900:n penkinlämmitin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saabvik
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 20:46

900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Saabvik »

900S:n kuskin penkki ei lämpene. Autossa kolmiasentoinen säädin. Kytkettäessä säätimestä lämmöt päälle penkin alla olevaan liittimeen tulee kyllä reilu 12V:n jännite. Selkänojasta mitattu 1 ohmin vastus ja istuin+selkänojasta 2 ohmin vastus, joten käsittääkseni vastuslangat eivät ole poikki. Kokeiltu vielä toisellakin penkillä ja tulos oli sama. Mikä voisi olla vikana?
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja aero »

Heikko liitos tms ketjussa aiemmin. Onko liittimelle tuleva jännite mitattu kuormalla vai ilman (liitin kiinni vai irti)? Mittaa kuorman kanssa, eli liitin kiinni. Jos edelleen tulee 12V, penkissä ja mittarissa on vikaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja stara »

suoraan kun syöttää jännitettä erillisellä piuhalla ja myös istuksii jakkaralla niin on varmuus, jotta sähköä tulee ja lämpeneekö. jos vika on uudehko, niin piuhan päät ottavat istuimessa satunnaisesti kiinni ja kipinöivät, tekee pelkän mittauksen epävarmaksi.
jos suorasyötöllä lämpenee, niin melko varmasti on kytkin rikki. multa löytyy kytkimiä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabvik
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 20:46

Re: 900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Saabvik »

No joo enhän tietenkään ollut mitannut jännitettä kuormalla vaan pelkästä liittimestä. Niinpä kun kokeilin kuormalla niin silloin ei virtaa enää tullutkaan. Jännite tosin tuli vielä kun liitin virran kulkemaan pelkkään istuinosaan, tällöinhan istuin ei tietenkään voikkaan vielä lämmetä, mutta heti kun liitin selkäosan istuinosaan niin johan loppui virran tulo. Sitten kun syötin jännitettä suoraan akulta niin kyllä alkoi istuin lämmetä. Ja sama tulos varapenkilläkin. Eli taitaa olla sitten kytkinvika. Pitäiskös siihen kytkimeen muuten syttyä valo kun sen kytkee päälle? Mulla ei siinä pala minkäänlaista valoa.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja sarka »

En ole varma, onko se kytkin saman tyyppinen kuin tonnarissa, mutta tonnarissa on valo jatkuvasti päällä. Kytkimien viat on yleensä kylmäjuotoksia, eli voi purkaa ja tinailla joka nastan uusiksi -> todennäköisesti alkaa pelaamaan.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Saabvik
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 20:46

Re: 900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Saabvik »

Kerrotteko vielä, että kuinka sen lämmityslaitteen kytkimen saa irti kojelaudasta. Pitääkö irroittaa koko koelaudan alaosa?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja sarka »

En tiedä missä kohtaa satkun kojetaulua nuo kytkimet ruukaa majailla (kun ei omissa oo säätimiä ollut), mutta eiköhän radion reiästä ainakin saa käden sisään että voi pukata ulos?

Oiskohan tuossa riittävästi mutuilua yhteen ketjuun? :lol:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Penkinlämmittimen kytkin majailee yleensä mittariston vasemmalla puolella valokatkaisijan alla, ja jos se toimii samaan tapaan kuin muut kytkinpalikat niin voisi lähteä nykäisemällä valokatkaisijan irti (suoraan ulospäin kojelaudasta) ja sitten painamalla takaa ulos. Pitäisi tehdä sama juttu itte että näkisi onko kytkimessä iloa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja sarka »

Nykäisemällä lähtee herkästi pelkästään etuosa irti! Ja sitten loput tipahtaa kojetaulun sisään herkästi... Ja voi rikkoontua muoviklipsut siitä kansiosasta. (edelleen mutuillen, että satkun kytkin on samaa tyyppiä kuin tonnarissa 8) )
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900:n penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos katkaisija on tehtaan jäljiltä, eikä sitä ole availtu esim. polttimonvaihtoa varten, se kyllä kestää kammeta ulos kojetaulusta etulevynsä reunoista. Etulevyn klipsit on liimattu runko-osaan. Säädintä pitelee kojetaulussa runko-osassa olevat isommat klipsit.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin