Hypoidi pohdintaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Se öljyn paksuus ei ole kaikki kaikessa että voitelu pelaisi....
Jos näin olis niin kaikki öljythän kannataisi jatkaa jollain Wynssin, STP;n tms. öljynlisäaineliisterillä.... tai käyttää 140W raskaankaluston öljyä....

Esim . nopeissa kohteissa olevat kuulalaakerit vaativat ohuen voiteluöljyn / voitelurasvan perusöljyn koska paksu öljy aiheuttaa liukumaa laakerissa eli kuula pukkaa edellään "patjana"liian paksua voiteluainetta ja voi aiheuttaa esim. liukumaa kuulille ja kun kuula saakin sen jälkeen kontaktin vierintäradoilleen niin se "leikkaa kiinni".

Samoiten öljyissä on se että ohutkin voi voidella samalla lailla kuin paksumpikin jos vain kalvo kestää esim. hammaskosketuksessa eli pintapaineenkesto on riittävä ja sitä voidaan lisätä lisäaineistamalla. Ainoo vaan että jäykemmät vaimentaa enemmän ääntä ym.

Miksi nykyään moottoreissa käytetään 0W-30 öljyjä kun saatavana olisi paksua 15W-60;iäkin ?????? Eikö tuo jäykkä olis parempaa ?????

Olen keskustellut työni puolesta ja työhommiani koskien FAG ( Schaeffler konserni johon kuuluu INA, LUK ym. ), SKF, ym. ja käynyt ko.tehtailla Italiassa, Saksassa, itävallassa ym. ja olennaisena osana ko. laakeri hommissa on voitelu.

Myös voiteluainevalmistajat Kluber, Lubcon ym. ovat meidän voiteluainetoimittajat ja kaikkien näitten laakeri ja voiteluaine-toimittajien kanssa ollaan kaikissa kehitystyössä tultu keskustelleeksi luonnollisesti voiteluaineista ja aina tulee ilmi että ihmisillä on vääriä käsityksiä voiteluaineista ja niiden toimivuudesta. Liian suuri määrä ja liian paksu voiteluaine ovat suurempi vaurioriskin aiheuttaja kuin toisinpäin jne. ja se että esim. synteettiset voiteluaineet olisivat aina parempia kuin esim. mineraalipohjaiset jne.

Ja oli vaikka jonkun isäukon laatikkoon kustu, paskannettu ja edelleen pelaa jne. niin allekirjoittaneella ei ole kuin hyviä kokemuksia ko. 75W yksiasteöljyistä oli ne sitten Nesteen vettä tai Shelliä ,TB;tä ja yli 20 vuoden käyttökokemuksella ja kaikilla autoilla näinä itse pitkästi yli 500 tkm yhteensä ajaneena.
Ko. autoovat edelleen tallessa , laatikot ehyenä ja eniten ajettu yksilö edelleen alla päivittäisessä ajossa.

99 EMS viritettynäkin ( yli 160 hp penkitetty ) sai kenkää ja ajettiin paljon ja ainoo loovaongelma oli muualla kuin voiteluaineissa, se ei vain kestänyt voimaa ja pienen vetopyörän laakerirunko posahti.
Tehtiin teräksestä uusi ja alkoi kestää ja edelleen ehyt ja kunnossa.

Mutta maksaja / omistaja päätää itse mitä loovaan laittaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kävin tänään paikallisessa öljynvaihtoihin erikoistuneessa korjaamossa juttelemassa og900 vaihteistoöljystä. Oli asentajalle tuttu juttu ja sanoi, että aina saa vääntää asiakkaiden kanssa mineraaleista ja niistä muista. Ilmoitti ykskantaan, että he laittavat vanhan Saabin manuaalilaatikkoon GL-5 öljyä, eivätkä muuta laitakaan, koska ovat vastuussa tekemisistään. Jos mineraaliöljyä sinne haluaa, pitää mennä muualle tai vaihtaa itse.

Lähiaikoina vaihtuu, pääasia, että tulee tuoreet nesteet ja riittävästi. Katsotaan samalla, mitä sieltä tulee ulos öljyn kanssa... Tuskin on koskaan vaihdettu. Sovittiin myös, että tulen ajan kanssa, jos propun kanssa joutuu painimaan, kuten mahdollista on, jos/kun ei ole koskaan avattu.

Laatikko toimii kuten Saabin laatikko toimii, kunhan vähän vastustaa 4.->3. vaihtaessa, ettei livauta takaisin vapaalle. Pitäähän vanhassa autossa olla ominaisuuksia.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05 Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
heksi
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 14:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja heksi »

^ Tuliko GL-5 öljyä laatikkoon? Entä auttoiko vaihteiden vaihtamisessa?
Saab 900i 16v 2.1 4d
EX: Saab 900S 2.3i 5d -94 - KA: Peugeot 106
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Eipä tullu, tuli 10w-30 mineraaliöljyä, SF-luokituksella, kuten ohjekirja ja kotipajan vanha Saab-asentaja suosittelivat. Sen kummempaa eroa en ole huomannut vaihteiston toiminnassa, tykkää välillä pompauttaa vapaalle alaspäin vaihtaessa kun moottori jarruttaa, käytännössä silloin ollaan aina menossa alamäkeen, eli ota tuosta nyt selvää. Ei jaksa jännittää, olen oppinut ajamaan tuon ominaisuuden kanssa niin, ettei häiritse menoa millään tavalla. Vaihdevivusto säädetään jossain vaiheessa, se on vielä katsomatta, sen verran omituinen ominaisuus on. Esim. öljyjen vaihdon jälkeisellä koeajolla kokeiltiin kaikkea mahdollista ja vaihteisto toimi ilman ongelmia.

Kylmänä kakkonen pitää pudottaa päälle rauhallisesti, lämpimänä sietää nopeamman vaihdon, eli eivät ne kakkosen synkrotkaan ihan eilisen teeren poikia enää ole. Tai sitten ei ole vielä kunnolla sisäänajettu noilla kilsoilla, eli kovaa ajoa vaan, käytön puutetta :)
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05 Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin