Mielestäni tuo olisi pitänyt tehtaalla jo hoitaa kuntoon.Ei todellakaan kiinnosta ruveta vetämään uusia johtoja.Ihmettelin vaan.Mertmi kirjoitti:Onkohan mieleen juolahtanut tehostaa sitä omatoimisesti? Tehoahan nostetaan esim. ajovaloissa laittamalla paksummat piuhat, jotta jännitehäviö ei olisi niin suuri. Takalasinlämmittimessäkin tuo samainen ongelma tulee aivan takuulla. Voisi olla viisasta mitata lämppärin vastuksen päiden välinen jännite. Jos se on tyyliin 2V alempi, kuin auton latausjännite, tällöin saat takalasinlämmitykseen uuttapuhtia vaihtamalla, tai korvaamalla syöttöjohtimet paksummilla. Jännitehän vaikuttaa tehoon toisessa potenssissa! esim. 10V->12V muutoksella saat 44% tehonlisäyksen.
Huurteen poisto/ilmankierto 900
Meikäläinen ei juuri koskaan laita kolmoselle. Yleensä se nupikka on kakkosella. Ehkä, jos porukkaa tupa täynnä, tarvii kolmosta lasien pitämiseksi kirkkaina. Varsinkin, jos on vähän hikoiltu (esim. laskettelurinteestä kun tultiin eilen).
Teinpä ihan mittauksia tuon takalasilämppärin suhteen. Yllätys yllätys: Latausjännite tyhjäkäynnillä akun navoilta mitattuna heti startin jälkeen 14.1V. Jännite takalasinlämmittimessä 10.5V. Että se siitä. Johdot on liian ohkaset... Isomman tehon siitä saisi irti pelkällä johtojen päivityksellä. En tullut mitanneeksi, riittäisikö pelkkä maajohdon parannus miten suureen teholisään. Ehkä se voisi nostaa jännitettä jo niin paljon, että teho nousisi siedettäväksi. Paksumman maajohdon asentaminen ei ainakaan olisi mikään hirveän iso juttu tehdä.
Lisäys: kyllä se takalasinlämmitin minunkin mielestäni melko laiska on...
Teinpä ihan mittauksia tuon takalasilämppärin suhteen. Yllätys yllätys: Latausjännite tyhjäkäynnillä akun navoilta mitattuna heti startin jälkeen 14.1V. Jännite takalasinlämmittimessä 10.5V. Että se siitä. Johdot on liian ohkaset... Isomman tehon siitä saisi irti pelkällä johtojen päivityksellä. En tullut mitanneeksi, riittäisikö pelkkä maajohdon parannus miten suureen teholisään. Ehkä se voisi nostaa jännitettä jo niin paljon, että teho nousisi siedettäväksi. Paksumman maajohdon asentaminen ei ainakaan olisi mikään hirveän iso juttu tehdä.
Lisäys: kyllä se takalasinlämmitin minunkin mielestäni melko laiska on...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Omassa satkussa takalasinlämmittimen vaikutus alkaa näkyä n. 20 kilometrin ajon jälkeen, noin 10 cm korkea kaistale on huurteeton (vain kaksi lämmitinviivaa toimii). Voisi tarkistaa itsekin tuon maadoituksen. Tyhmä kysymys, mutta tuli mieleen: Voiko ajovalojen himmeyskin johtua jostain muusta kuin kulahtaneista umpioista?Mertmi kirjoitti:Lisäys: kyllä se takalasinlämmitin minunkin mielestäni melko laiska on...
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
-Peter A:
Joo, se voi johtua samaisesta kuin toi takalasinlämppäri juttukin. Tosin ainaki omassa saabissa on valoille tuleva jännite aika hyvin kohdallaan, ei juuri häviötä ole. Ja saabissa muutenkin aika hyvin kun valoille virta releen kautta ja aika hyvillä piuhoilla. (vrt. VW:ssä (vento) ei relettä ja ohkaset piuhat)
Joo, se voi johtua samaisesta kuin toi takalasinlämppäri juttukin. Tosin ainaki omassa saabissa on valoille tuleva jännite aika hyvin kohdallaan, ei juuri häviötä ole. Ja saabissa muutenkin aika hyvin kun valoille virta releen kautta ja aika hyvillä piuhoilla. (vrt. VW:ssä (vento) ei relettä ja ohkaset piuhat)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Mikäli takalasin "lämmitysnopeutta" nopeuttaa yli tehtaan suunnittelun, liekö vaarana takalasin räjähtäminen säpäleiksi kovalla pakkasella? Yhden tapauksen tiedän, tosin ei ollut saab..
Joissakin kuvissa olen nähnyt kuskin penkin alla ylimääräisen jatkeen lattiapuhallukselle ja mielessä on käynyt josko viimeisimpinä "tuuningeina" jatkaisi moisesta suuttimesta muovisella haitariletkulla verhoilun alla putkessa lämpimän ilman kulkua takakonttiin.
Tällä hetkellä kun hattuhyllyn vaihdossa taakse sedaniin on uppoutunut 3D:stä hattuhylly, jossa takaikkunalle ilmakanavien reiät.
Tuon saisi toteutettua suht siististi muovisella haitariputkella verhoilun ja takapenkkien jostain alta takapaksiin.
imo satkussa ikkunoiden huurtuminen tai jäässäolo ei ole ongelma, varsinkin jos raitisilmasuodatin on kunnossa, sisätilat ovat yleensä kuivat ja talvella kyydissäolevat edes vähän viitsivät ravistaa kengistään lumia kun sisään astuvat Ja siitä ilmanoton kaukalosta tosiaan kannattaa ylimääräiset lumat kaivaa pois.
Joissakin kuvissa olen nähnyt kuskin penkin alla ylimääräisen jatkeen lattiapuhallukselle ja mielessä on käynyt josko viimeisimpinä "tuuningeina" jatkaisi moisesta suuttimesta muovisella haitariletkulla verhoilun alla putkessa lämpimän ilman kulkua takakonttiin.
Tällä hetkellä kun hattuhyllyn vaihdossa taakse sedaniin on uppoutunut 3D:stä hattuhylly, jossa takaikkunalle ilmakanavien reiät.
Tuon saisi toteutettua suht siististi muovisella haitariputkella verhoilun ja takapenkkien jostain alta takapaksiin.
imo satkussa ikkunoiden huurtuminen tai jäässäolo ei ole ongelma, varsinkin jos raitisilmasuodatin on kunnossa, sisätilat ovat yleensä kuivat ja talvella kyydissäolevat edes vähän viitsivät ravistaa kengistään lumia kun sisään astuvat Ja siitä ilmanoton kaukalosta tosiaan kannattaa ylimääräiset lumat kaivaa pois.
Se jatke niihin keskikonsolin sivuilla oleviin ilma-aukkoihin ois POP!
Nyt vain tallille ja suunnittelemaan...
Pitää funtsia, jos ottais sen takatilan tuhkiksen hitsin nevadaan ja tekis siihen vaikka jonkun patentin, missä ois sitten sen ilman ulostulo...
Sais nopsaan sen takatilankin lämpimäksi ja ois takalasikin auki paremmin.
harmittaa nyt kun on tuo Pilkingtonin varaosalasi takana. Ei oo enää niitä kahta lankaa siellä alareunassa, mitä oli orkkislasissa. Se kun meni mäsäks jouluna, prkl!
-H-
Nyt vain tallille ja suunnittelemaan...
Pitää funtsia, jos ottais sen takatilan tuhkiksen hitsin nevadaan ja tekis siihen vaikka jonkun patentin, missä ois sitten sen ilman ulostulo...
Sais nopsaan sen takatilankin lämpimäksi ja ois takalasikin auki paremmin.
harmittaa nyt kun on tuo Pilkingtonin varaosalasi takana. Ei oo enää niitä kahta lankaa siellä alareunassa, mitä oli orkkislasissa. Se kun meni mäsäks jouluna, prkl!
-H-
hessu75 kirjoitti:Se jatke niihin keskikonsolin sivuilla oleviin ilma-aukkoihin ois POP!
Nyt vain tallille ja suunnittelemaan...
Pitää funtsia, jos ottais sen takatilan tuhkiksen hitsin nevadaan ja tekis siihen vaikka jonkun patentin, missä ois sitten sen ilman ulostulo...
Sais nopsaan sen takatilankin lämpimäksi ja ois takalasikin auki paremmin...
Taitaisi olla vanhassa vara parempi. Tuplaysin takalasin puhallukselle
olisi käyttöä tänä päivänäkin.
Ei muuta kuin tuplaysin huurteenpoistosuuttimet takaikkunalle.
Mitä tuota uudelleen keksimään.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Poistoilma
Mitäkautta ilmaa poistetaan tuos kuvassa? Siitä ei ole mainintaa.
Re: Poistoilma
Ei ole mainintaa kuvan tekstissä, mutta violetit nuolet takakyljissä poistoilmaritilöiden kohdalla kuvaavat poistoilmaa.arnoldi kirjoitti:Mitäkautta ilmaa poistetaan tuos kuvassa? Siitä ei ole mainintaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Poistoilma
arnoldi kirjoitti:Mitäkautta ilmaa poistetaan tuos kuvassa? Siitä ei ole mainintaa.
Tarkasti kun katsoo, niin tummanvioleteista nuolista näkee poistoaukkojen sijainnin.
Pituussuunnassa kutakuinkin taka-akselin kohdalla on molemmin puolin poistoaukot.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Re: Poistoilma
Violettina merkitty normipaikasta ulostulevaksi.arnoldi kirjoitti:Mitäkautta ilmaa poistetaan tuos kuvassa? Siitä ei ole mainintaa.
En itse oikein ymmärtänyt mutta korjaustiedoissa oli mainintaa että se jatke kuskin penkin alla olisi automalleja varten joissa on passiiviset vyöt. Pitää tarkistaa tuo vielä illemmalla. Nythän se etupenkkien alle puhaltava kanava ulottuu vain siihen penkkien etureunaan.
Meneepäs nyt taas tunaamiseksi, mutta uskoisin että suht pienellä vaivalla sedanissanikin voisin nopeuttaa/parantaa takalasin sulattamista lämpimällä ilmalla. Itse en oikein tohdi tai jaksa uskoa siihen metodiin että lasivastukselle annetaan paremmin pönnää.
Entäs, jos siellä onkin vika? Mie ainaksin aion katsoa, miksi jännite on noin matala. Ei nuo sähkölaitteet pysy aina siinä kunnossa, missä ne olivat auton tehtaalta lähtiessä.tomaatti kirjoitti:Mielestäni tuo olisi pitänyt tehtaalla jo hoitaa kuntoon.Ei todellakaan kiinnosta ruveta vetämään uusia johtoja.Ihmettelin vaan.Mertmi kirjoitti:Onkohan mieleen juolahtanut tehostaa sitä omatoimisesti? Tehoahan nostetaan esim. ajovaloissa laittamalla paksummat piuhat, jotta jännitehäviö ei olisi niin suuri. Takalasinlämmittimessäkin tuo samainen ongelma tulee aivan takuulla. Voisi olla viisasta mitata lämppärin vastuksen päiden välinen jännite. Jos se on tyyliin 2V alempi, kuin auton latausjännite, tällöin saat takalasinlämmitykseen uuttapuhtia vaihtamalla, tai korvaamalla syöttöjohtimet paksummilla. Jännitehän vaikuttaa tehoon toisessa potenssissa! esim. 10V->12V muutoksella saat 44% tehonlisäyksen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01