Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Rattivaihde kirjoitti: Itseasiassa itsekin meinasin että on Beryl Green mutta Saabhistory.com väitti että se tuli vasta vuosimalliin 1990 ja vuonna 1989 tuo Malacite oli ainoa vihreä, täytyy tarkistaa, varmaankin haullakin löytyisi mutta missäs se koodi lukee? Voisin käydä katsomassa.
Ei kannata uskoa kaikkea mitä netissä lukee :D

Saabhistory on tuossa väärässä. Ehkä jenkkimarkkinoilla on pidetty pienempää värivalikoimaa tarjolla, koska varastomallien kanssa kauppaa käydessä homma menisi mutkikkaaksi jos vaihtoehtoja olisi liikaa.

Kuitenkin täällä Suomessa beryllinvihreä oli saatavissa '89 mallivuodesta alkaen. Meillä oli kotona yksi sellainen, ja se tilattiin beryllinvihreänä juuri siksi, että se oli silloin ihka uusi väri. Eipä '89 mallia juuri muuten olisi uuden vuosimallin autoksi tunnistanutkaan :)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Ja mun tontussa olevalla värinumerolla löytyy kolmea eri valkoisen sävyä. Saakelin cirrus white :mrgreen:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Värikoodi löyty takakontin alta, ja sehän oli 216G aka Beryl Green :D Kuviakin otin mutta pitää ensin laittaa ne johonkin kuvapalveluun, raskasta pelata noiden kotisivupalvelinten kanssa...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja core2 »

ysitonnari93 kirjoitti:Ja mun tontussa olevalla värinumerolla löytyy kolmea eri valkoisen sävyä. Saakelin cirrus white :mrgreen:
Cirruswhite oli vuosina 1981-1988 = 153B, ja vuosina 1989-2001 = 153.
Omistin 1989 9000:n cirrus valkoisena se on hieno väri autossa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Rattivaihde kirjoitti:Kiitokset kaikille yhdessä ja erikseen :)
Vilho123 kirjoitti:Paljonkos tuosta helmestä pyydettiin?
Pyyntihinta taisi alunperin olla joulukuussa 1400 euroa, mutta välillä oli sitten pois myynnistä kun tuon tilalle ostetusta Opelista leikkasi kone kiinni :D Nyt oli pyyntihinta 1200 euroa, maksettiin (ei kun maksoin, oma auto, täytyy totutella ajatukseen :D) 950 euroa, mukana tuli varaosaa ja kahdet hyvät renkaat yms.
Täytyy myöntää, että oon aika kade... :wink: :)
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Kyllähän tuollaisella kelpaa ajella. :wink:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Noniin otin Picasawebin käyttöön kun oli ylivoimaisen yksinkertainen ottaa käyttöön. :) Eli kuvia tältä päivältä (otettuna puhelimen sijaan kuus vuotta vanhalla pokkarilla).
Kuva
Kuva
ja loput tuolta. http://picasaweb.google.com/11185614877 ... 0202165947#
Yritän olla täyttämättä tätä ketjua enempää ja avata projekteihin ketjun heti kun ehdin (siis joko yöllä tai viikonloppuna :D ).
Edit: Jos nyt joku tulisi tarjoamaan esim. OG9-5:sta päittäin vaihdossa niin en tiedä raaskisinko vaihtaa kun tuossa autossa on niin paljon enemmän tunnelmaa kuin esim. meidän 9-3:ssa, pakko lyödä ovetkin moneen kertaan kiinni, ei siksi etteivätkö ne menisi kerrasta vaan siksi että se ääni on niin mahtava :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

core2 kirjoitti:
ysitonnari93 kirjoitti:Ja mun tontussa olevalla värinumerolla löytyy kolmea eri valkoisen sävyä. Saakelin cirrus white :mrgreen:
Cirruswhite oli vuosina 1981-1988 = 153B, ja vuosina 1989-2001 = 153.
Omistin 1989 9000:n cirrus valkoisena se on hieno väri autossa.
Täsmää se on juuri tuo untuvapilven valkoinen 153
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Rattivaihde kirjoitti:Jos nyt joku tulisi tarjoamaan esim. OG9-5:sta päittäin vaihdossa niin en tiedä raaskisinko vaihtaa kun tuossa autossa on niin paljon enemmän tunnelmaa kuin esim. meidän 9-3:ssa, pakko lyödä ovetkin moneen kertaan kiinni, ei siksi etteivätkö ne menisi kerrasta vaan siksi että se ääni on niin mahtava :D
Aijjai.... Mä sain kortin saatuani vanhempien vanhan -83 tupliksen käyttööni ja äitillä oli silloin 900c. Kyllä sillä satkulla vaan oli kiva ajella! Tuplis tuntu jotenkin antiikkiselta jo silloin, vaikka siitäkin ihan älyttömästi tykkäsin. Ja noita ovien tömähdyksiä tuli kanssa silloin fiilisteltyä!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja core2 »

Rattivaihde kirjoitti:Värikoodi löyty takakontin alta, ja sehän oli 216G aka Beryl Green :D
Jo on, näyttää niin hyvin hoidetulta, että pois tieltä. On siinä sinulle duunia kun jatkat tätä hoitamista, mutta älä vain osta mitään saakelin hajukuusia tuohon. :D

Edit: Maskin voit vielä maalauttaa samalla värillä kuin itse autokin, tulee vielä makeempi edestäpäin katsottuna.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

core2 kirjoitti:Edit: Maskin voit vielä maalauttaa samalla värillä kuin itse autokin, tulee vielä makeempi edestäpäin katsottuna.
Ei muuten tule!! No joo, makuasia, mutta kromilistojen ja mustien puskureiden kanssa ei kyllä mun mielestä sovi korin värinen maski...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Hyväkuntoinen se on korin puolesta, mm. oven alareunat ruosteettomat (toisesta korjattu) ja se takakontin alalokero ruosteeton (täältä luin että se voi olla puhki). Moottori tällä hetkellä meinaa nykiä kaasua enemmän painaessa ja käydä jälkikäyntiä mutta nämä korjaantunevat sillä kaasarin korjaussarjalla. Ohjaamossa on karkkipapereita ynnä muuta roskaa, kattoverhoilu on vaihdettu jossain vaiheessa huopaan joka sekin jo roikkuu, kojelaudan päällimuovi on halkeillut ynnä muuta mutta nämä ovat kaikki huomattavasti mukavampia korjattavia kuin ruostunut alusta. :D

Hajukuusia ei ole tulossa, en tiedä mihin ihmeeseen moista edes tarvittaisiin kun autossa sisällä tuoksuu muutenkin hyvältä. On muuten täsmälleen sama tuoksu kuin paapan -88 Volvo 240:ssä oli, huomasin saman tien kun sisään istuin. :D

Oli muuten näin offtopicina oikein siisti auto tuo Volvo, valitettavasti meni pari vuotta sitten kolarissa lunastukseen, viimeisenä työnään vielä suojasi enoa naisystävineen kyljestä sisään pyrkineeltä Octavialta niin että toinen käveli pois kolaripaikalta ja toinenkin oli parin kuukauden keppien kanssa kulkemisen jälkeen taas kunnossa. Poliisi oli vain kommentoinut että juuri millään muulla samanikäisellä autolla tuosta ei olisi molemmat selvinneet. Muunmuassa tällaisten asioiden takia ei ole hirveästi valinnanvaraa mitä tulee autonhankintaan. 8)

Niin ja maskin ajattelin tosiaan maalata, meinasin ihan vain sitä hopeanharmaata mikä se alunperin on (kai) ollut (ei kai mitkään 900:t tulleet tehtaalta mustamaskisina?) mutta katsotaan keväällä kun pääsee paremmin työskentelemään noiden pikkujuttujen parissa. :wink:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

^Saattaa ihan seoksen säätö riittää poistamaan tuon nykimistaipumuksen. Mustamaskisina noita ei ollut vaan vaihtoehdot olivat tinanharmaa ja kromi.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja core2 »

Lahti411 kirjoitti:Ei muuten tule!! No joo, makuasia, mutta kromilistojen ja mustien puskureiden kanssa ei kyllä mun mielestä sovi korin värinen maski...
:D Kyllä tulee! No ei tietenkään jos auton aikoo pitää orginaalina.
Edestäpäin katsottuna auto näyttää mielestäni leveämmältä korinvärisellä maskilla.
Huom! mun meelipiteeni mukaaaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juha96 kirjoitti:^Saattaa ihan seoksen säätö riittää poistamaan tuon nykimistaipumuksen. Mustamaskisina noita ei ollut vaan vaihtoehdot olivat tinanharmaa ja kromi.
Voi hyvinkin olla, nimittäin on juuri kuukausi sitten katsastettu mikä voisi selittää ajamisen kannalta huonot säädöt. :D Satku pääsee jokatapauksessa tässä viikon päästä yhdelle autoharrastajalle jolla on työkalut ja taito hoitaa asia kuntoon. Tosiaan vikoja tuossa ei noiden pienten säätöasioiden lisäksi taida juuri olla, pitää keskittyä tuohon ulkokuoren ja ohjaamon pieneen siistimiseen. Toiseen takavalooumpioon syttyy välillä valot vasta oven kiinni lyömisen seurauksena eli täytyy sieltä katsoa vähän johdotusten kuntoja, ja sitten kojelaudasta on mittaristo ja lämmönsäätöpaneeli pimeänä. Mutta aikaa on neljä kuukautta ennen kuin tuolla ruvetaan korttia ajamaan, eli pitäisi kyllä ehtiä noita laittamaan :D
Edit: niin ja sitten meinasi unohtua kaksi todella tärkeää laitettavaa asiaa, nimittäin Saab-klubin tarra takasivuikkunaan ja Saab Suomesta -tarra takaikkunaan :mrgreen:
Edit2: Sen perusteella mitä olen katsellut videolta OG900:n (tai ylipäätään minkään H-moottorisen tai uudemman Saabin) käynnistämistä, tyypillinen käynnistymistyyli on ollut se että moottori pyörähtää kerran tai pari ennen kuin käynnistyy (tulee siis ääni dii-di-di-vroom :D ) mutta mitä olen tänään ehtinyt tuota tuossa pihassa käynnistelemään niin varsinkaan edes vähän lämpimänä (= ollut käynnissä tunti sitten) on avainta vaikea kääntää niin nopeasti ettei moottori ehtisi jo käymään hetken ennen kuin ehtii kääntämään takaisin päällä-asentoon (onomatopoeettisesti eli äänenä di-vroom), eli moottori käynnistyy heti ensimmäisellä pyörähdyksellä.
Onko tälle jotain syytä vai onko tämä aivan normaaliakin käytöstä kaasari-900:lta (videot kun ovat yleensä ulkomailta ja siellä ei pahemmin ole 900c:itä nähty)? Etsillä tästä varmaankin löytyy jokin ketju mutta tähänastisen kokemuksen perusteella sen käyttäminen harvemmin tuntuu onnistuvan allekirjoittaneelta... Taidan silti kokeilla sitä kun ei nyt yöllä viitsi mennä kokeilemaan Saabin käynnistämistäkään. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin