Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja marvi »

Kahden ässän kokemuksella täytyy kyllä ihmetellä miten luotettava sitten pitäisi olla että ei sitä tarvitse epäillä? Ensimmäisellä oli ajettu +470 tkm ja esim. ahdin näytti alkuperäiseltä, eikä kannentiivisteen vaihdostakaan ollut mitään mainintaa, tosin huoltohistoria oli vähintäänkin epävarma.

Toisella oli ajettu +420 tkm ja kansi oli varmuudella avaamaton, ahdin alkuperäinen, viimeiset 300 tkm ja 15 vuotta oli ajettu ilman tiellejättöjä.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Oliko näihin ässiin vaihdettu uutena kenties jonkin muun merkin koneet? Kun on oppinut pitämään kansiremonttia 200-300tkm välillä sääntönä näissä tämänmerkkisissä autoissa niin tuo kuulostaa melko uskomattomalta, semminkin kun kyseessä on vielä malli josta on otettu enemmän tehoa irti johonkin perusruiskuun tai -kaasariin verrattuna.

Luotettavuutta arvioin sillä perusteella kuinka paljon monimutkaisia osia konepellin alta löytyy ja minkä kuvan tämän foorumin perusteella on saanut. 16v-turbojen erilaisista vioista ja ominaisuuksista on taidettu kirjoittaa aika paljon enemmän kuin kuusitoistaventtiilisistä ruiskuista (joka ovat tietenkin oikea vertailukohta kaasarien ja k-jettien sijaan).

Edit: Muutenhan en siis harkitsisi pientä hetkeäkään autonvaihtoa mutta tuo manuaali alkaa niin syömään hermoja tässä typerässä liikennevalojen luvatussa maassa pyöriessä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja marvi »

Pakosarja ja erityisesti sen tuottama äänimaailma on sen verran omalaatuinen ettei erehtymisen vaaraa moottorin valmistajan suhteen kyllä ollut. Foorumin perusteella ehkä vähän huono noita päätelmiä tehdä. Valtaosa satkuistakin taitaa kuitenkin liikkua tuolla ulkona ilman että siitä kirjoitetaan sanaakaan tänne foorumille. Lisäksi virittämätön ässä on mielestäni luonteeltaan kuitenkin lähempänä i16 kuin T16 mallia.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No ehkä sillä sitten on mahdollisuudet olla luotettava. Joka tapauksessa on melkoinen ihme jos tuo turbotomaatti kovin pitkään myynnissä viihtyy, sellainen määrä oli jo katsojia ja yhteydenottoja kertynyt, joten taidan kuitenkin mieluummin keskittyä tämän lompakkoystävällisemmän ja tietä enemmän nähneen auton ylläpitoon, myydessä kuitenkin päätyisi luultavasti jollekulle käyttöautoksi ja muutaman vuoden sisällä paaliin... Eikä ainakaan tarvitse nähdä painajaisia turbon aiheuttamista remonteista. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja haffu »

Luotettavia ne turbomoottoritkin ovat, kunhan huollot tekee ajallaan. Ja tuon statistiikan vääristelyä saattaa tosiaan aiheuttaa se, että turboharrastelijoita taitaa olla satkujen osalla enempi kuin vapariharrastelijoita. Myös se, että turbolliset ovat herkempiä saamaan runtua, kun näytetään miten se turbosaapas liikahtaa. Omat mielikuvat S:stä ovat sellaiset, että aivan loistava hieman keskivertoa pirteämpi perusauto. Ajanee käyttöauton tarpeen erittäin hyvin, jos satkusta sellaisen vielä haluaa. Itse suosittelen kovasti harkitsemaan vaihtamaan ruiskusta pykälää eteenpäin. :twisted:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

haffu kirjoitti:Itse suosittelen kovasti harkitsemaan vaihtamaan ruiskusta pykälää eteenpäin. :twisted:
Mutta jos määkin teen niin, jälkipolvet luulevat että Saab ei ole koskaan muuta tehnytkään kuin turboja. Ja kyllä, se OLISI huono juttu! :D

Mutta oli varmaan historian nopein autokuume, nyt ei kiinnosta enää pätkääkään kohonneet kustannukset kun kävin Santahaminan reissulla tuolla ruiskulla. Ihan kiva sitä on puikottaa kun ei tarvitse pelkästään seistä liikennevaloissa jonkin kytkintäpolttavan Yariksen perässä...kulkeekin moottoritiellä kivasti. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Mullakin toinen noista ässistä 464 tkm ajettu. Kansiremppa on kuulemma 350 tkm kohdilla tehty.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja vmt »

Rattivaihde kirjoitti:B: lompakko vetäisi jokin kaunis päivä bensa-asemalla narun kaulaan ja hypyn kaivoon
Tiedä nyt tuostakaan mennä sanomaan. Alkuun kun piti tietysti innostuksissaan polkea, pääsi kympin päälle mutta eipä tässä toistaiseksi oo konkurssia tullut edes opiskelijan tuloilla.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itsekin päässyt tällä suurikulutuksisella vanhalla satkulla ~7 kulutuslukemiin. Ja vieläpä tällä omalla kaasujalallani. Keskikulutus kuitenkin siinä 9,5 suuntimilla. Tonnarilla hieman päälle tuon 9 ja vaparip***alla, eli sigun bemarilla suunnilleen 10, hieman alle. Aiemmalla japsisportilla automaatilla taasen ei millään tahtonut päästä alle 12. :lol:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^ Jaa, onkos teillä vaihteiston asemassa BW37? :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ja niin vain on turbotomaatti edelleen myynnissä. Näköjään yhdistelmä yli tonni hintaa ja automaatti karkottaa kaikki saabistit. :D
Ei, en ole lähdössä pelastamaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Soakki
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 18:05

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Soakki »

Rattivaihde kirjoitti:Ja niin vain on turbotomaatti edelleen myynnissä. Näköjään yhdistelmä yli tonni hintaa ja automaatti karkottaa kaikki saabistit. :D
Ei, en ole lähdössä pelastamaan.
Pikemminkin satku ja yli tonni hintaa karkottaa saabistit :-)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja sarka »

Soakki kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:Ja niin vain on turbotomaatti edelleen myynnissä. Näköjään yhdistelmä yli tonni hintaa ja automaatti karkottaa kaikki saabistit. :D
Ei, en ole lähdössä pelastamaan.
Pikemminkin satku ja yli tonni hintaa karkottaa saabistit :-)
Itehän maksaisin mielellään, jos en olis persaukinen :!:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja milinna »

Tällä viikolla tuli sitten haettua jälkipolvelle (ja itselle) käyttöpeliksi hienokuntoinen 900 -93 2.1i. Pientä laittoa on tiedossa mutta tarkoitus on pitää piiiiitkään käytössä. Nuoriso ainakin otti pelin heti omakseen...meni 2 päivää ennen kuin pääsin itse edes koittamaan missä kunnossa ajo-ominaisuudet olivat :D
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja haffu »

http://www.nettiauto.com/saab/900/6048462
Kuinkakohan mätä mahtaa olla pohjastaan ja vakipaikoista. :lol: Olisi kuitenkin huokea, "naapurissa" ja vieläpä 2-ovinen! Eli näiltä osin olisi juurikin sopiva aihio. Se vaan, että säilytystilaa ei ole ja rakentelukin täytyy tehdä taivasalla. :(
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin