Satkun lämmöt nousee
Re: Satkun lämmöt nousee
Nostetaas hiuka.
Täällä ku näytti olevan valmiiks jo hyvät ilmausohjeet ni kysästääs sitte vähä lisä infoa.
Saapas kun yks päivä heitti vedet ulos imusarjan pakkastulpan kautta ni on sen jälkee ollu jänniä juttuja.
Nestettä systeemissä tuskin tarpeeks ku esim syylarin ylävesiletku oli ihan tyhjä termaria vaihettaessa.
Sitten ilmaamaa. Paisuntasäiliössä nestepinta max-tasolla, kone lämmin, lämmönsäätö täysillä, ilmausnippa auki, pihahti kerra ja ei mitään enää.
Ei tuu vettä lainkaa mut ei se myöskää paisuntasäiliöstä katoo.
Mitäs sitte?
Täällä ku näytti olevan valmiiks jo hyvät ilmausohjeet ni kysästääs sitte vähä lisä infoa.
Saapas kun yks päivä heitti vedet ulos imusarjan pakkastulpan kautta ni on sen jälkee ollu jänniä juttuja.
Nestettä systeemissä tuskin tarpeeks ku esim syylarin ylävesiletku oli ihan tyhjä termaria vaihettaessa.
Sitten ilmaamaa. Paisuntasäiliössä nestepinta max-tasolla, kone lämmin, lämmönsäätö täysillä, ilmausnippa auki, pihahti kerra ja ei mitään enää.
Ei tuu vettä lainkaa mut ei se myöskää paisuntasäiliöstä katoo.
Mitäs sitte?
Re: Satkun lämmöt nousee
Minä arvasin vähän väärin tuon oman tilanteen..
Kesällä lämpesi nopeasti 3/4 osaan ja nyt lämpeää todella hitaasti talvella ja korkeintaan 1/5 osaan asti...
Onko tuo termostaatin vika?
Kesällä lämpesi nopeasti 3/4 osaan ja nyt lämpeää todella hitaasti talvella ja korkeintaan 1/5 osaan asti...
Onko tuo termostaatin vika?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Satkun lämmöt nousee
Termarille yksi ääni.Könsikäs kirjoitti:Minä arvasin vähän väärin tuon oman tilanteen..
Kesällä lämpesi nopeasti 3/4 osaan ja nyt lämpeää todella hitaasti talvella ja korkeintaan 1/5 osaan asti...
Onko tuo termostaatin vika?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Satkun lämmöt nousee
Jortsu kirjoitti:
Ilmaus tapahtuu näin:
1. Lämmityslaitteen lämmönsäädin täysille. Ilmausruuvi auki, kun nestettä aletaan täyttämään. Ruuvi kiinni, kun sieltä tulee pelkkää nestettä ilman ilmakuplia.
2. Käytetään moottori lämpimäksi (niin, että termostaatti aukeaa). Lämmityslaitteen lämmönsäädin taas täysille. Sammutetaan moottori. Avataan ilmausruuvi ja suljetaan, kun ulostuleva neste on ilmakuplatonta.
Ilmausruuvi on tosiaan termostaattikotelossa ja sen avaamiseen ja sulkemiseen tarvitaan kaksi 11mm avainta, joista toisella pidetään ruuvin "kannasta" kiinni ja toisella kierretään itse ilmausnippa auki. .
jääkö tonne järjestelmään siis pysyvästi ilmaa jos ei tota ilmausruuvia käytä auki ja polttaako kannentiivisteen siinä tapauksessa
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: Satkun lämmöt nousee
osaako kukaan vastata onko tullut termarinvaihdolla tuhottua kannentiiviste kun ei tuota termarikopan venttiiliä tullut auottua? tihkuu öljyä vähän jäähdytinnesteen joukkoon. lämmöt normaalit.
vastaisuuden varalta ettei tule mokailtua enmpää...
vastaisuuden varalta ettei tule mokailtua enmpää...
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: Satkun lämmöt nousee
eipä näköjään kukaan kommentoi, arvailun varaanhan tuo jää ja oireita seuraamalla asia selvinnee ennemmin tai myöhemmin. kyllähän sinne ilmaa jää reippaasti jos ei termarikotelon venttiliä avaa täytettäessä. Mun saabeissa alkava kannentiivistevika on teettänyt lämpömittarissa sellaista aaltoilua että välillä lämmöt nousee ja välillä laskee.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Satkun lämmöt nousee
Ettei jäähdytysjärjestelä ole jäätynyt jossain vaihessa ja rikkonut veipumpun siivet, tai sitten joku paikka on jäässä koko ajan ja vesi ei kierrä.
tämmöisetkin ihan mahdollisia jos kerran pakkasroppu irronnut..
tämmöisetkin ihan mahdollisia jos kerran pakkasroppu irronnut..
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Satkun lämmöt nousee
tack så mycketlucaf kirjoitti:eipä näköjään kukaan kommentoi, arvailun varaanhan tuo jää ja oireita seuraamalla asia selvinnee ennemmin tai myöhemmin. kyllähän sinne ilmaa jää reippaasti jos ei termarikotelon venttiliä avaa täytettäessä. Mun saabeissa alkava kannentiivistevika on teettänyt lämpömittarissa sellaista aaltoilua että välillä lämmöt nousee ja välillä laskee.
mulla on lämmöt ollu tasaset, ehkä pikkusen hitaasti nousee mut saattaa johtua keleistä (ei se pahvi nokalla ihmeitä tee) ja etanolista tankissa. mut ainoa oire on se öljy paisuntasäiliön nesteen pinnalla. ei mittatikussa näy mitään outoa.
eikös se paisuntasäiliö ole aika lailla ylin piste ja en laskenu nesteitä muutakun termarin vaihdon verran tuli ulos.
kyllähän tuo kannentiiivisteenkin vaihto aika näppärästi sujuu jos ei nosta konetta nokalta sen takia.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: Satkun lämmöt nousee
Onhan se paisari koko järjestelmän ylin piste, mutta se termarikotelo on moottorin ylin piste, johon jää ilmatasku
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Satkun lämmöt nousee
Lämpöjen pumppausta ainakin aiheuttaa, eli lämpöviisari soutaa ajon aikana ylös alas.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Satkun lämmöt nousee
Miksi siihen painetta tarvitaan? Mie olen toisinaan käyttäny lämpimäksi ilman paisarin korkkia enkä koskaan ole aukonut sitä termarin ilmausnippaa järjestelmän täytön jälkeen. Näin oli pakkoki tehä yhen 16V moottorin kans ku siinä ei nippaa olekkaan.lucaf kirjoitti:ilmausruuvin nippaan kun työntää pätkän letkua niin ei tarvitse roiskia nesteitä konetilaan vaan ne voi ohjata nätisti pulloon (josta kaadetaan lopuksi takaisin paisuntasäiliöön). läpinäkyvästä letkusta näkee koska ilmantulo lakkaa.
(paisuntasäiliön korkki luonnollisesti kiinni kun ilmataan lämpimänä, muutenhan ilmaus ei onnistu kun paineita ei synny)
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva