87 900c pari teknistä kysymystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
edsel58
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 16:32
Paikkakunta: Vantaa, Tiksi

87 900c pari teknistä kysymystä

Viesti Kirjoittaja edsel58 »

Mistä johtuu bensan haju sisällä kun auto on seissyt muutaman tunnin? Varsinkin lämpimässä tallissa seisoessa meinaa taju lähtee kun hyppää sisään. Ei näy mitään vuotoja kaasarissa. Bensapumpusta vähän vuotaa öljyä. Voiko muuten siihen vaihtaa jonkun tiivisteen vai pitääkö koko pumppu uusia ?
Pystyykö seosta säätämään ilman erikoistyökalua, koska katsastuksessa sano, että on käy tosi laihalla. Yksi piersburg kaasari.
Saako muuten noihin kaasareihin jostain korjaussarjaa jos sitä vähän huoltas ?
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Tämmöinen tekniikkaan liittymätön asia tuli vaan mieleen...

En nyt väitä, että tässä tapauksessa olisi kyse yhtä hölmöstä mokasta, mutta itse ihmettelin pari vuotta sitten kesällä bensan hajua ohjaamossa. Katsottiin konehuoneen puolelta kaikki mahdolliset bensaa sisältävät vimpaimet, ja todettiin että ei vuoda. Syy selvisi parin päivän päästä kun avasin takakontin, olin täyttänyt viiden litran varakannun liian täyteen, ja bensa oli ilmeisesti laajentunut lämpenemisen seurauksena ja rikkonut korkin halki. Sieltä sitten oli mutkissa läikkynyt hieman yli. :oops:
Tehokkaasti tuli haju combi mallisessa saabissa sisälle.


Niin ja kaasareihin kyllä saa korjaussarjoja esim. motonetista. Yleensä pelkän kalvonkin vaihto saattaa olla ratkaisu moniin ongelmiin.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Siihen bensa pumppuun ei saa mitään korjaus sarjaa ja se pumppu ei ole minusta mikään kallis

Motonetissä oli tälläiset hinnat

900 11.80--5.83 (H-moott/Ø8+8mm). . . . . . . . . . . . 29-1978 19.85 ???
900 6.83--89 (putket Ø6 ja 8mm). . . . . . . . . . . . . . 29-2612 20.86 ???

Ei kokemuksesta kannata säästää sitä muutamaa euroa ja ostaa sitä halpaa mallia se oli jotain 16 €

Se bensan katku tulee melko varmasti siitä pumpusta, oletko kokeillut että se on varmasti vain öljyä ettei ole bensaa seassa :?:
Voi myös olla tankilta huohotin putki tukossa se antaa myös hajua sisälle.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos öljyvuoto tulee bensapumpun jalasta/juuresta, siihen on saatavilla irtotiiviste. Maksaa pari euroa saabin tiskillä. Jos taas pumppu itsessään vuotaa jostain, niin tuossa edellä olikin jo vastattu siihen. Omaan C-saappin vaihdoin juuri tuon jalan tiivisteen, kun se vuoti öljyä juuresta, mutta eipä vuoda enää.

Ja sen kaasarin seokset pystyy säätämään ilman erikoistyökalua. Aiheesta on ollut täällä aikaisemminkin. Hakusanaksi jotain kaasuttimen seoksen säädöstä. Työkalu on 8mm hylsy ja siitä, kumpaan suuntaan kääntää löytyy ohjeita juuri hakemalla. Kaasariin on saatavilla huoltosarjoja. Halvempaa ja kalliimpaa. Katso osoitteesta http://www.motonet.fi Yleensä täällä porukat ovat vaihtaneen vain sen suppeamman sarjan, koska siinäkin on juuri nuo seokseen vaikuttavat osat mukana. Tosin jos haluaa viimosen päälle, niin sitten hommaa koko paketin. Hintaa kalliimmalla sarjalla taisi olla jotain 100€ paikkeilla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

G-mies kirjoitti: Kaasariin on saatavilla huoltosarjoja. Halvempaa ja kalliimpaa. Katso osoitteesta http://www.motonet.fi Yleensä täällä porukat ovat vaihtaneen vain sen suppeamman sarjan, koska siinäkin on juuri nuo seokseen vaikuttavat osat mukana. Tosin jos haluaa viimosen päälle, niin sitten hommaa koko paketin. Hintaa kalliimmalla sarjalla taisi olla jotain 100€ paikkeilla.

Matti
Kaasariremonttia pukkaa täälläkin, joten yritin tässä ottaa selvää noista Motonetin korjaussarjoista, kun halvempi Pierburgiin olisi ~33eur ja kalliimpi ~100eur. Halvemmassa sarjassa on käsittääkseni seosneula ja -suutin, uimuriventtiili, kalvo, ja pohjan tiiviste. Mutta mitä ihmettä kalliimmassa sarjassa on lisää, jotta hinta on saatu kolminkertaiseksi? Ilmeisesti koho, kalvon jousi, ja loput tiivisteet, mutta eihän näistä nyt millään saa ~67eur lisää hintaa? Vai onko niin, että tuossa olisi mukana kaikki mahdolliset kuluvat osat ja pikkunippelit kaasarin täydellistä korjaamista varten?

Olisiko kenelläkään kokemusta tuon kalliimman sarjan sisällöstä? Kiinnostaisi tietää mm. siksi, että hinnan ero on aika huomattava, mutta kokemuksesta remonttien tekeminen väärässä paikassa säästämällä aiheuttaa yleensä kohtuullisesti hatutusta myöhemmin... :)

Ihmettelen vielä vähän sitä, että kohoa ei ole halvemmassa sarjassa mukana, vaikka ne käsittääkseni imevät ajan mittaan itseensä bensaa, mikä vaikeuttaisi säätämistä.
Vastaa Viestiin