OG900 2.1i - sytytystulpat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Nyt poijjat puhuvat asiaa! Eihän se haita, jos kokeilee vähän luksusta! Luultavasti ja aika varmasti nämä platinat tulevat kestämään ainakin 20 000km. :) Täällä moni tekee näihin vanhoihin rautoihin kaikenlaista päivitystä, niin kustannuksiltaan tämä luksus ei ole paljon mitään.

Oma autoni on tehnyt parantumista ja kehittymistä koko ajan. Jos vielä saisi vaihdettua valkoisen talousantennikaapelin tummaan oikeaan autoantennikaapeliin, niin kuuluvuus toosasta voisi olla parempi. Saas sitten nähdä, miten vaikuttaa hintaan kaikki tämä parannus ja kehitys autossani - toivottavasti edes vähän nostaisi.

Autollani on mukava ajaa! Se kiihtyy vähintääkin yhtä hyvin kuin matalapaineturbot, siis aivan samaa luokkaa kuin nämä matalapaineet toimivat parhaimmillaan. Huomion arvoista on se, että entinen omistaja oli laittanut aika surkeat talvinastat (Ekoturbot). Niillä kulutus oli aika lähelle 9,5 L/100km keskiarvona, nämä HPKL 7 syö litran vähemmän - aivan samaa luokkaa sisäänajon jälkeen kuin Energysaver Misukat. Eli voisi todeta, että toimivassa autossa laaturenkaat maksavat itsensä takaisin aika nopeaan ja voiton puolellekin verrattuna halpisrenkaisiin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja toms »

ja hyvästäkin autosta saa huonon huonoilla renkailla.
Oli autoni kuinka vanha tahansa niin en säätä renkaissa eli ostan parhaita ja uusin kun pintaa jäljellä 2-3 miilliä. Huolloista en tingi ja varaosissakin laitan parasta ja teen kaikki huollot mitä pitää.
Tulpat , ilmanputsarit ,öljyt uusin 10 tkm välein ja jos talous kaatuu 40 € tulppiin niin sama myydä auto ja siirtyä polkupyörään.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

juhokare kirjoitti:Nyt poijjat puhuvat asiaa! Eihän se haita, jos kokeilee vähän luksusta! Luultavasti ja aika varmasti nämä platinat tulevat kestämään ainakin 20 000km. :) Täällä moni tekee näihin vanhoihin rautoihin kaikenlaista päivitystä, niin kustannuksiltaan tämä luksus ei ole paljon mitään.
Noilla platinoillahan on vapareissa yleinen vaihtoväli 60 000Km, joten eiköhän niissä ole mukavasti rahalle vastinetta, kympin-parin välein kun vaan jaksaa tarkistella kärkiväliä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kiitän vastauksesta Minuteman! 60 000 km on jo se suuruinen lukema, että ei ole huolta moneen 10 000km :iin ja vuoteenkaan, jos tuo OGsatku tulee olemaan pidempäänkin minulla.

Ostin tosiaan Motonetista tavaraa. Kaikki muu taisi olla aika hyvänlaatuista, mutta se laturi voi olla muualta kuin Euroopasta - toivottavasti se tulisi kestämään. Siitäkin näytti olevan useampaa mielipidettä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja jus »

Samalla vaivalla kun tarkistat niitä kärkivälejä platinatulpistasi pariin kertaan 60tkm aikana, saat vaihdettua uudet ei-platinatulpat. Platinatulpat on kyllä kestävämmät, mutta kuluu nekin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ja jos ajelee ryssän bensalla ni tulpat "pakko" vaihtaa kymppitonnin välein.

ihan ot...mut silti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jos en nyt ihan ole hukassa, niin platinassa ei ole kärkiväliä. On jo aikaa kun vaihdoin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja jus »

Totta kai jokaisessa tulpassa on kärkiväli, mihinkäs se kipinä muuten muodostuisi?

Platinatulpan keskielektrodi on kapeampi ja vähemmän kuluva, mutta muuten ihan normitulppa.

Vai mitä tarkoitit?

Monikärkitulpista ei pystyne kärkivälejä kunnolla mittaamaan / säätämään.
leegoinsinoori
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 23:25
Paikkakunta: Espoo

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja leegoinsinoori »

Olen ajellut yllä mainituilla NGK Platinatulpilla jo 50 tkm ja hienosti ovat pelittäneet. Ei ole tarvinnu miettiä, että lähteekö käyntiin. Edellisen omistajan jäljiltä siellä oli jotain muuta. Eron kyllä huomasi ihan käyntiäänessäkin, kun vaihdoin noi platinat. Varaosatiskillä puhuivat 60tkm vaihtovälistä, mutta mitä olette mieltä, ajaako noilla vielä miten pitkään? Vai vaihdanko kun 60tkm tulee täyteen?

Mites muut sytkäosat: tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä? Mikä niille ois sopiva vaihtoväli. Ovat nekin sen n. 50tkm/3v. siellä jo vanhenneet.
leegoinsinööri

perheauto:
Saab 9000 CSE 2,0t -98
ex:
Saab 900 2.1 16v -93
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

mä ajanu noilla Ngk:n platinoilla vaihtovälinä se n. 60tkm, yhteensä rapiat 250tkm. Ikinä en oo välillä mittaillu mikä on kärkiväli/muutenkaan eivät ole huolta aiheuttaneet. 8O :)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja muppelo »

nalleolut kirjoitti:ja jos ajelee ryssän bensalla ni tulpat "pakko" vaihtaa kymppitonnin välein.

ihan ot...mut silti.
Aijaa, onkohan mun pommarissa jotain vikaa kun koneessa (mun ajossa 60t) olleet BCP5EV:t oli vielä varalle käypäsessä kunnossa (ja se tulppa) 8O

Polttoaineena vain ja ainoastaan ryssän bensaa.

E: hyvin ne (tulpat) kesti ex-satkussakin ja en tasan vaihtanu edes 20t jälkeen, säädin vain kärkiväliä jos oli tarvetta.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en tiedä mistä johtui mutta 900 i 16 valve 91:sen koneessa tulpat olivat ihan vaaleanpunaiset ku ajeli ryssän bensalla. siksi vaihdoin 10tkm välein.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 2.1i - sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja muppelo »

nalleolut kirjoitti:en tiedä mistä johtui mutta 900 i 16 valve 91:sen koneessa tulpat olivat ihan vaaleanpunaiset ku ajeli ryssän bensalla. siksi vaihdoin 10tkm välein.
Mulla oli muinaisessa fiestassa tiilenpunaiset samasta syystä. Veikkaisin syyksi rautaoksidia jota kuulemma ennen käytettiin lisäaineena, kuulemma. Noh, jokatapauksessa ei tuota ilmiötä ole jokuseen vuoteen enää ollu miun käyttämällä aineella. Tulppa oli tuon värinen mitä kuvassa on.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Vastaa Viestiin