Huurteen poisto/ilmankierto 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mertmi kirjoitti:Onkohan mieleen juolahtanut tehostaa sitä omatoimisesti? Tehoahan nostetaan esim. ajovaloissa laittamalla paksummat piuhat, jotta jännitehäviö ei olisi niin suuri. Takalasinlämmittimessäkin tuo samainen ongelma tulee aivan takuulla. Voisi olla viisasta mitata lämppärin vastuksen päiden välinen jännite. Jos se on tyyliin 2V alempi, kuin auton latausjännite, tällöin saat takalasinlämmitykseen uuttapuhtia vaihtamalla, tai korvaamalla syöttöjohtimet paksummilla. Jännitehän vaikuttaa tehoon toisessa potenssissa! esim. 10V->12V muutoksella saat 44% tehonlisäyksen.
Mielestäni tuo olisi pitänyt tehtaalla jo hoitaa kuntoon.Ei todellakaan kiinnosta ruveta vetämään uusia johtoja.Ihmettelin vaan.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Omissa combeissani on jokaisessa ollut sama "ongelma", takalasi huurtuu tosi helposti. Eipä tuo haittaa, kun pitää vain takalasin lämmitystä päällä, mutta helposti se huurtuu.

Olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen satkun takalasin lämmitykseen, tehokas on ollut.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Itse olen suunnitellut puhaltimen esivastuksen ohittamista esim. erillisellä kytkimellä, jolloin saisi täyden puhalluksen suuntaussäätimen asennosta riippumatta. Lämmitykseen tuo puhaltimen kolmonen riittää kyllä mainiosti, mutta huurteenpoistopuhallus voisi olla tehokkaampi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen ei juuri koskaan laita kolmoselle. Yleensä se nupikka on kakkosella. Ehkä, jos porukkaa tupa täynnä, tarvii kolmosta lasien pitämiseksi kirkkaina. Varsinkin, jos on vähän hikoiltu (esim. laskettelurinteestä kun tultiin eilen).

Teinpä ihan mittauksia tuon takalasilämppärin suhteen. Yllätys yllätys: Latausjännite tyhjäkäynnillä akun navoilta mitattuna heti startin jälkeen 14.1V. Jännite takalasinlämmittimessä 10.5V. Että se siitä. Johdot on liian ohkaset... Isomman tehon siitä saisi irti pelkällä johtojen päivityksellä. En tullut mitanneeksi, riittäisikö pelkkä maajohdon parannus miten suureen teholisään. Ehkä se voisi nostaa jännitettä jo niin paljon, että teho nousisi siedettäväksi. Paksumman maajohdon asentaminen ei ainakaan olisi mikään hirveän iso juttu tehdä.

Lisäys: kyllä se takalasinlämmitin minunkin mielestäni melko laiska on...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Mertmi kirjoitti:Lisäys: kyllä se takalasinlämmitin minunkin mielestäni melko laiska on...
Omassa satkussa takalasinlämmittimen vaikutus alkaa näkyä n. 20 kilometrin ajon jälkeen, noin 10 cm korkea kaistale on huurteeton :D (vain kaksi lämmitinviivaa toimii). Voisi tarkistaa itsekin tuon maadoituksen. Tyhmä kysymys, mutta tuli mieleen: Voiko ajovalojen himmeyskin johtua jostain muusta kuin kulahtaneista umpioista?
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

-Peter A:

Joo, se voi johtua samaisesta kuin toi takalasinlämppäri juttukin. Tosin ainaki omassa saabissa on valoille tuleva jännite aika hyvin kohdallaan, ei juuri häviötä ole. Ja saabissa muutenkin aika hyvin kun valoille virta releen kautta ja aika hyvillä piuhoilla. (vrt. VW:ssä (vento) ei relettä ja ohkaset piuhat)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Mikäli takalasin "lämmitysnopeutta" nopeuttaa yli tehtaan suunnittelun, liekö vaarana takalasin räjähtäminen säpäleiksi kovalla pakkasella? Yhden tapauksen tiedän, tosin ei ollut saab..

Joissakin kuvissa olen nähnyt kuskin penkin alla ylimääräisen jatkeen lattiapuhallukselle ja mielessä on käynyt josko viimeisimpinä "tuuningeina" jatkaisi moisesta suuttimesta muovisella haitariletkulla verhoilun alla putkessa lämpimän ilman kulkua takakonttiin.

Tällä hetkellä kun hattuhyllyn vaihdossa taakse sedaniin on uppoutunut 3D:stä hattuhylly, jossa takaikkunalle ilmakanavien reiät.

Tuon saisi toteutettua suht siististi muovisella haitariputkella verhoilun ja takapenkkien jostain alta takapaksiin.

imo satkussa ikkunoiden huurtuminen tai jäässäolo ei ole ongelma, varsinkin jos raitisilmasuodatin on kunnossa, sisätilat ovat yleensä kuivat ja talvella kyydissäolevat edes vähän viitsivät ravistaa kengistään lumia kun sisään astuvat :) Ja siitä ilmanoton kaukalosta tosiaan kannattaa ylimääräiset lumat kaivaa pois.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Se jatke niihin keskikonsolin sivuilla oleviin ilma-aukkoihin ois POP!

Nyt vain tallille ja suunnittelemaan...

Pitää funtsia, jos ottais sen takatilan tuhkiksen hitsin nevadaan ja tekis siihen vaikka jonkun patentin, missä ois sitten sen ilman ulostulo...

Sais nopsaan sen takatilankin lämpimäksi ja ois takalasikin auki paremmin.

harmittaa nyt kun on tuo Pilkingtonin varaosalasi takana. Ei oo enää niitä kahta lankaa siellä alareunassa, mitä oli orkkislasissa. Se kun meni mäsäks jouluna, prkl!

-H-
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

hessu75 kirjoitti:Se jatke niihin keskikonsolin sivuilla oleviin ilma-aukkoihin ois POP!

Nyt vain tallille ja suunnittelemaan...

Pitää funtsia, jos ottais sen takatilan tuhkiksen hitsin nevadaan ja tekis siihen vaikka jonkun patentin, missä ois sitten sen ilman ulostulo...

Sais nopsaan sen takatilankin lämpimäksi ja ois takalasikin auki paremmin...




Taitaisi olla vanhassa vara parempi. Tuplaysin takalasin puhallukselle
olisi käyttöä tänä päivänäkin.
Ei muuta kuin tuplaysin huurteenpoistosuuttimet takaikkunalle.

Mitä tuota uudelleen keksimään. :)

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Poistoilma

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Mitäkautta ilmaa poistetaan tuos kuvassa? Siitä ei ole mainintaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poistoilma

Viesti Kirjoittaja jus »

arnoldi kirjoitti:Mitäkautta ilmaa poistetaan tuos kuvassa? Siitä ei ole mainintaa.
Ei ole mainintaa kuvan tekstissä, mutta violetit nuolet takakyljissä poistoilmaritilöiden kohdalla kuvaavat poistoilmaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Poistoilma

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

arnoldi kirjoitti:Mitäkautta ilmaa poistetaan tuos kuvassa? Siitä ei ole mainintaa.

Tarkasti kun katsoo, niin tummanvioleteista nuolista näkee poistoaukkojen sijainnin.
Pituussuunnassa kutakuinkin taka-akselin kohdalla on molemmin puolin poistoaukot.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Poistoilma

Viesti Kirjoittaja HM »

arnoldi kirjoitti:Mitäkautta ilmaa poistetaan tuos kuvassa? Siitä ei ole mainintaa.
Violettina merkitty normipaikasta ulostulevaksi.

En itse oikein ymmärtänyt mutta korjaustiedoissa oli mainintaa että se jatke kuskin penkin alla olisi automalleja varten joissa on passiiviset vyöt. Pitää tarkistaa tuo vielä illemmalla. Nythän se etupenkkien alle puhaltava kanava ulottuu vain siihen penkkien etureunaan.

Meneepäs nyt taas tunaamiseksi, mutta uskoisin että suht pienellä vaivalla sedanissanikin voisin nopeuttaa/parantaa takalasin sulattamista lämpimällä ilmalla. Itse en oikein tohdi tai jaksa uskoa siihen metodiin että lasivastukselle annetaan paremmin pönnää.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Aivan,

Tuo toimii sedaneissa varmaan toudella hyvin. Conmppi on sitten oma maailmansa se.

Sen tähden mene tallille ja nyswään koko illan...

-H-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tomaatti kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Onkohan mieleen juolahtanut tehostaa sitä omatoimisesti? Tehoahan nostetaan esim. ajovaloissa laittamalla paksummat piuhat, jotta jännitehäviö ei olisi niin suuri. Takalasinlämmittimessäkin tuo samainen ongelma tulee aivan takuulla. Voisi olla viisasta mitata lämppärin vastuksen päiden välinen jännite. Jos se on tyyliin 2V alempi, kuin auton latausjännite, tällöin saat takalasinlämmitykseen uuttapuhtia vaihtamalla, tai korvaamalla syöttöjohtimet paksummilla. Jännitehän vaikuttaa tehoon toisessa potenssissa! esim. 10V->12V muutoksella saat 44% tehonlisäyksen.
Mielestäni tuo olisi pitänyt tehtaalla jo hoitaa kuntoon.Ei todellakaan kiinnosta ruveta vetämään uusia johtoja.Ihmettelin vaan.
Entäs, jos siellä onkin vika? Mie ainaksin aion katsoa, miksi jännite on noin matala. Ei nuo sähkölaitteet pysy aina siinä kunnossa, missä ne olivat auton tehtaalta lähtiessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin