Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

900turbo3d kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:(ja en rupea etsimään turbon tankkia, tai muovihitsauta pumpun kaulusta kaasaritankkiin, enkä rupea enää hitsaamaan 99:in kontinpohjaan syvennystä satkun tankille ;) )
Paljon maksat 99 ruiskun tankista? Samahan tuo on B ruutassa ja turbossa.. :wink:
Jotain 80e, jos on muovinen, ja sopiva sedanmalliseen 99:iin.
Pumppu menee joka tapauksessa uusiksi
(vai onko siinä tankissasi muka tuliterä tehdasasenteinen pumppu paikoillaan? :lol:
Laita yv:tä niin neuvotellaan ainakin, mitään älyttömiä en maksa, koska sen pumppuhomman saa tehtyä tankin ulkopuolellekin..
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No kait fiksuinta olisi asentaa autoon muovinen ruisku/turbomallin tankki, ja painevaraaja ja suodatin niinkuin kuuluukin.

Entä saako tieliikennekäyttöön tulevassa autossa olla vahvistetut etualatukivarret? Katselin noita Piniksen 99-ralliprojektikuvia, ja ajattelin tehdä samanlaiset vahvistukset noihin alatukivarsiin.
Tukivarret kun menevät joka tapauksessa elektrolyysikylpyyn, ja saavat uuden maalin niskaansa, niin samalla niihin hitsaisi vahvistuksetkin joutilaana olevasta 4mm tavarasta.

Niin ja kait ne tukivarsien hitsaussaumat on luvallista vahvistaa, ts. vetää puikolla lisäsaumat päälle, varmuuden vuoksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Svc »

ng900aero kirjoitti:Niin ja kait ne tukivarsien hitsaussaumat on luvallista vahvistaa, ts. vetää puikolla lisäsaumat päälle, varmuuden vuoksi?
Tukivarsia ei saa hitsata itse lainkaan. Tai ei ainakaan saa jäädä siitä kiinni katsastuksessa. :wink: Ralliautoihin suhtaudutaan yleensä hieman sallivammin.

Overdriven foorumilla on tosin tälläinenkin kokemus:
Konttorille kelpas hitsaamalla ruostevauriokorjattu ylätukivarsi koska uuden hommaaminen lähes mahdotonta valmistuksen jo loputtua aikapäivää sitten. Näin toimittiin muutama vuosi sitten kun tuli tuollainen tilanne vastaan.

Mukaan piti laittaa vapaamuotoinen todistus hitsauksen laadun riittävyydestä, helpoin tilannehan on jos hitsarilla on hommaan luokat voimassa niin homma on läpihuutojuttu, kuten oli ko tapauksessakin.

Todistuksilla ja luvilla ym. paperitavaralla autothan nykyään leimataan eikä maalaisjärjellä tutkien rakenteen todelliset ominaisuudet.

Kyllä byrokratia on ihanaa, saa tehdä melkein mitä tahansa huvittaakin kunhan osaa täyttää oikean kaavakkeen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tattis SVC tiedoista, itsekin muistaisin ettei niihin saisi tehdä hitsauksia.
Mutta kyllä tässä tapauksessa taitaa maalaisjärki voittaa (ja maalla asunkin :lol: ), kyse ei nyt ole minkään korroosiovaurion, tms. korjaamisesta, vaan ylenpalttisesta nysväysinnosta, eli mieli tekee ainakin vetää ne tukivarsien hitsaussaumat vahvemmiksi, ja ehkä jopa laittaa nihhin ne rallityyliset vahvennukset, niin eivät ainakaan heti hajoa ;)
Tukivarsista ei ole materiaalia mitenkään ollenkaan pahasti kadoksissa, mutta kun muutenkin tuo auto on tullut aika nysväämällä tehtyä, niin nuo tukivarretkin voisi vahvistaa alkuperäistä paremmiksi elektrolyysin ja maalauksen ohessa.

On muuten ihmeen rumaa hitsisaumaa noihin vedetty Ukin tehtaalla, itse ainakin saan puikolla paljon nätimpää aikaan 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tukivarsi on hyvä sulake, jos sattuu rengas töksähtämään johonkin pahemmin. Jos tukivarren vahvistaa, niin voi revetä sitten jostakin muualta. Mie olisin kyllä 99:n tapauksessa enemmän huolissani niiden etupään palkkien ja vetaritunneleiden kunnosta, kuin tukivarsista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ng900aero kirjoitti:Millainen bensapumppu soveltuisi K-jetilliseen T8:iin? Pumppu tulee peräkontin sisään tyyliin D-jetronic (ja sellaisen kiinityspeltiinkin, siihen viereen painevaraaja ja suodatin). K-jetronic toimi erinomaisesti B-vaparissa D-jetin pumpulla (tarvike sellainen, oli tehokkaampi kuin orkkis), mutta mahtaisikohan riittää bensantuotto/paine turbokoneeseen?
Siis pitäisi olla mallia imevä pumppu (sieltä mistä kaasarimallinen mekaaninenkin pumppu imee), joka jaksaisi pitää K-jetin vaatiman paineen yllä, olisiko ehdotuksia?

(ja en rupea etsimään turbon tankkia, tai muovihitsauta pumpun kaulusta kaasaritankkiin, enkä rupea enää hitsaamaan 99:in kontinpohjaan syvennystä satkun tankille ;) )
eikös niitä pumppuvirityksiä joku klubilainenkin (myrkky?) ole tehnyt.
saabin k-jetin pumppu moottoritilaan?

tuohon minun -70 99:iin ei taida sopia uudemmat tankit jos laittaisi ruiskun?

voihan sitä laittaa kerääjäsäiliön moottoritilaan.
paluubensat ruiskusta sinne.
sähköinen siirtopumppu hoitaa löpöt tankilta kerääjäsäiliölle.
onhan siinä kyllä vähän askartelmista, ja laiska kun olen tunnetusti :-)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vinkki: huuto netissä on pari kappaletta uusia vesipumppuja 70 luvun tupliksiin. lähtöhinta 11 euroa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabastelija kirjoitti:
eikös niitä pumppuvirityksiä joku klubilainenkin (myrkky?) ole tehnyt.
saabin k-jetin pumppu moottoritilaan?

tuohon minun -70 99:iin ei taida sopia uudemmat tankit jos laittaisi ruiskun?

voihan sitä laittaa kerääjäsäiliön moottoritilaan.
paluubensat ruiskusta sinne.
sähköinen siirtopumppu hoitaa löpöt tankilta kerääjäsäiliölle.
onhan siinä kyllä vähän askartelmista, ja laiska kun olen tunnetusti :-)
Ainaskin 99gls:n rakentamassa 99turbossa tais olla bensapumppu ihan konetilassa.

Tuosta kerääjäsäiliöstä senverta, että jos nk. siirtopumppu tuo bensaa säiliöön, niin on silti syytä tehdä siitä paluulinja tankkiin asti, jotta voidaan välttyä höyrystymis- ja höyrylukko-ongelmilta. Samoin järjestelmästä poistuu ilmakin järkevästi, eikä tarvitse mitään ilmausruuveja tms. rakennella siihen kerääjäsäiliöön, kunhan vaan se paluulinja lähtee kerääjäsäiliön katosta takaisin tankille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

saabastelija kirjoitti:eikös niitä pumppuvirityksiä joku klubilainenkin (myrkky?) ole tehnyt.
saabin k-jetin pumppu moottoritilaan?
Minulla on avo-99:ssä ruiskunpumppu vasemman etulokarin etupuolella - ei konetilassa. On mennyt useammat katsastukset läpi, joten ihan laillinen ratkaisu. Miinukseksi voisi laskea voimakkaamman pumpun äänen. Avossa se tosin häipyy tuulen huminan alle, mutta umpikorisessa saattaa ruveta ajanoloon häiritsemään.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Svc »

Pumppu moottoritilassa ei haittaa mitään. Pumpussa ja putkistossa oleva bensamäärä on aika pieni. Kerääjäsäiliö on jo turvallisuuden kannalta vähän arveluttavampi. Yleensä kun se on se konehuone, mikä menee ekana kasaan törmäyksessä. Kannattaa kysyä katsastajalta ennen rakentelua.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No kyllähän se pumppu kannattaa olla siellä takaloosterissa, siis jossei ole tankin sisällä. 99:eissähän se on ihan virallinen paikkakin sille pumpulle, eikä sieltä kuulu kuin pieni hurina, eikä sekään kuulu kuin moottorin ollessa pysähtyneenä (ja mitään bensapumpun releitähän ei ollut, eikä nykyiseenkään taatusti sellaista tule ;)).

Saabastelijan -70:iin ei mahdu uudemmat tankit, mutta voihan sinne laittaa D-jetronic -ruiskullisesta peltitankin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

Äitini valokuvien joukosta löysin tänään tämän kuvan, noin 80-luvun puolivälistä (sorry huono kuva, skannerin puutteessa jouduin kuvaamaan sen digillä ja siitähän ei hyvää seuraa):
Kuva
Isompi kuva: okn706.jpg

Tuo on aina ollut mun visio ysiysistä, juuri tuollaisena kuin tuossa kuvassa. Vuosimallihan on 82, vaihteita 5 ja siistit neliöreikävanteet alla. Tuo auto löytyi pari-kolme vuotta sitten peltoautona Sotkamosta. Nettiautossa olisi nyt yksi tuollainen, mutta en voi sitä tähän saumaan lähtä hakemaan, kun on tuo combikin vielä tuossa pihassa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Testailin (satkussa) k-jet pumppua moottoritilassa ja tuntui pienen testin perusteella toimivan ok.
Käytössä oli myös paineenvaraaja, sen tarpeellisuudesta en ole varma pumpun ollessa moottoritilassa?
Ja miten hyvä imu k-jet pumpussa on eli miten ylös sen voi sijoittaa (jos pumppu takalaatikossa).

Kaasarisatkun muutos ruiskuksi meni melko kivuttomasti joten harkitsen vakavasti myös 99:n muuttamista ruiskuksi.

Mutta sähKöruisku kiinnostaisi (lh 2.2) myös ja nimenomaan b-moottorin kaverina :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jariha kirjoitti:Äitini valokuvien joukosta löysin tänään tämän kuvan, noin 80-luvun puolivälistä (sorry huono kuva, skannerin puutteessa jouduin kuvaamaan sen digillä ja siitähän ei hyvää seuraa):
Kuva
Isompi kuva: okn706.jpg

Tuo on aina ollut mun visio ysiysistä, juuri tuollaisena kuin tuossa kuvassa. Vuosimallihan on 82, vaihteita 5 ja siistit neliöreikävanteet alla. Tuo auto löytyi pari-kolme vuotta sitten peltoautona Sotkamosta. Nettiautossa olisi nyt yksi tuollainen, mutta en voi sitä tähän saumaan lähtä hakemaan, kun on tuo combikin vielä tuossa pihassa.
hieno väri tuo hopea.
mulle kelpaisi myös tuon värinen noppa.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja mart96 »

tuota.. huomasin, että tuplikseni tavaratilan tiiviste on aika huonossa kunnossa ja tulee vettä sisälle kun sataa tai pesee autoa. Kysyisin, että mistä olette saanut uutta-onko jossain metritavarana?

Jos sulla on tarjota semmoista ehjää-laita yv-tä :wink:
Vastaa Viestiin