Hei,
Mulla on vm. 87 4d-satkun kanssa jatkuvia kosteusongelmia takakontissa. Vararengaskotelon pohja pysyy märkänä ja vaikka sen kuivaa, se ei kuivana kauan pysy. Nyt ensilumien tultua ja sulettua huomasin, että myös varsinaisen takakontin puolella olleet kosteutta kestämätön tavara (pahvilaatikko jossa pidän huoltotarvikkeita) oli kärsinyt kosteudesta enemmän kuin sen kestokyky sallii.
Eli kysymykseni ovat: Mikä tiiviste tuossa oikeastaan päästää veden sisään ja saako sitä ylipäänsä millään tavalla pitäväksi vaikka sen vaihtaisi uuteen? Mikään ei päältäpäin katsoen näytä erityisen rikkinäiseltä nytkään. Ja mikäli ei saa pitämään (tai vaikka saisikin), niin mitäs tuolta pohjasta pitäisi törkkiä auki, jotta tuo kerääntyvä vesi hakeutuisi myös ulos?
Toistaiseksi tuosta ei näytä pahempia ruosteongelmia aiheutuneen (muualta päin autoa niitä kyllä löytyy) mutta ajan kanssa tuo kosteusmäärä kyllä saanee auton tuoltakin mätimään.
Muistelen, että aiheesta olisi jokin aiempi ketju täällä, mutten siihen haulla osunut. Ja taisi se ketju käsitellä 5-ovisen tiivisteongelmia, ei pappamallin konttia jos oikein muistan.
--Tuomas
4d - takakonttini on vesisäiliö. Miksi?
Re: 4d - takakonttini on vesisäiliö. Miksi?
Takavalojen tiivisteet ja itse luukun tiiviste. Edellisessä 4d:ssä vaihdoin samankaltaiseen tarviketiivisteeseen niin vedentulo loppui. Itellä vettä tuli takalasin puolelta joka kohasta lattialle ja reilusti. Erilaisten tiivistemassakokeilujen jälkeen tulin siihen päätelmään että se tulee tiivisteen yli luukun peltiä pitkin.
Takaluukku hikoilee aika paljon vaikka tiiviste onkin kunnossa. Siihenkin mietin ratkaisua, mutta tuli vaihdettua auto toiseen ennenkuin kerkesi mitään tehdä.
Vararengaskotelossa pitäisi olla pyöreä isohko kumitötterö, jossa on putki vinottain taakse. Päästää enimmät vedet pois, mutta reunus on niin korkea, että pari milliä vettä pysyy kontissa. Kuivata kunnolla, käy vaikka hakeen Rainbow Vaaleat Rakeet ja paiskaa niitä sinne konttiin pariksi päiväksi vettä keräämään.
Takaluukku hikoilee aika paljon vaikka tiiviste onkin kunnossa. Siihenkin mietin ratkaisua, mutta tuli vaihdettua auto toiseen ennenkuin kerkesi mitään tehdä.
Vararengaskotelossa pitäisi olla pyöreä isohko kumitötterö, jossa on putki vinottain taakse. Päästää enimmät vedet pois, mutta reunus on niin korkea, että pari milliä vettä pysyy kontissa. Kuivata kunnolla, käy vaikka hakeen Rainbow Vaaleat Rakeet ja paiskaa niitä sinne konttiin pariksi päiväksi vettä keräämään.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 4d - takakonttini on vesisäiliö. Miksi?
onhan kaikki neljä vedenpoisto reikää takaluukun pohjasta avoinna, että vesi pääsee pois?
veden suurin vuoto paikka on nuo takavalojen tiivisteet, auttaa kun tiivistää takavalot esim. koritiivisteliimalla. toinen vuoto paikka voi olla polttoaine säiliön täyttäaukon kaulus tai sen irrallinen vedenpoisto putki.
luukun tiiviste ei itselläni ole vuotanut yhdessäkään saabissa, mutta onhan sekin mahdollista jos esim tiiviste rikki jostain kohtaa.
veden suurin vuoto paikka on nuo takavalojen tiivisteet, auttaa kun tiivistää takavalot esim. koritiivisteliimalla. toinen vuoto paikka voi olla polttoaine säiliön täyttäaukon kaulus tai sen irrallinen vedenpoisto putki.
luukun tiiviste ei itselläni ole vuotanut yhdessäkään saabissa, mutta onhan sekin mahdollista jos esim tiiviste rikki jostain kohtaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 4d - takakonttini on vesisäiliö. Miksi?
Tiiviste ei varsinaisesti ollut rikki, mutta oli vaan niin väsähtänyt ettei vastannut enää luukkuun kunnolla.antti.hakamaa kirjoitti:luukun tiiviste ei itselläni ole vuotanut yhdessäkään saabissa, mutta onhan sekin mahdollista jos esim tiiviste rikki jostain kohtaa.
Tietysti kantsii kattoa pyöränkotelot ja tankin ympärystä, ettei ole reikiä (ellet ole jo tarkistanut) - ei isoa reikää tarvi olla niin vesikelillä tulee sisään.
Takapenkki nurin ja kaveri lampun kans konttiin ja ite kaataamaan vettä päälle
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: 4d - takakonttini on vesisäiliö. Miksi?
sanomalehteä vois kanssa levitellä , ehkä näkis tarkemmin mistä kusee:
edellä mainittujen lisäksi mahdollista:::
luukun yläsyrjän tiiviste/ reunus muodostaa padon ( mikä sisänsä aika hölmöä). meillä oli jo lähes 10 vuotta sitten - 1985 mallin reunus tiivarin alta ruostunut lähes olemattomiin ja vuosi sen padon yli ( tiivarin alitse).
liimattiin pakkausteräsnauhaa sikalla kiinni.
edellä mainittujen lisäksi mahdollista:::
luukun yläsyrjän tiiviste/ reunus muodostaa padon ( mikä sisänsä aika hölmöä). meillä oli jo lähes 10 vuotta sitten - 1985 mallin reunus tiivarin alta ruostunut lähes olemattomiin ja vuosi sen padon yli ( tiivarin alitse).
liimattiin pakkausteräsnauhaa sikalla kiinni.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00