Pierburg 175cd

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
linttamese
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Joulu 15, 2013 16:50

Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja linttamese »

Eikös vanhemmissa saabeissa ole käytetty pierburg 175cd kaasaria?

Tulin varta vasten tänne kysymään, vaikken saabia omistakkaan jos joku tuntis kyseisen kaasarin paremmin.

1: Saako tähän enää mistään korjaussarjaa/mitä korjaussarja sisältää?

2: Käsittääkseni seosta säädetään kaasarin alla olevasta "potikasta"? Jos kyllä, niin mihin päin pitää pyörittää että seos laihenee?

3: Käyköhän auto nyt rikkaalla vai laihalla kun aika matala tyhjäkäynti, eikä ihan heti reagoi kaasuun?

4: Onko mitään ohjearvoa kaasarin säätämiseen, toki autokohtaista mutta kuitenkin?

Autolla (mb 190) ajettu 395tkm, mitään tietoa ei ole kaasarin huolloista. Itse olen vaihtanut kaasarin kalvon.

Kuluttaa vaan aika paljon tuo, nätissäkin matka-ajossa menee se 11-12l/100km, kaupunkiajosta puhumattakaan...

Kaikki muukin tieto kyseisestä kaasarista tervetullutta, adminit poistakoon viestin jos asiaton, ihan kaasariasialla tässä ollaan vaikkei saabi kyseessä olekkaan.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1063
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Modethan tämän varmaan voi siirtää jos siltä tuntuu mutta vastaillaan nyt jotain kuiten mutta sillä varauksella että systeemit on suurinpiirtein samanlaiset..
1. Ei ole tietoa mutta samaa kaasutinta on käytetty esim Volvoissa niin luulis löytyvän. Sisällöstäkään ei ole tarkempaa tietoa, luultavasti joitain tiivisteitä, kalvo ja neula/venttiili jne.
2. Kaasuttimen päältä katsoen vastapäivään.
3. Jomminkummin :D , todennäköisesti kuiten laihalla, varmuus löytyy pakokaasutestillä. Tyhjäkäyntinopeuden säätö on saabissa kaasuvivustossa, sekin kannattaa huomioida josko mebe toimii samalla periaatteella. Onhan vaimenninöljyä riittävästi? Se vaikuttaa suuresti kaasuun vastaavuuteen jos vaimenninöljyä ei ole tarpeeksi/ollenkaan. Öljyn pitää olla ATF.ää.
4. Pakokaasutesteriä suosittelen jälleen.
Aika reilusti syö benssaa tenavatähti, ei ole nyt kaikki kunnossa..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
linttamese
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Joulu 15, 2013 16:50

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja linttamese »

Kiitoksia vain vastauksesta.

On tosissaan elokuussa käytetty korjaamolla pakokaasutesterissä, ongelma oli ettei mennyt katsastuksessa läpi korkean CO-pitoisuuden vuoksi.

Korjaamon pojat eivät kuitenkaan olleet koskaan nähneet pierburgin kaasaria, heillä ei siis ollut hajuakaan miten kaasaria säädetään. Noh, eikun vippaskonstilla päästöt alas eli kunnolla kierroksia pari minuuttia niin johan CO tippui.

Tosin CO oli vain 0.25% liikaa yli sallitun.

Tämän jälkeen vielä vaihdettu kaikki alipaineletkut uusiksi ja ilmanputsari, joten CO on varmaan aikalailla nyt kohillaan.

ATF öljyä on, kalvon vaihdon jälkee ei ole enää tarvinnut lisäillä.

Mutta pitäisi tuo korjaussarja jostakin nyt löytää, koittaa ensin sillä saada kulutuksen tippumaan. Toinen vaihtoehto on weber korvauskaasarin osto, mutta se on heti puolet auton hinnasta. Kolmas ja ehkä paras vaihtoehto auton vaihto ruiskuun, mutta miten saada kaupaksi auto joka vie 11-20l/100km ajotavasta riippuen. :)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

1987-1989 mallivuosien kaasutin-Saabeissa on Pierburgin 175 CDUS-kaasari, vanhemmissa löytyy vastaavia Zenith-Stromberg/Solex-kaasuttimia.
Saabeissa nämä ovat aina käsiryypyllä, Mersussa taitaa olla usein vielä automaattiryyppy ylimääräisenä vikakohteena. Muutoin ilmeisesti aika lailla sama.

Ihan hyvä laite tuo on, mutta uusimmissa vuosimalleissa (80-luvun puolivälistä eteenpäin) ohjeenmukainen seossäätö kävi niin laihaksi, että se alkoi heikentää käyntiä ja kiihtyvyyttä. Kulutuskin kasvaa, kun seos on jo liian laiha. Jotkut käyttävätkin erikseen ns. katsastussäätöä ja ajosäätöä.

Haulla löytyy jonkin verran juttua näistä sekä tältä palstalta että muualta netistä. Esim. tuossa on korjaamokäsikirjasta skannattua tekstiä, joka kannattanee ladata talteen ja antaa korjaamolle luettavaksi sitten kun autoa seuraavan kerran siellä säädättää :D
http://www.scribd.com/doc/4683138/saab-carburettors
(Toki voi olla, että paikkakunnan tai alueen kertomalla täältä voisi löytyä vinkkiä osaavammistakin korjaamoista)

Ainakin kulunut neula voi haitata tarkkaa seossäätöä. Osia voi kysellä esim. Pro-Carservicestä, joka edustaa Suomessa Speedpartsin osia, tai sitten Kaasutinexpertistä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

2011 Tilasin Kaasutinexpertiltä korjaussarjan omaan Pierburgiin ja sarjaan kuului ainakin neula, suutin, neulaventtiili, kalvo ja kohokammion tiiviste.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
linttamese
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Joulu 15, 2013 16:50

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja linttamese »

Uitukki kirjoitti:2011 Tilasin Kaasutinexpertiltä korjaussarjan omaan Pierburgiin ja sarjaan kuului ainakin neula, suutin, neulaventtiili, kalvo ja kohokammion tiiviste.
Oliko apua korjaussarjasta, pienenikö kulutus yhtään?
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Samaan aikaan vaihdoin myös vikanaisen bensapumpun niin en osaa sanoa kuinka iso osa juonitteluista johtui pumpusta ja kuinka moni kaasarin hiluista. Auto ei ollut ollut minulla montaa kuukautta vielä tuolloin niin ei ole kovin tarkkaa kuvaa jäänyt kulutuksesta ennen kaasarin hilujen ja bensapumpun vaihtoa. Mulla jäi tuo kohon neulaventtiili silloin vaihtamatta ja nyt se uusi neulaventtiili on jossain hukassa. Voi olla että sulla saa mese liikaa tuon neulaventtiilin väärän säädön vuoksi. Itsellä alkoi kesällä 2012 saamaan Saba liikaa ainetta ja se korjautu kun säädin neulaventtiilin Saabin korjausoppaan mukaan. Saabin oppaan mukaan Pierburgin neulaventtiilin pitäisi aueta kun koho on 8mm +- 1mm etäisyydellä kohokammion kannesta vai pitäisikö sanoa pohjasta kun kansihan on alaspäin silloin kun kaasari on oikeinpäin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo itekki läpikäytävä tuo oma 900c ja toinenki saman tekniikan vehe... aika hemmetisti veti ainetta ku oli ajossa viimeks :evil:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
jp74
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Joulu 24, 2007 09:18

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja jp74 »

Vähän sama aihe, kuin topicin aloittajalla. Laitoin vm -70 mallin w115 220 bensamersuun Saab 90:en Solexin vanhan Strömbergin tilalle. Kävi pienillä pielavetisillä vippaskonsteilla lähes suoraan.

Toimii oikein hyvin muuten, mutta meinaa tulvia tyhjäkäynnillä ajoittain. Neulaventtiilin puhdistus ei auttanut, ilmeisesti uutta hommattava jostain. Tuli mieleen, että kaasutin on jonkun verran kallellaan ja toisella puolella nyt, kuin Saabissa, liekkö tällä vaikutusta asiaan? Mersussa Strömbergissä on myös bensalle paineen paluukierto, tätä Saabin Solexissa ei tuntunut olevan, liekkö tällä merkitystä mihinkään? Onko tuo kaasutin kuinka nuuka mahdolliselle liialle bensanpaineelle?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7558
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja mestari »

kaippa se tarvitsee säätimen siihen väliin
markkinoitiin aikoinaan flo rite tuotemerkillä se letkun väliin niin tulviminen loppuu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
molby
"Hirsch"
Viestit: 879
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: Pierburg 175cd

Viesti Kirjoittaja molby »

minulla tuo co säätöruuvi kaasarin pohjassa pyörii tyhjää molempiin suuntiin, eli irronnut jostain, onko kellään muulla käynyt sama, eli ohjetta miten sen saa taas kierteelleen.
saokset minulla kyllä ihan kohdillaan, juha 96 lataama korjausohje, oli tosi hyvä.
Vastaa Viestiin