Satkun mittaristonvalojen vaihto
Joo, tosiaan se lamppu, joka valaisee oikeanpuolen, eli sen ilmasuuntien valintanupin valaisee myös tupakansytyttimen yläpuolelta vihreätä valoa alaspäin. Kytkimillä on omat valonsa ja saavat sähkönsä eri tietä, kuin nuo nupit+mittaristo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
..valoista..
Täytyy vielä tutkia sitä tupakansytyttimen valaistusta; sytyttimen päälle kun on joku aikaisempi omistaja tehnyt tulpan (itse sytytin siis puuttuu). Ehkä se ylimääräinen lamppu kuuluu tosiaan sinne. Sittenhän siellä on vielä tuhkakupin valo, tuhkakupin sisäpuolella. Vihreätä loistaa ja se tuntui toimivan ennestäänkin.
Mullakin on se kirkkaudensäätöpotikka painunut mittarin sisään eikä sitä voi enää pyöritellä. Täytynee vielä jokupäivä käyttää koko mittaristo irti ja ohittaa tai korjata se potikka. Kellokin käy vähän pätkimällä..
Mullakin on se kirkkaudensäätöpotikka painunut mittarin sisään eikä sitä voi enää pyöritellä. Täytynee vielä jokupäivä käyttää koko mittaristo irti ja ohittaa tai korjata se potikka. Kellokin käy vähän pätkimällä..
_______
Ex- 900i -87
Ex- 900i -87
Taustavalot
Laitoin itse lisäjohdot valokytkimeltä suoraan lampun kantoihin. Valot palavat vain siis silloin kun valotkin palavat. Ei siis tarvitse koskaan koskea mihinkään niinkuin ei aikaisemminkaan.
900i 87
900i 87
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Mittarivalojen kytkennästä vielä
Hieman epäselväksi omasta kirjoituksesta jäi, palavatko valot aina vaiko vain silloin kun AJOvalot ovat päällä.
Toki kannattaa kytkeä lisäjohdot mittarivaloille ajovalokytkimeltä niin, että mittarivalot palavat vain silloin, kun ajovalot (parkkivalot) saavat virtaa.
Itse katsoin helpoimmaksi ottaa virran ajovalokytkimeltä.
Toki kannattaa kytkeä lisäjohdot mittarivaloille ajovalokytkimeltä niin, että mittarivalot palavat vain silloin, kun ajovalot (parkkivalot) saavat virtaa.
Itse katsoin helpoimmaksi ottaa virran ajovalokytkimeltä.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Valot päällä
eli itse en juurikaan koskaan koske valokytkimeen, kun siihen ei tarvitse. Valot syttyy ja sammuu juuri niinkuin niiden pitääkin.
Vain hyvin harvoin olen laittanut valot pois mm. korjaustyön ajaksi. Silloin ei juuri tarvinne mittarivaloja.
Saabissahan (vielä ainakin 1990 asti) on valokytkimessä 3 asentoa, jotka toimivat niinkuin symbolitkin osoittavat: Nolla-asento, parkkiasento ja valoasento !!!
En vaihtaisi kyllä mm. eurooppalaisten autojen suosimaan, "laita valot päälle, laita valot pois" -kytkimeen.
Vain hyvin harvoin olen laittanut valot pois mm. korjaustyön ajaksi. Silloin ei juuri tarvinne mittarivaloja.
Saabissahan (vielä ainakin 1990 asti) on valokytkimessä 3 asentoa, jotka toimivat niinkuin symbolitkin osoittavat: Nolla-asento, parkkiasento ja valoasento !!!
En vaihtaisi kyllä mm. eurooppalaisten autojen suosimaan, "laita valot päälle, laita valot pois" -kytkimeen.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Jep jep. tuossa ajovirtojen mukana kytkeytyvässä mittaristonvalaistuksessa ei taida meidän oloissa olla mitään muuta hyötyä, kuin se, että jos jätät autoon huonon pysäköintipaikan takia parkkivalot päälle, niin eipähän mittariston valot loista turhaan.
Mitenkäs muuten tuolla kaukomailla, joissa ei pidetä ajovaloja päällä päivisin, käytetäänkö tunneleissa ajovaloja? Mittaristosta ei varsin paljoa näe tunnelissa ilman valoja...![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mitenkäs muuten tuolla kaukomailla, joissa ei pidetä ajovaloja päällä päivisin, käytetäänkö tunneleissa ajovaloja? Mittaristosta ei varsin paljoa näe tunnelissa ilman valoja...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sama homma Saksassa, valot tunneliin mennessä ja pois kun tunneli päättyy. Opastettu liikennemerkillä. Tuli joskus kauan sitten oltua Saksassa "työharjottelussa" kieltä opiskelemassa ja saatiin firmalta lainaan F**d Scorpio aina viikonlopuksi. Kyllähän sillä tuli kierreltyä Etelä-Saksaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Lämmönsäätimien valoista vielä..
900Iivari kirjoitti:Yritinpä tuossa viikonloppuna laittaa paikoilleen lämmönsäätimien taustavaloja ja sen turvavyön varoitusvalon. Turvavyön valolle ja puhaltimen säätimen valolle paikat löytyi mankan reijän kautta, mutta yksi valo jäi edelleen vaille reikääSe oikean puoleisin "Distributor" säädin on pimeänä, joten luulisi siinä vielä olevan paikan valolle. En kuitenkaan löytänyt paikkaa.. osaako joku neuvoa että onko siellä jossain vielä reikä jota en käsikopelolla löytänyt? Illat pimenee...
Moron,
Mihin se yksi ylimääräinen valo laitetaan, nimittäin mulla on sama ongelma kuin sinulla oli?
Nyt on helppo korjata mittarivaloja, kun varkaat veivät stereot
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Terv Sami R. Ja 900 i16v -91
Jees, se löytyy kun kopeloi mankan reiän läpi lämmönsäätimen vasemmalta puolelta alhaalta. Alanappulat irti, niin saa sitten toisella kädellä ohjailtua sitä sieltä rei'istä.mjm kirjoitti:Itse löysin sen viimeisen valon seuraamalla nopeudensäätimen valolta lähtevää johtoa. Valo on alhaalla jossain lämmönsäätimen ja dist säätimen välissä. Aika hankala paikka, mutta kyllä se sieltä löytyy kun aikansa ropaa. Pikkuinen käänneltävä "hammaslääkäri" peili on kätevä apu tuossa hommassa.
Kannattaa pysytellä rauhallisena, se johto + pidike + lamppuhässäkkä on aika hankala työntää reikäänsä. Se taisi olla suunnattu vähän sivullepäin, eikä suoraan..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Noniin, en sitten tehnytkään mitään tinailuita, vaan otin nuista vanhanmallisista kannoista kontaktipinnat puhtaiksi viilaamalla ja hioin hiomapaperilla mittariston johdinkalvosta kontaktipinnat puhtaiksi tummasta hapettumasta. On näköjään kulunut jo puolitoista kuukautta tuosta korjauksesta ja valot ovat toimineet ilman mitään ongelmiaMertmi kirjoitti:Meikäläinen on tutkaillut omassa satkussa juuri mittarivalojen häiriöitä ja alkaisi näyttämään siltä, että ongelma ei ole lampunkantojen kohtakti siihen johdinkalvoon, vaan polttimoiden kontakti lampunkantaan. Taidan napata lampunkannat hoitoon tänne sisätiloihin ja laittaa lamput tinalla kiinni kantoihin. Jos tämän kokeilun jälkeen loppuu mittarivalojen herättely kojelautaan hakkaamalla, niin syyllinen on löytynyt. Reostaatti siinä ei ole ongelmana, sen tietää siitä, kun muut valot, eli säätimien valot jne toimivat oikein.
Edit: löysin vanhan 80-luvun alun satkun mittaristosta lampunkantoja, jotka ovat tukevampaa tekoa, kuin nuo 88:n omat. Kokasenpa ensin näitä...
Kuvassa vasemmalla -88:n lamput ja oikealla luulisin -79:n tai -80:n.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Meinasin pistää 5W polttimot, mutta sitten päätinkin ottaa tuosta ylimääräisestä tonnarin mittaristosta ne..9000CD23T kirjoitti:Varmin tapa hajoittaa kontaktipinta on laittaa sinne liian isot polttimot
( 5W ) nämä polttimot sulattavat sen mittariston muovin sen kelmun takaa.
Ja taas on kolvilla töitä... 8)
Taisi olla ihan hyvä veto.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)