Kattoverhoilu
Mä tein satkuuni uuden kattoverhoilun ihan BILTEMAN huovalla... ei ehkä tyylikkäin, eikä paras materiaali, mut makso 11.90€! Entinen kangas pois alta ja uus TIXO:lla kiinni! Hyvä tuli
Tosin jouduin kyllä purkamaan etupenkit pois, b-pilarin "muovit" ja etu vyöt ja c-pilarin pahvit. Sopi kattoverhoilu sedanista just ja just pois ku kääntää takapenkit ja ujuttaa luukusta ulos...
Tosin jouduin kyllä purkamaan etupenkit pois, b-pilarin "muovit" ja etu vyöt ja c-pilarin pahvit. Sopi kattoverhoilu sedanista just ja just pois ku kääntää takapenkit ja ujuttaa luukusta ulos...
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Katos katos, mahtuuhan se sittenkin... ite mittailin kanssa aikoinaan sedania jotta saisiko verhoilun pois vai ei... päädyin olla ottamatta pois ku näytti että ois pitäny lasi ottaa pois.JL kirjoitti:Mä tein satkuuni uuden kattoverhoilun ihan BILTEMAN huovalla... ei ehkä tyylikkäin, eikä paras materiaali, mut makso 11.90€! Entinen kangas pois alta ja uus TIXO:lla kiinni! Hyvä tuli
Tosin jouduin kyllä purkamaan etupenkit pois, b-pilarin "muovit" ja etu vyöt ja c-pilarin pahvit. Sopi kattoverhoilu sedanista just ja just pois ku kääntää takapenkit ja ujuttaa luukusta ulos...
No, hyvä tietää jos vastaisuudessa joutuu taistelemaan...
No, onhan tossakin hommaa purkaa, kumpi sitten nopeampi
Satkun takapenkin selkänojan kun kaataa, aukeaa koko leveydeltä aukko, kun 99:ssä aukon leveys on rajoitettu jäykistepelleillä pyöräkoteloiden välisen kapeimman kohdan mukaan. 99:ssä siis ei toivoakaan ottaa kattoa sitä kautta, mutta miten mahtaisi onnistua 900:ssa etuovesta - liekö sekin yhtälailla mahdollista kuin 99:ssä kun kerran ovetkin on samat?
Kattohommaa tuli edistettyä sen verran että vanha verhoilu on nyt nyljetty irti ja vaahtomuovitkin rullattu pois. Ja jälleen kerran vähän liikaa tuosta taustapahvista.
Aika jännää hommaa - vaahtomuovi istuu tiukasti kiinni tuossa lasivillalaminoidussa kattoverhoilun rungossa. Siinä on pinnassa joku ohut kangas, jonka takana on sitten sitä villaa. Jos kangas menee rikki, villaa alkaa lähteä sitten kovaa vauhtia, ja pian siinä on syvä kuoppa. Vaahtomuovi lähtee siis parhaiten varovasti hankaamalla, pieneltä alalta kerrallaan. Tasainen alue keskellä tuli avattua vähän ronskimmin, hiomakoneella 40:sellä paperilla, kevyellä tuntumalla. Reunat sitten näpräsin sitten ihan käsipelillä, 120:sellä hiomapaperilla. Hiomapaperi tarvitaan tarjoamaan kitkaa kun vaahtomuovia kuluttaa ja rullaa pois, varsinaiseksi hiomista tuossa ei ole varaa tehdä. Eikä se hiominen oikein onnistukaan, vaahtomuovinmuruset jäävät pyörimään siihen paperin alle. Pitää pyyhkiä jatkuvasti yhteen suuntaan ja paluuliike sitten paperi irti kohteesta.
Se kohta, joka näyttää tummalta, siinä on liikaa vaahtomuovia jäljellä. Se kohta, joka näyttää keltaiselta, siitä on menty liian syvälle. Jos jossain on jäljellä punertavaa, siinä on onnistuttu sopivasti, katon rungon pintakangas ja vähän vanhan liiman jäänteitä tallella, tasainen pinta.
Huomiseksi jäi kraatereiden pakkelointi ja sisävalon kohdan korjaaminen. Jos pääsiäismunien syömisen jälkeen vielä aikaa jää, voisi jo harkita uuden kankaan liimaamista.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _4340.html
Tuo koshh:n mainitsema vanhan verhoilun päälle liimaaminen kuulostaa arvelluttavalta, näissä katoissahan ennen pitkää pintakangas irtoaa vaahtomuovitaustasta ja alkaa roikkua. Minulla ei roikkunut vielä pahasti, mutta silti ei tullut mieleenikään yrittää liimata vanhan päälle, ei edes pintakankaan poisrepimisen jälkeen siihen vanhan vaahtomuovin päälle. Vanha vaahtomuovi kyllä on tukevasti kiinni, mutta rakenteeltaan heikentynyttä, murenee pois.
Kattohommaa tuli edistettyä sen verran että vanha verhoilu on nyt nyljetty irti ja vaahtomuovitkin rullattu pois. Ja jälleen kerran vähän liikaa tuosta taustapahvista.
Aika jännää hommaa - vaahtomuovi istuu tiukasti kiinni tuossa lasivillalaminoidussa kattoverhoilun rungossa. Siinä on pinnassa joku ohut kangas, jonka takana on sitten sitä villaa. Jos kangas menee rikki, villaa alkaa lähteä sitten kovaa vauhtia, ja pian siinä on syvä kuoppa. Vaahtomuovi lähtee siis parhaiten varovasti hankaamalla, pieneltä alalta kerrallaan. Tasainen alue keskellä tuli avattua vähän ronskimmin, hiomakoneella 40:sellä paperilla, kevyellä tuntumalla. Reunat sitten näpräsin sitten ihan käsipelillä, 120:sellä hiomapaperilla. Hiomapaperi tarvitaan tarjoamaan kitkaa kun vaahtomuovia kuluttaa ja rullaa pois, varsinaiseksi hiomista tuossa ei ole varaa tehdä. Eikä se hiominen oikein onnistukaan, vaahtomuovinmuruset jäävät pyörimään siihen paperin alle. Pitää pyyhkiä jatkuvasti yhteen suuntaan ja paluuliike sitten paperi irti kohteesta.
Se kohta, joka näyttää tummalta, siinä on liikaa vaahtomuovia jäljellä. Se kohta, joka näyttää keltaiselta, siitä on menty liian syvälle. Jos jossain on jäljellä punertavaa, siinä on onnistuttu sopivasti, katon rungon pintakangas ja vähän vanhan liiman jäänteitä tallella, tasainen pinta.
Huomiseksi jäi kraatereiden pakkelointi ja sisävalon kohdan korjaaminen. Jos pääsiäismunien syömisen jälkeen vielä aikaa jää, voisi jo harkita uuden kankaan liimaamista.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _4340.html
Tuo koshh:n mainitsema vanhan verhoilun päälle liimaaminen kuulostaa arvelluttavalta, näissä katoissahan ennen pitkää pintakangas irtoaa vaahtomuovitaustasta ja alkaa roikkua. Minulla ei roikkunut vielä pahasti, mutta silti ei tullut mieleenikään yrittää liimata vanhan päälle, ei edes pintakankaan poisrepimisen jälkeen siihen vanhan vaahtomuovin päälle. Vanha vaahtomuovi kyllä on tukevasti kiinni, mutta rakenteeltaan heikentynyttä, murenee pois.
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 16, 2009 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
...
Ite tuli laitettua tossa syssyllä uudet verhoilut takapilareihin sekä hattuhyllyyn (tai hattuhylly piti itse asiassa tehdä kokonaan uudestaan kun vorot repi sen ihan riekaleiksi). Pilarit oli helpot, revin vaan vaahtomuovit pois ja liimasin/niittasin uuden kankaan päälle. Kangas kun oli paksua ja karvasta niin ei ollut väliä mitä sinne alle jää, joten ei tarvinnut hioa tms. Sovittelussa oli tosin vähän hankaluuksia kun levystä tuli paksumpi kuin aikaisemmin, mutta väkivallalla ja puukolla se onnistui sekin
Hattuhylly oli hankalampi koska siihen oli hankittu liian paksua levyä eikä enää jaksanut käydä ostamassa uuttakaan. Milli milliltä se sitten sahattiin ja sovitettiin paikalleen ja taas sama liimaa/niittaa systeemi kankaalle. Ekaksi kerraksi tuli yllättävän hyvää jälkeä ja jos joskus katto alkaa roikkumaan/repeilemään niin teen ihan saman systeemin samasta kankaasta.
Kun lähtee tekemään tollasesta ihan kunnon verhoilukankaasta niin se vaatii hyvän pohjatyön koska muutenhan se käsittääkseni näkyy läpi jos alla on vanhat repaleiset verhoilut). Kaikki kunnia niille jotka osaa ja pystyy sen tekemään, itsellä ei varmaan riittäis hermot eikä kyllä aikakaan
Hattuhylly oli hankalampi koska siihen oli hankittu liian paksua levyä eikä enää jaksanut käydä ostamassa uuttakaan. Milli milliltä se sitten sahattiin ja sovitettiin paikalleen ja taas sama liimaa/niittaa systeemi kankaalle. Ekaksi kerraksi tuli yllättävän hyvää jälkeä ja jos joskus katto alkaa roikkumaan/repeilemään niin teen ihan saman systeemin samasta kankaasta.
Kun lähtee tekemään tollasesta ihan kunnon verhoilukankaasta niin se vaatii hyvän pohjatyön koska muutenhan se käsittääkseni näkyy läpi jos alla on vanhat repaleiset verhoilut). Kaikki kunnia niille jotka osaa ja pystyy sen tekemään, itsellä ei varmaan riittäis hermot eikä kyllä aikakaan
Re: ...
Joo, C-pilariverhoilujen kanssa tuli harjoiteltua, yllättävän hyvin pohjan epätasaisuudet tulevat näkyviin tuon muutaman millin vaahtomuovitaustaisen kankaan läpi.Saha kirjoitti:Kun lähtee tekemään tollasesta ihan kunnon verhoilukankaasta niin se vaatii hyvän pohjatyön koska muutenhan se käsittääkseni näkyy läpi jos alla on vanhat repaleiset verhoilut). Kaikki kunnia niille jotka osaa ja pystyy sen tekemään, itsellä ei varmaan riittäis hermot eikä kyllä aikakaan
Vähän sama homma kuin tapetoinnissakin, pohjan pitää olla melkeinpä parempi kuin mitä maalipinnalle jätettävältä seinältä vaadittaisiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tähän sopisi hyvin sitten maininta hankintapaikan yhteystiedoista ja arvio kankaan saatavuudesta tällä hetkellä.hewidero kirjoitti:Kovaa on kallista kangasta teillä. Itse taisin semmosesta katon kokoisesta palasta maksaa jotain 5e.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nyt on kattoverhoilu liimattu.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _4357.html
Sisävalon aukon murtumat kattorungosta korjasin lasikuitukitillä ja viimeistelin muovikitillä. Sitten alkoi kraaterit katossa hirvittää ja yritin vähän kitata niitä. Kittaaminen kyllä sujui hyvin, mutta hiominen ei. Varomattomalla hionnalla sai aikaan kitatun kohdan viereen uuden kraaterin. Parin iterointikierroksen ja syvimpien kraaterin paikkauksen jälkeen päätin siis antaa kittauksen olla. Eihän sitä tiedä kuinka tuollainen kova kitti menestyy villaisessa kattorungossa - todennäköisesti huonosti.
Seuraavaksi oli sitten liimausta. Kangasta oli riittävästi, leveys 127 cm aluksi tuntui niukalta, osoittautui ihan sopivaksi, hiukan pääsi leikkaamaan liikoja pois.
Niinhän siinä kävi, että yksi pullo sprayliimaa ei riittänyt koko kattoon kun ensimmäiseen lohkoon tuli annosteltua "riittävästi". Onneksi oli pari kiloa Tixoa vielä jäljellä (ja on edelleen) , joten sillä sitten viimeinen kolmannes ja käänteet. Liimauksessa tarvittiin jo vaimon apua.
Seuraavaksi sitten lävistysten leikkaus, bitumin liimaus kattopeltiin takaisin, ja katon asennus.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... _4357.html
Sisävalon aukon murtumat kattorungosta korjasin lasikuitukitillä ja viimeistelin muovikitillä. Sitten alkoi kraaterit katossa hirvittää ja yritin vähän kitata niitä. Kittaaminen kyllä sujui hyvin, mutta hiominen ei. Varomattomalla hionnalla sai aikaan kitatun kohdan viereen uuden kraaterin. Parin iterointikierroksen ja syvimpien kraaterin paikkauksen jälkeen päätin siis antaa kittauksen olla. Eihän sitä tiedä kuinka tuollainen kova kitti menestyy villaisessa kattorungossa - todennäköisesti huonosti.
Seuraavaksi oli sitten liimausta. Kangasta oli riittävästi, leveys 127 cm aluksi tuntui niukalta, osoittautui ihan sopivaksi, hiukan pääsi leikkaamaan liikoja pois.
Niinhän siinä kävi, että yksi pullo sprayliimaa ei riittänyt koko kattoon kun ensimmäiseen lohkoon tuli annosteltua "riittävästi". Onneksi oli pari kiloa Tixoa vielä jäljellä (ja on edelleen) , joten sillä sitten viimeinen kolmannes ja käänteet. Liimauksessa tarvittiin jo vaimon apua.
Seuraavaksi sitten lävistysten leikkaus, bitumin liimaus kattopeltiin takaisin, ja katon asennus.
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 16, 2009 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00