Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja kupo »

Moi.

En tiedä menikö nyt ihan oikeaan viestiketjuun mutta kuitenkin. Eli olen siis jo jonkun aikaan miettinyt saab 99:n ostoa. Nyt olisi sopiva tiedossa ja todennäköisesti ensiviikolla menen sitä katsomaan. Eli auto on vuoden -73 99 varustettuna 8v b-ruiskukoneella. Ilmeisesti kohtuu vähäruosteinen. Olen melko tietämätön saabien saralla, joten mitä kannattaa tarkastaa autosta tekniseltä puolelta, ja mistä löytyy perinteiset ruostekohdat? Autolla on ajettu n. 200tkm.

Kiitoksia vastauksista.
#4002
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vesipumppu on heikko b-koneissa----

ja ruoste tilanne kannattaa tarkastaa puskurista puskuriin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kupo
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 16:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja kupo »

Mitenkäs tuon vesipumpun toimivuuden saa parhaiten selville? Alkaako se vuotaa vai nostaako lämpöjä?
#4002
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kupo kirjoitti:Mitenkäs tuon vesipumpun toimivuuden saa parhaiten selville? Alkaako se vuotaa vai nostaako lämpöjä?
jos ei vuoda vettä moottoriöljyjen sekaan, eikä myöskään vesipumpun alapuolella lohkon kyljessä olevasta juorureijästä ulos, niin silloin vesipumpun pitäis olla kunnossa, toistaiseksi :)

ruosteongelmat löytyvät vetoakselin läpivienneistä ja alatukivarsien kiinnityspisteiden ympäriltä, tunkinkohtien ympäriltä, takapyörän koteloista oikestaan mistä tahansa unohtamatta iskarin yläpään kiinnityksen aluetta. ja oven alareunojen kunto kertoo sekä helmasauman kunto kertoo myös jotain.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Löytyykö keneltäkään nurkista tupliksen korjaamokäsikirjan moottori-osiota? Itsellä on muuten koko sarja kasassa, mutta tuo puuttuisi. Pdf-tiedostokin kävisi vallan mainiosti.

Ei viittis näin keltanokkana alkaa tupliksen konetta purkaan ja kasaan ihan muistin varassa, mikäli sitä joskus saisi tuon koneen pois keulilta.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja mart96 »

semmoinen kysymys, että miten olette saanut öljynpaineanturin öljytiiviksi.
Siis kyseessä H-moottori vm82 ja vanha ei toiminut-heitin uuden paikalle ja omasta mielestä kiristin ihan ok(siellähän on kartiokierre), mutta nyt kattelin, että tippuu aika kovasti öljyä sieltä kierteen ja filtterin jalan välistä. Uskaaltako kiristää vielä, vai pitäiskö laitta jotain tiivistysainetta??? Kosketus kuitenkin pitäis säilyä, muuten ei palaa varoitusvalo taas...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mart96 kirjoitti:semmoinen kysymys, että miten olette saanut öljynpaineanturin öljytiiviksi.
Siis kyseessä H-moottori vm82 ja vanha ei toiminut-heitin uuden paikalle ja omasta mielestä kiristin ihan ok(siellähän on kartiokierre), mutta nyt kattelin, että tippuu aika kovasti öljyä sieltä kierteen ja filtterin jalan välistä. Uskaaltako kiristää vielä, vai pitäiskö laitta jotain tiivistysainetta??? Kosketus kuitenkin pitäis säilyä, muuten ei palaa varoitusvalo taas...
minä olen käyttänyt kierteisiin sellaista valkoista ohutta tiivistenauhaa. kai sillä joku oma nimikin on. Sitä saa tietääkseni LVI liikkeistä, tai ehkä ihan autotarvikeliikkeistäkin sellaisena "teippirullana".
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jus »

Öljynpaineanturin kierreliitoksen tiivistämisestä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=4777
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Löytyiskö forumilta innostusta 99:in orkkismallisen takaspoikan kopioille? Tai siis onko kenelläkään suhteita lasikuidutusta harrastaneisiin, tai haluaisiko joku alkaa tekemään sellaisia? Orkkisspoikka 99 sedaniin olisi tiedossa, mutta tekijä puuttuu. Noita varmaan kannattaisi valmistaa muutamia kappaleita, kun kait muotin tekokaan ei ihan ilmaista ole?

Tuollainen orkkisspoileri on kyllä senverta fiksun näköinen 99:in ankanpyrstöllä, että itse ainakn moisen haluaisin omaan tuplikseeni ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:Löytyiskö forumilta innostusta 99:in orkkismallisen takaspoikan kopioille? Tai siis onko kenelläkään suhteita lasikuidutusta harrastaneisiin, tai haluaisiko joku alkaa tekemään sellaisia? Orkkisspoikka 99 sedaniin olisi tiedossa, mutta tekijä puuttuu. Noita varmaan kannattaisi valmistaa muutamia kappaleita, kun kait muotin tekokaan ei ihan ilmaista ole?

Tuollainen orkkisspoileri on kyllä senverta fiksun näköinen 99:in ankanpyrstöllä, että itse ainakn moisen haluaisin omaan tuplikseeni ;)
alkoi omatunto kolkuttamaan kun juuri kävin ostamassa tällaisen ja annoin sen eteenpäin oravannahkana, no, minun mielestä tuo takaspoileri oli aika ruman näköinen vaikka originaali taisi olla kun luki oikeassa reunassa isolla SAAB. edes luukku ei pysynyt omin voimin auki yläasennossa tuon takia.

http://tinyurl.com/5casgd

odotan muuten kommentteja kuvan auton vanteisiin, en kerro enempää vihjeitä mutta paljastan jos kukaan ei hoksaa viikon sisällä :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja mart96 »

heh heee -itse olen jo pitkään miettinyt spoilerin väsäämisestä 99-n takakontille.
En vaan ole ehtinyt. Ajatus olis tehtä kyllä pikkuisen isompi ja vähän toisenlainen, kuin se orkkis.. en vaan tässä kerkiää mitenkään, kun tuli hommattua vielä yksi satku talon eteen :wink:

..muuten sen öljyanturin sain tiiviksi juuri sillä ohuella valkoisella putkiteipillä...
Kiitos kaikille neuvoista

Kun saan spoilerin tehtyä, niin ilmoitan. Vai pitäiskö tehdä heti pari kappaletta :wink: ?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Breadfan kirjoitti: Niis on yks puola liikaa...
Niin on ja leveyttäkin 6 tuumaa.

Onko muuten kenelläkään tullut kohtalaisen uudesta nesteiskarista nesteet pihalle vuoden (n. 10tkm) käytön jälkeen?
Itse vaihdoin vuosi sitten kohtalaisen ylpeänä tehdasuudet saabin alkuperäiset iskarit tuohon käyttikseen, ja nyt katsastusmies pääsi juurikin niistä huomauttamaan minulle: Toinen ihan märkä, nesteet pihalla ja vaimennus olematon. Miten tuo on mahdollista?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Noniin, nyt on oma -77 150tkm ajettu (läpilaho) 99 purettu kaikesta käyttökelpoisesta ja sellaisesta tavarasta mitä voi rahaksi muuttaa. Sisälle koriin lastasin vielä takakontin täyteen vanhoja vesijohtoputkeja, kattiloita ja pannuja, Volvon B20-lohkon, kuorma-auton lehtijouset, vanteita, saunankiukaan yms.. metalliromua. Alkuviikosta tulee sitten romunkerääjä hakemaan ja "eskola" lähtee Steenalle jatkojalostukseen.
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Jimo »

Missä ovat ruisku 99:t? Liikenteessä saatan joskus Tupliksen nähdä, mutta usein perässä lukee GL. Sama kun myynti-ilmoituksia olen katsellut. Siispä, valehtelevatko silmäni, vai miksi hemmetissä en näe 99 GLi herkkuja?
1983 SAAB 900 GL 3-door
Vastaa Viestiin