f-19 kirjoitti: Näin juuri. Olisipa ollut omissakin projekteissa niin että se suora pelti olisi läpimätää, meinaa se on kaikkein helpoin vaihtaa muotojen puolesta kuin myös että on aika hyvin hollilla siinä keskellä pohjaa. Mutta kun ei se ikinä ole se suora pelti vaan kaikki nurkat ja kotelot.
Tässä omista autoistani korjaamani mätäpaikat mitkä tuli mieleen:
- vetaritunnelit
- takaiskarin yläpäät
- etu- ja takajousien yläpäät
- kaikki lokasuojien sisäalanurkat (8kpl)
- varapyöräkotelo
- ovien alareunat
- tuulilasin alanurkka (tämä vielä korjaamatta )
- kylkilistojen reiät.
Valitettavasti noissa missään ei juurkaan suoraa peltiä ollut, melkein kaikissa kahden tai useamman pellin saumat/kerrosta.
Pelastakaa satkuja!
Re: Pelastakaa satkuja!
Unohdit takapyöränkoteloiden palkit ja niiden alla olevan pellin. Mulla läpimätää joka autosta. Konepelti kerää kanssa takanurkkiinsa hyvin ruostetta. Miten nämä voi olla noin paskoja? Kun katsoo monia muita samanikäisiä 90-luvun alusta, on ne paljo parempikuntoisia.
Re: Pelastakaa satkuja!
Sitten olisi myös:
- Jonkun kuntoinen punainen Contour-takapenkin selkänoja
- Jousia
- Takaluukun sivuverhoilut
- Takaluukun lattia
- Viistokeulan puskurien kuoret
- Puskurien jatko-/sivupalat
- Jonkun kuntoinen punainen Contour-takapenkin selkänoja
- Jousia
- Takaluukun sivuverhoilut
- Takaluukun lattia
- Viistokeulan puskurien kuoret
- Puskurien jatko-/sivupalat
Re: Pelastakaa satkuja!
Takapyöräkotelon palkit meni samalla iskarin yläpäiden kanssa Konepellin vaihdoin suoraan toiseen saman väriseen ehjempään.kimmoa kirjoitti:Unohdit takapyöränkoteloiden palkit ja niiden alla olevan pellin. Mulla läpimätää joka autosta. Konepelti kerää kanssa takanurkkiinsa hyvin ruostetta. Miten nämä voi olla noin paskoja? Kun katsoo monia muita samanikäisiä 90-luvun alusta, on ne paljo parempikuntoisia.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Pelastakaa satkuja!
Harva muu 90-luvun alun auto on korisuunnittelultaan peräisin 60-70-luvulta (pl. 240).kimmoa kirjoitti:Miten nämä voi olla noin paskoja? Kun katsoo monia muita samanikäisiä 90-luvun alusta, on ne paljo parempikuntoisia.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Pelastakaa satkuja!
https://www.youtube.com/watch?v=kt8OVDy7SlQ Tässä päästi yksi paalaimelta pelastettu ekat savut viiden vuoden jälkeen.
Tampereelta, kärrynä 1985 Saab 900 K-Jetronicilla ja -01 Saab 9-3 matalapaineturbo.
Re: Pelastakaa satkuja!
pitäis ruveta nyt kunnostaan leimalle ulkona 10v seissyttä 89 16valve 3d:tä jossa uudempi ruisku lisäsuuttimella. siivoisko jäkälät ja sammalet ja levät auton kyljestä ja naftakiillotus ja liuotinpesu ja värivaha vai antaisko olla tuollainen metsäauto .look.
pitääpä ajella montun päälle ja kattoo mitä on hitsattavaa vai meneekö purkuuun
pitääpä ajella montun päälle ja kattoo mitä on hitsattavaa vai meneekö purkuuun
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: Pelastakaa satkuja!
Isoa kuplaa nostaa paisariin startin aikana,peukkua...Saabas94 kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=kt8OVDy7SlQ Tässä päästi yksi paalaimelta pelastettu ekat savut viiden vuoden jälkeen.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: Pelastakaa satkuja!
Harmi kun ei tullut otettua kuvaa, kun ekan kerran pantiin käyntiin 12v seissyt. Savua oli halli täynnä, oli nimittäin hiiret kantaneet katalysaattorin täyteen auringonkukansiemeniä, ja ne pyrolysoitui pakoputkessa kuuman pakokaasun takia. Miellyttävä haju. Auringonkukansiemeniä oli myös syylärissä, vesipumpussa tms. Mutta tuli ne sieltä ulos.Saabas94 kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=kt8OVDy7SlQ Tässä päästi yksi paalaimelta pelastettu ekat savut viiden vuoden jälkeen.
Ei sitten tullut teille mieleen että autossa, jossa on polttoaineen suihkutus, ei kaasun pumppaaminen startissa auta yhtään mitään? Mutta jos teet saman uudelleen niin pyöritä PA-pumppua hyppylangalla releen kannasta niin että systeemi täyttyy polttoaineella. Lähtee kuin palmun alta vaikka olis seissyt tuon 12v.
Ennenkuin haet purkaamolta toisen mahd. poikki olevan pensaputken sikahinnalla niin tiedoksi että hydrauliikka- tms. kaupoista saatavana oleva nyloninen paineilmaputki toimii hyvin tuossa, ja sitä saa myös oikean värisenä (kirkkaana).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Pelastakaa satkuja!
http://www.nettiauto.com/saab/900/5755966 Kehtaan väittää että tässä on varsin potentiaalinen pelastettava, varmasti autoa vuosiksi.
Re: Pelastakaa satkuja!
Ensisilmäyksellä näyttää hyvältä mutta oon melko varma, että kun tuosta ottaa oventiivisteen alareunastaan irti niin oven pelti on täynnä n. 1cm halkaisijaltaan olevia reikiä niiltä kohdin, missä on tiivisteen kiinnitysnastat. Mätiä ne on, vaikka kuinka kuvissa ois siisti. Toki korjattavissa. Ja onhan tuo siistin värinen.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Pelastakaa satkuja!
Juu en sanokaan että se mikään avaimet käteen peli olisi, fakta on että halpaa ja hyvää saabia ei enää saa. Ainoastaan suht järkeviä korjattavia.
Re: Pelastakaa satkuja!
Satkussa, jossa mätä ei vielä näy päälle, on todennäköisesti vähemmän peltiaskaretta tiedossa kuin satkussa, jossa mätä jo näkyy. Puhutaan kuitenkin vähintään 20-vuotiaista ja pahimmillaankin muutamien satasten hintaisista autoista, joten pieniä peltitöitä vakipaikoilla kannattaa joka tapauksessa odottaa (ja yllättyä iloisesti, jos niitä ei tarvitse tehdä).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe Elo 02, 2013 10:45
Re: Pelastakaa satkuja!
Tästä jollekin pelastettavaksi saab 90
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=139727
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=139727
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 62
- Liittynyt: Su Syys 02, 2012 22:07
- Paikkakunta: Tikkakoski
Re: Pelastakaa satkuja!
Joo kyllä näissä vanhoissa tuppaa aina jotain olemaan..oma maaliskuun lopulla ostama satku on kyllä omasta mielestä aika löytö jos ei laakerin jurnutusta laske ja nyt on ajankohtasena syylärin vaihto kun kerta parempi kuntonen on saatavilla
Ja tietenkin kuskin oven alareunassa oleva reikä
Vähän vaan rupee olemaan semmone tilanne, että ei kerkeä kauheasti laittaa ja pitäis ruveta taas ens vkl koulussa käymään...
Ja tietenkin kuskin oven alareunassa oleva reikä
Vähän vaan rupee olemaan semmone tilanne, että ei kerkeä kauheasti laittaa ja pitäis ruveta taas ens vkl koulussa käymään...
Potilas Nro.#5860
Saab 900c -89
Saab 900c -89
Re: Pelastakaa satkuja!
Ehkä joo. Kotelot ja saumat on mitä todennäköisimmin täysin mätiä, näkyi ruoste päälle eli ei. Samoin nuo aiemmin mainitsemani kohdat. Toki tuollaisten autojen kanssa voi päästä pintapeltien suhteen vähemmällä mutta niissä se ruoste ei yleensä ole lähellekään niin hankala korjattava. Summasummarum, töitä kutakuinkin yhtä paljon näkyi ruoste eli ei. Moni ei vaan tunne näiden autojen rakennetta niin että osaisi tarkastaa ne pahimmat sudenkuopat.
aero kirjoitti:Satkussa, jossa mätä ei vielä näy päälle, on todennäköisesti vähemmän peltiaskaretta tiedossa kuin satkussa, jossa mätä jo näkyy. Puhutaan kuitenkin vähintään 20-vuotiaista ja pahimmillaankin muutamien satasten hintaisista autoista, joten pieniä peltitöitä vakipaikoilla kannattaa joka tapauksessa odottaa (ja yllättyä iloisesti, jos niitä ei tarvitse tehdä).