Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tupliksen apukuskin turvavyö jäi jumiin, joten alustavasti kysyn, jos joudun vyön siihen ostamaan, niin onko 2- ja 4-ovisen mallin etuturvavöissä eroa? 4-ovisessahan se ainakin on ns. pinta-asennettu.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko jollakulla tietoa H-koneen kiertokankien ja runkolaakeripukkien kiristysmomentista? Entäs vauhtipyörän pulttien, ja kannenpulttien momenteista, kiristysjärjestyksestä, jne?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja mart96 »

noniin nyt kun tulin kotiin ja tutkin vähän kirjahyllyä :wink:
yllätyksekseni 99-n kirjasta(osasta moottori) en löytänyt kaikkia momentteja.
No satkun kirja sopii myös-sehän on sama H-kone sielläkin.
momentti (Nm) (lbf/ft) koko
-----------------------------------------------
runkolaakeri 110 81 M12
kampilaakeri 54 41 M10
nokka akselin kansi 15 11 M8
kampiakselin hihnapyörä 190 141 M16
vauhtipyörä 59 44 M10

ja kannen pulttien järjestys: aloitat keskeltä ja menet ikäänkuin myötäpäivään
ylhäältä katsoen:
8 4 1 5 9
7 3 2 6 10
Momenteistä on tässä monta vaihtoehtoa.Yleensä kannentiivisteen kanssa tulee myös ohje-esim itse kiristin 16V moottorissa kolmessa vaiheessa ja ei mitään jälkikiristystä. 8V ei oo kokemusta, mutta kirja väittää näin:
Jos M17 pultit
vaihe I 60 Nm
vaihe II 95 Nm
III aja moottori lämpimäksi ja anna jäähtyä 30min
IV avaa ja kiristää jokainen pultti 95Nm
V kiristää 90 astetta

Jos M15 ja torx M12 vm 1987 asti jos kannentiiviste 7516529
I 60
II 80
III taas lämmittää ja jäähdytä
IV avaa ja kiristää95Nm
V 90 astetta taas

alkaen vm 88 jos k.tiiviste 7561301
I 60 Nm
II 80
III 90astetta vielä elikkä neljannes ympyrästä

Kuten tässäkin kirjassa sanottiin, riippuu tiivistestä, elikkä itse tein juuri viimeisen ohjeen mukaan ja kaikki OK
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitos Mart tiedoista!! :)
Katsotaanko konetta niinpäin, että nuo pultit 7 ja 8 ovat rintapellin puolella?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja mart96 »

muistaakseni juu-7 ja 8 ovat jakoketjun puolella

vaikka ei sillä itse asjassa ole väliä-keskeltä aloitetaan ja mennnään eteenpäin :D
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

Pari kysymystä, etten suotta tilaa väärää tavaraa...

1. Käyhän tähän 99 combiin 900 combin vetokoukku vuosimallista riippumatta?

2. Turvavöistä motonet tietää sanoa tällaista...

Koodi: Valitse kaikki

TURVAVYÖT    SAAB 99
Yleismallinen rullavyö, ei alkuperäinen! Hinta / 1 kpl
99 eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51-1301    69.90 ???
99 taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  51-1304    79.90 ???
Jos minulla olisi 70-luvun kaksiovinen tuplis tiedossa, mistä vyön saisin, niin mikä siinä on erona, ettei se käy? Muuttuiko turvavyön osat jossain vaiheessa erinäköisiksi, siis modernimmaksi, muutenkin kuin kiinnityssoljen osalta? Jos siis mietin 80-luvun tupliksen tai satkun vyötä siihen..
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin turvavöissä ne rullien kiinnitykset on täysin erilaiset kaks ja neliovisissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko kokemuksia kaasutinmallisen H-koneen kannen toimivuudesta turbossa? Eli paljonkohan niistä imupuolen kuristuksista on haittaa? Ja millä olette poistaneet niitä, lähtisivätkähän ihan vain terävällä tämmiraudalla irti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Onko kokemuksia kaasutinmallisen H-koneen kannen toimivuudesta turbossa? Eli paljonkohan niistä imupuolen kuristuksista on haittaa? Ja millä olette poistaneet niitä, lähtisivätkähän ihan vain terävällä tämmiraudalla irti?
Miulla on kokemusta. Tossa minun 99:n pannussahan oli kansi halki. Tehtiin viilattu kansi kaverin kanssa ja kun kävin vaihtamaan sitä virikantta paikalleen, niin paljastui, että koneessa olikin kaasarimallin kansi jossa on ne imukanavien kuristukset ja isot mölperöpakovenat! Ero avarrettuun kanteen on suorastaan dramaattinen. 8O Selvimmin ero tuntuu tietysti tuolla yli 4000rpm:ssä. Sitä on vaikea sanoa, mikä ero on vakio iivarin kanteen, kun mie hyppäsin suoraan avarrettuun kanteen, jossa on sirommat pakovenat (tehdasvalmisteiset turbokäyttöön) ja itse ohennetut imuvenat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinka syvä T8-mäntien laen kuoppa on? Kaasarimallin männissä taitaisi olla juuri sen verran sorvausvaraa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli reilu pari milliä pitäisi sorvata mäntiä, mahtaisivatkohan kestää turbokäytössä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitenkä säädetään uudemmanmallisia raidetankoja, jotka on lukittu lyömällä sitä alumiiniosaa kiinni, tai siis kuinka sen taitoksen saa pysymään varmasti tukevasti kiinn, ettei raidetanko vaan irtoa jossain kurvissai?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Mitenkä säädetään uudemmanmallisia raidetankoja
Ei niitä säädetä, ne vaihdetaan jos on väljää. Vanhemmanmallisia pystyi säätämään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:Pari kysymystä, etten suotta tilaa väärää tavaraa...

1. Käyhän tähän 99 combiin 900 combin vetokoukku vuosimallista riippumatta?

2. Turvavöistä motonet tietää sanoa tällaista...
1. En tiedä, saako satkun koukkua combi-tuplikseen kiinni, mutta ainakin niissä on eroja kuulemma sekä kiinnityksessä että muodossa, sillä satkussa on isompi puskuri. Anyway, combi-tupliksen koukku on tulossa, mutta laitanpa tämän tiedon teillekin jakoon.

2. Ainakin vuoden '77 2-ovisessa tupliksessa, missä etuvyöt on siellä seinäpahvin sisässä, on ulkoisesti sama vyö, kuin vm '78 4-ovisen pilarissa. Eli turvavyökin minulle järjestyi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin