B202 turbomoottorin virittäminen
B202 turbomoottorin virittäminen
tuli sitten hommattua B202nen matalapaineturbomoottori tuohon projekti-96seeni. Kaipailisin vinkkejä, miten kutitella lisää tehoja siitä.
B212 kampiakseli + imusarja + kansi? Mitä muuta?
en ole löytänyt mitään tietoa aiheesta.
B212 kampiakseli + imusarja + kansi? Mitä muuta?
en ole löytänyt mitään tietoa aiheesta.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
B212:n imusarja ja kansi parantavat hengitystä. Kampiakselin vaihto on turhaa, iskunpituus on sama 78 mm molemmissa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
Välijäähdyttimen asennus, ahtopaineiden nosto, 3" downpipe. Tuskin paljon muuta tarvii että pääsee laatikon vaihtoon ryhtymään. Jos tosiaan projektiautoon moottori menossa niin E85 muutos ja parempi moottorinohjaus (Trionic, Megasquirt tms).
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
Onko nuo B212 imusarja ja kansi miten paljon paremman virtaavat?
Itse pyöritellyt mielessä, että ennen kuin isken koneen teknikanluovuttaja ässästä niin samalla virittelen hieman kerta konerempan teen jokatapauksessa.
-Palotila ja pakokanavat kiiltämään + valuvirheiden poisto
-intercooler
-Parempaa ahdinta
-Putkisto 3" + irroitettava katti ja joku kiva änäri
-tonnarin suuttimet (vai mitkä ne nyt olivatkaan mitä noihin viritettyihin on laitettu.
Lisäksi kutkuttaisi hommata virinokat ja laittaa trionic. Trionicista oon lueskellu ulkomaalaisilta foorumeilta ja ei toi kauheen pahalta vaikuta kun kaikki anturit vissiin tosta B202:sesta löytyy jo omasta takaa, johdotuksia vaan joutus tekee?
Virinokista en oo päässy varmuuteen ku tää tehään opiskelijabudjetilla ja ainakin tällä hetkellä oon noista nokkien spekseistä aika sekasin ku valmistajat ilmottaa speksit miten tykkää eikä viittis summassa ostaa, tulee aika kalliiks... Täytyy tutkailla.
Trionicin jos laitan niin siirryn re85:seen samantien ja tämä pyörinyt mielessä jo niin kauan että kai se on pakko sitten toteuttaa.
Tehotavoitteena 250hp mut varat meinasin jättää sinne 300 asti.
E:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=192875
Mitä mieltä ootte jos innostun hommaamaan B212 kannen niin kannataako hommata turbon vai vaparin kansi noitten nokkien takia? Vois periaatteessa tehä jonku näkösen kombinaation b202:sen ja b212 nokilla. Vaikka ässästä pakonokka ja vapari b212 imunokka.
Tietääkö kukaan mitään sivua mistä näkee noitten nokkien speksit et pääsis ees vähän vertailee, luulis et kaikkien saabin nokkien speksit ilmotetaa samalla tavalla.
Itse pyöritellyt mielessä, että ennen kuin isken koneen teknikanluovuttaja ässästä niin samalla virittelen hieman kerta konerempan teen jokatapauksessa.
-Palotila ja pakokanavat kiiltämään + valuvirheiden poisto
-intercooler
-Parempaa ahdinta
-Putkisto 3" + irroitettava katti ja joku kiva änäri
-tonnarin suuttimet (vai mitkä ne nyt olivatkaan mitä noihin viritettyihin on laitettu.
Lisäksi kutkuttaisi hommata virinokat ja laittaa trionic. Trionicista oon lueskellu ulkomaalaisilta foorumeilta ja ei toi kauheen pahalta vaikuta kun kaikki anturit vissiin tosta B202:sesta löytyy jo omasta takaa, johdotuksia vaan joutus tekee?
Virinokista en oo päässy varmuuteen ku tää tehään opiskelijabudjetilla ja ainakin tällä hetkellä oon noista nokkien spekseistä aika sekasin ku valmistajat ilmottaa speksit miten tykkää eikä viittis summassa ostaa, tulee aika kalliiks... Täytyy tutkailla.
Trionicin jos laitan niin siirryn re85:seen samantien ja tämä pyörinyt mielessä jo niin kauan että kai se on pakko sitten toteuttaa.
Tehotavoitteena 250hp mut varat meinasin jättää sinne 300 asti.
E:
Toi kaveri puhelee B212 vaparin imunokasta ja vissiin projektikoneen pakonokasta, et niitä meinaa käyttää.So in the end, my opinion without having actually completed this build is that an '85 block with '85 rods and '95 2.0L (or equivalent) pistons combined with a 2.1L or later Trionic head fitted with the 2.1L N/A intake cam and an '85 exhaust cam is about the best you can do with Saab factory parts on a c900. I plan to run mine with T5, so it will take me another few months before I could give you a solid evaluation of that combination though.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=192875
Mitä mieltä ootte jos innostun hommaamaan B212 kannen niin kannataako hommata turbon vai vaparin kansi noitten nokkien takia? Vois periaatteessa tehä jonku näkösen kombinaation b202:sen ja b212 nokilla. Vaikka ässästä pakonokka ja vapari b212 imunokka.
Tietääkö kukaan mitään sivua mistä näkee noitten nokkien speksit et pääsis ees vähän vertailee, luulis et kaikkien saabin nokkien speksit ilmotetaa samalla tavalla.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
http://www.900aero.com/
Ja tuolta tech ja sitte Camshafts, sieltä pääsee arpomaan SAAB-nokkien eroja.
Ja tuolta tech ja sitte Camshafts, sieltä pääsee arpomaan SAAB-nokkien eroja.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
Tattis.
Mistä tietää onko mikä vaparin ja mikä turbon nokka ku pelkät konenumerot vai onko noi kaikki T16:sta nokkia? Onko ässissä ja turboissa samat nokat, vai turboissa rajummat?
Mistä tietää onko mikä vaparin ja mikä turbon nokka ku pelkät konenumerot vai onko noi kaikki T16:sta nokkia? Onko ässissä ja turboissa samat nokat, vai turboissa rajummat?
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
Itselläni on teitääkseni "parhaat" vakionokat tuossa satkun moottorissa, eli loppupään T16-koneesta peräisin olevat. 84-85 oli ns. epäsymmetriset nokat. Noista pyörteilyistä ym. saa aina lukea suuntaan jos toiseenkin jotakin, mutta itse mennään näillä nokilla alkupään symmetrisessä kannessa.
Ja mikäli muistan oikein niin B212 ja B234 pitkälohko olivat samat kannet. Tosin itselläni on tämä yläkerran rakentelu sen verran vierasta, vaikka juurikin sillä saadaan vaikutettua paljon koneen luonteeseen ja tehoihinkin.
Alkuperäiseen kysymykseen niin tosiaan noilla mainitsemillasi osilla+IC saa koneesta jo kutiteltua sopivasti tehoa pihalle. Toki myös ahtopaineiden säätö sinne +1bar.
EDIT: Ässässä on samat nokat kuin loppupään turboissa. Pakonokka pitäisi olla kaikissa B202/B212 koneissa sama 86-> Imunokissa on sitten pientä eroa vapari vs. turbo.
Ja mikäli muistan oikein niin B212 ja B234 pitkälohko olivat samat kannet. Tosin itselläni on tämä yläkerran rakentelu sen verran vierasta, vaikka juurikin sillä saadaan vaikutettua paljon koneen luonteeseen ja tehoihinkin.
Alkuperäiseen kysymykseen niin tosiaan noilla mainitsemillasi osilla+IC saa koneesta jo kutiteltua sopivasti tehoa pihalle. Toki myös ahtopaineiden säätö sinne +1bar.
EDIT: Ässässä on samat nokat kuin loppupään turboissa. Pakonokka pitäisi olla kaikissa B202/B212 koneissa sama 86-> Imunokissa on sitten pientä eroa vapari vs. turbo.
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
Jos laittaa pariksi eri koneiden nokkikset, pitää olla säädettävät nokkapyörät. Muuten voi jopa tulla se legendaarinen viritys, jossa tehot putoaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
Matalapaineturbon "virityksestä"
Ahdot nostettuna 1.0, lastu, Iso välijäähdytin ja 3 tuuman putkisto.
Noilla eväillä se 200-220hv ja vääntöä 320-350nm?(ollaanko kovin metsässä)
Eikös tuo ole aikalailla maksimi mitä vakioturbolla saa aikaan?
Asiaan perehtyneet näppäimistö savuamaan
Ahdot nostettuna 1.0, lastu, Iso välijäähdytin ja 3 tuuman putkisto.
Noilla eväillä se 200-220hv ja vääntöä 320-350nm?(ollaanko kovin metsässä)
Eikös tuo ole aikalailla maksimi mitä vakioturbolla saa aikaan?
Asiaan perehtyneet näppäimistö savuamaan
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
Kannattaa laittoo siäjettävä besapaineensäädinkin, kyllä tuntee penkissä kun alkaa vaikuttamaan ruuvailu
Tuon oman turbon viritystä en vielä oo alottana.. tulloo siihe isompi turbo ja cuuleri, parempi dp ja pakosarja, ym pientä.. Ensin ajattelin laittoo alustan ja jarrut kuntoon, lähtee niinku sitäkautta rakentamaan. Mutta eipä ole vielä seuraavana listalla tämä rojekti.
Kun millon alotan ja tapahtuu asioita niin toki laitan projekti-osioon juttua.
Tuon oman turbon viritystä en vielä oo alottana.. tulloo siihe isompi turbo ja cuuleri, parempi dp ja pakosarja, ym pientä.. Ensin ajattelin laittoo alustan ja jarrut kuntoon, lähtee niinku sitäkautta rakentamaan. Mutta eipä ole vielä seuraavana listalla tämä rojekti.
Kun millon alotan ja tapahtuu asioita niin toki laitan projekti-osioon juttua.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
jos tuohon matalapaineturbo-moottoriin sovittaa NG900sen T25 ahtimen, niin mistä saisi sovitelaippoja tilata?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
saattaisivat jollain koneistamolla ihan tehä jos kysyisit, hinnasta en kyllä osaa sanoa.
Itellä alkaa suunnitelmat olee melko valmiit, jotain muutakin saattaa tosin tulla tai jotain noista jäädä pois.
-B212 kansi, josta valuvirheet pois, kohdistus imu- ja pakosarjaan, sekä pakokanavat ja palotilat kiiltämään.
-B212 imusarja
-Varmaa tonnarin suuttimet, täytyy vielä laskeskella miten niissä tuotto riittää.
-välijäähyä
-trionic 5.5
-ahdinpäivitys
-ässän nokat säädettävillä nokkarattailla
-Re85:sella käymää
-3" putkisto
-irrotettava katti
-pakosarjaa täytyy miettiä, ei kovin optimaalisen näköne toi ässän vakio, mut pitää tutkia.
Saa nyt nähä miten toi lompakko repeilee ku tota tekee, mut pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...
Itellä alkaa suunnitelmat olee melko valmiit, jotain muutakin saattaa tosin tulla tai jotain noista jäädä pois.
-B212 kansi, josta valuvirheet pois, kohdistus imu- ja pakosarjaan, sekä pakokanavat ja palotilat kiiltämään.
-B212 imusarja
-Varmaa tonnarin suuttimet, täytyy vielä laskeskella miten niissä tuotto riittää.
-välijäähyä
-trionic 5.5
-ahdinpäivitys
-ässän nokat säädettävillä nokkarattailla
-Re85:sella käymää
-3" putkisto
-irrotettava katti
-pakosarjaa täytyy miettiä, ei kovin optimaalisen näköne toi ässän vakio, mut pitää tutkia.
Saa nyt nähä miten toi lompakko repeilee ku tota tekee, mut pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
mulla suunnitelmat koneen osalta on vielä levällään kuin jokisen eväät, mutta tämmöisiä olen ajatellut:
-Välijäähdytin
-3" DP, 3" suora putki
-B212 kansi + imusarja
-Paremmat suuttimet
-T25 turbo
-Säädettävät nokkapyörät
-APC
-Boost control
-Välijäähdytin
-3" DP, 3" suora putki
-B212 kansi + imusarja
-Paremmat suuttimet
-T25 turbo
-Säädettävät nokkapyörät
-APC
-Boost control
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
B212 kannen kanssa riittää kun vaihtaa vaan ne b202 nokat, imusarjan vaihdon jälkeen joutuu suutintukkia hieman vääntelemään, tai laittamaan prikkoloita väliin, että saa suutinlinjan suoraksi.
Muuta erikoista ei tuossa swapissa ole, hyödyn huomaa kyllä jo pienemmillä paineilla..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=129763
Tuossa on meikäläisen projektikertomus, pitäisi selvitä trionicin vaihto ym.. Kesällä noilla eväillä mentiin maililla 228km/h ja 70-180km/h alle 13s
Muuta erikoista ei tuossa swapissa ole, hyödyn huomaa kyllä jo pienemmillä paineilla..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=129763
Tuossa on meikäläisen projektikertomus, pitäisi selvitä trionicin vaihto ym.. Kesällä noilla eväillä mentiin maililla 228km/h ja 70-180km/h alle 13s
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: B202 turbomoottorin virittäminen
Onkos NGpowerilla vaihdelaatikot kestäneet miten hyvin?