Saab 99, kovasti lämpiää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin, tingentangeli paikannettu ja vikaa testailtu. Keltaisen johdon päässä oleva abico oli ottanut vähän itseensä: irrotuksen ja kumisuojan poistamisen jälkeen se suorastaan mureni käsiin. Väriltään se oli sinertävän valkoinen.
Sain kuitenkin testattua johdot ja löinkin ne yhteen. Flekti rupesi pyörimään.
Varaosahelvetistä uusi abico tilalle ja muille pinnoille victorinox-puhdistus, eli pienellä linkkarilla vähän rapsin isoimpia hapettumia pois. Tuolla ei kuitenkaan ollut mitään kovin kummoista vaikutusta; lämmöt nousevat taajamassa edelleen todella korkealle ja flekti pysyy hiljaisena. Täytyy illalla kokeilla vielä jollain elektroniikkaspraylla tai perus crc:llä avustaa noiden hapettumien kanssa ja jatkaa tutkimuksia.
Klubipäiville saapuvat voivatkin sitten tuoda vähän varastojaan mukaan, lähinnä syylaria sun muita, niin ei tarvitse itse lähteä merta edemmäs kalaan. ;)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Azanovix kirjoitti:No niin, tingentangeli paikannettu ja vikaa testailtu. Keltaisen johdon päässä oleva abico oli ottanut vähän itseensä: irrotuksen ja kumisuojan poistamisen jälkeen se suorastaan mureni käsiin. Väriltään se oli sinertävän valkoinen.
Sain kuitenkin testattua johdot ja löinkin ne yhteen. Flekti rupesi pyörimään.
Varaosahelvetistä uusi abico tilalle ja muille pinnoille victorinox-puhdistus, eli pienellä linkkarilla vähän rapsin isoimpia hapettumia pois. Tuolla ei kuitenkaan ollut mitään kovin kummoista vaikutusta; lämmöt nousevat taajamassa edelleen todella korkealle ja flekti pysyy hiljaisena. Täytyy illalla kokeilla vielä jollain elektroniikkaspraylla tai perus crc:llä avustaa noiden hapettumien kanssa ja jatkaa tutkimuksia.
Klubipäiville saapuvat voivatkin sitten tuoda vähän varastojaan mukaan, lähinnä syylaria sun muita, niin ei tarvitse itse lähteä merta edemmäs kalaan. ;)
Haiskahtaa anturi kuolleelta, mutta kun kerran johtokin oli kaputt, varmistaisin vielä että johdosta on leikattu reippaasti pois se huono alue ja liittimen pinnat puhdistettu jollain pienellä viilalla tai hiekkapaperilla.

Riskaabelia on auton käyttö ilman flektiä kesäkuussa, sen verran helposti noista vanhoista se (kenties hyvinkin iäkäs) kansipahvi antautuu.

Tai sitten naitat ajon ajaksi ne kaksi johtoa kiinteästi yhteen, että flekti pyörii mielummin koko ajan, jos ajat taajamassa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Toinen johdoista oli silmämääräisesti hyvässä kunnossa, joten sen jätin rauhaan. Käyn kuitenkin vielä töiden jälkeen potilaan kimppuun, putsaan pinnat kunnon myrkyillä ja napsin toisenkin liittimen uusiksi.

Voiko tuo itse anturi kuitenkaan olla rikki? Flekti kuitenkin mm. töihin tullessani jäi joksikin aikaa päälle. Kovin pitkään se varmaan ei ollut pyörinyt, kun lämmöt olivat niinkin korkealla.
Flekti siis silloin tällöin pyörii, joten täysin "tukossa" anturi ei ole. Luulisi sen kuitenkin käskevän flektin käyntiin siinä vaiheessa kun viisari nousee yli puolen välin.

Seuraavaksi lienee kuitenkin tuo kennosto vaihtokunnossa. Varmasti vaikuttaa suurestikin siihen, että nesteet tahtovat lämmetä..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ongelmana lienee kans se että termari ja flektin anturin lämpöarvot ovat poikkeavia toisistaan...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Azanovix kirjoitti:Toinen johdoista oli silmämääräisesti hyvässä kunnossa, joten sen jätin rauhaan. Käyn kuitenkin vielä töiden jälkeen potilaan kimppuun, putsaan pinnat kunnon myrkyillä ja napsin toisenkin liittimen uusiksi.

Voiko tuo itse anturi kuitenkaan olla rikki? Flekti kuitenkin mm. töihin tullessani jäi joksikin aikaa päälle. Kovin pitkään se varmaan ei ollut pyörinyt, kun lämmöt olivat niinkin korkealla.
Flekti siis silloin tällöin pyörii, joten täysin "tukossa" anturi ei ole. Luulisi sen kuitenkin käskevän flektin käyntiin siinä vaiheessa kun viisari nousee yli puolen välin.

Seuraavaksi lienee kuitenkin tuo kennosto vaihtokunnossa. Varmasti vaikuttaa suurestikin siihen, että nesteet tahtovat lämmetä..
Mulla on noita antureita muutamia puretuista autoista, niin muutamissa näyttää kosketuspinta olevan enemmän tai vähemmän töhnäinen. Ehkä se voisi selittää että anturi herää liian myöhään? Kuka tietää mitä tököttejä sinne jäähdyttimeen on 25 vuoden aikana kaadettu :)

Rapea kennosto ei kuulosta hyvältä, mutta kertomasi mukaan se kuitenkin toimii, jos se liikkeessä/viimassa pitää lämpötilan normaalissa. Kyllä hyväkin kennosto vaatii ilmavirtausta jäähdyttääkseen nestettä.

Motonetista sai joskus sellaista hellesään anturia joka käynnistää flektin matalammassa lämpötilassa, nyt näytti vantaan varastossa saldo nollaa sille osalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

nalleolut kirjoitti:ongelmana lienee kans se että termari ja flektin anturin lämpöarvot ovat poikkeavia toisistaan...
Termarin kuntoa ei varmaan juuri muuten pysty toteamaan kuin kokeilemalla toista? Ei varmaan ole pahakaan rasti vaihtaa ja hintaa tuolla ei juurikaan ole. Ainakin voisi vähän kaivaa sitä ulos ja haistella, missä kunnossa se on.

Jos tuo anturi ala toimia pintoja putsaamalla ja johtoja pätkimällä, niin hätäratkaisuksi rakennan flektille keinukytkinviritelmän kabiiniin. Saapahan senkin sitten tarpeen tullen pyörimään...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aivan...eikä sekään välttämättä ongelmaa kokonaan poista koska sitä oikeaa termaria ei ole pitkään aikaan saanu mistään-

esim motonet h-kone termari jättää viisarin roikkumaan liian alas ja merkki liike myy vaan 16 vena mallia...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

nalleolut kirjoitti:aivan...eikä sekään välttämättä ongelmaa kokonaan poista koska sitä oikeaa termaria ei ole pitkään aikaan saanu mistään-

esim motonet h-kone termari jättää viisarin roikkumaan liian alas ja merkki liike myy vaan 16 vena mallia...
Onko tuosta "roikkumisesta" näin kesäaikaan muuta kuin kosmeettista haittaa kuljettajan silmälle? Se kuitenkin kuulostaa lähtökohtaisesti terveemmältä kuin "jöpöttäminen"...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei kesäaikaan...mut talvella tuplis on kylmä ku natsipakastin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin, kotimatka suoritettu ja havaintoja tehty.
Putsasin liittimet anturista ja pätkäsin toistakin johtoa ja vaihdoin abicon uuteen. Mitään muutosta toiminnan kannalta ei tapahtunut.
Kävin huoltoasemalla tarkistamassa rengaspaineet ja samalla liitin johdot yhteen, jolloin flekti jäi pyörimään. Seuraava asia kuitenkin pelottaa hiukan: Vaikka flekti oli jatkuvasti päällä ei lämpötila juurikaan laskenut! Edelleen viisari huitelee siellä punaisen rajamailla oikeastaan heti, kun kone on ylipäänsä lämmennyt ja vauhti pysyy alle 50km/h. Vikaa siis saa toden teolla ilmeisesti ruveta etsimään muualtakin. Anturi tosin on varmaan jossain määrin viallinen, koska vaikka kone kävi mansikkana ei flekti enää pyörinyt, kun liitin johdot anturiin.

Ohessa kuva syylarista, ei näytä hyvältä ei.
Kuva

Tarkkasilmäinen erottaa sen alla nestettä. Vettä siis ilmeisesti pääsee jostain päin kennostoa vuotamaan, mikä on varmasti omiaan vaikuttamaan jäähdytystehon vajavaisuuteen.

Toinen kuva on lähinnä mielenkiintoa: Mikä on kuvassa näkyvä, poikittain puolan takaa kulkeva letku? Siellä se heiluu konepellin alla toisesta päästä irrallaan, mutta mitään sopivan näköistä reikää en toiselle päälle löydä. Eli mikä letku ja kuinka huolestuttavaa sen irrallaan olo on?

Kuva
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Vaihtaisin ensin jäähdyttäjän. Flekti imee kuitenkin vain pieneltä alueelta. Sitten jos kaikkitoimii ja käy kuumana, niin sitten vesi ei kierrä. Tuleeko paisuntasäiliöön kuitenkin paine?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuo letku on todella hyvä ranetus...

tuosta nipasta josta letku lähtee ilmataan jäähdytysjärjestelmää. jolloin siitä ulos tuleva kuuma neste ohjataan tuota letkua pitkin auton alle tai minne sit haluakaan...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tuo jäähdyttäjä oli kuvasta päätellen tosi karsean näköinen! Juu ei muuta kuin jäähdytin vaihtoon, ja kai olet varmistanut että järjestelmässä on jatkuvasti riittävästi nestettä? On myös nähty sellaistakin että flekti puhaltaa väärään suuntaan, eli sen pitäisi imeä keulasta ilmaa sisään.

Kun puhutte "termarista" nalleoluen kanssa, oletteko varmoja että molemmat puhutte samasta asiasta? "Termarilla" yleensä tarkoitetaan jäähdytysjärjestelmän termostaattia joka säätelee veden pääsyä jäähdyttimeen, ja sijaitsee sen kannen alla josta tuo ihmettelemäsi letku lähtee. Se letku ei siis tosiaan haittaa siinä mitään, mutta voi sen ottaa poiskin.

Ja mitä jäähdyttimen hankintaan tulee, minun ymmärtääkseni kaikki jäähdyttäjät vm 77-87 saab 99/90 karvalakkimalleissa on samanlaisia, korjatkaa joku jos olen väärässä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jos se minusta on kiinni, niin aivan varmasti puhutaan eri asiasta. :lol:
Itse siis tarkoitin tuota jäähdytysjärjestelmän termostaattia.
Syylarista laitoinkin osto-osastolle ilmoituksen (vink vink), joten eiköhän tuolle lähiaikoina tule jotain parannusta.

Nestettä oli viimeksi katsoessani tarpeeksi, mutta otin varmuuden vuoksi ison vesipullon mukaan autoon, josta sitten voi tarpeen tullen lisäillä. Jonkin verranhan tuo vuotaa tuolta kennosta ulos, joten loputtomiin sitä nestettä ei ole tarpeeksi...

Ei sulla Luca sattuisi olemaan purkuautoista jääneitä jäähdyttäjiä jemmassa? :D
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 99, kovasti lämpiää

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Aamupäivän koeajolenkki suoritettu. Lähtiessäni kävin kaatamassa ihan vain kylmää vettä paisariin. Pinta oli hivenen alle "min" -merkin, joten kaadoin vähän sen yli.
Kävin ajamassa sekä maantietä että "tiksimunkkia" eli hetken aikaa pyörittelin liikennevalohelvetissä. Flekti tuntui käynnistyvän tunnollisesti, kun viisari nousi sille ominaisimpaan asentoon eli 3/4 kohtaan. Missään vaiheessa matkalla viisari ei noussut tuon yli.
Hämmentävää.
Syylari on kuitenkin menossa vaihtoon ensi tilassa. Tällä hetkellä tilanne on se, että reviiriä tulee merkattua ja aina merkki tulee jäähdyttäjän alle. Isosta lätäköstä ei ole kyse, mutta muutama pisara sinne ehti Biltema- ja K-rauta -reissujen aikana tulla.
Elämme siis jälleen päivä kerrallaan tuon kanssa... viikonloppuna viimeistään vaihtuu jäähdytin.
Vastaa Viestiin