Satkun lämmöt nousee

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
samsa
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 22:03

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja samsa »

Nostetaas hiuka.

Täällä ku näytti olevan valmiiks jo hyvät ilmausohjeet ni kysästääs sitte vähä lisä infoa.

Saapas kun yks päivä heitti vedet ulos imusarjan pakkastulpan kautta ni on sen jälkee ollu jänniä juttuja.

Nestettä systeemissä tuskin tarpeeks ku esim syylarin ylävesiletku oli ihan tyhjä termaria vaihettaessa.

Sitten ilmaamaa. Paisuntasäiliössä nestepinta max-tasolla, kone lämmin, lämmönsäätö täysillä, ilmausnippa auki, pihahti kerra ja ei mitään enää.
Ei tuu vettä lainkaa mut ei se myöskää paisuntasäiliöstä katoo.

Mitäs sitte?
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Minä arvasin vähän väärin tuon oman tilanteen..
Kesällä lämpesi nopeasti 3/4 osaan ja nyt lämpeää todella hitaasti talvella ja korkeintaan 1/5 osaan asti...
Onko tuo termostaatin vika?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Könsikäs kirjoitti:Minä arvasin vähän väärin tuon oman tilanteen..
Kesällä lämpesi nopeasti 3/4 osaan ja nyt lämpeää todella hitaasti talvella ja korkeintaan 1/5 osaan asti...
Onko tuo termostaatin vika?
Termarille yksi ääni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

Jortsu kirjoitti:

Ilmaus tapahtuu näin:

1. Lämmityslaitteen lämmönsäädin täysille. Ilmausruuvi auki, kun nestettä aletaan täyttämään. Ruuvi kiinni, kun sieltä tulee pelkkää nestettä ilman ilmakuplia.

2. Käytetään moottori lämpimäksi (niin, että termostaatti aukeaa). Lämmityslaitteen lämmönsäädin taas täysille. Sammutetaan moottori. Avataan ilmausruuvi ja suljetaan, kun ulostuleva neste on ilmakuplatonta.

Ilmausruuvi on tosiaan termostaattikotelossa ja sen avaamiseen ja sulkemiseen tarvitaan kaksi 11mm avainta, joista toisella pidetään ruuvin "kannasta" kiinni ja toisella kierretään itse ilmausnippa auki. .

jääkö tonne järjestelmään siis pysyvästi ilmaa jos ei tota ilmausruuvia käytä auki ja polttaako kannentiivisteen siinä tapauksessa :oops:
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

osaako kukaan vastata onko tullut termarinvaihdolla tuhottua kannentiiviste kun ei tuota termarikopan venttiiliä tullut auottua? tihkuu öljyä vähän jäähdytinnesteen joukkoon. lämmöt normaalit.

vastaisuuden varalta ettei tule mokailtua enmpää... :?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eipä näköjään kukaan kommentoi, arvailun varaanhan tuo jää ja oireita seuraamalla asia selvinnee ennemmin tai myöhemmin. kyllähän sinne ilmaa jää reippaasti jos ei termarikotelon venttiliä avaa täytettäessä. Mun saabeissa alkava kannentiivistevika on teettänyt lämpömittarissa sellaista aaltoilua että välillä lämmöt nousee ja välillä laskee.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ettei jäähdytysjärjestelä ole jäätynyt jossain vaihessa ja rikkonut veipumpun siivet, tai sitten joku paikka on jäässä koko ajan ja vesi ei kierrä.

tämmöisetkin ihan mahdollisia jos kerran pakkasroppu irronnut..
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

lucaf kirjoitti:eipä näköjään kukaan kommentoi, arvailun varaanhan tuo jää ja oireita seuraamalla asia selvinnee ennemmin tai myöhemmin. kyllähän sinne ilmaa jää reippaasti jos ei termarikotelon venttiliä avaa täytettäessä. Mun saabeissa alkava kannentiivistevika on teettänyt lämpömittarissa sellaista aaltoilua että välillä lämmöt nousee ja välillä laskee.
tack så mycket :o
mulla on lämmöt ollu tasaset, ehkä pikkusen hitaasti nousee mut saattaa johtua keleistä (ei se pahvi nokalla ihmeitä tee) ja etanolista tankissa. mut ainoa oire on se öljy paisuntasäiliön nesteen pinnalla. ei mittatikussa näy mitään outoa.

eikös se paisuntasäiliö ole aika lailla ylin piste ja en laskenu nesteitä muutakun termarin vaihdon verran tuli ulos.

kyllähän tuo kannentiiivisteenkin vaihto aika näppärästi sujuu jos ei nosta konetta nokalta sen takia. :lol:
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Onhan se paisari koko järjestelmän ylin piste, mutta se termarikotelo on moottorin ylin piste, johon jää ilmatasku
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lämpöjen pumppausta ainakin aiheuttaa, eli lämpöviisari soutaa ajon aikana ylös alas.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Satkun lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Henri S »

lucaf kirjoitti:ilmausruuvin nippaan kun työntää pätkän letkua niin ei tarvitse roiskia nesteitä konetilaan vaan ne voi ohjata nätisti pulloon (josta kaadetaan lopuksi takaisin paisuntasäiliöön). läpinäkyvästä letkusta näkee koska ilmantulo lakkaa. :)

(paisuntasäiliön korkki luonnollisesti kiinni kun ilmataan lämpimänä, muutenhan ilmaus ei onnistu kun paineita ei synny)
Miksi siihen painetta tarvitaan? Mie olen toisinaan käyttäny lämpimäksi ilman paisarin korkkia enkä koskaan ole aukonut sitä termarin ilmausnippaa järjestelmän täytön jälkeen. Näin oli pakkoki tehä yhen 16V moottorin kans ku siinä ei nippaa olekkaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin