Pelastakaa satkuja!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Lauantaina tuli Oulusta haettua itselle -93 mallin satku. Auto on 2,1 16V koneella ja ajettu vain 213 tkm. Yllättävän siistinä pysynyt sisältä ja päältä. Pohjakin on yhtä pientä kohtaa lukuunottamatta kuin uusi, vaikka autoa ei ole ikinä massattu! Ovien alareunatkin melkein ruosteettomat. Ensimmäinen satku minulle tämä ja olen todella tyytyväinen ostokseeni. 8)
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Tällainen Made in Finland 900S tuli haettua eilen. Mittarissa 255tkm, ohjaustehostin, keskuslukitus, lämmitettävä kuskinpenkki, vanteet!!, sähkölasit, sähköpeilit jne. Luulin olleeni menossa hakemaan kaasarisatkua :lol:

Aivan helvetin hyvä auto ajaa! ON SE AITO :saab:

Kuva Kuva
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Molemmat etupenkit lämpiävät, kuskilla on säätö ja matkustajalla automaattitermostaatti. :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Ei ainakaan minun matkustajan penkissä ole lämmitystä
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Rattivaihde kirjoitti:Molemmat etupenkit lämpiävät, kuskilla on säätö ja matkustajalla automaattitermostaatti. :)
Noniin sieltä tuli infopläjäys :D Yhden OG-satkun olen aiemmin omistanut hetkellisesti joten ei kovin tuttuja laitoksia.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

duuduu kirjoitti:^Ei ainakaan minun matkustajan penkissä ole lämmitystä
Pitäisi olla matkustajalla termostaatin ohjaama lämmitys ainakin Pohjois-Eurooppaan (mukaanlukien Brittilä) uutena myydyssä satkussa, ja tästä merkkinä tarra istuinosan sivuverhousmuovissa oven puolella. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että se toimii, ittellä ei toimi tietääkseni yksikään satkujen yhteensä neljästä lämmittimestä. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja vmt »

Rattivaihde kirjoitti:Molemmat etupenkit lämpiävät, kuskilla on säätö ja matkustajalla automaattitermostaatti. :)
Täh? Ei mulla ainakaan oo edellisissä ollut säätöä, kummallakin puolella on ollut se "aut. heated seat" -teksti. Ässässä on sitten juuri tuolla kuvailemallasi tavalla.

Vai onko tää taas niitä nopeusmittarin viivat ja pallot -tyyppisiä kysymyksiä? :lol:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Säätö kuskin penkin lämmittimelle tuli kojetauluun vissiin samaan aikaan kun tuli uudempi mittaristo, 2,1-koneet, kyljen keskiviivat, ja kromilistaton ja 900-merkitön kojelauta. Eli olisiko ollut MY91:een.

Edit: ei kun siis ilmeisesti säätö tuli jo aikaisemmin MY90:een jos sullon ässässä mutta mullei ole kaasarissa. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja core2 »

Penkinlämmittimet katkaisijoilla tuli Saabeihin jo 1972 ja senjälkeen ne ovat aina kuuluneet auton vakiovarusteluun pohjois euroopassa, MY75 99:ssä kokeiltiin täysin automaattisia lämmittimiä USA malleihin, mutta siitä luovuttiin melko nopeasti kun penkin istuimessa ollut anturi ja katkaisija ei toiminut tyydyttävästi.

Siis lämmittimet lanseerattiin jo 1971 1972 malliin.

Onko tämä nyt niin, että on eroja suomen ja ruotsin markkinoille tarkoitetuissa saabeissa? Trollissa valmistetuissa ainakin oli näin, entäs Uudenkaupungissa valmistetuissa?
Viimeksi muokannut core2, Ma Touko 12, 2014 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Ja minä muistelen Tuulilasista lukeneeni, että -88 on viimeinen vuosimalli, jossa on molemmissa etupenkeissä automaattinen peffagrilli.

Omassa MY89:ssa on katkaisijalla.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja core2 »

En nyt muista aivan tarkalleen, mutta automaatti lämmitimet saivat katkaisijat 70 luvun loppupuolella koska niissä oli aivan liian paljon häikkää niin penkin istuimen alla olevassa vetokatkaisijassa kuten penkin sisään asetetussa termostaattianturassakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja haffu »

Omat kokemukset satkujen perslämmitimistä on seuraavanlaiset:
-84 T8 (automaattiset lämmittimet molemmilla)
-85 T16 (automaattiset lämmittimet molemmilla)
-88 T8 (automaattiset lämmittimet molemmilla) Tämä yksilö tosin oli jonkin verran rakenneltu, että en tiedä mitä osia käytetty.
-90 T16 LPT (automaattiset lämmittimet molemmilla, jos muisti ei petä)

Tuo säätönappula tuli siinä vuosikymmenen vaihteen tienoilla mielestäni.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tuo mistä mä kerroin oli 99 aikakaudelta 70 luvun loppuun, sen jälkeen niitä on löytynyt automatiikalla varustettuja joissa myös katkaisijat esimerkiksi 9000 oli kolme asteiset rullakatkaisimet eli potentiometrikatkaisimet.

Esimerkiksi V4:sissa oli automatiikalla futaavat lämmittimet.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Täällä MY89 900c, automagiikka termostaateilla molemmin puolin, ja MY92 900i16-2.1, kuskilla kolmeportainen säädin, matkustajalla automaattinen. Tonnarissa kolmiportaiset ja og-kolkissa yksiportaiset lämmittimet molemmin puolin kuten epäilemättä kaikissa muissakin talvimaihin myydyissä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Pelastakaa satkuja!

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Muistuu mieleeni setäni kertoma juttu "oulun aineelta". Olikos tuo juurikin kuuppaan ku tuli uutena ne automaagiset perseen hiostajat.
Äijät istuivat vuoron perään penkeillä ja rupesivat kehumaan kuinka mukavaa se on lämmin penkki, kunnes joku huomas ettei johdot olleet edes kiinni penkin alla :roll:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin