoittaja Saabinpunainen »

Tässä tämä "minun remonttini" lyhyesti.

Kaikkein vaikeinta oli saada se kytkin-paineasetelma pois paikoiltaan. Edellinen korjaaja oli murjonut sen työsylinterin sellaiseen kuntoon, ettei se painunut yhtään kasaan eli tehnyt tilaa.
Myöskään kytkinlevyn virittäminen irroittaa-asentoon ei onnistunut, vaikka olikin sellainen erikoistyökatu sitä varten. Sillä tämä korjaajani vain turmeli painelaakerin !

Väkisin ja vähin erin kampesimme osat pois paikoiltaan eli siinä meni hankintaan kaikki remontissa tarvittavat osat. Ei tarvinnut tuumia että josko nuukuuttaan jättäisi jotain vaihtamatta. Ja jäihän sitten loppujen lopuksi se silmälaakeri. Unohtui suuren kokoamisinnostuksen vallassa.

Kokoaminen olikin sitten helppo juttu. Levy ja kokoonpainettu asetelma ja painelaakeri ohjeen mukaan uuden työsylinterin kanssa "pötköksi" ja ne putosivat paikalleen kuin itsestään.

Pultit kiinni ja akseli paikalleen ja akselin luukku kiinni. Siinä se !

Ilmaamisessa oli sitten oma vaivansa. Sekään ei Saabissa ole helpoimpia onnistumaan kuten on monesta viestistä saanut vuosien varrella lukea. Aikaa ja aineita kului luvattoman paljon mutta ahkeruus kovankin onnen voitti tässäkin rupeamassa.

No joo. Ne työsylinterin kiinnityspultit hankin uudet. Kun oli tilaa niin kiersteistin ne reijät uudelleen alkuperäisen kokoisella siivouspakalla. Niistä tuli hyvät kun eivät olleet loppujen lopuksi läpipilattuja. Ja tietysti lukiteliimaa.

Kiitos vielä kerran kaikille remontiin niin paikan päällä kuin etätyönä osallistuneille kerholaisille. Nyt ei muuta kuin odottamaan mitä Joulupukki tuo seuraavaksi .. . .. . ..
Vastaa Viestiin