Saab 900 ässän lämpöoireilu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
nufe
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Marras 02, 2013 18:01
Paikkakunta: hirvensalmi

Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja nufe »

Saab 900 ässän lämpöongelma. Jäähdyttäjän vasen yläkulmassa oleva pikkuputki oli poikki, sen korjasin. Nyt auto lämpiää normaalisti ja puhaltaa kuumaa sisäänkin hyvin, mutta kun lämmöt nousee tyhjäkäynnillä ja flexti lähtee hurisemaan, niin ohjaamoon alkaa tulla kylmää ilmaa. Kennolle tulevat putket kuumia ja vesi kiertää koneessa normaalisti ja ei tee kun normaalin paineen. Onko ilmaa vielä jossain vai mistä moinen oire ilmiö vois johtua. Tunnin sammuksissa, niin taas vesi kiertää ja ohjaamoon puhaltaa kuumaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kuulostaa samalta ongelmalta kuin täällä eli ohitusventtiili temppuilee:

Otsikko: Satku ei anna lämmintä ohjaamoon
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
nufe
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Marras 02, 2013 18:01
Paikkakunta: hirvensalmi

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja nufe »

Mulla ei näy koko venttiiliä, jos sellainen pitäs konehuoneen puolel olla ja kennolle menevien letkujen välissä. Toinen putki menee vesipumpulle ja toinen sinne imusarjan väliin putkeen joka jatkaa matkaa kohti keulaa... autoni -91 tammikuu. Tosin en kovin noita uudempia ysisatkuja tunne.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Onkohan vetäny ilmaa systeemiin, kokeile tuleeko termarin kopasta ilmaruuvista tasainen noro nestettä vai pärskii kuplia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
nufe
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Marras 02, 2013 18:01
Paikkakunta: hirvensalmi

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja nufe »

Koetin ilmata, ruuvista tuli nestettä ja´ei kuplia, sit laitoin letkun siitä ylös ja käyttelin jonkun aikaa sitenkin. Lämmöt normaalissa ja kylmää puhalti, sammutin ja olin 10 minuuttia pois paikalta ja laitoin käyntiin, niin kuumaa taas tuli täysillä. Vaikuttas jotenkin joltain ilmalukolta...
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omani ilmannut siten että keula esim. pientä ramppia tai rinnettä vasten keula ylempänä.
Häviääkö nestettä? Näissä myös nuo lämppärin hanavuodot olleet yleisiä, jos alkaa neste haista sisälle piakkoin ni sekin kannattaa tsekata. Jos etukäteen haluaa eliminoida hana pois se näkyy siitä kuskin etukaiuttimen aukosta kun ottaa suojan pois.
Näkee samalla liikuttaako vipu miten säätöä ja on kunnolla kiinni.
Mulla yksi hana hajonnut ja kone oli kuuma mutta lämmitysteho vaihteli.Kaasujalka kun kastu niin katsoessa valui neste rattiputkea pitkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
nufe
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Marras 02, 2013 18:01
Paikkakunta: hirvensalmi

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja nufe »

Pitää koettaa ilmata vielä. Hana kyllä toimii ja kuivan oloinen. Säätö toimii hienosti silloin kun lämmintä tulee, sulkee ja avaa taas ihan ok. Mut sit kun kylmää tulee, niin eipä mitään merkitystä hanan asennolla. Muistan aikanaan että tipparellu oli hankala ilmattava, mut toivottavasti ilmavika ettei kansipahvi..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja jus »

Satkun ilmausnippaa pidetään auki, tyhjennettyyn järjestelmään täytetään uusia nesteitä. Nippa suljetaan, kun nestettä alkaa tulla nipasta. Tällä nopeutetaan nesteen täyttö. Nippaa ei avata moottorin käydessä. Loppu ilmaamisesta hoituu itsekseen ajon aikana. 99:ssä ja 90:ssä ilmataan vielä hanan ilmausnipasta.

Termostaattihan autossa on kaksitoiminen: Moottorin ollessa kylmä kaikki kierto ohjataan lämppärin kennolle. Normaalin käyntilämpötilan lähestyessä termostaatti avautuu, ja osa kiertoa menee jäähdyttimellekin. Jos lämpötila nousee hälyttävän korkealle, termostaatti avautuu yhä lisää, ja termostaatin pikkulautanen sulkee lämppärille menevän kanavan ja pakottaa kaiken kierron jäähdyttimelle.

Kohtalaisen pitkälle menevää arvailua:
Viallinen (ylikuumentunut) termostaatti voisi jo heti normaalilämpötilassa tehdä tuota hätäjäähdytystä. Termostaatti voi myös olla vääränlainen, 8-venttiilisen termostaatti taitaa olla äkkiseltään katsottuna hyvin samantapainen kuin 16-venttiilisen, mutta pikkulautanen on 8-venttiilisen termarissa vähän ulompana. Asennettuna 16-venttiiliseen moottoriin siitä voisi seurata kuvatunlaisia ongelmia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
nufe
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Marras 02, 2013 18:01
Paikkakunta: hirvensalmi

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja nufe »

Täytyy vilasta tuo termari, auto kun ei itellä kauaa ollut, niin tiedä kun kaikenlaista tehty, niin mitä ja miten. Toki tossa välillä pelasi pitkän aikaa hyvin ja tyhjäkäynnilläkään ei noussut lämmöt flextin pyörimiseen asti, vaan piti alle puolenvälin ja sisälle tuli kuumaa koko ajan. Kunnes sit yks kaks alkoi puhaltaa kylmää ja sitten lämpömittari rupesi nousemaan ja kohta alkoi flexti pyörimään ja tätä vaan jatkui, kunnes sammutin hetkeksi ja sit käyntiin ja taas alkoi kuumaa puhaltamaan ja lämmöt koneessa laski. Eli silloin kun sisälle ei tule kuumaa, niin alkaa moottorin lämmöt nopeasti nousemaan ja flexti syttyy.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tuollaiset oireet syntyy silloinkin kun jäähdytysnesteessä ei ole pakkaskestävyyttä tarpeeksi, eikö?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jim Goose
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 21:08

Re: Saab 900 ässän lämpöoireilu

Viesti Kirjoittaja Jim Goose »

Mulla joskus -88 satku teki aikoinaan ekoilla pakkasilla samoja oireita. Ensin lämpeni kabiini kovasti, sitten alkoi lämpö hiipumaan ja lämpömittari alkoi nousta tappiin.
Oli pitkin kesää tullut lisäiltyä pelkkää vettä ja niinpäs syyläri jäätyikin kun pakkasella pitempää matkaa lähti ajamaan. Syyläri olikin aika kypsää kamaa, rupesi haitaria pukkaamaan ulos kanavaputkien väleistä. Huono syyläri ei jäähdytä kunnolla. 900 Saabeissa mulla on mennyt useita syyläreitä, yleensä vuotojen takia on pitänyt uusia.

Kysyjälle nesteet vaihtoon, termarin ja syylärin kunnon tarkistus.
#2623
Musta -89 900 3d 16v 2,0 automaatti nahkapenkeillä Made in Finland
Vastaa Viestiin