Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Kiitos kaikille!
Ratkaisu siis tulee olemaan korjattu startti Motonetistä heti kun tilanne (sää/tilat) sallivat. Siihen asti mennään tuolla puhallinkikalla, se kun näyttää ainakin toistaiseksi toimivan joka kerta.
Ratkaisu siis tulee olemaan korjattu startti Motonetistä heti kun tilanne (sää/tilat) sallivat. Siihen asti mennään tuolla puhallinkikalla, se kun näyttää ainakin toistaiseksi toimivan joka kerta.
--
Saabismi on ainoa sairaus, mistä ei edes halua parantua.
Saabismi on ainoa sairaus, mistä ei edes halua parantua.
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Montako sähköjohtoa startille menee ja mitä kautta ne automaatissa menee?stara kirjoitti:siis miten tuo vaikuttaa ???ja minkä toiminnon sijaan se laitetaan..et kirjoitti:Starttinappi kehiin suosiolla... alle 5e kustantaa ja ongelmat loppuu.
Onko tutkittu että vika on startissa?Eza^ kirjoitti: Just... Oiskohan kuitenki parempi korjata vaan se startti.
Voi sinne tarjota rautanaulaa, ruuvimeisseliä, kärkipihtiä, 1,5m rautalankaa tai jos on varovainen niin 1,5m sähköjohtoa ja unohtaa starttinapin joka on pirullinen ranetus.
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Tarkennetaan tietoa ainakin 16-venasissa vm,-84 alle startti on pakosarjan alla,-85;sta ylöspäin imusarjan alla. Ei tietenkään vaikuta juurikaan tähän asiaan,mutta......
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Jaaha, ei siis olekaan ihan yksiselitteistä, ettei tuo -85 ysikymppisen startti sovi? Saisi vaan kaivettua sitä sen verran esille hangesta, että pääsee avaamaan konepellin ja vilkaisemaan. Rakkine on muuten edelleen myytävänä, silloin tietty startti kuuluu hintaan.
--
Saabismi on ainoa sairaus, mistä ei edes halua parantua.
Saabismi on ainoa sairaus, mistä ei edes halua parantua.
-
- "Turbo"
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
- Paikkakunta: Ii
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Siis onko tuo virtalukon jumiutuminen ihan faktaa? Mulla nimittäin viikonloppuna teki niin, että kun lähdin ajamaan oli pimeänä kiekkamittari, puhallin ja vilkut. Aikani siinä ajelin ja rämppäsin virtalukkoa ja kas ne alkoivat pelaamaan. Seuraavassa käynnistyksessä ei sitten pelannut startti enkä ole sitä saanut pelaamaan sen koomin. Startti irrotettu ja odotellaan uutta tilalle.Risto kirjoitti:Sinun autossasi vian aiheutti virtalukko käynnistysasentoon juuttuneena ajaminen, joka rikkoi starttimoottorin.XJ-JJJ kirjoitti:Samainen starttiongelma myös omassa OG:ssa. Auto on siis 900S-90.
Vanhan startti hyytyi pakkaseen, solenoidi sanoi "klik" eli veti bendix:in
nätisti eteenpäin, mutta itse starttimoottori ei pyörinyt lainkaan.
Ei edes yrittänyt. Ei auttanut lohkolämppärin päälläpito, ei auttanut
käynnistyskaapelilla suoran virran antaminen.
Mietin vain, että voiko uusikin startti hajota jos virtalukko jotenki jumittaa??
Saabiton mies since 7/2022
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Terve.
Ittellä presiis sama oire kuin tuo Scorpion kuvailema. Noh, moponetistä uus startti ja johan alkoi pelittään. Tämä tapahtui tasan kaks vuotta sitten tammikuussa. Nyt kun pakkanen viikko sitten alko taas pureskeleen niin oireet palas. Solenoidi naksauttaa mutta yhtään ei pyöritä. Muijan föönillä abaut 3 minuuttia startin kylkeen ja jo käy. Tässäkö moponetin laatu, vaikka kuinka ois "uusvanhatehdaskorjattu"? Vai osoitetaanko sormella vain tuota Boschin laatua.
Ei kai tässä auta kun marssia hakeen uus startti. Tiskillä varmaan turha messuta, onhan
siitä jo kokonaista kaks vuotta.
Jotain positiivistä tästäkin täytyy kaivaa esiin. Eipä ollut taaskaan vikaa SAABissa vaan Boschissa.
-samso-
Ittellä presiis sama oire kuin tuo Scorpion kuvailema. Noh, moponetistä uus startti ja johan alkoi pelittään. Tämä tapahtui tasan kaks vuotta sitten tammikuussa. Nyt kun pakkanen viikko sitten alko taas pureskeleen niin oireet palas. Solenoidi naksauttaa mutta yhtään ei pyöritä. Muijan föönillä abaut 3 minuuttia startin kylkeen ja jo käy. Tässäkö moponetin laatu, vaikka kuinka ois "uusvanhatehdaskorjattu"? Vai osoitetaanko sormella vain tuota Boschin laatua.
Ei kai tässä auta kun marssia hakeen uus startti. Tiskillä varmaan turha messuta, onhan
siitä jo kokonaista kaks vuotta.
Jotain positiivistä tästäkin täytyy kaivaa esiin. Eipä ollut taaskaan vikaa SAABissa vaan Boschissa.
-samso-
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
tuli mieleen oma saabini about 8 vuoden takaa, kävin harkitsemattomasti pesettämässä moottoritilan talvella, sen jälkeen oli startti jäässä monta päivää. Onneksi oli saab 99 jossa startti sijaitsi pakosarjan alla, eli päivien edetessä sitten suli ja kuivui, mutta oli vaan ikävä aina työntää käyntiin ja etsiä mäkinen paikka mihin auton parkkeerasi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
eli sillekin voisi tehdä hyvää saada "saunahoitoa" lämppärillä...tai mieluummin föönillä, koska sillä työkalulla suoritettavat tuuningit voi delegoida näillä keleillä kuumaverisemmille kauniimman sukupuolen omistajille jo tasa-arvonkin nimissä..
varmaan saa paistaa kuin kinkkua eli muutaman tunnin ennen kuin kosteus ulos lähtee, kinkunpaistomittaria suositellaan, kun 80 astetta sisältä niin alkaa olemaan vot...
varmaan saa paistaa kuin kinkkua eli muutaman tunnin ennen kuin kosteus ulos lähtee, kinkunpaistomittaria suositellaan, kun 80 astetta sisältä niin alkaa olemaan vot...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
vai olisiko ongelma startissa se että solenoidi yrittää vetää starttia päälle mutta akselin holkin väljyydestä johtuen se jää yritykseksi, joskus näin muistan tapahtuneen.
16 v startti on kyl sellanen jotta peruskorjaus tulee hintoihin kun ja jos kaikki joutuu uusimaan kuten välityspyörät hiilet puslat yms ja ankkuri on jo kypsään ikään ehtinyt jo 250 tkm takapuolella
16 v startti on kyl sellanen jotta peruskorjaus tulee hintoihin kun ja jos kaikki joutuu uusimaan kuten välityspyörät hiilet puslat yms ja ankkuri on jo kypsään ikään ehtinyt jo 250 tkm takapuolella
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
jos ei johdu kosteudesta tai piuhakontakteista niin minustakin kokonainen uusi järkevin ratkaisu. silloin takuukin jotenkin pelaa.
kun solenoidin kärjet ovat vikaantuneet/ ryyteessä, ja kylmällä solenoidi ei jaksa vetää öljy-/ rasvahyhmästä jäykkiä bendix- osia tarpeeksi rivakasti , niin kärkikontaktia solenoidilla ei kunnolla synny.
tuon voinee testata lämmittämällä koko startti?? ja yleensäkin kuuntelemalla vetääkö solenoidi mitenkä rivakasti..
kun solenoidin kärjet ovat vikaantuneet/ ryyteessä, ja kylmällä solenoidi ei jaksa vetää öljy-/ rasvahyhmästä jäykkiä bendix- osia tarpeeksi rivakasti , niin kärkikontaktia solenoidilla ei kunnolla synny.
tuon voinee testata lämmittämällä koko startti?? ja yleensäkin kuuntelemalla vetääkö solenoidi mitenkä rivakasti..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Kokemukseni mukaan startin vaihtaminen on sen verran kova työ sinne imusarjan alle että laita suosiosta uusi. Kerran vaihdoin startin itse 3 kertaa ennenkuin alkoi toimia ja se viimeinen vaihto oli sitten se että sinne tuli uusi. Suotta laitat vanhaa paskaa kun voi olla vaihto uudelleen edessä muutaman päivän päästä.
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Uutta starttia vaan pellin alle, ei kai siinä muukaan auta. Siinä pajalla ensihoitoelvytystä startille antaessa irroittelin kaikki solenoidin päässä olevat piuhat ja putsailin niitä. Sitten piuhat takas ja pelti kiinni. Kiäsi oli yön yli tallissa ja siitä ajelin kotiin kilsan verran ongelmitta, tosin huomasin jo tallissa käynnistäessä että laturin merkkivalo ei palanut alussa ollenkaan. Tänä aamuna jälleen föönillä käyntiin ja ajovalot melko himmeet, eli ei lataa. Kävi 5min ja poks, myrähti siihen.
Eikös laturin merkkivalo pysy pimeenä koko ajan jos laturin maapiuhassa vikaa. Entäs se startin ja laturin välinen paksumpi virtajohto? Jos se on ns. poikki (tätähän tuli pideltyä liittimiä putsatessa) niin oireileeko samalla lailla ja kuinka tod.näk. se hajottaa jännitteensäätimen. Ei oikeen jaksa sitäkään uskoa että polttimo olis just nyt sattumalta hajonnut. Lähden tästä nyt tsekkaan eka sen maapiuhan.
Eikös laturin merkkivalo pysy pimeenä koko ajan jos laturin maapiuhassa vikaa. Entäs se startin ja laturin välinen paksumpi virtajohto? Jos se on ns. poikki (tätähän tuli pideltyä liittimiä putsatessa) niin oireileeko samalla lailla ja kuinka tod.näk. se hajottaa jännitteensäätimen. Ei oikeen jaksa sitäkään uskoa että polttimo olis just nyt sattumalta hajonnut. Lähden tästä nyt tsekkaan eka sen maapiuhan.
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Jos latausvalo ei pala niin vikana voi olla:
-palanut latausvalon poltin
-herätevirtajohto laturille, tässä on tosi usein vikaa oman kokemuksen perusteella kun se on tehtaalla jätetty niin v*tun lyhyeksi
-lataussäädin
-hiilet
-laturin ankkuri.
Viimemainitussa varmaan vähiten. Jos valo ei pala moottorin ollessa sammuksissa niin siinä startin napaan latausvirtaa syöttävässä kaapelissa vika tuskin on, vaan joko tuo yllämainittu litania taikka sitten se maajohto, jos sulla on vielä kumiholkit laturin kiinnikkeessä. Mikäli on metallikiinnike niin silloin sillä maajohdolla ei enää ole virkaa.
-palanut latausvalon poltin
-herätevirtajohto laturille, tässä on tosi usein vikaa oman kokemuksen perusteella kun se on tehtaalla jätetty niin v*tun lyhyeksi
-lataussäädin
-hiilet
-laturin ankkuri.
Viimemainitussa varmaan vähiten. Jos valo ei pala moottorin ollessa sammuksissa niin siinä startin napaan latausvirtaa syöttävässä kaapelissa vika tuskin on, vaan joko tuo yllämainittu litania taikka sitten se maajohto, jos sulla on vielä kumiholkit laturin kiinnikkeessä. Mikäli on metallikiinnike niin silloin sillä maajohdolla ei enää ole virkaa.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Oudohko starttiongelma 900i 16V OG -91
Äänestän tätä kun startin lähistöä on käpälöity.kimmoa kirjoitti:-herätevirtajohto laturille, tässä on tosi usein vikaa oman kokemuksen perusteella kun se on tehtaalla jätetty niin v*tun lyhyeksi
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22