Apuja og 900s kanssa..?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kultakatriina kirjoitti:
Tota tulppahommaa selvittelin, ku kotii pääsin ja se nyt ainakin on satavarma, että ysivitoseen meni semmoset tulpat, kuin pitääkin, eli juurikin tuo BCPR7ES. Mutta mitenkäs näitä nyt voi ulkoa muistaa.. Fiksus myi siis ilmeisesti täysin väärät tulpat tohon satkuun, kun ovat BCPR6ES-11.
satkussa ei kuulu olla tuota ärrää tuolla kun on jo vastus tulpanjohdoissa.
ja nuo eivät ole femmaankaan suoraan oikeat tulpat vaan pitää säätää kärkiväli siihen 1,1mm mitä tuo 11 tarkoittaa tuola perässä.
ja seiskat saa tosiaan vähintään olla turbossa että se lämpö siirtyy kanteen eikä jää tulppaan ja sulata sitä..

tuohon starttaamiseen..
mielestäni satkut aivät todellakaan laiskoja ole starttaamaan, ehkä ne vanhemmat joissa ei ollut välitettyä starttia niin kesti hetken kiihtyä mutta vauhtiin päästyään pyöri rivakasti jos ei muka käyntiin lähtenyt ja akussa virtaa piisasi..

bensasuodatin aiheutti itselläni huomattavaa tehottomuutta, sitten kun sen vaihtoi ja kaatoi sieltä liemiä toisesta päästä ulos niin ihan mustaa liejua sieltä tuli...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kultakatriina
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Loka 19, 2006 08:29
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja kultakatriina »

Vanha akku oli kehno ja se vaihdettiin jo aiemmin. Nyt ainakin virtaa riittää. Boosterilla ku koitettiin käynnistellä vanhan akun vielä paikallaan ollessa, niin moottorin päällä kulkevasta paksusta johtonipusta alkoi savu nousta... Kuorittiin teipit pois johtojen ympäriltä ja joku maajohto siel oli vähän sulanut.

Bensapumppua ja relettä ei ole tutkittu. Täytyy katsastaa nekin. Suodatin on olemassa, pitää sekin vaihtaa jahka tässä kerkiää perehtymään.

Onkos noita ilmamäärämittareita kuinka paljon erilaisia sit eri malleihin? Meinaan että mullahan taitaa navetan vintillä olla joku purettu 16V kone, jossa varmaan kaikki kilkkeet on kiinni ja mitä on siitä purettu, niin tallessa pitäs olla. Tietäs vaan mikä osa on mikäkin :roll: Varmaan korjausoppaasta löytyy apuja siihen. Jos nyt vähääkään ymmärrän, ni sama kone tässäkin on, mutta onko sitten turbon takia jotenkin erilaisia nämä lambdat ja immut ja hallit ym?
Ajoneuvoverhoilua ja valjassepäntöitä
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja jus »

Moottori pystyy käynnistymään ilman lambdaa ja ilmamassamittarfia, niistä voi molemmista vaikka olla johtoliitokset irti. Asentoanturi sen sijaan on elintärkeä, sitä ilman ei tule pyörintätietoa. Joten ei tule kipinääkään. Ja jos ei tule kipinää, ruisku ei anna bensaakaan.

Joko tiedetään tuleeko kipinä? Jos tulee kipinä, tuleeko bensaa?

Jos johtosarja käryää startatessa, kannattaa tutkia ja korjata moottorin ja akun maadoitus koriin. Ja samalla selvittää paksun punaisen virtakaapelin tilanne, akulta startille ja laturille.
kultakatriina
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Loka 19, 2006 08:29
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja kultakatriina »

Ei ole vielä ehditty tutkimaan tarkemmin, eikä varmaan tulevana viikonloppunakaan juuri kerkiä. Mutta kyllä täs lähiaikoina täytyy käydä läpi noi seikat, mitä on neuvottu täällä. Jossain vanhas viestiketjus taisin lukee jotain ohjeita tohon, miten se kipinän tuleminen voidaan tarkistaa.
Ajoneuvoverhoilua ja valjassepäntöitä
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Helppo ainakin rajata onko sähkö- vai bensapuolelta perusjutut.

Tulpanjohto koneesta irti, vaikka joku irtotulppa päähän kiinni ja starttaa. Jos kipinä tulee tulpalle niin hall, sytkäyksikkö ja puola ainakin toimii.

Virrat päälle pitäisi kuulua releen naksahdus oikealta jalkatilasta ja takakontista pumpun surinaa noin 3s. Kun kääntää virrat pois niin vähän ajan kuluttua kuuluu taas naksahdus oikalta jalkatilasta.

Vaparin jakaja+alipainesäädin, immu ja lambda ei käy turboihin

Bosch t16 ja lucas S turboissa ei immu eikä lambda käy keskenään.
Sytkäyksikkö, ruiskun lämpöanturi, puola ja jakaja noissa ainakin sama.
Bensapumppu sama, paineensäädin lucas vaatii 3bar ja bosch alempi 2,5 tai 2,8 bar.

Huom! korjasin tuon tumpelosormisena tehdyn näppäinlyöntivirheen pumpun surinan ajasta.
Viimeksi muokannut Kupari, Pe Marras 15, 2013 06:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja jus »

Kupari kirjoitti:Virrat päälle pitäisi kuulua releen naksahdus oikealta jalkatilasta ja takakontista pumpun surinaa noin 30s..
Ruiskun päärele kyllä naksahtaa kun laittaa virrat päälle, mutta eikös LH-ruiskullisessa tarvita sytytyspulsseja, jotta boksi käskisi sillä viereisellä toisella releellä pumpun ja lambdan lämmityksen päälle.

Lucasko pyörittää pumppua heti sen 30 sekuntia?

Kipinää testatessa voi myös laittaa irtotulpan puolan johtoon, tulee ainakin testattua onko kipinä puolalla. Sen jälkeen testaa sitten vielä tulpanjohdosta, silloin kipinä kiertää pyörijän ja virranjakajan kannen kautta. Jos puolalta tulee kipinä, mutta jakajalta ei, voi arvella vikaa olevan pyörijässä, jakajan kannessa tai tulpanjohdossa.
kultakatriina
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Loka 19, 2006 08:29
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja kultakatriina »

Nyt taas ehkä tyhmiä kysymyksiä, mut kattelin tota korjausopasta ja siel oli kaikenlaisia ohjeita mekaanisen ruiskun osien säätämiseen ja tarkistamiseen, mut elektronisesta sanotaan, et ei pidä mennä säätelemään mitään ite. Tässä on siis ilmeisesti toi elektroninen? Voiko siitä tarkastella yhtään mitään ite (esim suuttimia tms) ton kirjan mekaanisen ruiskun tarkastusohjeita noudattaen, vai onko todella niin, ettei mihinkään noihin saisi koskea? Tässä autossahan on ainakin väännelty jotain tyhjäkäyntiruuveja pienemmälle, ku kävi niin kovilla kierroksilla. Onko elektronisessa kaikki samat osat, ku mekaanisessakin? Ilmeisesti ei, ku joku lämpöaikakytkin ja kylmäkäynnistyssuutin ainakin näyttää puuttuvan sähköruiskusta, ku vertaa noita piirustuksia eri järjestelmistä... Ja missä ihmeessä on polttoainesuodatin, ku kirjas kyl neuvotaan sen vaihto (mekaanisen ohjeissa) mut ei kerrota missä se on :?:
Ajoneuvoverhoilua ja valjassepäntöitä
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Polttoainesuodatin on auton alla taka akselin vieressä.jos et tiedä milloin vaihettu kannattaa vaihtaa...
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja aero »

Kupari kirjoitti:Tulpanjohto koneesta irti, vaikka joku irtotulppa päähän kiinni ja starttaa. Jos kipinä tulee tulpalle niin hall, sytkäyksikkö ja puola ainakin toimii.
Tässä tempussa pitää sitten muistaa maadoittaa tulppa siitä kierteestään. Muuten ei taika toimi eikä kipinä vilku, vaikka auto ehjä olisikin.
kultakatriina kirjoitti:Tässä on siis ilmeisesti toi elektroninen?
Kyllä.
kultakatriina kirjoitti: Voiko siitä tarkastella yhtään mitään ite (esim suuttimia tms) ton kirjan mekaanisen ruiskun tarkastusohjeita noudattaen, vai onko todella niin, ettei mihinkään noihin saisi koskea?
Tarkista Kuparin ohjeita noudattamalla sytkä ja polttoainepuoli. Jos tietää mitä tekee, voi polttoainepuolta raottaa sopivasta kohtaa jotta näkee että bensa virtaa tai sinne voi laittaa painemittarin kertomaan polttoaineen paineen jakotukilla. Bensa kuitenkin on pirun herkästi syttyvää tavaraa, joten kannattaa olla varma siitä, mitä tekee.
kultakatriina kirjoitti: Tässä autossahan on ainakin väännelty jotain tyhjäkäyntiruuveja pienemmälle, ku kävi niin kovilla kierroksilla.
Siinä on varmaan aiemmin tehty se virhe, että on käännetty sitä tyhjäkäyntiruuvia isommalle tyhjäkäyntivian oireen korjaamiseksi. Sitten kun itse vika on korjattu, kostautuu tuo temppu juurikin korkean tyhjäkäynnin voimin.

kultakatriina kirjoitti: Onko elektronisessa kaikki samat osat, ku mekaanisessakin?
Ei todellakaan ole. Nekin osat, jotka samannimisinä esiintyvät molemmissa tuppaavat olemaan eri näköisiä ja tyyppisiä.
kultakatriina kirjoitti: Ja missä ihmeessä on polttoainesuodatin, ku kirjas kyl neuvotaan sen vaihto (mekaanisen ohjeissa) mut ei kerrota missä se on :?:
Noin tuoreessa satkussa muistaakseni jossain taka-akselin tietämillä auton alla. Ei pidä sekoittaa painevaraajaan, joka estää polttoainelinjaa tyhjenemästä auton ollessa sammuksissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kultakatriina
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Loka 19, 2006 08:29
Paikkakunta: Tarvasjoki

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja kultakatriina »

Noniin, täytyypä päivittää tänne tapahtumien kulkua viimein. Koitettiin saappia käymään ennen mitään uusia huoltotoimenpiteitä ja tapahtui seuraavaa:
Kylmänä lähti käyntiin melko hyvin, kierrokset n.3000 paikkeilla ja sammu melkein heti, vaikka hyytyessä kaasuakin painoi. Uudelleen käynnistyi ja kiekat asettui 2000. Siinä sitten kävi lämpimäksi kohtalaisen tasasta käyntiä. Säädettiin sit tyhjäkäyntiä niin, et kierrokset tippu 1200. Hetken kuluttua alko ittekseen nostaa takas 2000 ja asettu sinne. Ruuvista taas käännettiin 1000 rpm ja siinä pysy käynnissä, kunnes sammutettiin. Annettiin jäähtyä jonkin aikaa, jonka jälkeen eka startti pitkä ja sammu melkein heti. Toinen startti myös vähän pitkä ja moottori pysyi käynnissä kaasun kanssa, mutta ilman kaasua sammu heti. Kolmas yritys käynnisty hyvin ja kävi n. 1000rpm. Käynti aaltoilevaa ja lähes sammu välillä.

Jokusen päivän kuluttua vaihdoin tulpat. Ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Jostain nelospytyn kohdilta kannen välistä tms kenties ruiskahti bensaa pakosarjan päälle startatessa. Muutenkin bensa haiskahtaa. Akkukaapelit eivät ole alkuperäiset ja se varmaan vaikuttaa ainakin maadotukseen ja sitä kautta siihen huonosti pyörivään starttiin ja pikkujohtojen savuamiseen... Neuvot vähissä potilaan suhteen ja minä kun jo kattelin ahtopainemittarille paikkaa ja suunnittelin, että minkälaisen sisustan teen siihen. Eipä taida tarvita tehdä :roll: Tää olis hieno laite, ku löytyy ilmastointi ja cruise, tosin nekään ei toimi! :lol:
Ajoneuvoverhoilua ja valjassepäntöitä
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuossa herättelin henkiin vuosia seisseen 900S:n. En viitsinyt kahlata viestiketjua läpi mutta oletko tarkastanut että kaikki alipaineletkut on ehjiä? Mulla oli melkein kaikki nuo pienet 3-4mm letkut halki hyvän matkaa siitä, mistä ne tökätään yhteisiin kiinni ja veti ilmaa niin että kone ei kunnolla käynnistynyt eikä käynyt. Lisäksi bypass-venttiili vuoti horonaan ilmaa sen käyttöletkunsa kautta. Näistä voi vika löytyä melko halvalla...
Predatori
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Apuja og 900s kanssa..?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kannattaa ne alipaineletkut uusia suosiolla kaikki. Halpa investointi ja ennemmin tai myöhemmin ne alkavat vuotaa. Mä laitoin ahtopainemittarin kojelautaan vasempaan kulmaan niinkuin ralliautoissa kierroslukumittari.Siitähän se helpoin katella ajaessa.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Vastaa Viestiin