Satkun mittaristonvalojen vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, tosiaan se lamppu, joka valaisee oikeanpuolen, eli sen ilmasuuntien valintanupin valaisee myös tupakansytyttimen yläpuolelta vihreätä valoa alaspäin. Kytkimillä on omat valonsa ja saavat sähkönsä eri tietä, kuin nuo nupit+mittaristo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900Iivari
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 09:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

..valoista..

Viesti Kirjoittaja 900Iivari »

Täytyy vielä tutkia sitä tupakansytyttimen valaistusta; sytyttimen päälle kun on joku aikaisempi omistaja tehnyt tulpan (itse sytytin siis puuttuu). Ehkä se ylimääräinen lamppu kuuluu tosiaan sinne. Sittenhän siellä on vielä tuhkakupin valo, tuhkakupin sisäpuolella. Vihreätä loistaa ja se tuntui toimivan ennestäänkin.

Mullakin on se kirkkaudensäätöpotikka painunut mittarin sisään eikä sitä voi enää pyöritellä. Täytynee vielä jokupäivä käyttää koko mittaristo irti ja ohittaa tai korjata se potikka. Kellokin käy vähän pätkimällä..
_______
Ex- 900i -87
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Taustavalot

Viesti Kirjoittaja Suap »

Laitoin itse lisäjohdot valokytkimeltä suoraan lampun kantoihin. Valot palavat vain siis silloin kun valotkin palavat. Ei siis tarvitse koskaan koskea mihinkään niinkuin ei aikaisemminkaan.
900i 87
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Mittarivalojen kytkennästä vielä

Viesti Kirjoittaja Suap »

Hieman epäselväksi omasta kirjoituksesta jäi, palavatko valot aina vaiko vain silloin kun AJOvalot ovat päällä.
Toki kannattaa kytkeä lisäjohdot mittarivaloille ajovalokytkimeltä niin, että mittarivalot palavat vain silloin, kun ajovalot (parkkivalot) saavat virtaa.
Itse katsoin helpoimmaksi ottaa virran ajovalokytkimeltä.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vakionahan ne palavat silloin, kun ajovirta on päällä riippumatta siitä, onko ajovalot päällä vai ei.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Valot päällä

Viesti Kirjoittaja Suap »

eli itse en juurikaan koskaan koske valokytkimeen, kun siihen ei tarvitse. Valot syttyy ja sammuu juuri niinkuin niiden pitääkin.
Vain hyvin harvoin olen laittanut valot pois mm. korjaustyön ajaksi. Silloin ei juuri tarvinne mittarivaloja.
Saabissahan (vielä ainakin 1990 asti) on valokytkimessä 3 asentoa, jotka toimivat niinkuin symbolitkin osoittavat: Nolla-asento, parkkiasento ja valoasento !!!
En vaihtaisi kyllä mm. eurooppalaisten autojen suosimaan, "laita valot päälle, laita valot pois" -kytkimeen.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jep jep. tuossa ajovirtojen mukana kytkeytyvässä mittaristonvalaistuksessa ei taida meidän oloissa olla mitään muuta hyötyä, kuin se, että jos jätät autoon huonon pysäköintipaikan takia parkkivalot päälle, niin eipähän mittariston valot loista turhaan.

Mitenkäs muuten tuolla kaukomailla, joissa ei pidetä ajovaloja päällä päivisin, käytetäänkö tunneleissa ajovaloja? Mittaristosta ei varsin paljoa näe tunnelissa ilman valoja... :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

Espanjassa sytytetään ja neuvotaan näin tekemään ihan liikennemerkeinkin. Tunnelien jälkeen tulee toinen merkki, jossa ilmoitetaan käyttöpakon (vai suosituksen) päättyvän.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Sama homma Saksassa, valot tunneliin mennessä ja pois kun tunneli päättyy. Opastettu liikennemerkillä. Tuli joskus kauan sitten oltua Saksassa "työharjottelussa" kieltä opiskelemassa ja saatiin firmalta lainaan F**d Scorpio aina viikonlopuksi. Kyllähän sillä tuli kierreltyä Etelä-Saksaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Lämmönsäätimien valoista vielä..

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

900Iivari kirjoitti:Yritinpä tuossa viikonloppuna laittaa paikoilleen lämmönsäätimien taustavaloja ja sen turvavyön varoitusvalon. Turvavyön valolle ja puhaltimen säätimen valolle paikat löytyi mankan reijän kautta, mutta yksi valo jäi edelleen vaille reikää :?: Se oikean puoleisin "Distributor" säädin on pimeänä, joten luulisi siinä vielä olevan paikan valolle. En kuitenkaan löytänyt paikkaa.. osaako joku neuvoa että onko siellä jossain vielä reikä jota en käsikopelolla löytänyt? Illat pimenee...

Moron,

Mihin se yksi ylimääräinen valo laitetaan, nimittäin mulla on sama ongelma kuin sinulla oli?

Nyt on helppo korjata mittarivaloja, kun varkaat veivät stereot :evil:


Terv Sami R. Ja 900 i16v -91
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Itse löysin sen viimeisen valon seuraamalla nopeudensäätimen valolta lähtevää johtoa. Valo on alhaalla jossain lämmönsäätimen ja dist säätimen välissä. Aika hankala paikka, mutta kyllä se sieltä löytyy kun aikansa ropaa. Pikkuinen käänneltävä "hammaslääkäri" peili on kätevä apu tuossa hommassa.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

mjm kirjoitti:Itse löysin sen viimeisen valon seuraamalla nopeudensäätimen valolta lähtevää johtoa. Valo on alhaalla jossain lämmönsäätimen ja dist säätimen välissä. Aika hankala paikka, mutta kyllä se sieltä löytyy kun aikansa ropaa. Pikkuinen käänneltävä "hammaslääkäri" peili on kätevä apu tuossa hommassa.
Jees, se löytyy kun kopeloi mankan reiän läpi lämmönsäätimen vasemmalta puolelta alhaalta. Alanappulat irti, niin saa sitten toisella kädellä ohjailtua sitä sieltä rei'istä.

Kannattaa pysytellä rauhallisena, se johto + pidike + lamppuhässäkkä on aika hankala työntää reikäänsä. Se taisi olla suunnattu vähän sivullepäin, eikä suoraan..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mertmi kirjoitti:Meikäläinen on tutkaillut omassa satkussa juuri mittarivalojen häiriöitä ja alkaisi näyttämään siltä, että ongelma ei ole lampunkantojen kohtakti siihen johdinkalvoon, vaan polttimoiden kontakti lampunkantaan. Taidan napata lampunkannat hoitoon tänne sisätiloihin ja laittaa lamput tinalla kiinni kantoihin. Jos tämän kokeilun jälkeen loppuu mittarivalojen herättely kojelautaan hakkaamalla, niin syyllinen on löytynyt. Reostaatti siinä ei ole ongelmana, sen tietää siitä, kun muut valot, eli säätimien valot jne toimivat oikein.

Edit: löysin vanhan 80-luvun alun satkun mittaristosta lampunkantoja, jotka ovat tukevampaa tekoa, kuin nuo 88:n omat. Kokasenpa ensin näitä...

Kuvassa vasemmalla -88:n lamput ja oikealla luulisin -79:n tai -80:n.

Kuva
Noniin, en sitten tehnytkään mitään tinailuita, vaan otin nuista vanhanmallisista kannoista kontaktipinnat puhtaiksi viilaamalla ja hioin hiomapaperilla mittariston johdinkalvosta kontaktipinnat puhtaiksi tummasta hapettumasta. On näköjään kulunut jo puolitoista kuukautta tuosta korjauksesta ja valot ovat toimineet ilman mitään ongelmia :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Varmin tapa hajoittaa kontaktipinta on laittaa sinne liian isot polttimot
( 5W ) nämä polttimot sulattavat sen mittariston muovin sen kelmun takaa.
Ja taas on kolvilla töitä... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

9000CD23T kirjoitti:Varmin tapa hajoittaa kontaktipinta on laittaa sinne liian isot polttimot
( 5W ) nämä polttimot sulattavat sen mittariston muovin sen kelmun takaa.
Ja taas on kolvilla töitä... 8)
Meinasin pistää 5W polttimot, mutta sitten päätinkin ottaa tuosta ylimääräisestä tonnarin mittaristosta ne..

Taisi olla ihan hyvä veto.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin