Helsingin Sanomat kirjoittaa og 900:sesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Nuo hesarin vikalistat on ihan huuhaata suurimmaksi osaksi merkistä riippumatta, monessa merkissä/mallissa on yleisiä tyyppivikoja luettelematta ja hyvinkin monissa on lueteltu ihan tavallisia kulutusosia jotka menevät joka autossa aikanaan.(ja joissain rojuissa ei koskaan sen takia kun auton elinkaari on loppu jo alle 100tkm)

Tuo saabinkin lista esimerkiksi, ruosteen osalta on jäänyt tärkeimmät(hankalimmat) mainitsematta ja on puututtu niinkin helposti korjattavaan kun oven alalaitoihin. Monelle harmaita hiuksia tuottaneita etujarruja ei ole mainittu, sensijaan takajarruihin on puututtu. Ahtimen kestävyyttä kritisoidaan, itsellä vaan ei yksikään ole hajonnut alle 350tkm ajettuna.. tietty kaiken saa rikki jollei osaa käyttää oikein, eli turbon tapauksessa jälkikäyttää ajon jälkeen.

Niin.. ja nuo vaihdelaatikot... toki saabin 5-lovisen saa rikki ajamalla vitosella viittäkymppiä.. oikein käytettynä kestää sen 300-500tkm helposti paitsi minulla, rattaita halkeaa tai siirtäjäakseli vääntyy n.20tkm välein. :oops:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tuo listahan oli hyvä, lisää vielä ne puuttuvat viat niin tietää mitä kannattaa katsoa kun menee autoa ostamaan. Kaikki viat vaikuttivat kyllä tutuilta, jarupalat olivat hieman oudot kyllä :) Kai tarkoittivat normaalia nopeampaa kulumista tai jotain, mutta evvk kun autoa ostaa :)

kytkin loppuunkulunut (luistaa), LOL
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

No ainakin tuo vaihteisto kohta tuntuu pitävän paikkansa. Ykkönen ja kakkonen ei mee päälle ilman väkivaltaa ja hammasten kiristystä. :x Alkaa menee hermo kohta, ku jatkuvasti tapahtuu noloja tilanteita liikennevaloissa, jne... Mitähän sille tekis, oisko ehdotuksia? Mihin kannattais viedä Turun seudulla korjattavaksi, ku ei ole omaa pajaa ja mitä mahtais tuollainen korjaus kustantaa, ku ei ole sitä ylimääräistä pätäkkääkään kauhiasti.

Ehkä halvin konsti ois pistää koko paska seisontaan talveksi ja katsoa tilannetta taas uusin silmin keväällä, mut ku sitä autookin tarvis. :evil:

No joo tulipas avauduttua, täytyy tänne ees purkaa tuntojaan, ku ei emäntäkään noista mitään ymmärrä. ;)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Huh, huh...Eipä oo paljon noita vikoja nähty vaikka Satkulla takana jo 451tkm :lol:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Saabisti-76 kirjoitti:No ainakin tuo vaihteisto kohta tuntuu pitävän paikkansa. Ykkönen ja kakkonen ei mee päälle ilman väkivaltaa ja hammasten kiristystä. :x Alkaa menee hermo kohta, ku jatkuvasti tapahtuu noloja tilanteita liikennevaloissa, jne... Mitähän sille tekis, oisko ehdotuksia? Mihin kannattais viedä Turun seudulla korjattavaksi, ku ei ole omaa pajaa ja mitä mahtais tuollainen korjaus kustantaa, ku ei ole sitä ylimääräistä pätäkkääkään kauhiasti.

Ehkä halvin konsti ois pistää koko paska seisontaan talveksi ja katsoa tilannetta taas uusin silmin keväällä, mut ku sitä autookin tarvis. :evil:

No joo tulipas avauduttua, täytyy tänne ees purkaa tuntojaan, ku ei emäntäkään noista mitään ymmärrä. ;)

Pistetään nyt tähän listan jatkoksi, josko muutkin kommentoisi vielä lisää. Osuiko mun ehdotukset edes lähellekään :?:

Toimiiko muut vaihteet hyvin? Mulla tuli ogsatkuun väärä kytkinpaketti ja toimi jonkun aikaa, jonka jälkeen alkoi tekemään tuollaista. Voisiko kytkimen sylinterien heikko toimivuus vaikuttaa noin? Mites ilmaus, onko vaikutusta?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Tarkennetaan vähän asiaa. Eli jos auto on pysähdyksissä nii ykköstä on melkein mahdoton saada päälle ja kakkosen saattaa saada tuurilla. Kaikki muut vaihteet kyllä menee ihan kiltisti, pakkikin. Ja kun vaikka pysäköi auton ja ykkönen sattuu oleen pesässä, nii on tosi vaikea saada vapaalle. Jossain kaupan pihassakin pitää aina hyvissä ajoin vauhdissa ottaa vapaalle, ettei tartte sit kiukutella siellä ratin takana. Vika alkoi tässä taannoin, kun tempasin vähän vauhdikkaammin ykköseltä kakkoselle melkosen rusauksen saattelemana. Olihan se ennenkin hiukan takkuinen, mut toimi kuitenkin paljon paremmin. Satku on ollut mulla käytössä vajaan puol vuotta ja ite oon ajanut n. 7000, muuten sillä on ajettu 330 000km. Pikkuhiljaa alkaa oppimaan noi niksit ja ajo nyt sujuu jotenkin, mut aina ei muista ja sit nolottaa. :oops:
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Helsingin Sanomat kirjoittaa og 900:sesta

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Että tämmöinen kirjoitelma hesarissa, no yleensähän ko. lehden autotarinat tekee '87 nissan sanilla ajeleva toimittaja joka pääsee aina välillä tosiauton puikkoihin ja kirjoittaa näistä kuola valuen - kunnes ajelee taas kotiin sillä 250tkm ajetulla "yks-piste-äkäsellä". No, verrataampa omaani:

>vanhemmissa malleissa enemmän tyyppivikoja kuin uudemmissa (varo vanhaa turboa)

Varo vanhaa turboa? Vanhat turbosaabithan on just sitä mitä pitää etsiä!

>jarruvikoja: palat kuluvat nopeasti, takajarrusylinterit jumittuvat

Varsinkin turboissa? Varmaan kuluvatkin. Itse vaihdoin palat ja levyt mennä keväänä, maksoi muistaakseni rapiat 100e - olipa hurja menoerä!

>väljää etutukivarsien alapallonivelissä

Ei ainaskaan omassani ole.

>kaasutinmalleissa esiintyy liian korkeita hiilimonoksidi-arvoja (CO)

300tkm ajettu kaasarikone voi olla muutenkin valmis? Ei siis koske ruiskuja / turboja?

>ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen

324tkm, kylmällä joskus takkuaa vasemmalle

>hammastangon suojakumit saattavat olla rikki

Voi, muttei ole.

>moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti: moottori vuotaa venttiilikopan, >sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä, vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä

Ei vuoda.

>vaihteisto auton heikko kohta: vaihteiston synkronointi kulunut, vaihteiston laakerivikoja,

Kakkonen 60km/h vauhdeissa päälle (kolmoselta) ei ongelmia, ei huuda. Vakio 5sp, ajettu 324tkm

>kolmosella, nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni)

Ei jauha, ei siritä.

>ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien kuluneisuuteen

Ajossa vai jarrutuksessa? Jos ajossa niin tsekkaa ne stiflat ekaksi.

>kytkin loppuunkulunut (luistaa)

Muahaha.. nojoo - eihän se muissa tietenkään luista?

>virtalukkovikoja: avain ei kierry lukossa

Kääntyy, olen kyllä lukenut ettei käänny.

>ruostuminen alkaa ovien alareunoista

Totta, UXM:ssäkin on tuo :(

>vanhemmissa autoissa vuotavia jäähdyttimiä

Totta, 900 2.1-16:ssa meni syyläri 200tkm kohdalla, UXM;n syyläri taitaa olla ed. omistajalla vaihdettu.

>lämmityslaitteen säätöventtiili vuotaa myös uudemmissa autoissa

Niinköhän..

>lataussäädinvikoja (latausvalo palaa moottorin käydessä)

Eipä pala.

>sytytysjohdinvikoja

Totta, jos on käytetty jotain eliitti-turbo-gt-piuhoja, alkuperäiset tai bougicordit

>ennen syksyä -88 valmistetuissa turbo-malleissa turbot eivät kestä (uudemmat turbot

Kukaan koskaan kuullut jäähdytyskäytöstä?

>nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin)

Vesijäähdytteisiä, ei neste :)

>taka-akselin pitkittäistuen helat väljät

Eipä ole tullut vastaan

>iskunvaimentimien kumihelat väljät

Eikös iskarit ole kulutustavaraa?

>vetonivelien suojuskumit rikki

Eipä ole

>mittarivalot reistailevat

No ei reistaile, ainoa sähkökäpy oli 900 2.1-16:ssa kun pelkääjän oven keskuslukko ei toiminut kuin talvella :)

Nojoo.. ehkä toi lista on validi, kun ottaa huomioon että Saab 900 og:illa ajellaan pitkälti yli 400tkm ennenkuin auto alkaa olla "valmis" jos sittenkään. On selvää että jollain suki-suki-ibazulla ei noita vikoja tule, kun hyvä jos niillä tulee se 150tkm mittariin. Jos otetaan mikä tahansa muu +1t painava auto niin uskoisin että vikalista mekaanisesti kuluvilla osilla on ihan samanlainen? Joku Audi 100/A6 jolla on ajettu 300tkm varmaan osuu aika lähelle noita (kytkin, jarrut, iskarit) vikoja.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

voihan

Viesti Kirjoittaja Timppa »

ei jukoliuta, onko kytkimen kuluminen mukamas tyyppivika :?: eniten ennenaikojaan loppuunkuluneita kytkimiä tiedossani on ford escorteissa, mutta kenenkään en ole kuullut saabin kytkintä nopeasti kuluvaksi haukkuvan.. ja noi pallonivelet, kulutustavaraa... omassa autossani ei ole listassa mainituista mitään muuta, kuin moottorin öljyvuodot, eikä sekään ole mitenkään haudanvakava asia, koska öljynvaihtovälin aikana öljyn pinta tikunvarressa ei ole ikinä laskenut silmin havaittavaa määrää.. kukahan noita vikalistoja oikein kyhää?? eipä liene hänellekään mitenkään liikaa älliä siunaantunut.. :?
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

>vanhemmissa malleissa enemmän tyyppivikoja kuin uudemmissa
On tuotekehitys sentään menny oikeaan suuntaan.

> (varo vanhaa turboa)
No kun näitä keskusteluja seurailee niin kyllä aika monella on ollu onkelmia ahtojen nousussa jne...
Asiaan perehtyny saabisti ei tietenkään pidä noita onkelmina vaan harrastuskohteina.


>jarruvikoja: palat kuluvat nopeasti, takajarrusylinterit jumittuvat
No tuohon vois lisätä etukässäristen kolinan, mikä varmasti pelästyttää saabia tuntemattoman.
Toki etupään suoraan vaikuttavan männän puoleinen pala kuluu nopeasti jos satula jumittaa.
Takasylintereitä olen joutunu aika monesta herkisteleen, jossei muista välillä ajossa vähän reippaammin jarrutella. Talvella vasemman jalan jarrutusharjoitukset pitää noi mukavasti vireessä.


>väljää etutukivarsien alapallonivelissä
Ja muissa etuvetoisissa jossa on hieman raskaampi kone ei ole tätä onkelmaa. No onneks ovat kohtuu helppoja vaihtaa ja alkuperäsiä niveliä ei tartte olla koko ajan vaihtamassa.


>kaasutinmalleissa esiintyy liian korkeita hiilimonoksidi-arvoja (CO)
No joka tapauksessa päästömittauksesta joutuu maksaan, niin samalla noita säätelee.

>ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen
varsinkin jos ollaan käytetty tavallista automaattiöljyä, vuotaa melko varmasti.

>moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti: moottori >vuotaa venttiilikopan, sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä, >vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä
Kyllä kuiva saabin kone on kohtuuharvinainen tai juuri pesty

>vaihteisto auton heikko kohta: vaihteiston synkronointi kulunut, >vaihteiston laakerivikoja, vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 >ajokilometrin jälkeen (testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, >nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni)
Valitettavan tosi. Uudempien ohjekirjassa löytyvä maininta että ei tarvii vaihtaa öljyjä ei paranna asiaa. No täytyy hyvässä autossa joku heikko kohta olla.


>ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien >kuluneisuuteen
Ohan noita tullut vastaan, muttei alle 300tkm varaosat uutena törkeän kalliita.

>kytkin loppuunkulunut (luistaa)
:lol:

>virtalukkovikoja: avain ei kierry lukossa
yleisempää taitaa olla että avain ei pysy lukossa.

>ruostuminen alkaa ovien alareunoista
No ekaksihan noi yleensä menee, mutta ovat helposti korjattavissa.
Vetoakselin kotelot olis ehkä isomman maininnan arvoinen tai taka-akselin pitkittäistuen kiinnitykset koriin tai takaiskarin yläpään kiinnitykset.

>vanhemmissa autoissa vuotavia jäähdyttimiä
Tätä nyt on varmaan turhaan liittää erityisesti mihinkään merkkiin.

>lämmityslaitteen säätöventtiili vuotaa myös uudemmissa autoissa
Monesti olen kuullut puhuttavan, mutta omalle kohalle ei ole osunu.

>lataussäädinvikoja (latausvalo palaa moottorin käydessä)
sama boschi siel on mitä mones muussakin, kulutustavaraa.

>sytytysjohdinvikoja
alkuperäsiä ei juuri tartte murehtia, tarvikkeiden kanssa saakin ihmetellä useampaan kertaan. Veikkaan että löytyy muitakin jotka on ostanu keskivertoa paremmat/kalliimmat piuhasarjan satkuun ja vähän ajan päästä hakenu jostain romusta vanhat bougit tilalle ja taas on menty...

>ennen syksyä -88 valmistetuissa turbo-malleissa turbot eivät kestä
>(uudemmat turbot nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin)
Antaahan toi nestejäähdytys vähän anteeksi jos turbotekniikkaa tietämätön ei vaivaudu lukeen ohjekirjaa tai myyjä ei ole huomannu huomauttaa asiasta. Itse en kyllä anna koeajoon jossen mainitse asiasta.


>taka-akselin pitkittäistuen helat väljät
On varmaan ollu jokasesta satkusta mikä on ikinä tontilla ollu.
Akselin puoleinen mikä ensiks yleensä meneen niin on kohtuuhintanen ja kohtuullinen vaihtaa.


>iskunvaimentimien kumihelat väljät
Etupäässä jos on kaksosanen kumi alapäässä, niin saattaa ruveta helposti koliseen.


>vetonivelien suojuskumit rikki
meneehän noita etuvetosissa.

>mittarivalot reistailevat
potikka tai mittaritaustan fleksihän noissa kiukuttelee.

Kalustoa on aika tavalla enempi mitä allekirjoituksessa, viimeeksi laskin ilmoittaneeni saab-rekisteriin 17 autoa ja sen lisäksi on tullu ihmeteltyä tuttujen saabeja ja muutaman saabin olen jopa myynytkin vaikka harvemmin. Lisäksi perhepiirissä on ollu aika tavalla muitakin vanhoja autoja, mutta saabeihin olen jämähtäny. Vaikka vikoja on niissäkin.

Noi hesarin listat on kyllä niin ympäripyöreitä monien merkkien kohdalta että niitä on ihan turha lukea.
Paremman käsityksen saa kun selaa tän foorumin vanhat kirjoitukset läpi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin