Eilen alkoi hiljalleen 80 vauhdissa jokin jurnuttamaan vasemmalla edessä. Värinöitä kantautuu hiukan rattiin ja jarru-/kytkinpolkimiin. Oireet alkavat noin 60 km/h nopeudesta ylöspäin. Eroa ei ole onko veto päällä / pois.
Tänään ajelin autolla 90 km ja ekan 50 km aikana oireet oli vastaavat kuin eilen, mutta lopun 40 km aikana en huomannut mitään.
Olen vaihtanut autoon hiljattain 180 tkm ajetut vetarit, jotka kyllä olivat ihan hyvässä kunnossa. Olen huomannut omissa empiirisissä kokeissa, että huonot vetarin sisäpäät aiheuttaa täristystä jossain nopeuksissa ja ulommat päät ainakin alkaa äänteleen kun renkaat ääriasennossa painaa kaasua. Näitä oireita ei kuitenkaan ole lainkaan. Se ettei eroa ole onko veto päällä vai pois mielestäni myös ainakin osittain sulkee vetarit pois.
Voisiko vika olla pyöränlaakeri? Onko tyypillistä kun laakeri on menossa että vika on tuollaista että joskus jurnuttaa ja joskus ei? Yksi huomio oli myös, että jarrulevy oli kumman ruosteinen ulkosyrjältä tuon ekan 50 km jälkeen, joten voisiko jumitteleva jarrusatula aiheuttaa tuollaista? Auto ei kuitenkaan puolla mihinkään suuntaan eikä täristä jossei noita rattiin/polkimiin kantautuvia pieniä vibroja ota huomioon.
Ehdotuksia?
MY91 satkussa jurnuttava ääni vasemmalla edessä
Re: MY91 satkussa jurnuttava ääni vasemmalla edessä
Veikkaisin pyöränlaakereita. Kokeile kääntää 90 tai 180 astetta -> väheneekö/loppuuko jurina? (pystyikö uudemmassa satkussa kääntämään?)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: MY91 satkussa jurnuttava ääni vasemmalla edessä
Ääni Sarkan diagnoosille.
Omassa myös jarru temppuili, täristi samalla tavalla ja jurnutuskin oli. Laakeri oli kuiva ja rullien kehä jo rikkoutunut.
Omassa myös jarru temppuili, täristi samalla tavalla ja jurnutuskin oli. Laakeri oli kuiva ja rullien kehä jo rikkoutunut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: MY91 satkussa jurnuttava ääni vasemmalla edessä
Etupyörän laakeria ei niinvain käännetä. Samalla vaivalla asentaa jo uuden. Minä kiristäisin ensin napojen mutterit uudestaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01