Pierburgin kaasari
Pierburgin kaasari
Auto on 900 vm.1980.
Haeskelin aiheesta aiempia ketjuja ja löysin muutamia, mutta en vastauksia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=pierburg
1. Oireena oli, että ylämäessä veto hiipui, mutta kun veti huikasta tuli lisää puhtia (ainakin hetkellisesti).
Käänsin kaasarin sivulla olevaa talttapääruuvia hiukan auki (oli täysin kiinni), jolloin tyhjäkäynti hiukan nousi, mutta samalla veto myös parani. Mielestäni kulutus myös nousi ja on nyt 12-13L eli 1-2 litraa enemmän (tämä mutuna).
Tätä kysytty aiemmin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=pierburg, mutta en löytänyt vastausta.
Eli kysyn nyt mikä säätöruuvi tuo on?
http://www.scribd.com/doc/4683138/saab-carburettors (yläoikeassa päältäpäin kuvassa näkyvä oikealla oleva ruuvi)
2. Ilmeisesti kannattaisi säätää ulkopuolelta eli alla olevasta säätöruuvista kuten neuvotaan ketjussa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rg#p819610
3. Kaiketi voisi kalvonkin vaihtaa?
4. Ylipäätään jos tämä Pierburg on oikeissa säädöissä millaiseen kulutuksen pitäisi päästä?
Haeskelin aiheesta aiempia ketjuja ja löysin muutamia, mutta en vastauksia.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=pierburg
1. Oireena oli, että ylämäessä veto hiipui, mutta kun veti huikasta tuli lisää puhtia (ainakin hetkellisesti).
Käänsin kaasarin sivulla olevaa talttapääruuvia hiukan auki (oli täysin kiinni), jolloin tyhjäkäynti hiukan nousi, mutta samalla veto myös parani. Mielestäni kulutus myös nousi ja on nyt 12-13L eli 1-2 litraa enemmän (tämä mutuna).
Tätä kysytty aiemmin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=pierburg, mutta en löytänyt vastausta.
Eli kysyn nyt mikä säätöruuvi tuo on?
http://www.scribd.com/doc/4683138/saab-carburettors (yläoikeassa päältäpäin kuvassa näkyvä oikealla oleva ruuvi)
2. Ilmeisesti kannattaisi säätää ulkopuolelta eli alla olevasta säätöruuvista kuten neuvotaan ketjussa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rg#p819610
3. Kaiketi voisi kalvonkin vaihtaa?
4. Ylipäätään jos tämä Pierburg on oikeissa säädöissä millaiseen kulutuksen pitäisi päästä?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Pierburgin kaasari
siitä riippuu kuinka laihalla se on, terhakkuuteen ja voimaan, eli säätö sieltä kaasarin alta. kulutus kesällä 8 l, talvipakkasessa lyhyellä ajolla voi viedä paljonkin enemmän.
minulta kysymys, jos se säätöruuvi, sieltä alhaalta pois jengoiltaan, pyörii tyhjää, miten sen saa jengoilleen.
minulta kysymys, jos se säätöruuvi, sieltä alhaalta pois jengoiltaan, pyörii tyhjää, miten sen saa jengoilleen.
Re: Pierburgin kaasari
kaasarin alta säädetään 8mm hylsyllä, vaikka puoli kierrosta kerrallaan (muista alkuperäinen asento) ja koeajo: jos vääntöä tuli lisää, korjaus onnistui.
"Aukipäin kääntämällä menee rikkaammalle." : Otsikko: vedot hukassa -89 900
Kulutus oikeissa säädöissä 6.5-9 litraa (painottuen 7.5 alueelle) riippuen vuodenajasta, renkaanpaineista, miljööstä (taajama?), kuskista.
"Aukipäin kääntämällä menee rikkaammalle." : Otsikko: vedot hukassa -89 900
Kulutus oikeissa säädöissä 6.5-9 litraa (painottuen 7.5 alueelle) riippuen vuodenajasta, renkaanpaineista, miljööstä (taajama?), kuskista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Pierburgin kaasari
Kiitos avusta. Tyhmä kysymys varmaankin, mutta aukeaako säätöruuvi myötä- vai vastapäivään jos katselee ylhäältä päin?lucaf kirjoitti:kaasarin alta säädetään 8mm hylsyllä, vaikka puoli kierrosta kerrallaan (muista alkuperäinen asento) ja koeajo: jos vääntöä tuli lisää, korjaus onnistui.
"Aukipäin kääntämällä menee rikkaammalle." : Otsikko: vedot hukassa -89 900
Kulutus oikeissa säädöissä 6.5-9 litraa (painottuen 7.5 alueelle) riippuen vuodenajasta, renkaanpaineista, miljööstä (taajama?), kuskista.
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Pierburgin kaasari
Kannattaa myös tarkistaa alipainesäädin.
Re: Pierburgin kaasari
eli jos jollain on se pierupurkki autotallin pöydällä, tutkikaa miten saos ruuvin saa uudestaan paikoilleen.
Re: Pierburgin kaasari
muistaako joku? kokeilemalla se varmasti kuitenkin selviää heti ekan testilenkin jälkeen, että kiertyikö väärään suuntaan.tkrakas kirjoitti: Kiitos avusta. Tyhmä kysymys varmaankin, mutta aukeaako säätöruuvi myötä- vai vastapäivään jos katselee ylhäältä päin?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Pierburgin kaasari
1.7 ja 1.85 perussäätö.
Säätöruuvi kierretään sisään kunnes suuttimen yläosa on mäntää vasten.
säätöruuvia avataan 2 2/3 kierrosta.
Ylhäältä päin katsottuna vastapäivään säätöruuvi menee kiinni ja myötäpäivaan aukeaa.
2 litrasen perussäädöstä ei oo hajuakaan mut luulis et ei se paljon enempää oo.
Varastossa ois noita kaasareita, mut siellä on perkeleen kylmä.
Säätöruuvi kierretään sisään kunnes suuttimen yläosa on mäntää vasten.
säätöruuvia avataan 2 2/3 kierrosta.
Ylhäältä päin katsottuna vastapäivään säätöruuvi menee kiinni ja myötäpäivaan aukeaa.
2 litrasen perussäädöstä ei oo hajuakaan mut luulis et ei se paljon enempää oo.
Varastossa ois noita kaasareita, mut siellä on perkeleen kylmä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Pierburgin kaasari
mihin viittaat merkinnöillä 1.7 ja 1.85?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Pierburgin kaasari
Litroihin eli moottoritilavuuksiin.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Pierburgin kaasari
Pierburgin kaasutin tuli vasta 1986/87 saabeihin. Onko noissa vanhempien ysiysien kaasuttimissa samanlaiset säädöt kun pierburgissa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Pierburgin kaasari
Kiitos ohjeistanne.
Käänsin tuon em.kaasarin edessä olevan "mystisen" talttapääruuvin kiinni, jolloin veto taas huononi ja tyhjäkäyntikin putosi hiukan alle normaalin.
Käänsin kaasarin alla olevaa kasimillistä auki n.kierroksen, jolloin auto hiukan nyki eikä kulkenut yhtään paremmin. Sitten käänsin n.puoli kierrosta takaisin ja sain vedon paremmaksi kuin ennen säätöä.
Olisi kuitenkin mukava tietää mikä säätöruuvi tuo talttapäinen ruuvi on, jota kyselin alkuperäisessa viestissäni?
Siitä kun vääntää niin tyhjäkäynti nousee ja auto kiihtyy vielä paremmin!
Käänsin tuon em.kaasarin edessä olevan "mystisen" talttapääruuvin kiinni, jolloin veto taas huononi ja tyhjäkäyntikin putosi hiukan alle normaalin.
Käänsin kaasarin alla olevaa kasimillistä auki n.kierroksen, jolloin auto hiukan nyki eikä kulkenut yhtään paremmin. Sitten käänsin n.puoli kierrosta takaisin ja sain vedon paremmaksi kuin ennen säätöä.
Olisi kuitenkin mukava tietää mikä säätöruuvi tuo talttapäinen ruuvi on, jota kyselin alkuperäisessa viestissäni?
Siitä kun vääntää niin tyhjäkäynti nousee ja auto kiihtyy vielä paremmin!
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Pierburgin kaasari
Ilmeisimmin kulutus lisääntyy mitä rikkaammalla säätö on? Mutta entä jos se on liian köyhällä eli auto ei vastaakaan kaasuun heti ja kiihy kuten pitäisi? Miten tämä vaikuttaa kulutukseen?
Ja toistetaan vielä tämä ruuvikysymys eli mikä säätöruuvi tuo talttapäinen ruuvi on, jota kyselin alkuperäisessa viestissäni?
Siitä kun vääntää niin tyhjäkäynti nousee ja auto kiihtyy vielä paremmin!
Luulisi, että joku saabbi-mies tämän tietäisi ja ystävällisesti tänne myös sen kertoisi !
Ja toistetaan vielä tämä ruuvikysymys eli mikä säätöruuvi tuo talttapäinen ruuvi on, jota kyselin alkuperäisessa viestissäni?
Siitä kun vääntää niin tyhjäkäynti nousee ja auto kiihtyy vielä paremmin!
Luulisi, että joku saabbi-mies tämän tietäisi ja ystävällisesti tänne myös sen kertoisi !
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Pierburgin kaasari
Kyseinen ruuvi lienee ns. automaatti versioita varten joihin otetaan alipaine vaihteiston toiminnalle tuon liitännän kautta eli ns. tyhjä reikä sinun autossasi ja nostaa kierroksia kun kone saa lisäilmaa. Käy säätämässä mittarilla seos kohdilleen kun ei maksa paljon mitään ja laita se tyhjäkäynnillä n. 2.0-2.5 prosentin tietämille niin jaksaa kulkea kylmänäkin vähän paremmin ja vähemmän aikaa tarvitsee "ryyppyä" ..