>vanhemmissa malleissa enemmän tyyppivikoja kuin uudemmissa
On tuotekehitys sentään menny oikeaan suuntaan.
> (varo vanhaa turboa)
No kun näitä keskusteluja seurailee niin kyllä aika monella on ollu onkelmia ahtojen nousussa jne...
Asiaan perehtyny saabisti ei tietenkään pidä noita onkelmina vaan harrastuskohteina.
>jarruvikoja: palat kuluvat nopeasti, takajarrusylinterit jumittuvat
No tuohon vois lisätä etukässäristen kolinan, mikä varmasti pelästyttää saabia tuntemattoman.
Toki etupään suoraan vaikuttavan männän puoleinen pala kuluu nopeasti jos satula jumittaa.
Takasylintereitä olen joutunu aika monesta herkisteleen, jossei muista välillä ajossa vähän reippaammin jarrutella. Talvella vasemman jalan jarrutusharjoitukset pitää noi mukavasti vireessä.
>väljää etutukivarsien alapallonivelissä
Ja muissa etuvetoisissa jossa on hieman raskaampi kone ei ole tätä onkelmaa. No onneks ovat kohtuu helppoja vaihtaa ja alkuperäsiä niveliä ei tartte olla koko ajan vaihtamassa.
>kaasutinmalleissa esiintyy liian korkeita hiilimonoksidi-arvoja (CO)
No joka tapauksessa päästömittauksesta joutuu maksaan, niin samalla noita säätelee.
>ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen
varsinkin jos ollaan käytetty tavallista automaattiöljyä, vuotaa melko varmasti.
>moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti: moottori >vuotaa venttiilikopan, sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä, >vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä
Kyllä kuiva saabin kone on kohtuuharvinainen tai juuri pesty
>vaihteisto auton heikko kohta: vaihteiston synkronointi kulunut, >vaihteiston laakerivikoja, vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 >ajokilometrin jälkeen (testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, >nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni)
Valitettavan tosi. Uudempien ohjekirjassa löytyvä maininta että ei tarvii vaihtaa öljyjä ei paranna asiaa. No täytyy hyvässä autossa joku heikko kohta olla.
>ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien >kuluneisuuteen
Ohan noita tullut vastaan, muttei alle 300tkm varaosat uutena törkeän kalliita.
>kytkin loppuunkulunut (luistaa)
>virtalukkovikoja: avain ei kierry lukossa
yleisempää taitaa olla että avain ei pysy lukossa.
>ruostuminen alkaa ovien alareunoista
No ekaksihan noi yleensä menee, mutta ovat helposti korjattavissa.
Vetoakselin kotelot olis ehkä isomman maininnan arvoinen tai taka-akselin pitkittäistuen kiinnitykset koriin tai takaiskarin yläpään kiinnitykset.
>vanhemmissa autoissa vuotavia jäähdyttimiä
Tätä nyt on varmaan turhaan liittää erityisesti mihinkään merkkiin.
>lämmityslaitteen säätöventtiili vuotaa myös uudemmissa autoissa
Monesti olen kuullut puhuttavan, mutta omalle kohalle ei ole osunu.
>lataussäädinvikoja (latausvalo palaa moottorin käydessä)
sama boschi siel on mitä mones muussakin, kulutustavaraa.
>sytytysjohdinvikoja
alkuperäsiä ei juuri tartte murehtia, tarvikkeiden kanssa saakin ihmetellä useampaan kertaan. Veikkaan että löytyy muitakin jotka on ostanu keskivertoa paremmat/kalliimmat piuhasarjan satkuun ja vähän ajan päästä hakenu jostain romusta vanhat bougit tilalle ja taas on menty...
>ennen syksyä -88 valmistetuissa turbo-malleissa turbot eivät kestä
>(uudemmat turbot nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin)
Antaahan toi nestejäähdytys vähän anteeksi jos turbotekniikkaa tietämätön ei vaivaudu lukeen ohjekirjaa tai myyjä ei ole huomannu huomauttaa asiasta. Itse en kyllä anna koeajoon jossen mainitse asiasta.
>taka-akselin pitkittäistuen helat väljät
On varmaan ollu jokasesta satkusta mikä on ikinä tontilla ollu.
Akselin puoleinen mikä ensiks yleensä meneen niin on kohtuuhintanen ja kohtuullinen vaihtaa.
>iskunvaimentimien kumihelat väljät
Etupäässä jos on kaksosanen kumi alapäässä, niin saattaa ruveta helposti koliseen.
>vetonivelien suojuskumit rikki
meneehän noita etuvetosissa.
>mittarivalot reistailevat
potikka tai mittaritaustan fleksihän noissa kiukuttelee.
Kalustoa on aika tavalla enempi mitä allekirjoituksessa, viimeeksi laskin ilmoittaneeni saab-rekisteriin 17 autoa ja sen lisäksi on tullu ihmeteltyä tuttujen saabeja ja muutaman saabin olen jopa myynytkin vaikka harvemmin. Lisäksi perhepiirissä on ollu aika tavalla muitakin vanhoja autoja, mutta saabeihin olen jämähtäny. Vaikka vikoja on niissäkin.
Noi hesarin listat on kyllä niin ympäripyöreitä monien merkkien kohdalta että niitä on ihan turha lukea.
Paremman käsityksen saa kun selaa tän foorumin vanhat kirjoitukset läpi.