Tähän pitäisi vastata sellaisen jolla on juurikin Petroista kokemusta. Heikkoa alavääntöä esiintyy pienitehoisissa kaasarikoneissa helposti kylmänä. Paljokos sitä Petrossa olikaan heppoja?Kovakundi kirjoitti:Ps. Onko heikohko alavääntö normaalia kylmällä koneella, myös ryyppy päällä?
Kylmällä koneella ensimmäinen liikkeellelähtö hankalahko, kytkintä pitää luistattaa aika paljon ettei "pätkäise", muuten toimii hyvin.
Saab 99 gl petrol pelastettu
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
85 heppaa mahtaa olla, kun bensalla ajelee.
Lämpimällä koneella on hyvin alavääntöä, eikä ole kertaakaan sammahtanut esim risteystilanteissa/mäkilähtötilanteissa.
Ainoastaan tuo, kun aamulla lähtee ensimmäisen kerran liikkeelle niin täytyy kytkimen kanssa olla tarkkana ettei sammu/ala pätkimään.
Lämpimällä koneella on hyvin alavääntöä, eikä ole kertaakaan sammahtanut esim risteystilanteissa/mäkilähtötilanteissa.
Ainoastaan tuo, kun aamulla lähtee ensimmäisen kerran liikkeelle niin täytyy kytkimen kanssa olla tarkkana ettei sammu/ala pätkimään.
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Pitäs päästä itellä testaamaan tuo kylmänä niin pystys varmaan paremmin jotain sanomaan? Auto-oireissa on niin monesti vaikea tajuta mitä toinen tarkoittaa sanomallaan 

Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Täysin totta
Kirjoitan tällaisen lyhyen stoorien aamustartista:
Aamulla kun tärräyttää Petron käyntiin, ryyppyvipu täysille ja starttaamaan, lähtee hyvin käyntiin, ryyppy päällä kierrokset nousevat melko korkealle (ei ole kierroslukumittaria, niin paha sanoa miten korkealle)
Antaa käydä jonkin aikaa tyhjäkäyntiä ja työnnän ryyppyvipua hieman pienemmälle, ykkönen silmään, hiukan kaasua ja likkeelle, jos liian nopeasti nostaa kytkintä eli moottorin kierrokset pääsevät laskemaan hieman: moottori vähintäänkin yskähtää, ellei sammu. Elikkäs kierrokset eivät saa laskea ollenkaan liikkeelle lähdössä, mikä meinaa melkoista kytkimen luistattamista.
Moottori siis käynnistyy kylmänä hyvin(käy kaikilla pytyillä alusta asti) ja käy tasaisesti, ei kakise eikä yski, mutta tuo alavääntö...
Yksi konsti olisi tietenkin se, että antais koneen käydä lämpimäksi ennenkuin lähtee ajamaan

Kirjoitan tällaisen lyhyen stoorien aamustartista:
Aamulla kun tärräyttää Petron käyntiin, ryyppyvipu täysille ja starttaamaan, lähtee hyvin käyntiin, ryyppy päällä kierrokset nousevat melko korkealle (ei ole kierroslukumittaria, niin paha sanoa miten korkealle)
Antaa käydä jonkin aikaa tyhjäkäyntiä ja työnnän ryyppyvipua hieman pienemmälle, ykkönen silmään, hiukan kaasua ja likkeelle, jos liian nopeasti nostaa kytkintä eli moottorin kierrokset pääsevät laskemaan hieman: moottori vähintäänkin yskähtää, ellei sammu. Elikkäs kierrokset eivät saa laskea ollenkaan liikkeelle lähdössä, mikä meinaa melkoista kytkimen luistattamista.
Moottori siis käynnistyy kylmänä hyvin(käy kaikilla pytyillä alusta asti) ja käy tasaisesti, ei kakise eikä yski, mutta tuo alavääntö...
Yksi konsti olisi tietenkin se, että antais koneen käydä lämpimäksi ennenkuin lähtee ajamaan

99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kuumeisesti olen netistä koittanut etsiä kaasuttimen kalvoja myyviä yrityksiä, ei meinaa löytyä
Motonetistäkin olivat mokomat loppuneet, toki esim. Kuopion motonetissä olisi kalvoja 12 kpl, mutta liian kaukana kyllä meikäpojalle.
Kaasutinexpertissä olisi kyllä kalvoja, mutta mihin hintaan, jos oikeanlaisia edes ovat:
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... php?p=1852
PS. Jos jollakin saabistilla on uusia ehjiä kalvoja hamstrattuina, niin täälä olisi yksi ostajaehdokas
Edit. Sain tilattua pari kappaletta, soitto motonettiin auttoi

Motonetistäkin olivat mokomat loppuneet, toki esim. Kuopion motonetissä olisi kalvoja 12 kpl, mutta liian kaukana kyllä meikäpojalle.
Kaasutinexpertissä olisi kyllä kalvoja, mutta mihin hintaan, jos oikeanlaisia edes ovat:
http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... php?p=1852
PS. Jos jollakin saabistilla on uusia ehjiä kalvoja hamstrattuina, niin täälä olisi yksi ostajaehdokas

Edit. Sain tilattua pari kappaletta, soitto motonettiin auttoi
Viimeksi muokannut Kovakundi, Ti Marras 06, 2012 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99 GL Petro -84
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Eikös niitä voi tilata lähimpään motonettiin?Kovakundi kirjoitti:Motonetistäkin olivat mokomat loppuneet, toki esim. Kuopion motonetissä olisi kalvoja 12 kpl, mutta liian kaukana kyllä meikäpojalle.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
kyllä. samalla kannattaa mainita että ottavat enemmän ku yhden ,jos vaikka joku muukin samalla kylällä sattuu tarvitsemaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Sähköpostia jo lähetin motonetin asiakaspalveluun, pitääpä soittaa huomenna ja koittaa tilata niitä kalvoja pari kappaletta...
99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Montakin kampetta ollu nollilla motonetissä ja soittamalla saa tilattua lähimpään liikkeeseen. Sieltä pistävät tekstarin kun tavarat on saapuneet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Ei ole tullut eksyttyä tänne puolelle foorumia kauheasti, kun ajelee uudemmalla Saabilla. Sattui tämä ketju kuitenkin silmään, ja on ilo lukea nuoren autoharrastajan ja Suomalaisen autoteollisuuden kärkituotteen kohtaamisesta. Vuoden aikana on tainnut Petron omistaja oppia aika paljon autotekniikasta, ja Petro on päässyt taas ansaitsemansa huomion kohteeksi.
Toivottavasti autolle on vähintään katospaikka talveksi. Moneen vanhaan peliin tulee vesi sisälle ikkunatiivisteistä ym. paikoista, ja tämä vaiva korostuu talvella, kun lumi jää makaamaan auton katolle ja sulaa hiljalleen lämpimämpinä päivinä pois. Sitten taas yöllä jäätyy, ja rakenteisiin valunut kosteus rikkoo paikkoja. Samalla käyttämätön auto alkaa homehtua sisältä, ja muutenkin vesi tekee tuhojaan verhoiluissa.
Jos hinku ajaa talvella on kova, kannattaa pitäytyä kuivissa pakkaskeleissä ja välttää suolattuja teitä. Ei harrasteauto talvikelistä rikki mene, kun valitsee ajonsa oikein. Ja pitäähän sitä harrastesaabin kanssa päästä nauttimaan hyvistä talviominaisuuksista.
Onnea siis sekä autolle että omistajalle.
Toivottavasti autolle on vähintään katospaikka talveksi. Moneen vanhaan peliin tulee vesi sisälle ikkunatiivisteistä ym. paikoista, ja tämä vaiva korostuu talvella, kun lumi jää makaamaan auton katolle ja sulaa hiljalleen lämpimämpinä päivinä pois. Sitten taas yöllä jäätyy, ja rakenteisiin valunut kosteus rikkoo paikkoja. Samalla käyttämätön auto alkaa homehtua sisältä, ja muutenkin vesi tekee tuhojaan verhoiluissa.
Jos hinku ajaa talvella on kova, kannattaa pitäytyä kuivissa pakkaskeleissä ja välttää suolattuja teitä. Ei harrasteauto talvikelistä rikki mene, kun valitsee ajonsa oikein. Ja pitäähän sitä harrastesaabin kanssa päästä nauttimaan hyvistä talviominaisuuksista.
Onnea siis sekä autolle että omistajalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kiitoksia paljon kannustavasta kommentista! Näistä tulee aina hyvä mieli
Joka päivä sitä kiintyy enemmän ja enemmän Saabiin, niin hienosti tähän asti palvellut
Joo, tosi on että talvilevolle tämä pitäisi laittaa, löytyy hyvä tallipaikka mummilasta, mutta kun ei millään vielä raski!
Ei tällä onneksi tarvitse ajella suolatuilla teillä kun täällä peräkylässä asustelen, valtatie 20 mahtaa olla ainoa suolattava tieosuus ja sitäkin ajelen harvon.
Jospa se ei nyt näin lyhyessä ajossa ruostuisi kovin pahasti, varmaan vuodenvaihteissa laitan seisontaan, jos raskin
On tämä ainakin hyvä harrastus, jos ei muuta!


Joka päivä sitä kiintyy enemmän ja enemmän Saabiin, niin hienosti tähän asti palvellut
Joo, tosi on että talvilevolle tämä pitäisi laittaa, löytyy hyvä tallipaikka mummilasta, mutta kun ei millään vielä raski!
Ei tällä onneksi tarvitse ajella suolatuilla teillä kun täällä peräkylässä asustelen, valtatie 20 mahtaa olla ainoa suolattava tieosuus ja sitäkin ajelen harvon.
Jospa se ei nyt näin lyhyessä ajossa ruostuisi kovin pahasti, varmaan vuodenvaihteissa laitan seisontaan, jos raskin

On tämä ainakin hyvä harrastus, jos ei muuta!

99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kova on kulutus, jos 14 haukkaa satasella. 1. Tarkista/säädä sytkäpuoli, 2. vaihda ilmansuodatin ja 3. Säädä kaasari.Kovakundi kirjoitti:Tulipa sitä hankittua ja asennettua uusi maski:
http://aijaa.com/6PdicO
Saabi tykkää merkata paikkoja, ei mitenkään suuria lätäköitä mutta kumminkin, epäilisin vaihdelaatikkovuotoa, täyttöputken juuri on kostea.
Öljyinä tällä hetkellä 10w40, kärsiikö lyödä lyödä paksummat öljyt että vuoto pienenisi?
Auto on pelittänyt ihan hyvin, kulutuspuoli ollut siinä 14 litran pintaan sadalla, ihan kohtuullisesti?
Tässä yksi päivä lässäytin Petron käymään ja annoin sen käydä tyhjäkäyntiä noin 15 minuuttia jonka aikana lämpömittarin viisari oli kivunnut pelottavan lähelle punaista aluettaSiinäkö sitten lähin ajamaan niin varmaan minuutin sisään lämpöviisari putosi puoleenväliin ja pysyikin siinä.
Kysymys kuuluukin, että höpöttääkö saabissa lämpömittari vai nousiko lämmöt todellakin noin paljon? Ei se ajoviima nyt noin äkkiä jäähdyttäisi tulikuumaa konetta![]()
Ja nesteitä on ja flekti toimii normaalisti
Jos lämmöt käy noin korkealla, nestettä on liian vähän tai termostaatti jumii. Todennäköisesti termostaatti. Vain alkuperäinen

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kyllähän nämä saabit tykkää bensasta, siitä ei pääse mihinkään
Sytytysajoitusta en ole tarkistanut enkä kaasuttimeen tehnyt mitään, kalvon vaihdan heti kun tilaamani osat tulevat.
Tänään laskin viimeksi kulutuksen sekalaisessa ajossa rauhallisella ajotyylillä: 11L/100 km. Mahtaapi nämä Petrot muutenkin syödä bensaa enemmän kuin normi saabit?
Jäähdytinnestettä on kyllä tarpeeksi ja luulen, että tuo lämpömittari vain höpötti silloin, kun neula laski melkoisella vauhdilla alas, kun lähdin ajamaan.
Nyt tässä olen puuhastellut tuon lämmittimen puhallinmoottorin kanssa, piti vaihtaa uusi tilalle kun edellinen lasahti, yleismittarilla tarkistin siihen katkaisimeen tulevat johdot, niihin tulee virta eli katkaisin on hajonnut.
Jostakin pitäisi katkaisin hommata...

Sytytysajoitusta en ole tarkistanut enkä kaasuttimeen tehnyt mitään, kalvon vaihdan heti kun tilaamani osat tulevat.
Tänään laskin viimeksi kulutuksen sekalaisessa ajossa rauhallisella ajotyylillä: 11L/100 km. Mahtaapi nämä Petrot muutenkin syödä bensaa enemmän kuin normi saabit?
Jäähdytinnestettä on kyllä tarpeeksi ja luulen, että tuo lämpömittari vain höpötti silloin, kun neula laski melkoisella vauhdilla alas, kun lähdin ajamaan.
Nyt tässä olen puuhastellut tuon lämmittimen puhallinmoottorin kanssa, piti vaihtaa uusi tilalle kun edellinen lasahti, yleismittarilla tarkistin siihen katkaisimeen tulevat johdot, niihin tulee virta eli katkaisin on hajonnut.
Jostakin pitäisi katkaisin hommata...

99 GL Petro -84
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Puhaltimen katkaisijan voi avata, kaavit ne kovettuneet rasvat pois ja putsaat kontaktipinnat. Ehkä jotain uutta liukastetta tilalle. Ja taas toimii.
Re: Saab 99 gl petrol pelastettu
Kiitos neuvoista jus, avasin sen katkasimen, puhdistin kontaktipinnat ja nyt toimii
Onnistuin kyllä rikkomaan katkasimen kiinnikkeet, nyt rautalangalla kasassa

Onnistuin kyllä rikkomaan katkasimen kiinnikkeet, nyt rautalangalla kasassa

99 GL Petro -84