Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jcarlson kirjoitti:Niin tuota eikös tuo viskositeetti ole se merkittävä tekijä lämpötilankeston suhteen. :)
On sekin tietysti merkittävä tekijä... tai siis oikeastaan viskositeetti ja viskositeetti-indeksi, joka kertoo viskositeetin lämpötilariippuvuuden.

Toinen yhtä merkittävä tekijä pohjaöljyn ja sen lisäaineiden pitkäaikainen lämpötilan kesto, eli miten ne hajoavat/pilaantuvat/muuttuvat korkeissa lämpötiloissa. Nyrkkisääntönä: Mitä kuumempaa sen nopeammin TAN kasvaa, TBN pienenee ja vaahtoaminen kasvaa. Kuumana käyvässä öljyssä ei vesi välttämättä näy samalla tapaa mitattavana kuin viileämmässä, mutta se tekee nopeammin tuhoa öljylle.

Jälkimmäistä kemialliseen öljyn laatuun liittyvää juttua pidän merkittävimpänä asiana joka puhuu moottoriöljyn käytön puolesta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Jussi kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Niin tuota eikös tuo viskositeetti ole se merkittävä tekijä lämpötilankeston suhteen. :)
On sekin tietysti merkittävä tekijä... tai siis oikeastaan viskositeetti ja viskositeetti-indeksi, joka kertoo viskositeetin lämpötilariippuvuuden.

Toinen yhtä merkittävä tekijä pohjaöljyn ja sen lisäaineiden pitkäaikainen lämpötilan kesto, eli miten ne hajoavat/pilaantuvat/muuttuvat korkeissa lämpötiloissa. Nyrkkisääntönä: Mitä kuumempaa sen nopeammin TAN kasvaa, TBN pienenee ja vaahtoaminen kasvaa. Kuumana käyvässä öljyssä ei vesi välttämättä näy samalla tapaa mitattavana kuin viileämmässä, mutta se tekee nopeammin tuhoa öljylle.

Jälkimmäistä kemialliseen öljyn laatuun liittyvää juttua pidän merkittävimpänä asiana joka puhuu moottoriöljyn käytön puolesta.

Juuri näin ja suositushan muuttui, moottori öljy laatikkoon juuri ennen TURBO kauden alkua!!! :P Ei tainut olla saabilla ennen eväitä öljyn lämmittämiseen. :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tri-Lo kirjoitti: Ettei me vaan varattu Eskille uusi öljynvaihto..? :oops: :wink:
Ääh, honda-öljy tuntuu toimivan niin hyvin, että antaa olla toistaiseksi. Näyttävät myös toistaiseksi pysyneen laatikossa paremmin kuin hypoidit...

Eski
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin, muitten vuoro kokeilla. :) Sainkin tänään tietää että Helmisellä pitäisi löytyä Redlinea täällä Vaasassa, joten joutuu käymään lähipäivinä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, täytyy tehdä kansiremonttia välillä, että jaksaa taas kokeilla uusia vaihteistoöljyjä :roll:

Eski
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

lucaf kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti: Kaivelin tuossa yhtenä iltana vanhoja Saabien ohjekirjoja, ja löysin vm-76 ohjekirjan. Heti tietysti kärppänä kattomaan mikä on vaihteistoöljytyyppi (ihan totta 8) ).
Öljytyyppi oli EP Sae 75W API-GL-4 tai GL-5.
Vain ja ainoastaan, ei mitään moottoriöljysuositusta :P

Sitten sain silmiini 99/90 korjausoppaan vuodelta -87, siinä oli vaihteistoöljyksi merkitty Sae 10W30 tai 10W40.
itselleni onkin tässä ohjeviidakossa tullut sellainen ajatus, että öljy- ja muut suositukset olisi hyvä lukea SEN VUODEN käyttöohjekirjasta mitä oma auto edustaa.
Tällä saakin vaan haarukoitua milloin tuo suositus oikein muuttui :) ja toisaalta tuon GL-5 öljyvaihtoehdon olemassaolon alustä lähtien.

Toisaalta tuo korjausopas ei erittele mitenkään eri vuosimalleja, vaan suositukset ovat luokkaa "kaikki autot".

Niin ja sitten lisäyksenä tuohon -76 suositukseen oli vaihtoväli 10 000 km :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jcarlson kirjoitti:Kiitos linkistä, pitääpä kysellä tarkemmin..

Edit: Laitoin mailia tuonne sivustolla olevaan mailiaosoitteesen, ja kysyin mielipidettä sopivuudesta satkun synkronoituun vinohampaiseen laatikkoon. Mahtavaa öljyähän tuo olisi, jos vaan synkrot suostuu pelaamaan sen kanssa.
Palatakseni tähän, sain vastauksen kysymykseeni:

"En suosittele ShockProofia ainakana
sellaisenaan. MTL on toimitut hyvin ysisatasissa. Tekisin ehkä blandiksen
puolet MTL ja puolet LightWeight ShockProofia, niin synkrot pelaa ja
pintapaineessa löytyy. Toinen toimiva sekoitus voisi olla 75W90NS ja LW
ShockProof."

Eli kovilla olevaan laatikkoon voisi tosiaan harkita MTL:ää sekoitettua LW ShockProoffin kera..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuota laitoin puolirikkinäiseen satkun lootaan ja alkoi pelaamaan huomattavasti paremmin: TOTAL GL5 75W80 vaiht öljy
Synkat alkoivat toimimaan jne, nelonen jurnutti tuon jälkeenkin vielä vähän mutta laakerivauriolle ei varmaan miään aine voi mitään ;)
Siis en siltikään tuota suosittele, etenkään kun on ranskalaista :D
Niin ja kuten aiemmin kirjoitinkin, vertailukohtana oli täysin öljystä tyhjä laatikko.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Nyt on kyllä pakko lisätä tähän vaikka hieman OT:ksi meneekin og-osastolla, huikein v.laatikkoöljykokemus tähän mennessä..! 8O Eli TONNARIIN vaihdoin tänään joka ollut ainakin mielessäni vaihteistovikainen (vaikka rempattu 50tkm sitten), öljyt kokeilumielessä.. Noh, ennen oli miltei mahdotonta tehdä alasvaihtoja 4>3 sekä 3>2 ilman raapimista. Tässä kun ei ole tyhjennysproppua niin imin siitä sitten öljyt ulos täyttöreiästä, n.2litraa(tilavuus 2,5) ja täytin MOOTTORIÖLJYLLÄ 10W-30 API SG/SF mineraali suositusten mukaan. Ihan asialliselta näytti se mitä sieltä ulos tulikin, tosin hieman harmaantunutta. Kerran siis vaihdoin vain toistaiseksi ja lähdin kokeilemaan, eli n. puoli litraa vanhaa öljyä vielä seassa.

Olin TÄYSIN SHOKISSA sillä keppiä pystyi pujottamaan miten tahansa ilman yhtäkään raapimista, pystyi jopa heittämään neloselta kakkoselle ilman odottelua eikä raapinut... :o Että en tiedä, taidan kyllä jättää tämän keskustelun rauhaan vähäksi aikaa ja pysyä suosituksissa.. :roll:

EDIT:
Harmitti jo että ehdin kaataa sitä vanhaa jäteöljytynnyriin, olisi ollut mielenkiintoista vähän analysoida tuota...että milläköhän litkulla saadaan mitä ilmeisimmin terve laatikko toimimaan NOIN helkkarin huonosti?! :?
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Su Marras 27, 2005 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Capriceman
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 19, 2005 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Capriceman »

Canadassa ollessani porukka käytti Dextron ATFää Saabin manuaalissa, hyvin ne ainakin pelas. Ajoin jo siellä yhdellä yli 70tmailia eikä mitään brobleemia tullut vastaan synkrooneissa.
Mulla on nyt ollut autossa jo 2vuotta ja kilsoja tullut 48tkm ja nätisti pelaa.

Jos joku tietää miksi synkroonit menee ton ATF:n takia niin perustelut on ihan mukavia kuunnella.
Canadassa yksi huoltomies näytti miksi ATF sopii vaihteistoon, hän laittoi moottori öljyä metallipöydälle tipan, löi vasaralla päälle, Öljy karkasi vasaran alta. Sama ATF:lle öljy ei kadonnut vaan jäi suojaamaan metalli pintoja öljykalvollaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt kaksi viritetyssä t16 og:ssa ollutta vaihdelaatikkoa avanneena en suosittelisi tosiaan tuota 75W Hypoidia niihin.
Palaa kiinni..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

jcarlson kirjoitti:Nyt kaksi viritetyssä t16 og:ssa ollutta vaihdelaatikkoa avanneena en suosittelisi tosiaan tuota 75W Hypoidia niihin.
Palaa kiinni..
Joo oon itekkin ihmetellyt pitemmän aikaa tuota "Hypoidi Hysteriaa"!! :wink: Itekkin satoja laatikoita avanneena,huomannut saman ilmiön satkun laatikoissa!!!
Eli mitä pahemalta avattu laatikko haisee,sitä surkeamaassa kunnossa laakeri ovat yleensä olleet! :wink: Haju paljastaa onko lootassa moottori öljy tai haiseva muu litku!!!! :wink:
Viimeksi muokannut ecopower, To Joulu 01, 2005 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

MacTurbo kirjoitti:
Sitten sain silmiini 99/90 korjausoppaan vuodelta -87, siinä oli vaihteistoöljyksi merkitty Sae 10W30 tai 10W40.
Tässä kirjassa oli yllätyksekseni maininta ohjaustehostimen öljystä joka oli Sae 75W GL-5.

Eli aika käyttökelpoista tuo Sae 75W GL-5 öljy :lol:
Kyllä siinä vaan puhutaan ohjausvaihteesta, eli siitä hammastangosta, joka myöskin tarvitsee voitelua. Ohjaustehostetussa ohjauksessahan on myöskin se hammastettu tanko ja ratas samalla tavalla, kuin tehostamattomassakin ja tehostimen hydrauliöljy ei voitele sitä erikseen. Hammastangon sisään siis kuuluu laittaa muutama desi öljyä, vaikka siitä ei monissakaan oppaissa edes mainita. Dimebak mainitsi aiemmin jopa sellaisesta asiasta, että hammastangon kolinat voivat johtua öljyn puutteesta... Sinne yleensä suositellaan vaihteistoöljyä, jossa viskositeetti-indeksi on 90 luokkaa. Tuossa 99/90 -korjausoppaassa mainitaan juoksevampi 75 viskositeetti-indeksi käytettäväksi tehostetun ohjauksen kera.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo, niinpä tein. Tämä siis toimii tehostamattomaan ohjausvaihteeseen. Mineraaliöljyä sieltä sisään mistä rattiakseli menee sisään. Siellä pitäis olla aika löysä stefa jonka voi nostaa meisselillä ja sitten pitkänokkaisella öljykannulla. Koko hommahan on helpompaa tehdä OGsatkuun kuin 99:iin. Mulle se tehtiin, kun oli moottori pöydällä.

Tuo mukavuutta ajamiseen, kun ohjaus toimii tasaisemmin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Korjaamokirja taisi opastaa laittamaan öljyä siitä raidetangon kumin välistä...

Näin se menee sanatarkasti:

Voiteluöljyn tyyppi, EP-öljy SAE 75 tai SAE 80/90
Voiteluöljyn määrä 0,2dm^3 (2dl)

1 Nosta autoa vasemmanpuoleisesta nosturinkiinnikkeestä, kunnes pyörä juuri voidaan irroittaa sen ottamatta lattiaan.
2.Avaa vasemman raidetangon palje ja käännä ohjauspyörä täysin oikealle.
3.Täytä öljyä palkeen ja raidetangon välistä kunnes pinta nousee raidetangon keskiosaan.
4.kiristä palje. Työtä helpottaa, jos ohjauspyörää käännetään hieman keskiasentoon päin.

Pitäisi muuten omaan 99:iin tehdä tuo juttu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin