OG:n keskuslukitus
Re: OG:n keskuslukitus
Kiitos tiedoista. Oli varmaan joltain edelliseltä omistajalta jäänyt projekti kesken, löytyi vain 8-napainen liitin eikä boksia lainkaan. Laitoin tonnarista puretun ja hyvin näyttää toimivan.
Re: OG:n keskuslukitus
Onko kaikkien tonnareiden keskuslukko boksit käypiä myös satkuihin?wesku kirjoitti:Kiitos tiedoista. Oli varmaan joltain edelliseltä omistajalta jäänyt projekti kesken, löytyi vain 8-napainen liitin eikä boksia lainkaan. Laitoin tonnarista puretun ja hyvin näyttää toimivan.
Itselläkin alkoi taas oirelee tuo keskulukko kävin piirilevyn läpi lämittämällä ne tinauskohdat toimi hetken ja taas ei toimi. Kokeilin painaa tööttiä ja lähti taas skulaamaan muutamaks päiväks mutta nyt sekään ei enään auta.
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
Re: OG:n keskuslukitus
Ilmoittaudun muonavahvuuteen, ostin tänään ensimmäisen Saabini. -89 900 C.
Ja asiaan, keskuslukitus ei toimaa ihan niin kuin pitäisi. Sisältä menee kuskin oven nupista kaikki ovet lukkoon mutta ulkopuolelta ei avain tee mitään. Vänkärin oven saa avaimella lukkoon ja auki mutta sen ei kai pitäisikään avata muita ovia? Onko lukkopesä kuskin ovessa jotain shaibaa täynnä, avain kulunut vai onko jostain muusta ehkä kysymys?
Ja asiaan, keskuslukitus ei toimaa ihan niin kuin pitäisi. Sisältä menee kuskin oven nupista kaikki ovet lukkoon mutta ulkopuolelta ei avain tee mitään. Vänkärin oven saa avaimella lukkoon ja auki mutta sen ei kai pitäisikään avata muita ovia? Onko lukkopesä kuskin ovessa jotain shaibaa täynnä, avain kulunut vai onko jostain muusta ehkä kysymys?
Re: OG:n keskuslukitus
jep vain kuskin ovessa on kytkin, elikkä oikeanpuoleisesta ei lukitse eikä avaa kaikkia ovia. Jos sisältä toimii ja avaimesta ei, niin veikkaisin että se pikku tanko on irti, joka mene lukonpesästä sinne kytkimeen. Kun purkaat oven verhouksen, niin pitäis näkyä...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: OG:n keskuslukitus
Laitanpa oman korteni kekoon omista kokemuksista keskuslukon vian etsinnässä.
Tuli joskus uusittua talvella kuskinoveen johdot keskuslukolle , sekä kokeiltua kahta boksia ja myös sulakkeita vaihtamalla. tuhojuhon antamilla vianetsintä ohjeilla ja sähkökaaviolla sitten aloin jatkamaan etsintöjä. Huomasin että virtaa ei keskuslukonboksille tule , vaikka sulakepesällä virta kulkeekin. Aloin irroittamaan sulakepesää takapenkin alta , koska se tuossa 91 mallissa on siellä. Siinä irrotellessa tuli näkyviin viereisestä nipusta johtojen liitos joka puristettu yhteen liittimellä ja suojattu muovisella hatulla. Liitos oli muuttunut vihreäksi ja purkaessa hattua liitoksesta, johdot näytti olevan hapettuneet irti. Katkoin hapettumat ja tinasin ne johdot kiinni ja nyt siinä väliaikainen suojus päällä. Sen korvaan kutistesukalla , jospa sitten ei hapettuisi enää. Luultavasti tuo sitten selitti kattovalon toimimattomuudenkin . Ne kun saman sulakkeen alla. Tuon jälkeen keskuslukon boksille tuli yli 12v . Ennen vian löytymistä näytti epämääräistä 0.12v jännitettä . Samalla sitten keskuslukko heräsi toimintaan. Kahdesta boksista toinen toimi , toinen vain naksui. Tuohon liitokseen tuli keltaisia ja yksi vihreä johto(vihreä johto menee sulakkeelta boksille), joka oli hapettunut . Siinä kohta myös joka kannattaa katsoa , jos muut konstit ei toimi .
Tuli joskus uusittua talvella kuskinoveen johdot keskuslukolle , sekä kokeiltua kahta boksia ja myös sulakkeita vaihtamalla. tuhojuhon antamilla vianetsintä ohjeilla ja sähkökaaviolla sitten aloin jatkamaan etsintöjä. Huomasin että virtaa ei keskuslukonboksille tule , vaikka sulakepesällä virta kulkeekin. Aloin irroittamaan sulakepesää takapenkin alta , koska se tuossa 91 mallissa on siellä. Siinä irrotellessa tuli näkyviin viereisestä nipusta johtojen liitos joka puristettu yhteen liittimellä ja suojattu muovisella hatulla. Liitos oli muuttunut vihreäksi ja purkaessa hattua liitoksesta, johdot näytti olevan hapettuneet irti. Katkoin hapettumat ja tinasin ne johdot kiinni ja nyt siinä väliaikainen suojus päällä. Sen korvaan kutistesukalla , jospa sitten ei hapettuisi enää. Luultavasti tuo sitten selitti kattovalon toimimattomuudenkin . Ne kun saman sulakkeen alla. Tuon jälkeen keskuslukon boksille tuli yli 12v . Ennen vian löytymistä näytti epämääräistä 0.12v jännitettä . Samalla sitten keskuslukko heräsi toimintaan. Kahdesta boksista toinen toimi , toinen vain naksui. Tuohon liitokseen tuli keltaisia ja yksi vihreä johto(vihreä johto menee sulakkeelta boksille), joka oli hapettunut . Siinä kohta myös joka kannattaa katsoa , jos muut konstit ei toimi .
900S(T5.5) M1991(KR)
Re: OG:n keskuslukitus
Päivitetään nyt tämä tänne vaikka onkin vanha ketju, jos vaikka joku haulla sitten löytäisi ja saisi tästä apua:
Minulla ongelmana oli satunnaisesti toimiva keskuslukko, joka alkoi talvella toimimaan ehkä 80% varmuudella ja toimintavarmuus heikkeni nykyiselle noin 20% tasolle.
Lukko alkoi taas pelaamaan täydellisesti kun kävi läpi ohjainboksin piirilevyn juotokset lisäämällä pienen tipan tinaa jokaiseen ja kuumentamalla kunnolla.
Mitään silmin havaittavaa vikaa ei levyssä ollut joten kannattaa kyllä kokeilla tätä ensimmäisenä.
Minulla ongelmana oli satunnaisesti toimiva keskuslukko, joka alkoi talvella toimimaan ehkä 80% varmuudella ja toimintavarmuus heikkeni nykyiselle noin 20% tasolle.
Lukko alkoi taas pelaamaan täydellisesti kun kävi läpi ohjainboksin piirilevyn juotokset lisäämällä pienen tipan tinaa jokaiseen ja kuumentamalla kunnolla.
Mitään silmin havaittavaa vikaa ei levyssä ollut joten kannattaa kyllä kokeilla tätä ensimmäisenä.
Re: OG:n keskuslukitus
^ Kuumensitko niitäkin, jotka ovat sen punaisen minkälie värin alla? Itse kun kokeilin, niin ne eivät ainakaan alkaneet sulamaan tuplasti suuremmassa ajassakaan, kuin muut tinaukset, joten annoin niiden olla. Pitänee nekin varmaan koettaa sulattaa, kun ei alkanut vielä pelaamaan täysin
E: Tietääkö muuten joku, mitä tekee vihreä/valkoinen johto, joka kulkee kuskin oven sisälle? Epäilin aluksi myös sitä keskuslukituksen toimimattomuudesta, kun se on poikki. Omituista vain on, etten huomaa mitään mikä ei toimisi ikinä, sillä keskuslukkokin toimii aina sillointällöin.
E: Tietääkö muuten joku, mitä tekee vihreä/valkoinen johto, joka kulkee kuskin oven sisälle? Epäilin aluksi myös sitä keskuslukituksen toimimattomuudesta, kun se on poikki. Omituista vain on, etten huomaa mitään mikä ei toimisi ikinä, sillä keskuslukkokin toimii aina sillointällöin.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: OG:n keskuslukitus
Itekkun olin sen keskuslukkoboksin kanssa niin sain kyllä kahden markan markettikolvillakin sulamaan tinat myös sieltä suojamönjän alta, yllättävän hyvin kesti muuten ko. laatikko amatöörin kolvailua. En todellakaan ollut varovainen kolvin kanssa sohiessa ja kuitenkin keskuslukon toiminta parani n. 100% kolvailun jälkeen. Kolvasin siis jokaisen tinatäpän mitä siitä pohjasta löysin.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: OG:n keskuslukitus
Heip
Itse kyllästyin tuohon tinailuun ja asensin viperin kauko-ohjattavan keskuslukituksenboxin "ongelma" boxin tilalle ja ei ole enään tarvinnut kolviin tarttua
Joskus kysyinkin täällä onko kukaan tehnyt vastaavaa...ei kukaan vastannut, mutta nyt on tehty.
Itse kyllästyin tuohon tinailuun ja asensin viperin kauko-ohjattavan keskuslukituksenboxin "ongelma" boxin tilalle ja ei ole enään tarvinnut kolviin tarttua
Joskus kysyinkin täällä onko kukaan tehnyt vastaavaa...ei kukaan vastannut, mutta nyt on tehty.
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: OG:n keskuslukitus
Itsellä oli alussa aivan samat ongelmat kun laittelin tuota keskuslukitusta jälkikäteen tuohon omaan satkuun. Aluksi toimi moitteetta ja sit kohta taas ei. Kokeilin itsekkin juottaa siitä ohjainboksista ne juotospinnat ja parikuukautta toimi hyvin. Sitten jonkin ajan kuluttua alkoi polttamaan sen keskuslukituksen sulaketta. Vika oli kuitenkin peräkontinluukun moottorissa joka oli vetänyt oikoseen. No yksi ovimoottori auki ja sähkömoottorin vaihto takaluukun moottoriin. Nyt on taas toiminut moitteetta.
Olen melko varma, että se vihreä/valkoinen johto on yksi sähköpeilin johdoista.
Kannattaa raaputtaa jollain taltalla tai puukolla se punainen lakka pois siitä piirilevyltä niin se kolvi pystyy paremmin niihin juotospisteisiinduuduu kirjoitti:^ Kuumensitko niitäkin, jotka ovat sen punaisen minkälie värin alla?
E: Tietääkö muuten joku, mitä tekee vihreä/valkoinen johto, joka kulkee kuskin oven sisälle?
Olen melko varma, että se vihreä/valkoinen johto on yksi sähköpeilin johdoista.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: OG:n keskuslukitus
Sulatin myös ne ja lisäsin pienet tipat tinaa joka juotospisteeseen.duuduu kirjoitti:^ Kuumensitko niitäkin, jotka ovat sen punaisen minkälie värin alla? Itse kun kokeilin, niin ne eivät ainakaan alkaneet sulamaan tuplasti suuremmassa ajassakaan, kuin muut tinaukset, joten annoin niiden olla. Pitänee nekin varmaan koettaa sulattaa, kun ei alkanut vielä pelaamaan täysin
E: Tietääkö muuten joku, mitä tekee vihreä/valkoinen johto, joka kulkee kuskin oven sisälle? Epäilin aluksi myös sitä keskuslukituksen toimimattomuudesta, kun se on poikki. Omituista vain on, etten huomaa mitään mikä ei toimisi ikinä, sillä keskuslukkokin toimii aina sillointällöin.
Re: OG:n keskuslukitus
Pitääpä koettaa sitten uudestaan tuota tinausta. Ja yrittää ensin raaputtaa sitä punaista väriä vähän pois, niin jospa se kolvi pystyisi paremmin. Ihan selvä kylmäjuotosvikahan tuossa on, kun se toimii aina oman mielensä mukaan. Kyllähän tuo muiden pisteiden kolvaus auttoi siten, että nyt se toimii jo useammin.
Ja kymmenen pistettä sähköpeilin johdolle. Sepäs ei toiminutkaan enää. Ei sitä kyllä ole tarvinut käyttää, kuin kerran joten en ollut huomannut.
Ja kymmenen pistettä sähköpeilin johdolle. Sepäs ei toiminutkaan enää. Ei sitä kyllä ole tarvinut käyttää, kuin kerran joten en ollut huomannut.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: OG:n keskuslukitus
No nyt rupesi keskuslukko toimimaan, kun ne punaisen lakan alla olevat tinauksetkin kävin läpi.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: OG:n keskuslukitus
Vanhaa aihetta pinnalle, täälläkin nimittäin renaa keskuslukko. Mistä löytyy tuon keskuslukon sulake, auto 900S -91? Kytkikset löytyy vain vuosimalliin -90 ja sen mukaan pitäisi olla sulake 24. Sulakepesässä ei ole sillä kohtaa sulaketta eikä edes kantaa, joten tuskin siinä mitään koskaan ollutkaan. Takapenkin alla olevassa keskuksessa taas ei ole tuon numeroista sulaketta laisinkaan.
Joku kirjoitti tuossa ylempänä hapettuneista sähköjohdoista. ONko nekin siellä takapenkin alla?
Missä noin uusissa ruukaa olla sisävalon viiverele? Vanhemmissa oli takapenkin alla irtorele johon tuli sitten johtosarjasta roikkuva kanta. Tuossa ei enää roiku irtokantaa ainakaan missään. Saako tuohon laitettua -87 -mallin sisävalon viivereleen, semmoinen kun olisi kaapissa irrallaan? Tarviiko johtoja asentaa vai tuleeko ne jo valmiiksi?
Joku kirjoitti tuossa ylempänä hapettuneista sähköjohdoista. ONko nekin siellä takapenkin alla?
Missä noin uusissa ruukaa olla sisävalon viiverele? Vanhemmissa oli takapenkin alla irtorele johon tuli sitten johtosarjasta roikkuva kanta. Tuossa ei enää roiku irtokantaa ainakaan missään. Saako tuohon laitettua -87 -mallin sisävalon viivereleen, semmoinen kun olisi kaapissa irrallaan? Tarviiko johtoja asentaa vai tuleeko ne jo valmiiksi?
Re: OG:n keskuslukitus
Kannattaa tsekata myös kuskin oven lukon tunnistimen toimivuus, pystyy helposti yleismittarilla mittaamaan.
Olin yhden klubilaisen apuna keskuslukon fiksauksessa. Oireet oli samat kuin minulla aikanaan, eli keskuslukko toimi satunnaisesti. Juottelin ekaksi boksin juotokset enempiä miettimättä, eikä toiminta tästä parantunut. Seuraavaksi mittasin yleismittarin vastusmittauksella oven tunnistimen, joka siis oikosulkee lukon asennosta riippuen yhden johdinparin niistä kolmesta johdosta. Tämä mykkä -> varaosa-autosta uutta tilalle ja alkoi futaamaan kunnolla.
Jälkikäteen jäi ärsyttämään miksi en painanut mieleen niitä kuskin oven tunnistimen ja boksin välisten johtojen värejä, että olisi voinut todeta suoraan boksin päästä tuon ovikytkimen toimivuuden. Googlettamalla nämäkin voisi löytyä.
Olin yhden klubilaisen apuna keskuslukon fiksauksessa. Oireet oli samat kuin minulla aikanaan, eli keskuslukko toimi satunnaisesti. Juottelin ekaksi boksin juotokset enempiä miettimättä, eikä toiminta tästä parantunut. Seuraavaksi mittasin yleismittarin vastusmittauksella oven tunnistimen, joka siis oikosulkee lukon asennosta riippuen yhden johdinparin niistä kolmesta johdosta. Tämä mykkä -> varaosa-autosta uutta tilalle ja alkoi futaamaan kunnolla.
Jälkikäteen jäi ärsyttämään miksi en painanut mieleen niitä kuskin oven tunnistimen ja boksin välisten johtojen värejä, että olisi voinut todeta suoraan boksin päästä tuon ovikytkimen toimivuuden. Googlettamalla nämäkin voisi löytyä.