Jarrupoljin vaeltaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ruåtsinrauta
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Syys 04, 2004 23:26
Paikkakunta: Espoo

Jarrupoljin vaeltaa

Viesti Kirjoittaja Ruåtsinrauta »

Elikkä ilmiönä on -89 4-ov. ruiskussa jarrujen "vaeltaminen". Tai ei itseasiassa jarrujen, vaan kohdan jossa jarrutapahtuma alkaa poljinta painettaessa. Ilmiö tapahtuu yleensä sen jälkeen kun autossa on ollut paljon kuormaa, joka on purettu kertalaakista. Jarrutehoon tällä ei ole vaikutusta.

Itse pähkäilin aiheuttajaksi löysiä takajousia, jotka päästävät perän roikkumaan alhaalla jolloin jarrupaineensäädin säätää jarrupaineita, eikä ehdi muuttamaan säätöä kuin viiveellä.

Se vain tuli mieleen, jotta onko ilmiö ihan normaalia kuluneiden jousien aiheuttamaa vaiko merkki kohta jumittuvasta säätimestä?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oletko milloin viimeksi ilmannut jarrut? Kannattaisi varmaan kokeilla, ja uusia samalla nesteet jos ne on vaihdettu viimeksi vuonna keppi ja kivi.

Tuo säädinteoria kuulostaa kyllä hieman kaukaa haetulta, mutta mistäs sitä koskaan tietää :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jarrupoljin vaeltaa

Viesti Kirjoittaja jannes »

Ruåtsinrauta kirjoitti:jarrupaineensäädin säätää jarrupaineita, eikä ehdi muuttamaan säätöä kuin viiveellä.
Oletko varma, että autossasi on jarrupaineensäädin? Vanhemmissa, käsijarru edessä, ei ainakaan ole mitään painonsäädintä. Takapalat on pienemmät, sillä on saatu takajarrut heikommiksi. Muistelisin, että ed.900:ssanikaan( vm.89) ei ollut mitään jarrupaineensäädintä.
Germaanihan on suosinut näitä painonsäätimiä. Suomen ilmastossa ne ei monta vuotta vaan tahdo pelata.
Jarrupedaalin vaeltaminenhan voi johtua jarrupääsylinterin sisäisestä vuodosta, on itsellä kokemusta siitä. Poljin "haki" aikaansa paikkaa kunnes lopulta painui jo lattiaan. Jarrupääsylinterin kumit kovettuneet. Korjaussarja maksaa alle 10 euroa. Työnäkään ei mahdoton. Kesällä tein nykyiseen saman rempan iltapäivän aikana.
Myös pyöränsylinteri voi vuotaa ja pitää välillä. Siitäkin on kokemusta tältä syksyltä. Lopulta vuoto oli sen verran iso, että jätti lammikon alle.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jarrupoljin vaeltaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jannes kirjoitti:Jarrupedaalin vaeltaminenhan voi johtua jarrupääsylinterin sisäisestä vuodosta, on itsellä kokemusta siitä. Poljin "haki" aikaansa paikkaa kunnes lopulta painui jo lattiaan. Jarrupääsylinterin kumit kovettuneet. Korjaussarja maksaa alle 10 euroa. Työnäkään ei mahdoton. Kesällä tein nykyiseen saman rempan iltapäivän aikana.
Sama homma oli mulla viime kesänä. Suht koht helppo remontti tehdä. PCS:llä tiivistesarja maksoi 7€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ruåtsinrauta
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Syys 04, 2004 23:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrupoljin vaeltaa

Viesti Kirjoittaja Ruåtsinrauta »

jannes kirjoitti:
Ruåtsinrauta kirjoitti:jarrupaineensäädin säätää jarrupaineita, eikä ehdi muuttamaan säätöä kuin viiveellä.
Oletko varma, että autossasi on jarrupaineensäädin? Vanhemmissa, käsijarru edessä, ei ainakaan ole mitään painonsäädintä. Takapalat on pienemmät, sillä on saatu takajarrut heikommiksi. Muistelisin, että ed.900:ssanikaan( vm.89) ei ollut mitään jarrupaineensäädintä.
En, ja itseasiassa kyseessä on -89 malli.
jannes kirjoitti:
Ruåtsinrauta kirjoitti: Germaanihan on suosinut näitä painonsäätimiä. Suomen ilmastossa ne ei monta vuotta vaan tahdo pelata.
Jarrupedaalin vaeltaminenhan voi johtua jarrupääsylinterin sisäisestä vuodosta, on itsellä kokemusta siitä. Poljin "haki" aikaansa paikkaa kunnes lopulta painui jo lattiaan. Jarrupääsylinterin kumit kovettuneet. Korjaussarja maksaa alle 10 euroa. Työnäkään ei mahdoton. Kesällä tein nykyiseen saman rempan iltapäivän aikana.
Tuossa vaan ihmetyttää se että tässä mun tapauksessa poljin ei hae itsekseen vaan siihen liittyy aina kuorma, joko paljon tavaraa takalukussa taikka auto täynnä ihmisiä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No eikös tuo ole aika perusfysiikkaa --> Isompi kuorma vaatii isomman jarruvoiman (=poljinvoiman) pysähtyäkseen samalla kiihtyvyydellä (=hidastuvuudella). Sama juttu kun kiihdytyksessä, yksin kun on liikenteessä niin jopa kaasarisatku tuntuu ajoittain vain hieman laiskalta, mutta laitetaanpa kontti täyteen kamaa ja kolme karpaasia takapenkille niin alkaa tuleen nälkä ennen kuin saa sakkovauhdin mittariin moottoritiellä...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ruåtsinrauta
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Syys 04, 2004 23:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ruåtsinrauta »

V.J.S kirjoitti:No eikös tuo ole aika perusfysiikkaa --> Isompi kuorma vaatii isomman jarruvoiman (=poljinvoiman) pysähtyäkseen samalla kiihtyvyydellä (=hidastuvuudella). Sama juttu kun kiihdytyksessä, yksin kun on liikenteessä niin jopa kaasarisatku tuntuu ajoittain vain hieman laiskalta, mutta laitetaanpa kontti täyteen kamaa ja kolme karpaasia takapenkille niin alkaa tuleen nälkä ennen kuin saa sakkovauhdin mittariin moottoritiellä...
Niin, siis tässähän ei olisi mitään mieltä askarruttavaa jos poljinta vain pitäisi runnoa kovempaa kuormalla ajettaessa. Ilmeisesti kuvailin ihmetyksen aihetta hiukan puutteellisesti:
Kuormaa kyydissä (esim. painava peräkäyrry koukussa isohkolla aisapainolla), jarrutuntuma normaali. Kärry pois perästä, liikkeelle ja jarrutus ---> poljin painuu syvemmälle ennenkuin ottaa kiinni. Muutama jarrutus --> tilanne palautuu ennalleen ja poljin ottaa samassa kohdassa kuin aiemmin.

Hidastuvuudessa ei missään vaiheessa ole kuitenkaan puutteita, eikä poljinkaan tunnu siltä että systeemissä olisi ilmaa tähän mennessä ne laitteet joita olen ajanut ja joissa on ollut ilmaa jarrupiireissä ovat aika tehokkaasti hävittäneet tuntuman.
saabt8
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Elo 23, 2003 19:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja saabt8 »

Moikka!
Tuntuis olevan ihan vaan astia, joka johtuu takajarruista. Kuormattuna painat poljinta lujemmin ja takajarrujen sylinterit joutuvat liikkumaan. Normaalissa ajossa tuskin takapalat ottavat levyyn kiinni,,,ks. ruosteiset takalevyt
:P Kuormattuna ne liikkuvat ja jäävät joksikin aikaa lähemmäs lyvyjä, jolloi polkimen liike isompi, kunnes palaavat normaaliin asentoonsa. Ilmeisesti liian kauas levyistä. Säädä takapalat lähemmäs ja herkistä männät toimimaan kunnolla. Toistaiseksi en ole löytänyt og900 paineensäädintä, joka haistaisi kuorman.
Saabismi on sairaus,,, mutta yx parhaimmista taudeista mitä olen kärsinyt.
Vastaa Viestiin